Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (6 timer siden):

Jeg synes han stiller et veldig godt spørsmål.

En ting er at det her i tråden fremstilles som opplest og vedtatt at han er en offentlig person, men at media ikke problematiserer spørsmålet synes jeg er svakt.

De begrunner dekningen med at han er en offentlig person, men sier ingenting om hvilke vurderinger som ligger til grunn for den underliggende vurderingen.

Jeg tror ikke jeg har sett spørsmålet berørt mer enn en gang eller to, og da ble denne offentligheten basert på lettvintheter som følgerantall på instagram, og det at han har gått på en rød løper en gagn.

Det er ikke bra nok.

Offentlig  tjeneste person.  Er de som mottar lønn fra staten for jobber  for staten. 

Marius mottar ikke slik lønn og har ikke offentlig arbeid  for kongehuset. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Offentlig  tjeneste person.  Er de som mottar lønn fra staten for jobber  for staten. 

Marius mottar ikke slik lønn og har ikke offentlig arbeid  for kongehuset. 

Hvis min datter hadde valgt å dra til Baltikum etter førstegangstjenesten istedenfor å dra rett tilbake til universitetet så hadde hun vært ansatt i staten. Men det hadde ikke gjort henne til en offentlig person. Kan dere ikke bare slutte å diskutere begreper som dere ikke skjønner??? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Vanedis skrev (4 timer siden):

Når man eksempelvis lar seg avbilde på rød løper - https://www.dagbladet.no/nyheter/pappas-gamle-kompis-hyller-marius/81868946, og valgte å delta i "Skam" - https://www.nrk.no/kultur/marius-borg-hoiby-med-i-_skam_-avslutningen-1.12981655 , dvs. oppsøker offentligheten vil de fleste vel regne Marius Borg Høiby som en offentlig person.

Fra lenke over:

Screenshot_20240903_122540_Chrome.thumb.jpg.4678cb25b6424cb56d7e12d32762a743.jpg

Offentlig arrangement  er vel noe annet enn offentlig  person.

Når du er på 17 mai som et offentlig  arrangement er du ikke en offentlig  person av den grunn.

Selv har jeg deltatt på mange offentlige arangementer og vært bakmann for dem. Men er fortsatt ikke en offentlig  person av den grunn.  Selv om noe av det har medført  bilde og artikkel  i avisen

Så for meg blir det litt rart, å hevde at han er offentlig person når han er på rød løper. 

Han er ikke på den røde løperen som offentlig  tjenestemann for staten eller Norge 

Skrevet
Bestemoren skrev (6 timer siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Ingen overraskelse at du trives best i ekkokammeret. Kan skjønne det må være utrolig slitsomt med stemmer som evner å se ting fra et noe annet perspektiv.

Forøvrig komisk at du omtaler dette som "diskusjonsdager". Det som i stor grad pågår i denne tråden er spekulasjoner som vrenges og vris til de blir etablerte sannheter. Dette krydres så med nedsettende omtale av personer som ikke har noe med saken å gjøre. 

Btw. Det at noen evner å se denne saken fra flere sider. At de reagerer på heksejakten som foregår i denne tråden betyr ikke at de er "innbitte forsvarere av Marius Borg Høiby" eller hans gjerninger. Det betyr ganske enkelt at de evner å ha to tanker i hodet samtidig, og at de ikke er blendet av blodtåka.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bestemoren skrev (6 timer siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Det er ganske fascinerende å prøve og lese seg opp på tråden etter en hel dag med aktivitet, og så står EN bruker for 50% av alle innleggene. Man lurer jo på om personen er like dominerende ute i den virkelige verdenen. Mens andre, særlig du, skaper alltid hyggelig stemning. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Hvis min datter hadde valgt å dra til Baltikum etter førstegangstjenesten istedenfor å dra rett tilbake til universitetet så hadde hun vært ansatt i staten. Men det hadde ikke gjort henne til en offentlig person. Kan dere ikke bare slutte å diskutere begreper som dere ikke skjønner??? 

Det er ikke usant det jeg skrev. Hun er i offentlig  tjeneste når hun drar til  balkan. Det medfører også at de skal oppføre seg korekt i tjeneste. 

Marius er ikke offentlig  eller i offentlig  tjeneste. Og har ingen krav eller retningslinjer som han må følge iht rollen han har som seg selv. Men det påvirker  omdømme i større  grad på hans familie  enn det som er normalt. 

Skal vel være glad han ikke er kongelig  da, slik at han også kan motta straff for sine handlinger. 

Det var en gang diskusjoner om ha skulle  bli prins. Det var veldig delte meninger iht det. Men resultatet ble at at han ikke skulle være prins. Som særskulls barn har han ikke noen arverett til tronen. Husker ikke helt begrunnelsen til at han ikke ble det. 

I dag er jeg veldig glad for det.

Resultatet ble at hans bestefar laget barnebok  om gutten som ikke fikk være prins...

Skrevet
Felis skrev (1 minutt siden):

Det er ganske fascinerende å prøve og lese seg opp på tråden etter en hel dag med aktivitet, og så står EN bruker for 50% av alle innleggene. Man lurer jo på om personen er like dominerende ute i den virkelige verdenen. Mens andre, særlig du, skaper alltid hyggelig stemning. 

Du mener det siterte innlegget der var hyggelig ?

• Liker 5
Skrevet
Malmfrid skrev (6 timer siden):

Du har tydeligvis ikke mye greie på dette. Snakk litt med pårørende og spør hvordan det er å gå og vente på behandlingssted. Svært mange er motivert for å slutte å ruse seg - men så ryker de utpå i rus igjen i ventetiden. Det er endatil mennesker som dør mens de venter. 

Joda - der er mange private behandlingsplasser i Norge. Vet ihvertfall et sted hvor man kunne komme inn på dagen for noen år siden - men det koster flere hundre tusen. 

Det er ventetid i det offentlige fordi det er for lite behandlingsplasser. 

Det er mye penger for de fleste av oss.

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Du har ikke  så mye bedre greie på det di heller. Rusbehandling  er ikke  bare inn på en instutusjon også  blir man reparert  som en bil og fix ferdig ut igjen. Mennersker er litt mer komplekst enn det.  

Dessuten er tilbakekall faren enorm. Om de klaree det. 

Se sev på statistikker. Har linket til det tidligere.  Men går lett å finne ut av selv.

Malmfrid skrev (5 timer siden):

Ja, du har sikkert mye mer erfaring enn meg. 

Det kan da ikke stemme. Du skrev da vitterlig at hun ikke har noe greie på det?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Iia skrev (3 minutter siden):

Kongen tar grep: https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/siste-nytt-fra-norge-og-utlandet?pinnedEntry=108759

Nå er det ikke lenger noe som heter "Kongefamilien". Marius og Durek samt Mærtas barn er ikke definert som kongelige (litt merkelig når døtrene er i arverekken til tronen, spør du meg)

De har ikke prinsessetittel. Det ser ut som grensa er trukket der. Dette er jo også en tydelig markering overfor Durek spør du meg. «Ja, du er en del av familien, men du ble ikke kongelig i det du fikk ring på fingeren!» 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Iia skrev (5 minutter siden):

Kongen tar grep: https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/siste-nytt-fra-norge-og-utlandet?pinnedEntry=108759

Nå er det ikke lenger noe som heter "Kongefamilien". Marius og Durek samt Mærtas barn er ikke definert som kongelige (litt merkelig når døtrene er i arverekken til tronen, spør du meg)

Hva menes med øvrige kongelige?

Edit: Glem det, jeg fant ut av det.

Endret av PusheenPusheen
Gjest NordreSving
Skrevet
Svigermor skrev (4 minutter siden):

Iia skrev (3 minutter siden):

Dette er veldig godt håndtert! Kan ikke forstå noe annet enn at dette ligger det en beskjed bak. Ble litt perpleks da Kongen uttalte at «de hadde tatt praten»  med ML om tittelen, når praten ikke har resultert i noe. Men dette var bra. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Hva menes med øvrige kongelige?

De andre med tittel 

• Liker 2
Skrevet
Svigermor skrev (5 minutter siden):

Wow. Det tror jeg var veldig lurt.

Bare lurer på at de som står på arvelista ikke da ansees som kongelige. Slik martha louise og døtrene da gjør 

Uansett veldig viktig å rydde opp i og  være tydelig på. Kudos til konfehuset på dette 👏

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

De andre med tittel 

Ja, jeg så det. Dette var bra!

• Liker 1
Skrevet
NordreSving skrev (Akkurat nå):

Dette er veldig godt håndtert! Kan ikke forstå noe annet enn at dette ligger det en beskjed bak. Ble litt perpleks da Kongen uttalte at «de hadde tatt praten»  med ML om tittelen, når praten ikke har resultert i noe. Men dette var bra. 

Enig! Som skrevet over er dette faktisk klar melding ut særlig til Durek! Inn i familien, men ikke kongelig for det! Kongen har begrensa muligheter til å demonstrere, den siste uka synes jeg faktisk de har brukt de mulighetene de har hatt bra! Men det er en avsporing i denne tråden, sorry 🙈

At MBH ikke er en offentlig person etter formell definisjon er en ting, men han er likevel av offentlig interesse slik han er posisjonert (og selv har valgt å øke egen eksponering i voksen alder).

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (6 minutter siden):

Jeg har tilgode å se noen forsvare hans voldshandlinger og forbinder ikke stråmenn med hyggelig stemning.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
NordreSving skrev (4 minutter siden):

ML er kongelig prinsesse uansett... Det følger av Grunnloven. Dette dem nå gjør handler om markedsføring. Kongefamilien har gått fra en tilgang til å bli en belastning. 

• Liker 8
Skrevet
Ninaen skrev (4 minutter siden):

At MBH ikke er en offentlig person etter formell definisjon er en ting, men han er likevel av offentlig interesse slik han er posisjonert (og selv har valgt å øke egen eksponering i voksen alder).

Jepp. Og så er det vel ulike former for offentlige personer. Som kongelig, med verv og det andre som medfører (sånn, før denne omstruktureringa av kongehus og kongefamilie), er han jo ikke, og vil aldri bli offentlig. Men som en som stikker seg frem, slik alle andre influensere gjør, er han definitivt offentlig. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...