Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Jadaomatte skrev (3 timer siden):

Regner med at Marius har tilgang til mye penger og gode kontakter som sikkert vil holde han med kokain.  
Da er det ikke lett å bli rusfri.

Den der er brukt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (8 minutter siden):

Han var også på ferie med «svigers» og tilstede på Slottet da IA fylte 18 år. Magnus et eller annet, 

Har vært lite skriverier om bruddet mellom ham og IA. Norsk presse er stort sett snill. Til og med Marius har de latt mer eller mindre være i fred. inntil han denga kjæresten, truet med bensinbrann og det ble en alvorlig politisak. Mye mer alvorlig enn da Marius ble bøtelagt for nark i 2017. Store deler av pressen har vært kjent med hans tvilsomme rykte, men latt det ligge. 

Kongefamilien er en privilegert familie, det er viktig at pressen er såpass fri at de tør skrive om dem når de bryter straffeloven.
Greit også å vite hvem tronarvingen er sammen med. Man har vel sett gjentatte ganger i denne familien at dømmekraften ikke er på topp 

Ja, leste om det. Jeg hadde nok engelsk presse i bakhodet da jeg skrev mitt innlegg. Men jeg har aldri sett IA i offentligheten sammen med x kjæresten og foreldrene. Hun står vel ikke så fritt som SM heller siden hun er tronarving, Enig i alt du skriver. Pressen i Norge er ikke fri all den tid de lar seg ‘kjøpe’ av MM. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (4 minutter siden):

Ja, leste om det. Jeg hadde nok engelsk presse i bakhodet da jeg skrev mitt innlegg. Men jeg har aldri sett IA i offentligheten sammen med x kjæresten og foreldrene. Hun står vel ikke så fritt som SM heller siden hun er tronarving, Enig i alt du skriver. Pressen i Norge er ikke fri all den tid de lar seg ‘kjøpe’ av MM. 

Enig. Engelsk presse (tenker her på sladrepressen primært) er noe annet. Pågående og ufin. Så Marius kan prise seg lykkelig over at MM ikke giftet seg inn i det kongehuset.

Her har du Haakon, IA og Magnus: https://www.nettavisen.no/kjendis/slottet-tause-om-samboerskap-da-tar-de-et-steg-videre/s/5-95-1537881

og her med hele daværende svigerfamilie:

https://www.seher.no/kongelig/kilde-planlegger-fremtiden-sammen/79661886

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 timer siden):

En grundig reportasje. Men siden MBH har erkjent, det finnes et fryktelig lydopptak av ham og det er dokumenterte skader, samt at det er snakk om flere offer og vitneforklaringer, så tviler jeg sterkt på at han blir frikjent. 
Men bot, fengsel (noe ubetinget og noe betinget), samt rusbehandling er kanskje sannsynlig utfall? 

Leste tidligere i saken noen som skrev at man kunne  slippe straff om man gikk i rusbehandling.  

Men det var vel før siktelse ble utvidet. Så vet ikke helt hvor det alternativet ligger nå.

Kjenner en  i fengsels vesenet, som sa at hvis det er første gangen de straffes, straffes de ofte etter lavere straffer. Da det kan være uheldig å ha dem inne lenge første gang. Derimot  er det gjentagende insettelser. Vil  man straffes grovere. Men selvsagt iht hvor ille  handlingene er og hvor mye. 

Rus alene gir ikke  strafferabatt. Iht det jeg har fått med meg på podcasten avhørt. Men psykisk  helse kan. Evnt at det blir tvunget psykisk helsevern. Men da er det vel oftest  de værste sakene som fører dit. Som feks drap. 

Så vil gjette på iallefall  rusbehandling  og evnt samfunnsstraff  og erstatning. Tror ikke han får mer enn ett år fengsel om han får det. 

Jeg tror også  han får strafferabatt iht mediepresset. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (39 minutter siden):

Enig. Engelsk presse (tenker her på sladrepressen primært) er noe annet. Pågående og ufin. Så Marius kan prise seg lykkelig over at MM ikke giftet seg inn i det kongehuset.

Her har du Haakon, IA og Magnus: https://www.nettavisen.no/kjendis/slottet-tause-om-samboerskap-da-tar-de-et-steg-videre/s/5-95-1537881

og her med hele daværende svigerfamilie:

https://www.seher.no/kongelig/kilde-planlegger-fremtiden-sammen/79661886

Fra din siste link:

Nå har han også fått en god tone med Ingrid Alexandras storebror Marius.

🤨

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Mange potensielle utfall. Blir han frifunnet, tror jeg virkelig det er over for folks tillitt til kongehuset. De må iallefall jobbe hardt for å vinne den tilbake igjen.

Hvorfor skal en evnt frifinnelse  gå utover tilitten til kongehuset? Er det ikke rettsystemet da evnt man må miste tiitten til?

Nå skal jo retten avgjøre her da, og som prinsipp skal man være uskyldig  til  man er dømt. 

Saken kan fortsatt øke eller minskes i omfang . Viktigste er vel at det i bunn og grunn blir en riktig  og rettferdig rettsak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterskog skrev (17 minutter siden):

Han er jo allerede straffet, fikk bot for kokain allerede i 2017.

Marius Borg Høiby greps för kokainbrott 2017 på Palmesus (aftonbladet.se)

Ser nå at jeg har mixet med alder og årstall.

Siden jeg tidligere har uttalt at han fikk kokain bot når han var 17. Men da var han 20.

Så godt du skrev så jeg fikk fanget opp dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Leste tidligere i saken noen som skrev at man kunne  slippe straff om man gikk i rusbehandling.  

Men det var vel før siktelse ble utvidet. Så vet ikke helt hvor det alternativet ligger nå.

Kjenner en  i fengsels vesenet, som sa at hvis det er første gangen de straffes, straffes de ofte etter lavere straffer. Da det kan være uheldig å ha dem inne lenge første gang. Derimot  er det gjentagende insettelser. Vil  man straffes grovere. Men selvsagt iht hvor ille  handlingene er og hvor mye. 

Rus alene gir ikke  strafferabatt. Iht det jeg har fått med meg på podcasten avhørt. Men psykisk  helse kan. Evnt at det blir tvunget psykisk helsevern. Men da er det vel oftest  de værste sakene som fører dit. Som feks drap. 

Så vil gjette på iallefall  rusbehandling  og evnt samfunnsstraff  og erstatning. Tror ikke han får mer enn ett år fengsel om han får det. 

Jeg tror også  han får strafferabatt iht mediepresset. 

Det er ikke strafferabatt på grunn av mediepress her i Norge. Det var kun i én sak at belastningen av å bli eksponert i sosiale medier påvirket domsutfallet. Det er ikke normalt å operere etter de premissene i norske domstoler. Om ikke annet kan det være saken brukes til å sette presedens, det vil si at han straffes hardere - fordi han er en ung mann i 20-årene med et mønster av mishandling. Noe som vil sende et signal til unge gutter med kokainutfordringer at dette aksepteres ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer til å ta flere år før man får et straffeutfall av denne saken.  Politiet må etterforske saken ferdig - og med tanke på hvor mye disse avhørene drøyer, så er det ingen som har det travelt. Deretter tas ut påtale, så går det flere måneder før saken tas opp i retten.  Først vil han få sin dom i tingretten og regner med han anker og så må saken opp igjen i lagmannsretten.

Endret av lajlaj
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (1 minutt siden):

Men det kommer til å ta flere år før man får et straffeutfall av denne saken.  Politiet må etterforske saken ferdig - og med tanke på hvor mye disse avhørene drøyer, så er det ingen som har det travelt. Deretter tas ut påtale, så går det flere måneder før saken tas opp i retten.  Først vil han få sin dom i tingretten og regner med han anker og så må saken opp igjen i lagmannsretten.

Hvis han gir full tilståelse vil det ikke bli fortgang i saken da? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lajlaj skrev (4 minutter siden):

Det er ikke strafferabatt på grunn av mediepress her i Norge. Det var kun i én sak at belastningen av å bli eksponert i sosiale medier påvirket domsutfallet. Det er ikke normalt å operere etter de premissene i norske domstoler. Om ikke annet kan det være saken brukes til å sette presedens, det vil si at han straffes hardere - fordi han er en ung mann i 20-årene med et mønster av mishandling. Noe som vil sende et signal til unge gutter med kokainutfordringer at dette aksepteres ikke.

Finner ikke helt ordet på det. Men hvis det kan oppfattes som feks vitner blir påvirket  via media bla

Bistands  advokaten  har sagt at det har vært så stort press og stygge forsøk på graving i saken fra medier sin side  at hun har vurdert å skaffe ekstra sikkerhet og ringe politiet. 

Så potensielt kan de gå så langt at det kan gjøre utslag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (2 minutter siden):

Hvis han gir full tilståelse vil det ikke bli fortgang i saken da? 

Saken er utvidet til to fornærmede til. Tror han er litt for sent ute for tilståelsesdom nå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Beyond the Scoop skrev (34 minutter siden):

Fra din siste link:

Nå har han også fått en god tone med Ingrid Alexandras storebror Marius.

🤨

Takk for info. Det overså jeg. Den kontakten er sikkert brutt nå 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Finner ikke helt ordet på det. Men hvis det kan oppfattes som feks vitner blir påvirket  via media bla

Bistands  advokaten  har sagt at det har vært så stort press og stygge forsøk på graving i saken fra medier sin side  at hun har vurdert å skaffe ekstra sikkerhet og ringe politiet. 

Så potensielt kan de gå så langt at det kan gjøre utslag 

Leser flere steder at folk skriver dette etter Bergens-saken, men det er ikke en greie her i Norge. Det er ikke vitnene som er avgjørende i denne saken, men kanskje det påvirker Nora og Juliannes vitnemål og ilegges mindre vekt på grunn av medieoppstyret. 

Det du beskriver hører med å være en del av en mektig familie i Norge. Det er forskjell på mannen i gata og mannen på Skaugum, der fille-bestefar er Kongen. Han burde straffes hardere fordi hun har fått en ekstrem belastning som følge av mediestyret.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (2 timer siden):

En grundig reportasje. Men siden MBH har erkjent, det finnes et fryktelig lydopptak av ham og det er dokumenterte skader, samt at det er snakk om flere offer og vitneforklaringer, så tviler jeg sterkt på at han blir frikjent. 
Men bot, fengsel (noe ubetinget og noe betinget), samt rusbehandling er kanskje sannsynlig utfall? 

Det er langt fra sikkert at han får sone i rusbehandling - såkalt §12 (Gjennomføring av straff i institusjon) gis vanligvis ikke ved voldsdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Hvorfor skal en evnt frifinnelse  gå utover tilitten til kongehuset? Er det ikke rettsystemet da evnt man må miste tiitten til?

Nå skal jo retten avgjøre her da, og som prinsipp skal man være uskyldig  til  man er dømt. 

Saken kan fortsatt øke eller minskes i omfang . Viktigste er vel at det i bunn og grunn blir en riktig  og rettferdig rettsak. 

Fordi, summen av alt. At de i bunn og grunn er så privilegerte at de slipper unna med voldssiktelser, og så har han fått reise til Italia mens dette pågikk, ingen har kommentert noe fra kongehuset osv. Det er innmari tonedøvt alt, når man ser på det hele bildet. Hvis han slipper unna, er det mye trynefaktor ute og går. Men det er jo ikke sikkert han blir frikjent, er helt hypotetisk. Bare kommenterte den oversikten som ble lagt ut her, av de forskjellige utfallene. Men selvsagt, jeg hadde mistet tilliten til rettssystemet også.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...