Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrottefar skrev (12 minutter siden):

Og hvem kan verifisere det? Jeg tror ikke noe som helst før de setter Marius foran et kamera, uten manus, og lar han si hva han har å si, uten suflører.

Tror ikke et sekund på det jeg heller, men viktig at det kommer med når «alle» er på «selvfølgelig er dette skrevet med påholden penn fra rådgivere»

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes uttalelsen minner veldig mye om Petter Northug sin fra 2020.

Han brukte First House som rådgivere da han utarbeidet "krisestrategien".

Mette Marits bror er daglig leder i First House. Det er vel nærliggende å tenke at Marius har fått hjelp fra dem.

• Liker 22
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføre Unni

Noen betraktninger. 

Jeg har ADHD og bipolar sykdom. Om så skulle ha skjedd at jeg hadde begått onde handlinger er disse diagnosene det siste jeg hadde trukket frem. Det er beskrevet godt i tråden hvorfor. Jeg tar anvar for egne handlinger fordi jeg er snill. Ingen narsissist. 

Og for det andre bruker han alle oss med mentale helseproblemer for å få sympati. Det er enda ei stund til jeg kan være åpen om egne diagnoser nå for å si det sånn. For mennesker med mentale helseproblemer kan ty til grov vold. Det er det han som maktperson forteller oss. 

Alle i tråden vet nok hvilke fordommer som råder rundt mine to diagnoser. 

For det tredje viser brevet hvor stor makt han har. Jeg regner med førsteutkastet til First House ble forkasta av MBH. Folka i First House vet hva de driver med og aldri i verden at de hadde sendt fra seg en så manipulativ pressemelding. Alle i tråden som har blitt utsatt for overgrep ser godt hva han driver med (takk for at dere deler kunnskap og personlige historier). 

Kortversjonen burde sett slik ut:

Jeg, MBH, har begått utilgivelige handlinger som direkte og inndirekte har skadet de jeg er glad i. Jeg ber om unnskyldning, også til det norske folk. Jeg har nå bedt om hjelp og lover alle at jeg skal gjøre mitt aller beste for å bli et bedre menneske. Jeg vil også ta min straff. Helt til slutt vil jeg be om at min tidligere kjæreste får ro, respekt og omsorg. 

Unnskyld. 

Marius Borg Høiby

Det er nok ikke noe håp for han, desverre. 

Endret av Uføre Unni
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

epleberte skrev (6 timer siden):

Helt fullstendig krise at Astrid Mæland for VG nærmest roser Marius for å være ærlig å henvende seg til offeret. Nå harnikke jeg jobbet direkte med denne typen vold, men dette er jo akkurat hvordan vold mot kvinner blir bagatellisert.  Grusomt å lese. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gwd4jq/marius-borg-hoeiby-gjorde-det-eneste-rette

Samme avis, og kommentator, var det som gikk så veldig hardt ut mot Se og Hør sin dekning av Martha og Durek. Så viste det seg like erter at søskene de hadde intervjuet, og som gikk mot moren, var under taushets-kontrakt med Durkek. Etter det ble det litt stille, men de har vært forsiktige og det tror jeg handler om at de vil dekke bryllupet til Durek og Martha. Se og hør er allerede banna så de har ikke noe å tape så de kjører på. 

Caissa skrev (5 timer siden):

Ja, og dette også fra samme artikkel i VG:

"Forrige søndag ble han arrestert for vold mot en kvinne. Siden har ryktespredningen og svartmalingen tatt av."
Stakkar! Hvem har snakket stygt om MBH?? FY SKAM DERE!

"For folk rundt ham har selvsagt visst. Men det er bare han selv som kan fortelle dette."
Her sitter han på den hele og fulle sannheten. Bare han. (Underforstått ikke hun.) Og her forteller han alt! ("alt"...)

"Her legger han seg oppsiktsvekkende flat." (referanse til meldingen fra MBH som ble offentliggjort)
Ja, er det ikke imponerende! Full beundring er på sin plass!

"27-åringen forteller om narkotikamisbruk, om tidligere behandling for rus, han nevner konkret kokain og samtidig ulike
psykiske plager i hele sitt liv, også i oppveksten.
Det gjør inntrykk."
Ja, det var ikke rart han måtte få ut litt "frustrasjon"!

"Alt tyder på at han nå har skaffet seg PR-hjelp"
No shit, Sherlock?

"Men det skulle bare mangle. En såpass profilert person trenger krisehjelp i en slik situasjon."
Ja, han trenger nok det, etter å ha gått stått for vold og overgrep.
Mens vi andre får lappe oss sammen så godt vi kan på egen hånd, fysisk og psykisk, etter å ha blitt UTSATT for vold og overgrep.

"Rådet PR-folk gir er gjerne det man absolutt ikke vil ha: Nemlig å fortelle sannheten og ikke legge skjul på noe.
Det er flaut og vanskelig."

Uff ja, stakkar, det er ikke lett! 

Det er nesten så man kan få inntrykk av at det er MBH som er offer i denne saken!

Og det SKREMMER meg!

Enig med deg i at media bør være varsomme for hvordan de vekter og fremhever sin sympati her. Psykiske problemer kan være en forklaring, men aldri en unnskyldning. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
Uføre Unni skrev (2 minutter siden):

Noen betraktninger. 

Jeg har ADHD og bipolar sykdom. Om så skulle ha skjedd at jeg hadde begått onde handlinger er disse diagnosene det siste jeg hadde trukket frem. Det er beskrevet godt i tråden hvorfor. Jeg tar anvar for egne handlinger fordi jeg er snill. Ingen narsissist. 

Og for det andre bruker han alle oss med mentale helseproblemer for å få sympati. Det er enda ei stund til jeg kan være åpen om egne diagnoser nå for å si det sånn. For mennesker med mentale helseproblemer kan ty til grov vold. Det er det han som maktperson forteller oss. 

For det tredje vise brevet hvor stor makt han har. Jeg regner med førsteutkastet til First House ble forkasta av MBH. Folka i First House vet hva de driver med og aldri i verden at de hadde sendt fra seg en så manipulativ pressemelding. Alle i tråden som har blitt utsatt for overgrep ser godt hva han driver med (takk for at dere deler kunnskap og personlige historier). 

Jeg, MBH, har begått utilgivelige handlinger som direkte og inndirekte har skadet de jeg er glad i. Jeg ber om unnskyldning, også til det norske folk. Jeg har nå bedt om hjelp og lover alle at jeg skal gjøre mitt aller beste for å bli et bedre menneske. Jeg vil også ta min straff. Helt til slutt vil jeg be om at min tidligere kjæreste får ro, respekt og omsorg. 

Unnskyld. 

Marius Borg Høyby

@Uføre Unni Tusen takk for et sterkt og meget tankevekkende innlegg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg, men tenker at alle, altså familien og slottet visste hvordan han kunne utagere. Han har hatt flere kjærester, har flere psykiske lidelser og bruker narkotika. En utrolig dårlig kombinasjon.

Har de bare inntatt stillingen, ventet på krasjlanding og håpet på det beste?

Forstår ikke at de ikke har klart å hjelpe han bedre. Det er liksom ikke hvemsomhelst som er hans familie. Syns det er vanskelig å forstå, selv om han er for lengst myndig og ansvarlig for egne handlinger og valg.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker meg at ordlyden er rusbruk, i unnskyldningen. Er det noen form for bruk av narkotiske stoffer, her kokain, som ikke er rusMISbruk?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Solsikke27 said:

Merker meg at ordlyden er rusbruk, i unnskyldningen. Er det noen form for bruk av narkotiske stoffer, her kokain, som ikke er rusMISbruk?

Det er blant annet slike "småting", som er veldig lett å overse, som påvirker den som leser og gjør at inntrykket tones ned.

Manipulering kalles slikt.
Utspekulert vil jeg også legge til.

(Jeg overså det også, takk for å ha gjort meg og andre oppmerksom! Her må vi være bevisst når vi leser, hvert ord og formulering er antagelig valgt med omhu. Også de som "mangler".)

• Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert hatt hjelp av en rådgiver, om ikke annet så er det nok advokaten som har passet på at han brukte ordet "kroppskrenkelse".

Jeg vil og tro at en rådgiver har sjekket at han uttrykkelig tar ansvar for sine handlinger, for saken ville blitt enda verre om han hadde kommet med en Gerd Liv Valla-unnskyldning

Men utover de to poengene så synes jeg språket ellers i uttalelsen er så ubehjelpelig, at jeg er tilbøyelig til å tro på at han har formulert dette selv. Jeg synes også den virker ærlig. 

Og så tror jeg jo at en eventuell rådgiver har revet seg i håret over at han brukte så lang tid. Det ville åpenbart ha hjulpet ham om han hadde kommet med dette i forrige uke.

Jeg får inntrykk av at han rett og slett har trengt tiden til å områ seg. Andre personer som gjør seg skyldig i samme forbrytelse må møte politi og rettsvesen, og det er jo ubehagelig, men han her har på toppen av det hele fått både en ekstrem mediedekning, i tillegg til karakterdrap og skylden for monarkiets snarlige fall, på alle landets forum og kommentarfelt.

Jeg kan forstå at det har vært mye å ta inn, og at det tok litt tid å forholde seg til skammen og karakterdrapet, som måtte bekreftes med egne ord for alle i landet. Derfor leser jeg uttalelsen som et ærlig forsøk, som ikke var 100 prosent vellykket, men helt ok.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
MissLucy skrev (26 minutter siden):

Han har sikkert hatt hjelp av en rådgiver, om ikke annet så er det nok advokaten som har passet på at han brukte ordet "kroppskrenkelse".

Jeg vil og tro at en rådgiver har sjekket at han uttrykkelig tar ansvar for sine handlinger, for saken ville blitt enda verre om han hadde kommet med en Gerd Liv Valla-unnskyldning

Men utover de to poengene så synes jeg språket ellers i uttalelsen er så ubehjelpelig, at jeg er tilbøyelig til å tro på at han har formulert dette selv. Jeg synes også den virker ærlig. 

Og så tror jeg jo at en eventuell rådgiver har revet seg i håret over at han brukte så lang tid. Det ville åpenbart ha hjulpet ham om han hadde kommet med dette i forrige uke.

Jeg får inntrykk av at han rett og slett har trengt tiden til å områ seg. Andre personer som gjør seg skyldig i samme forbrytelse må møte politi og rettsvesen, og det er jo ubehagelig, men han her har på toppen av det hele fått både en ekstrem mediedekning, i tillegg til karakterdrap og skylden for monarkiets snarlige fall, på alle landets forum og kommentarfelt.

Jeg kan forstå at det har vært mye å ta inn, og at det tok litt tid å forholde seg til skammen og karakterdrapet, som måtte bekreftes med egne ord for alle i landet. Derfor leser jeg uttalelsen som et ærlig forsøk, som ikke var 100 prosent vellykket, men helt ok.

Endret av Bestemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre Unni skrev (16 minutter siden):

Noen betraktninger. 

For det tredje viser brevet hvor stor makt han har. Jeg regner med førsteutkastet til First House ble forkasta av MBH. Folka i First House vet hva de driver med og aldri i verden at de hadde sendt fra seg en så manipulativ pressemelding. Alle i tråden som har blitt utsatt for overgrep ser godt hva han driver med (takk for at dere deler kunnskap og personlige historier). 

Unnskyld. 

Marius Borg Høiby

Fordi om du med dine diagnoser ikke hadde begått slike handlinger, kan han ha gjort det med tilsvarende diagnoser. Ingen er bare en diagnose, verken du eller han. Flere faktorer spiller inn i tillegg.  I hans tilfelle har nok rusbruk vært den sterkeste medvirkende faktoren for at han mistet besinnelsen og utagerte på den måten. For øvrig synes jeg det blir feil av folk her inne og spekulere i hvilke diagnoser han kan ha, så lenge ingen har noe håndfast bevis for det. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uføre Unni skrev (29 minutter siden):

Noen betraktninger. 

Unnskyld. 

Marius Borg Høiby

Helt enig! Har også ADD(ADHD) som jeg ikke klarer å være åpen om pga stigma. Jeg er verken hyperaktiv eller spesielt hissig. Er bare en helt vanlig person som er redd for å trå feil, glemsk og vanskelig å komme igang med vanlige rutine oppgaver… Aldri prøvd sterkere rusmidler enn alkohol, og heller ikke røyket.
Denne unnskyldningen skaper bare enda mer stigma. Så holder meg i skapet en stund til❤️

• Liker 9
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yedi warrior
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Håper du har har rett; at Borg Høiby har skrevet hvertfall mesteparten selv. Dersom han har gjort det, skal jeg være tilbøyelig til å se på uttalselsen på litt annen måte. Forsvarer sa vel at uttalelsen var klar allerede forrige uke, så det er mulig at han trengte litt tid å summe seg på, ja. 

Ellers også merket meg ordet "rusbruk". Tenkte vel igrunnen det også var et bevisst valg fra First House-uncle, som skulle være med å minimere alvorlighetsgrad over det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren skrev (2 minutter siden):

Kanskje heller skam og «selvdrap» framfor karakterdrap…?

nei, vet du hva. Veldig mye av det som har stått i denne tråden og mange andre tråder og kommentarfelt rundt om kring, er faktisk karakterdrap. Det er mange som er veldig opptatt av MBH skal ta ansvar for hva han har gjort, men som har en gedigen bjelke i eget øye i forhold til å ta ansvar selv for hva man sitter og skriver om folk som ligger nede, og ikke minst hva man skriver om dem rundt dem.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reg1 skrev (1 time siden):

Tja. Var det ikke en ex som nevnte noe om at det vekket morsinstinktet i henne?

Nora

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (1 minutt siden):

Håper du har har rett; at Borg Høiby har skrevet hvertfall mesteparten selv. Dersom han har gjort det, skal jeg være tilbøyelig til å se på uttalselsen på litt annen måte. Forsvarer sa vel at uttalelsen var klar allerede forrige uke, så det er mulig at han trengte litt tid å summe seg på, ja. 

Ellers også merket meg ordet "rusbruk". Tenkte vel igrunnen det også var et bevisst valg fra First House-uncle, som skulle være med å minimere alvorlighetsgrad over det hele.

jeg synes egentlig rusbruk høres verre ut enn rusmisbruk, men det er sikkert bare meg! men jeg tenker at rusbruk er et valg, det er frivillig i den forstand at man ikke er avhengig. Jeg har mer sympati for røykeren enn festrøykeren, og mer sympati for den avhengige misbrukeren enn partygutten som bare "bruker".

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yedi warrior
pop up bruker skrev (38 minutter siden):

Samme avis, og kommentator, var det som gikk så veldig hardt ut mot Se og Hør sin dekning av Martha og Durek. Så viste det seg like erter at søskene de hadde intervjuet, og som gikk mot moren, var under taushets-kontrakt med Durkek. Etter det ble det litt stille, men de har vært forsiktige og det tror jeg handler om at de vil dekke bryllupet til Durek og Martha. Se og hør er allerede banna så de har ikke noe å tape så de kjører på. 

Enig med deg i at media bør være varsomme for hvordan de vekter og fremhever sin sympati her. Psykiske problemer kan være en forklaring, men aldri en unnskyldning. 

Samme Meland var heldigvis ikke nådig  vedrørende Mette-Marit sin vennskapelige omgang med Epstein. Så ikke noe mønster med det, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

jeg synes egentlig rusbruk høres verre ut enn rusmisbruk, men det er sikkert bare meg! men jeg tenker at rusbruk er et valg, det er frivillig i den forstand at man ikke er avhengig. Jeg har mer sympati for røykeren enn festrøykeren, og mer sympati for den avhengige misbrukeren enn partygutten som bare "bruker".

Problemet med å omtale det som «rusmisbruk» kan jo tenkes å være at man da indikerer at det fins en riktig og feil måte å ruse seg på. Med henvisning til kokain så er jo det et illegalt rusmiddel og det vil dermed ikke være noen riktig måte å ruse seg på så «rusbruk» kan i så måte være en mer riktig beskrivelse av tingenes tilstand. Bare en tanke

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...