Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (30 minutter siden):

Nei, kanskje ikke. Og det er vel heller ikke interessant for publikum å vite, det er ikke våre skattepenger som indirekte hadde sponset misbruket. Av de statsmininstrene jeg kommer på nå, har barna deres fullført utdanning, de tjener egne penger, og står på egne ben. Det nærmeste vi kommer noen som helst likhetstrekk med denne saken, er Nini Stoltenberg. Og hun var, slik jeg har hørt familien hennes snakke om henne, snill. Krevende i perioder, men snill. Da er det jo ikke noe å skrive om for avisene. 

Det hadde garantert blitt skrevet om, særlig om statsministeren hadde hatt en stesønn boende på eiendom som gikk i arv fra statsminister til statsminister, og nesten kjørte ned ei vakt og la det ut i SoMe. 
Særlig også hvis vedkommende levde på en statsminister som verken betalte skatt på inntekter og formue. 

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja det  er god debatt  å dra inn i marius saken. Hvor vanskelig et slikt tilbud  er å få.

Nå vet jeg ikke om norge har private behandlings tilbud og evnt hvir raskt man kan komme inn der om det finnes. Men i utlandet finnes det  jo steder som man kan benytte seg av når man har penger 

Vet ikke det kan hende det må være bittelitt vanskelig  også. Å vente på behandling er er vel bare et lite problem iht resten av reisen. Kanskje man er mer motivert for å lykkes om man har klart første  steget å vente?

Et ikke om ventetid er pga dårlig tilbud. Eller en del av prosessen.

Ikke helt økonomisk eller nyttig heller, om man skal begynne behandling  på mange som bare avbryter heller. Som en tidligere her skrev, som jobbet med det. Var det å få avrusning  tilbud. Mye kortere ventetid på.  Så tenker litt fritt for at første steget er å bli rusfri, neste blir å klare å holde seg rusfri frem til  behandling  starter. 

Som sagt behandling  har jo lite for seg om man ikke klarer  å stå i den

Du har tydeligvis ikke mye greie på dette. Snakk litt med pårørende og spør hvordan det er å gå og vente på behandlingssted. Svært mange er motivert for å slutte å ruse seg - men så ryker de utpå i rus igjen i ventetiden. Det er endatil mennesker som dør mens de venter. 

Joda - der er mange private behandlingsplasser i Norge. Vet ihvertfall et sted hvor man kunne komme inn på dagen for noen år siden - men det koster flere hundre tusen. 

Det er ventetid i det offentlige fordi det er for lite behandlingsplasser. 

Det er mye penger for de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Jeg synes han stiller et veldig godt spørsmål.

En ting er at det her i tråden fremstilles som opplest og vedtatt at han er en offentlig person, men at media ikke problematiserer spørsmålet synes jeg er svakt.

De begrunner dekningen med at han er en offentlig person, men sier ingenting om hvilke vurderinger som ligger til grunn for den underliggende vurderingen.

Jeg tror ikke jeg har sett spørsmålet berørt mer enn en gang eller to, og da ble denne offentligheten basert på lettvintheter som følgerantall på instagram, og det at han har gått på en rød løper en gagn.

Det er ikke bra nok.

Les hva jeg skrev over her.

1. Mener du at han ikke ble en offentlig person den dagen moren hans giftet seg inn i den norske kongefamilien? 
    Hva kan man ellers kalle ham?
  2. Når han selv som voksen velger å ha en instagramprofil med over 70.000 følgere - velger man ikke da samtidig å bli en offentlig person?
    Eller hva tror du var hensikten med instagramkontoen?
  3. Når han velger å bli kjæreste med influensere, gå på fester og la seg avbilde med disse - velger man samtidig en privat tilværelse eller en offentlig?

Det hadde vært interessant å lese dine svar her.

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (5 timer siden):

Å si i fra om urett er ikke det samme som gapestokk. Marius kunne lagt seg langflat og vist anger. Tatt sin straff og startet avrusningsprogram umiddelbart. Da hadde nok folk også latt ham være i fred.

Det her👏🏼👏🏼👏🏼 Så enkel er løsninga. Skjønner ikke at de ikke ser det!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (26 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at Kongefamilien selv ikke står først på barrikadene for å slippe å være "kongelige". Når de ser hva det koster barna deres å ikke kunne bare være vanlige (men svært rike) mennesker. Teller apanasjen så mye altså? Ikke alle tradisjoner er gode og bør videreføres. Håper vi slutter med dette tullet snart.

Enig. Men samtidig er dette en familie som nyter enorme privilegier; de betaler verken inntekts- eller formuesskatt. Kronprinsparet får over 12 millioner kroner i året i skattefri lønn. Mye blir dekket over andre budsjetter. De lever en behagelig rikmannstilværelse dekket av skattebetalerne.

Til Geiranger kom de med kongeskipet og stort mannskap. Koster en formue å reise med. Staten betaler. De har mange eiendommer hvor de kan trekke seg tilbake på - staten betaler.

Jeg tror at mange hadde byttet privatlivet sitt mot en slik tilværelse. I tillegg blir de kongelige nesegrust beundret av mange. Det endimensjonale bildet som de selv skaper, godt hjulpet av store deler av pressen, gjør at mange ikke klarer ta inn at de kongelige har flere fastsetter

Endret av SagaP
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Les hva jeg skrev over her.

1. Mener du at han ikke ble en offentlig person den dagen moren hans giftet seg inn i den norske kongefamilien? 
    Hva kan man ellers kalle ham?
  2. Når han selv som voksen velger å ha en instagramprofil med over 70.000 følgere - velger man ikke da samtidig å bli en offentlig person?
    Eller hva tror du var hensikten med instagramkontoen?
  3. Når han velger å bli kjæreste med influensere, gå på fester og la seg avbilde med disse - velger man samtidig en privat tilværelse eller en offentlig?

Det hadde vært interessant å lese dine svar her.

Flott! Ta også gjerne med: 

4. Marius er dekorert med medaljer fordi han er en del av kongefamilien. 
5. Marius deltar på galla og i andre profilerte sammenhenger sammen med resten av kongefamilien og han er observert på slottsbalkongen.

https://www.seher.no/kongelig/derfor-baerer-han-medaljer/81809924

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (15 minutter siden):

Det hadde garantert blitt skrevet om, særlig om statsministeren hadde hatt en stesønn boende på arvet eiendom som gikk i arv fra statsminister til statsminister, og nesten kjørte ned ei vakt og la det ut i SoMe. 
Særlig også hvis vedkommende levde på en statsminister som verken betalte skatt på inntekter og formue. 

Altså, hvis utgangspunktet hadde vært helt likt, hadde vel reaksjonene vært mer eller mindre de samme. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Altså, hvis utgangspunktet hadde vært helt likt, hadde vel reaksjonene vært mer eller mindre de samme. 

Nettopp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (15 minutter siden):

og

Man mister jo sertifikatet om man innrømmer at man har et alkoholproblem, selv om man aldri har kjørt bil i beruset tilstand. Hvorfor skal dette være annerledes med kokain enn alkohol? 

Mulig de har tenkt å endre dette (det burde endres), men sånn er det altså for den delen av befolkningen som ikke har kongelig adresse.

De «ønsker å endre det», de HAR ikke endret det. Enn så lenge.

Ikke jeg heller. At moren hans tvang ham inn i rampelyset som barn er ikke hans feil, men at han har (hatt) åpen influenser-instagram med 70 000 følgere, går på rød løper events, er på kjendisfester, er kjæreste kun med kjente influensere, er venner med hele gjengen med kje diser, er valg han selv har tatt, og da kan han ikke løpe og gjemme seg bak skjørtene til mamma og påberope seg å være en stakkars privatperson så snart han får berettiget kritikk.

Hva har endret personlighet med saken å gjøre? 

Tror du det er lettest å bli rusfri når du bor på gata, eller når du er trygg og varm i mammas bolig? Tror du det er lettest å bli rusfri når du når som helst kan få snakke med landets beste psykologer eller når du først må tigge fastlegen om hjelp og så stå på venteliste i et år før du engang får en samtale, og hvis du har dårlig kjemi med psykologen er det et nytt år å vente?

Tror du det er lettere å bli rusfri om du på dagen den dagen du føler deg motivert kan få komme inn på den avrusningsklinikken du vil, eller når du må vente, og kanskje er i en helt annen mental tilstand når/hvis du endelig får plass?

Tror du det er lettere å bli rusfri om du når du kommer ut fra avrusning har økonomisk mulighet til å flytte vekk fra ditt gamle miljø, kanskje studere i et annet land eller en annen kant av landet og ha trygghet i at du får dekket mat, strøm, bolig, telefon, bil etc, eller når du kommer ut uten nåla i veggen og kanskje må sove på sofaen til en gammel venn som er rusmisbruker selv?

Selvsagt gjør økonomiske goder alt her i livet enklere. Jeg har ingen problemer i livet mitt som ikke ville enten vært borte eller enklere å håndtere med mer penger. Dårlig helse? Bedre med tilgang på gode privatleger og behandlinger og dyre medisiner og kosttilskudd. Dårlig psyke? Bedre med tilgang på psykolog, mental coach, yogatimer, og å slippe å bekymre seg for om man får betalt regningene. Ufrivillig barnløs? Bedre å ha råd til fertilitetsbehandling og evt ha råd til adopsjon. Rusmisbruk? Bedre å ha tilgang på psykolog, å kunne reise bort, ha tilgang på avrusning etc. Og sånn fortsetter det.

Ja lettere når man er mottakelig  for det. Men hjelper ikke med de beste om motivasjonen  ikke er der. 

Veien inn i rus problemer er en prosess og veien ut er en prosess. 

Noen på vei inn i rusproblemer, skjønner det selv. Og stopper før det blir et problem.  De som ikke klarer det ender opp i rusproblem. Å komme dit at man føler for å komme ut av rusproblemet tar også tid.  Den prosessen er ganske lik uavhengig av hvor mye penger på bok man har. Man må vøre klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (17 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke mye greie på dette. Snakk litt med pårørende og spør hvordan det er å gå og vente på behandlingssted. Svært mange er motivert for å slutte å ruse seg - men så ryker de utpå i rus igjen i ventetiden. Det er endatil mennesker som dør mens de venter. 

Joda - der er mange private behandlingsplasser i Norge. Vet ihvertfall et sted hvor man kunne komme inn på dagen for noen år siden - men det koster flere hundre tusen. 

Det er ventetid i det offentlige fordi det er for lite behandlingsplasser. 

Det er mye penger for de fleste av oss.

Du har ikke  så mye bedre greie på det di heller. Rusbehandling  er ikke  bare inn på en instutusjon også  blir man reparert  som en bil og fix ferdig ut igjen. Mennersker er litt mer komplekst enn det.  

Dessuten er tilbakekall faren enorm. Om de klaree det. 

Se sev på statistikker. Har linket til det tidligere.  Men går lett å finne ut av selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sikkert finne argumenter for at Marius IKKE har valgt å være  en offentlig person…. til tross for 70 000 følger og ÅPEN instagram. Men selv om man mener det, så går det vel an å tenke at det er da LITT rart å dra til Vågå med bl.a. Nora Haukland, Fetisha Williams, Sophie Elise og Joakim Kleven bl.a- det alle nevnte dokumenterte det godt i sine sosiale medier, og M lot seg også avbilde i deres SoMe.

Er det ikke dette en slags cherrypicking da? 
Bilde fra Tik Tok. 

IMG_7484.png

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (1 minutt siden):

Man kan sikkert finne argumenter for at Marius IKKE har valgt å være  en offentlig person…. til tross for 70 000 følger og ÅPEN instagram. Men selv om man mener det, så går det vel an å tenke at det er da LITT rart å dra til Vågå med bl.a. Nora Haukland, Fetisha Williams, Sophie Elise og Joakim Kleven bl.a- det alle nevnte dokumenterte det godt i sine sosiale medier, og M lot seg også avbilde i deres SoMe.

Er det ikke dette en slags cherrypicking da? 
Bilde fra Tik Tok. 

IMG_7484.png

Sant. Det blir for dumt å påstå at han ikke er offentlig. Det var ikke sikkert at hensikten var at han skulle være det, men han satte seg jo inn i offentligheten på eget initiativ, med å bl.a dra på sånne ting som dette, og la seg avbilde osv. Nå brukes "han er ikke offentlig" kun som en dårlig unnskyldning for å legge et eller annet ansvar over på noen andre.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren skrev (23 minutter siden):

De dagene innbitte forsvarere av MBH er opptatt med andre ting i hverdagen sin enn å fylle sidene i denne tråden, er gode diskusjonsdager. 😉 Jeg tar hatten av for dere som fortsatt orker å motdebattere, «omatt og omatt»…

Words, @Bestemoren❤️

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert og det er at den beklagelsen han kom med offentlig, ikke betød en dritt. 

I beklagelsen sa han at han har et rusproblem som han igjen skal søke seg til behandling for og ta på største alvor. 
Hvis han faktisk mente det så burde han vel allerede vært innlagt til rusbehandling, ikke reist til Italia for å feste med en kompis. 

Det er jo ikke som om Marius må stå i offentlig helsekø sånn som oss vanlige dødelige folk. 

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (45 minutter siden):

Du har ikke  så mye bedre greie på det di heller. Rusbehandling  er ikke  bare inn på en instutusjon også  blir man reparert  som en bil og fix ferdig ut igjen. Mennersker er litt mer komplekst enn det.  

Dessuten er tilbakekall faren enorm. Om de klaree det. 

Se sev på statistikker. Har linket til det tidligere.  Men går lett å finne ut av selv.

Ja, du har sikkert mye mer erfaring enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Missy1 skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke som om Marius må stå i offentlig helsekø sånn som oss vanlige dødelige folk. 

Nei, han kan fint ta ting som de passer ham. Det er også en av forskjellene på en vanlig rusmisbruker, og en rusmisbruker i kongefamilien. Marius har ingenting å miste, han vet at han har hele verden for sine føtter uansett. Så det haster kanskje mindre å få hjelp, enn hvis det hadde vært Hansen borti gata det var snakk om, som kunne risikert å miste hus, jobb og familie hvis han nektet å la seg behandle.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bakvendtland har ikke Mamma og Faffas makt, penger og privilegier noe å si. Ikke at de har privatlege heller, neida. Det er like vanskelig for Marius som en som bor på gata fordi Marius ikke vil, og fordi en har personlige historier om at noen ikke vil.

Det er til å bli matt av. Man skjønner jo hvorfor land ender i diktatur når man ikke tør å åpne øynene for feilene ens helter gjør, for å bruke et ord brukt mye i denne tråden, det er på kanten til en diagnose. Et slags monarki-stockholm syndrom. "Ja det er 'forferdelig' at han slo, men han er syk altså, masse diagnoser som jeg ikke skal skrive noe om, men DIAGNOSE DIAGNOSE DIAGNOSE, sa jeg DIAGNOSE, uff dakars Marius har det så vanskelig. Bra han dro på ferie, vekk fra den griske pressen! Nå håper jeg Mette Marit den hellige hyrer inn advokater for å saksøke Bild, for det tar seg ikke ut at de legger ut bilder av en rusmisbruker med kokain, altså! Det var for øvrig sikkert mel i den posen! Sa jeg for øvrig at en av de fornærmedes advokater synes det er mye press fra pressen? Nå må alle slutte å kritisere Marius så ofrene kan få fred altså!!'.

En ting skal monarkistene ha, de er gode på å svelge unna katastrofe etter katastrofe ved å skylle på alt og alle. Det var sikkert gardisten som gikk i veien for Marius, og bilen kjørte nok av egen makt!

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
PusheenPusheen skrev (57 minutter siden):

Sant. Det blir for dumt å påstå at han ikke er offentlig. Det var ikke sikkert at hensikten var at han skulle være det, men han satte seg jo inn i offentligheten på eget initiativ, med å bl.a dra på sånne ting som dette, og la seg avbilde osv. Nå brukes "han er ikke offentlig" kun som en dårlig unnskyldning for å legge et eller annet ansvar over på noen andre.

Det du sier der er helt sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren

Jeg har i flere innlegg pekt på at «hendelsen» med MBH og fornærmede sannsynlig ville blitt dysset ned uten en venninnes inngripen - + Se&Hør sin bildevisning og Aftenposten sin publisering av mobilopptak. I neste runde bidro modige Julianne og Nora sterkt til at saken ikke forsvant fra offentligheten. Fornærmede anmeldte ikke selv, kontaktet ikke politiet, ville ikke ha besøksforbud og hadde nærkontakt med MBH i ettertid. 

Jeg får en dårlig smak i munnen, hva hadde skjedd UTEN en handlekraftig og klartenkende venninne, uten offentliggjøring av bilder og lydopptak, samt to tidligere offer? Og jeg liker IKKE tanken som da kommer, ville dette ha blitt dysset ned, ville pressen (fortsatt) hatt skrivevegring og hadde livet i kongefamilien haltet videre - uendret og skjult… Samtidig ville vi/folket blitt presentert for pene, pyntelige, smilende og vinkende medlemmer av denne familien. «“Something is rotten in the state of» Norway! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...