Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (5 minutter siden):

det skjønte jeg. Men det er jo en monarkidebatt, som er litt på siden. Hvis du hadde lest artikkelen jeg siterte, så ville du sett at ett av de sju dilemmaene var spørsmålet om har i det hele tatt er en offentlig person, og det synes jeg er et interessant spørsmål, som forsåvidt berører monarkispørsmålet.

Det er ditt syn at monarkidebatten er på siden av å snakke om Marius. Jeg tenker mer i retning av at for hver nye ting som kommer frem om Marius, så reises det nye utfordringer og problemstillinger knyttet til styreformen. Han er jo ikke noe interessant i seg selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonio skrev (6 minutter siden):

Det du kaller jobb med motorsykler var en del av utdanning. Ikke jobb. Men for all del, la oss ta med det også. 9 yrkeasaktive år, 1.7 eller noe sånt av de i aktiv jobb. Det oser arbeidsvilje, det.

han har sitt eget motorsykkelrelaterte firma, så det stemmer vel ikke at det er del av opplæring. Mener du at han er lærling hos seg selv da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (57 minutter siden):

Marius har sin egen far. Marius arver og har (sannsynligvis noe) støtte fra sine 2 foreldre, Morten Borg og MM.
HM og Kongehuset har vel ikke offisielt sett noen plikt overfor et særkullsbarn, utover det HM eventuelt må velge å bidra med fra sin private økonomi (som vel er semi-privat i ytterste fall?)? Sikkert noen som kan mer om jussen der enn meg, men man må sette opp testamente i vanlige familier dersom man vil tilgodese andres barn enn sine egne. Mens man lever er det selvsagt annerledes.

Jussen for noen som ikke kan dømmes og får egne bevilgninger over statsbudsjetten er nok ingen som helt kan svare på. Men i en søskenflokk som den til HM og MM så vil det bli en rar dynamikk om det svært formuende stefaren sier at stesønnen må forholde seg til en helt annen standard en sine søsken på elementære ting. Så noen miljoner i sponsing av bolig av Marius, når hans lillesøster kommer få bolig til 150 miljoner i gave høres nok så opplagt og normalt ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MissLucy said:

han har sitt eget motorsykkelrelaterte firma, så det stemmer vel ikke at det er del av opplæring. Mener du at han er lærling hos seg selv da?

Sjekk inntekten til firmaet hans.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (4 minutter siden):

Sjekk inntekten til firmaet hans.

Har han i det hele tatt fullført utdannelsen og har mekanikerfagbrev?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Eyr said:

Har han i det hele tatt fullført utdannelsen og har mekanikerfagbrev?

Jeg tenker de som er så interessert i å forsvare hvor arbeidsom Marius er kan se dette på ligningen på hvilken som helst side som viser regnskap av alle norges firma. De mener at det å ha et firma i Brønnøysundregisteret kvalifiserer til å være arbeidsom og vise skikkelig arbeidsglede.

Du vet nok svaret.

Endret av Anonio
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Nei, jeg har ikke det. Hvor er dette brevet?

Tenker du på dette fra 2017, der hun sier at sønnen ønsker privatliv?

Hva har et brev fra 2017 med dagens sak å gjøre? Jeg minner om at dette er påstanden jeg svarte på:

"Det vi derimot vet, og som er aktuelt i denne sammenheng, er at hun har aktivt forsøkt å gi pressen direktiver i hvordan de skal omtale hennes voksne sønns handlinger"

I "denne sammenheng" har hun "aktivt forsøkt å gi pressen direktiver". Hvor har det skjedd?

Nå er det ikke Mette-Marit som definerer hvem som er en offentlig person og ikke, enn så mye hun skulle ønske det. Hennes beskrivelse av Marius stemte ikke med realitetene. Han har stadig oppsøkt offentligheten på egenhånd, aldeles frivillig. Han vil ha fordelene, men fritak for kostnadene. Han kan ikke sjekke inn og ut som kjendis etter sitt eget forgodtbefinnende. Det burde en kronprinsesse vite og ikke be om særskilt unntak for sin sønn. 

Igjen er vi tilbake til manglende rolleforståelse. 

En del av bakgrunnen for det uvanlige brevet var at Marius et par måneder tidligere hadde fått omtale for å åpent selge brukte luksusvesker på Finn og oppgi Slottet som henteadresse. (Året etter kritiserte hun pressen igjen, denne gangen for å omtale hans daværende kjæreste som Playboy-modell. Samtidig hadde vedkommende bilder tatt for Playboy liggende ute i sine åpne kanaler.) 

Formålet var åpenbart å legge føringer for den frie presses omtale av et voksent medlem av kongefamilien. Det er problematisk og ser bare verre og verre ut jo mer som kommer frem om kriminelle bindinger og livsførsel. Dette er følgelig en pågående debatt i norsk presse, om alt de ikke har skrevet om Marius Borg Høiby siden 2017: 

https://www.journalisten.no/det-mediene-ikke-skrev-om-marius-borg-hoiby/620285

"Tirsdag avslørte Dagbladet at Høiby tilbake i 2017 ble bøtelagt for kokainbruk på Palmesus-festivalen i Kristiansand. Ville den saken blitt omtalt hvis mediene hadde fått vite om det den gang? Jeg kan ikke forstå at det ikke skulle blitt en sak. Andre kjendiser har fått bilde og navn på trykk når de er tatt offentlig med ulovlige rusmidler i lignende settinger. 

Det hadde trolig blitt omtalt fordi det er snakk om en kriminell handling på offentlig sted. En omtale i 2017 kunne rettet fokus mot noe av det som har kommet fram den siste tiden, og kanskje ført til at deler av dagens mediestorm hadde kommet da."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sjokk-bilder-av-marius-borg-hoiby-har-norsk-presse-vart-for-snille/o/5-95-1980952?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawE6lFFleHRuA2FlbQIxMQABHa_MQOwWX75aG81JECtt3yscsTKeLLrA1qoZYaaGBgxQR_iI5lEFNgBzmQ_aem_5me-JkzktUgZUsyFSith4A#Echobox=1724670406

"Og nå nærmer vi oss min påstand om at vi kanskje har vært for «snille».

For det hører også med til historien at kronprinsesse Mette-Marit, da den søte Lille-Marius begynte å vokse til, kom med en sterk appell til norske redaktører.

(...) Men nå kan spørsmålet reises om norsk presses forsiktighet og anstendighet faktisk kan ha bidratt til den uheldige utviklingen hos en ung mann. 

Det er ingen hemmelighet at norske medier har fått atskillige tips om Marius Borg Høibys oppførsel og livsstil de siste åra. 

Det gjelder både ham selv og vennekretsen, tips om både utagerende festing, rus og kontakt med kriminelle miljøer."

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Men poenget er, har de faktisk likt ham, eller har de likt kontaktene hans?

Skjønner vinklingen din. Pga saken. Men nå er det ikke slik at folk som holder på sånn som han er som de slemme i tegnesreier liksom.  Mer vanlig at de er ganske vanlig utad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, MissLucy said:

Som det har blitt nevnt før; dette firmaet kan det ikke være særlig til aktivitet i. Det er ikke engang MVA-registrert, noe som betyr at det aldri kan ha vært omsetning på over 50 000 over noen 12 måneders periode den tiden det har værr registrert.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Skjønner vinklingen din. Pga saken. Men nå er det ikke slik at folk som holder på sånn som han er som de slemme i tegnesreier liksom.  Mer vanlig at de er ganske vanlig utad

…og det er akkurat dette som er så farlig! Deres sjarm, sosiale kontakter og vinnende vesen utad får dem til å framstå som likandes folk for alle utenfra. Når anklager om vold dukker opp, er det folks første reaksjon å forsvare gjerningsmannen og å diskreditere offeret. Folk har jo aldri sett denne siden av personen. Jo flere mennesker som kaster seg på og forsvarer, bortforklarer og minimerer handlingene til gjerningsmannen, jo færre offer velger å stå fram med sine historier. Samtidig vokser gjerningsmannens tillit til at de vil slippe unna, og de kan derfor, ikke bare fortsette som før, men også gå lenger og lenger for hver gang, trygg på at hvis noe skulle komme fram, vil ingen stille dem til ansvar. 

Et ekstremt eksempel er D. Trump, som offentlig har uttalt at han vil kunne drepe en person på 5th avenue i New York, en av verdens mest folkerike turiststeder, uten å bli stilt til ansvar for det. 

Tidligere i tråden har det vært henvist til forskning gjort på partnervold, hvor det konkluderes med at hvis voldsutøveren tar kvelertak på offeret, så stiger sannsynligheten for at gjerningspersonen vil ende opp med å drepe offeret, med mange hundre prosent. Hvis en voldsmann er på dette sporet, og samtidig vet at en hel folkeopinion vil beskytte, minimere, forklare og diskreditere offeret, har dette potensiale til å ende med katastrofe.

Kanskje har vi alle et ansvar for å vurdere balansen mellom sunn skepsis, og det å være en ukritisk del av en voldsmanns tilretteleggende beskyttelsesnett.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bilde av prins Sverre med den innerste sirkelen av de kongelige.

Han hadde jeg ikke kjent igjen hadde jeg gått forbi han på gata. 

Marius hadde jeg kjent igjen med en gang i den alderen der.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Margit777 said:

Rota deg inn i feil tråd? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reisejenta skrev (2 timer siden):

Ja, det høres ut som en imponerende karriere så langt for en 28 åring. Makan til hardtarbeidende fyr🤣

🤦🏻‍♀️ det var ikke. Poenget men det er visst ikke så viktig å skrive riktig når det gjelder Marius , viktigere å latterliggjør. Rett skal være rett spør du meg også nær dere gjelder de som kun vil komme med det negative 

Endret av Orly
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 timer siden):

Nå gikk kritikken  på at hun hadde ringt offeret.(som ikke stemte )Har ikke  sett kritikk på at hun svarte offeret.

Hadde hun ikke svart offeret uavhengig  om det var juridisk feil eller rett. Ville  hun garantert  fått kritikk for å avvise offeret.

Så jeg er litt usikker på om Mette Marit hadde kommet  godt ut av dette uanset.  Vet ikke hvordan kritikken hadde vært om det sto riktig i avisene i første omgang. At hun hadde sendt en melding. Og at offeret hadde ringt henne  etterpå. 

Hun var nok klar over det  at slik kontakt  kunne være uheldig.  Men det kan ha vært andre tungt veiende grunner som var praktisk nødvendig  som ble vekt skåla  for å sende den meldingen 

For alt vi vet, hadde vi syntes det var lurt å ta slik kontakt  om man visste innholdet. 

Så tenker at når bistand advokaten sier det er uproblematisk  den kontakten de hadde. Så må vi ta det for god fisk. Hadde det  ikke vært det  , så hadde hun nok brukt det for det det var verdt.

Nei, nå har du misforstått igjen. Kritikken gikk på at hun TOK KONTAKT. Og det gjorde hun altså. MM sendte en melding, offeret ringte tilbake i stedet for å melde tilbake. Det betyr at MM var den som tok kontakt. Skjønte du det nå?

NordreSving skrev (7 timer siden):

Dagbladet har en interessant artikkel om miljøet MBH var en del av i London. Steinrike forretningsmenn som pr dags dato er dømt (dels anket) for økonomisk kriminalitet der kokain var som en rød tråd. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/pappas-gamle-kompis-hyller-marius/81868946

Ha ha ha, skal man le eller gråte - å ha Mr. Exit som karaktervitne må virkelig være verre enn ingenting 🤣

Krokenguri skrev (7 timer siden):

Tja  nå så jeg den/ de videoene. Og bilder. Og det var av en veldig blid gutt som hadde det  gøy med bla sitteklipper. Så at han ikke likte det , tror jeg kanskje  blir litt rart å påstå.  

Og veldig  tydelig  noe han hadde gjort før. 

Jeg så iallefall  ikke en sur mann som så ut til å ha blitt tvunget til  noe han ikke ville. Han hadde vel også en tekst  ala deilig med litt kroppsarbeid. Uten at jeg vil sitere han riktig . Men det var noe i den duren. Men så god husk at jeg klarer å sitere det helt riktig har jeg ikke. 

Å sitte på en sitteklipper og burne rundt på plenen er kroppsarbeid i følge deg? 😶

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Dette overasker ikke meg heller. Fordi det er sljeldent noen bare er kjipe eller bare snille. 

Han virker til å ha vært en populær gutt med stor og vid omgangkrets. Og det har man ofte ikke om man går å er kjip  mot andre. Ofte  skjer de kjipe tingene bak lukkede dører, og mot de som betyr mest for dem. Det er da de føler seg trygge.  Og viser hvem  de egentlig  er. 

Ingen er bare kjipe eller bare snille. Ingen har sagt at Marius er det heller. Hadde han vært bare kjip ville han aldri hatt en kjæreste å banke. Og fordi han også har gode sider har det vært vanskeligere å gå når mishandlingen starter. Fordi kjærligheten ikke skrus av som en bryter.

Hitler og Netanhayu og Erdogan har også gode sider. 

Margit777 skrev (15 minutter siden):

Enig. Og grunnen er fordi Marius elsker positiv oppmerksomhet, vil gjerne henge med kje diser og influensere og rikinger, være på kjendisfester, rød løper, har åpen instagram, er kun kjæreste med B-kjendiser etc. SM ser derimot ut til å holde en lav profil.

Marius vil tilsynelatende ha alle priviligegiene det kan gi å være rik og berømt, men når ulempene kommer er han bare en privatperson. Litt som når all berettiget kritikk av bedriften Sophie Elise avfeies som mobbing av den stakkars privatpersonen Sofie Steen Isaksen… 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (1 time siden):

Jeg tenker de som er så interessert i å forsvare hvor arbeidsom Marius er kan se dette på ligningen på hvilken som helst side som viser regnskap av alle norges firma. De mener at det å ha et firma i Brønnøysundregisteret kvalifiserer til å være arbeidsom og vise skikkelig arbeidsglede.

Du vet nok svaret.

Jeg har ikke snakket om firmaer hans🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonio skrev (1 time siden):

Det du kaller jobb med motorsykler var en del av utdanning. Ikke jobb. Men for all del, la oss ta med det også. 9 yrkeasaktive år, 1.7 eller noe sånt av de i aktiv jobb. Det oser arbeidsvilje, det.

Hvor står det at det er en del av utdanning?

ikke fra han som ansatte han hvertfal.

IMG_4607.thumb.png.4df2a13e1568eeeca011c21ac9bf3865.png

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Jussen for noen som ikke kan dømmes og får egne bevilgninger over statsbudsjetten er nok ingen som helt kan svare på. Men i en søskenflokk som den til HM og MM så vil det bli en rar dynamikk om det svært formuende stefaren sier at stesønnen må forholde seg til en helt annen standard en sine søsken på elementære ting. Så noen miljoner i sponsing av bolig av Marius, når hans lillesøster kommer få bolig til 150 miljoner i gave høres nok så opplagt og normalt ut. 

Ingen grunn til å finansiere et luksusliv for en voksen sønn med narkotikaproblemer, kriminell omgangskrets og som hverken klarer å fullføre utdannelser eller å holde på jobber.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Orly said:

Hvor står det at det er en del av utdanning?

ikke fra han som ansatte han hvertfal.

IMG_4607.thumb.png.4df2a13e1568eeeca011c21ac9bf3865.png

Men da er det løst da, han har altså jobbet der lenge?

Det virker som du tror at ett øyeblikk i tiden etter 2 uker i en praksisplass på en arbeidsplass gjør at Marius er arbeidsom og fantastisk på å jobbe.

Som sagt, se på firmaet hans, sjekk formuen hans og skatt betalt. Så får du svaret ditt. Det er ikke av hardt arbeid at Marius har 2 millioner i formue, for å si det sånn.

Endret av Anonio
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (53 minutter siden):

Rota deg inn i feil tråd? 

Du forstår ikke sammenhengen? 
Det er mye snakk om hvor mye Marius skal skjermes i denne saken, og hvor vanskelig det å være kjent er, og hvilke valg kongefamilien og han selv har tatt.

Jeg er helt enig i kommentaren som får frem at Marius selv har valgt å være mer offentlig enn han hadde behøvd og på ingen måte vært tvunget til å være et kjent ansikt - Sverre Magnus har tatt et annet valg. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...