Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

SagaP skrev (18 minutter siden):

Nå måtte jeg bare gråte. Kjenner at tårene triller her nå. 
Er det rus, genetikk, oppvekst - eller et samspill mellom disse faktorene som har gjort MBH til et monster? 
Telefonterror i etterkant, deretter Italia-ferie. Det er en voksen mann vi snakker om, men foreldrene og stefar, bærer noe ansvar ved at han bor på stefars eiendom - i hans hus, og at han med stor sannsynlighet lever på foreldrene.

Dette er bare helt fryktelig 💔

Jeg tenker ikke på noen som monster (vel, et unntak er Breivik, men han er jo også på en måte et offer når man har satt seg inn i oppveksten hans, men det er tungt å innrømme så akkurat han er et monster for meg), men jeg tror årsaken til denne oppførselen ligger i en kombo av flere ting, og kanskje det viktigste de du nevner + evt en diagnose som adhd el som vi ennå ikke vet om. Barn er ulike, jeg tenker noen hadde klart det bra, komme inn i kongefam og være en del av den, samtidig som du ikke er det. Noen takler også rampelyset som følger med, noen ikke. Jeg har snakket med en som gikk på ungdomsskolen sammen med han og det slår meg etter det hun fortalte at det handler om å hevde seg, kompensere for ting man ikke lykkes med. Det er også en pappa inne i bildet her som ikke fremstår som et godt forbildet. Dette er nok komplekst, som slike saker er. 

Vi var jo mange som skrev tidlig at han burde være glad for at han ikke er blitt drapsmann, det er lite i hans fortid (som vi vet) som tyder på at han har kunnskap nok til å vite hva som skal til ifht kvelertak og det er jo en veldig skjør linje mellom at det går bra eller ikke. 

Jeg håper virkelig at han nå lar seg avhøre og får den hjelpen han trenger. Det som er bra nå er at hvis det skulle bli flere hendelser er vel sannsynligheten mye større for at det vil komme frem/anmeldt. Mest av alt er det bra for han selv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Her har du fra ung.no . Gidd å søk litt selv kanskje? Så lærer du litt også

https://www.ung.no/rusmidler/2543_Kokain.html

Sitat

Miks av kokain og alkohol frarådes fordi det kan øke risikoen for angst og forvirring.

Fordi kokain kan gjøre deg mer aggressiv, mens alkohol demper impulskontrollen, kan kombinasjonen kokain og alkohol også øke risikoen for voldshendelser. 

Måte sjekke. Fant mye som det du fant, men så fra 2023, en systematisk gjennomgang av den vitenskaplige litteraturen https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1752928X23001154 med følgende konklusjon. 

"

The use of alcohol is associated with violent behaviour.

• It has been claimed that cocaine use induces violent behaviour.

• Simultaneous use of alcohol and cocaine is alleged to be responsible for violence.

• There is no evidence for increased violence following the use of cocaine.

• There is no evidence for increased violence following the use of cocaine + alcohol."

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (29 minutter siden):

Måte sjekke. Fant mye som det du fant, men så fra 2023, en systematisk gjennomgang av den vitenskaplige litteraturen https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1752928X23001154 med følgende konklusjon. 

"

• Simultaneous use of alcohol and cocaine is alleged to be responsible for violence.

• There is no evidence for increased violence following the use of cocaine + alcohol."

•  

•  

Åja. Den har jeg ikke sett. Så bra du fant den. Forholdt meg til det som står på norske rusinfo sider. 

Folk reagerer jo forskjellig på alkohol i utgangspunktet.  Kjenner iallefall et par som virkelig må holde seg unna sprit. For blir svært sinna av det. 

Blandings rus er nok uansett ikke helt heldig. Spesielt på kroppen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fremmed fugl said:

"

•  

•  

Den samme studien sier også:

"Though the use of cocaine has been associated with several physical and mental effects that may increase the risk of violent incidents as either a victim or a perpetrator, most effects refer to their cocaine use in the past i.e. not to acute effects of cocaine within 3–6 h prior to the incident see e.g. Refs. 62, 63, 64, 65, 66 In other words, most violent effects of cocaine reported are not due to a direct (acute) pharmacological effect, but may or should be ascribed to previous long-term use, cocaine use disorder or other psychiatric psychopathology which may lead to increased aggression, reduced inhibitions, impaired decision-making, and poorer ability to interpret behavioural cues."

(Studien undersøkte hvorvidt vold blant fotball-hooligans skyltes at de før kamp puttet i seg alkohol og kokain, altså om det gir en umiddelbar voldelig adferd.)

Endret av lurker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (8 minutter siden):

"Though the use of cocaine has been associated with several physical and mental effects that may increase the risk of violent incidents as either a victim or a perpetrator, most effects refer to their cocaine use in the past i.e. not to acute effects of cocaine within 3–6 h prior to the incident see e.g. Refs. 62, 63, 64, 65, 66 In other words, most violent effects of cocaine reported are not due to a direct (acute) pharmacological effect, but may or should be ascribed to previous long-term use, cocaine use disorder or other psychiatric psychopathology which may lead to increased aggression, reduced inhibitions, impaired decision-making, and poorer ability to interpret behavioural cues."

(Studien undersøkte hvorvidt vold blant fotball-hooligans skyltes at de før kamp puttet i seg alkohol og kokain, altså om det gir en umiddelbar voldelig adferd.)

Må nok lese hele, når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på et par ting. Var det ikke så at marius rasserte hos moren til  nora også?

Har han også gjort det hos moren til julianne?

Litt usikker på om jeg har lest en eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Bare lurer på et par ting. Var det ikke så at marius rasserte hos moren til  nora også?

Tror ikke det var rasert men han hadde ødelagt noe hjem til Mamman til Nora ja.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krokenguri said:

Det Nora sa var vel at han hadde "ødelagt noe hjemme i mammas nye hus".

Moren til Juliane vet vi ikke noe om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (3 minutter siden):

Det Nora sa var vel at han hadde "ødelagt noe hjemme i mammas nye hus".

Moren til Juliane vet vi ikke noe om.

Ok. Da var det bare en jeg har lest om da. 

Takk. Da fikk jeg sortert det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (20 timer siden):

men det er en bagatell som ikke rettferdiggjør 1900 artikler og det mest massive medietrykket vi har sett en privatperson bli utsatt for. Virkelig.

Jo, det massive medietrykket  er absolutt fortjent. Og vel så det. En voldsmann som har banket flere kjærester over flere år og nå i tillegg har fått besøksforbud og så er denne personen medlem av kongefamilien. Hvilken planet lever du på egentlig? 

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Reisejenta said:

Jo, det massive medietrykket  er absolutt fortjent. Og vel så det. En voldsmann som har banket flere kjærester over flere år og nå i tillegg har fått besøksforbud og så er denne personen medlem av kongefamilien. Hvilken planet lever du på egentlig? 

Faktisk så er det jo ikke helt sikkert at de to andre uttalte seg og etter hvert ble forhørt i saken hvis ikke saken stadig kom opp på nettet. Og det er veldig viktig for saken at de underbygger historien med sine egne erfaringer.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (1 time siden):

Du vet at man kommer med en konklusjon, som er den som jeg viste til. I en artikkel er det gjerne en del drøfting. 

Enkelt å greit, er ikke noe overbevisende om at kokain har en direkte farmakologisk effekt som gjør folk voldelige. Dyrestudier som er få, men her bør du nok søke svar. 

Men skjønte ikke hva du prøvde å si. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Nå har an sett bilder av leiligheten

Men slik de sa det i starten så var disse kroppskrenkelsene under mildeste form.

Sett opp mot leiligheten så syntes jeg det hørtes litt rart ut. Men antok at det var riktig.  Uten å bagatellisere opplevelsen og hendelsen til offeret. Leiligeten i seg selv er jo skremmende nok.

Siste opplysninger nå er jo langt unna det  som i første omgang ble presentert.  

Dog taler jo lydopptak nok i seg selv, til at det var værre enn de kom med først. 

Så med slike skader og problemer i ettertid.  Skjønner ikke jeg at det evnt da ikke handler om draps forsøk. 

Men de jobber jo med saken ennå. Så er nok redd det blir nok enda mer ille ting som kommer.

Huff, kan bli kvalm av tanken på hva han har gjort. 

Håper politiet kjører en pressekonferanse når alt er ferdig etterforsket. Og det blir en ferdig tiltale. 

Jeg synes umiddelbart det høres rart ut at dette ikke går som kroppsskade, men det har vel blant annet å gjøre med hvor varige skadene er. Men så har man grov kroppskrenkelse - kanskje det kommer en utvidelse her?

Når det gjelder drapsforsøk så er jo intensjonen avgjørende. Og det skal bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrea59 skrev (53 minutter siden):

Faktisk så er det jo ikke helt sikkert at de to andre uttalte seg og etter hvert ble forhørt i saken hvis ikke saken stadig kom opp på nettet. Og det er veldig viktig for saken at de underbygger historien med sine egne erfaringer.

Det som er trist er at de ikke har turt  å anmelde tidligere. Og det skjønner  jeg godt. Fordi det er vanskelig for alle ofre. Men enda vanskeligere jo mer kjent en gjerningamann er. 

De hadde nok kanskje på et eller annet  tidspunkt blitt dratt inn i saken. Selv om det hadde vært litt mindre skriverier om saken.

Kanskje på senere tidspunkt.  Men nå kom de to andre på banen, pga unskyldningen til  marius.  På dette tidspunktet.  Om han ikke hadde kommet med den unskyldningen, tror jeg nok de hadde blitt en del av saken på et tidspunkt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 timer siden):

Du kan være helt trygg på at Mette Marits førstefødte blir godt fulgt opp. Familien har penger, kontakter og svært mange ressurser sammenliknet med oss andre «vanlige dødelige». 
Jeg skal ikke kjefte på deg, men husk at moren hans har bedt pressen om ikke å skrive om MBH da han «ikke er en offentlig person».
Jeg skal ikke dra i gang den debatten på nytt, men jeg tror i likhet med mange her på forumet at voldsmannen kunne vært stoppet for lenge siden om ikke mamma hadde lagt føringer for pressen. 
Vi vet ikke hva som rører seg inne i hodet på MBH, det kan være slik som du skriver, eller det kan være et utall andre forklaringer. 
Men, akkurat det kjenner jeg er helt uvesentlig for meg. Nå skal han snart stå til ansvar for sine fryktelige handlinger. Så får vi håpe at offeret ivaretas så godt som mulig ❤️

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver . Vi vet ikke helt hva Mette Marit har gjort ( annet enn dette brevet) men at hun har lyktes i og oppdra en bra mann er vi vel alle enige om hun ikke har. Ja, han blir nok fulgt godt opp, jeg tipper at han også får behandling for psyken , og at det om mure seg inne på ei hytte ikke nødvendigvis er det han får anbefalt .  Ja, alt som er historie er uvesentlig . Den kan ikke endres . Det eneste som er vesentlig er hva som skjer nå framover . Ja, han skal stå for sine egne handlinger . Han skal ta den straffen han får og gjøre opp for seg sånn sett via rettssystemet . Så må han jo bli frisk ? Fra selvdestruktiv oppførsel og psykiske problemer han til nå løser med og dope seg og attpåtil blitt voldelig av . Ja, vi håper og jeg tror at ofrene blir ivaretatt så godt som mulig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavmålet skrev (10 minutter siden):

Jeg synes umiddelbart det høres rart ut at dette ikke går som kroppsskade, men det har vel blant annet å gjøre med hvor varige skadene er. Men så har man grov kroppskrenkelse - kanskje det kommer en utvidelse her?

Når det gjelder drapsforsøk så er jo intensjonen avgjørende. Og det skal bevises.

Hva tiltalen blir, vet vi når tiltalen kommer. Ble hun bevisstløs er det kroppskade. Fikk hun langvarige effekter så er det kroppskade. Men politiet kommer nok endre siktelsen "minutt for minutt". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ang medie trykket tenker jeg det er en litt enkel løsning.  

Fordi nan trenger  ikke nødvendigvis  å skrive så mange saker hver.

Man kan jo samle litt sammen i en artikkel og kanskje unngå å skrive oppigjen det de har skrevet før i halve artikkelen.  Faktabokser gir gode oversikter

Godt lesestoff for de som er interessert i mediepresset og diskusjonen om det iht marius

https://kampanje.com/medier/2024/09/hoibys-advokat-smeller-tilbake-mot-se-og-hor-redaktor-beviser-hvorfor-det-var-viktig-a-reise/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (På 3.9.2024 den 22.51):

MM har vært ute i pressen også før 2017 og etter 2017, og bedt om at pressen lar være å skrive om han. Betimelig når vi vet hvordan MBH har holdt på i årevis. 

Du mener da han var mindreårig?! Ja, tenk å minne pressen på å være forsiktig med omtale av mindreårige da!

Sitat

Narkotikabruk er strengt tatt ikke en privatsak. Går utover mange flere enn ham selv. Det er dessuten ulovlig

Det er en privatsak jo. Med mindre det angår noe som faktisk er relevant å vite for offentligheten, men det er det ikke. Før nå da, med vold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrea59 skrev (1 time siden):

Veldig godt poeng! Helt enig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (På 3.9.2024 den 23.44):

Mer overrasket over at mammaen hans klarte å late som ingenting i Geiranger, men var vel mer opptatt av å bygge opp familien ved å dra SM unge søte kjæreste inn i offentligheten. 
Men er folk så dumme at de biter på, mon tro? 

Hva er det du snakker om? Moren hans har da ingenting med saken å gjøre. Hun har derimot en jobb å gjøre.

Det er ingenting å bite på her.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...