Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Isild skrev (11 minutter siden):

Nettopp! Jeg vet mange som har erfaring med at overgripere ivaretas (ikke straff, men psykiatrisk hjelp)  og offeret sykeliggjøres (som i at saken blir henlagt, men offeret sliter psykisk i alle år etterpå - etterhvert glemmer systemet HVORFOR vedkommende sliter, man blir bare noek en "psyk" person) 

Det er egentlig helt galskap. 

Jepp, samme erfaring her! Jeg synes ikke vi kan ha det sånn mer i 2024, så om ikke annet, håper jeg at tilfeller som dette (og Ingebrigtsen saken), er med å skape en bevissthet og kunnskap hos folk, som forhåpentlig igjen vil gi en samfunnsendring. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (44 minutter siden):

Ellers enig i det du skriver om at han kan fortelle hva som har skjedd her. Kan ikke se for meg at det er en fordel å holde kjeft.

Hvis siktede er skyldig og forklarer seg sannferdig, så blir han dømt, så hvis siktede ikke ønsker å bli dømt, så må han enten lyve eller holde kjeft 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke, fordi jeg synes det er så rart at MM har snakket med offeret: Kan det være at hun snakket med henne allerede søndag, innen hun visste at det ville bli politisak? Kanskje sønnen kom hjem, tydelig opprevet, og MM ringte offeret for å høre hva som hadde skjedd? Og at MM ikke visste noe om noe vold på det tidspunktet? 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Hvis siktede er skyldig og forklarer seg sannferdig, så blir han dømt, så hvis siktede ikke ønsker å bli dømt, så må han enten lyve eller holde kjeft 

Men vil det ikke virke mot sin hensikt hvis siktede er skyldig og likevel ikke ønsker å forklare seg? Hvis absolutt alt av beviser og vitneutsagn tilsier at vedkommende er skyldig, er det ikke dumt å avstå mulighet for å forklare seg? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
hvalstad45 skrev (1 time siden):

Jeg har vært mot kongehuset i prinsipp, men likt dem i praksis. Nå er jeg faktisk over i å ville avskaffe alt.
Dette går ikke lenger. Märtha, Durek og Marius lager faktisk mer dårlig PR for Norge enn det de andre klarer å oppveie.
Eneste mulighet hadde vært at Håkon skilte seg fra Mette Marit, da hadde man fått noe verdighet igjen. Men slik som det er nå- få det bort!

Helt enig - det er tydeligvis hun som styrer skuta - og det beviser hun til gangs at hun ikke er kapabel til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missLynch skrev (29 minutter siden):

Jeg har aldri vært mindre royalist enn jeg er nå, denne farsen blir bare verre og verre fra dag til dag. Jeg kan ikke skjønne hvordan Norge kan fortsette å holde seg med et kongehus med såpass mye uryddighet og uheldige episoder. Vi har innblanding fra kronprinsessen i en pågående politisak (HAR hun ingen gode rådgivere??), et bryllup i Geiranger mellom to som lever i et slags paralellt univers, og snøballen kommer til å rulle med nye opplysninger om Borg Høiby. 
Og så skal NRK produsere «Året med kongefamilien 2024» til julekosen, og Harald og Sonja må sitte der og bli intervjuet om året som har gått. Stakkars, stakkars mennesker. Bør de utsettes for dette? 
En siste ting: Borg Høiby burde aldri fått bo på Skaugum etter den «nesten-påkjørselen» av gardist i 90 km/t, det kunne i verste fall endt med drap og attpåtil skryter han av det?! Det er helt ufattelig og jeg blir så forbannet 🥵😵‍💫

Ja det er rart at en så løs kanon som Høiby har fått bo på Skaugum. Det måtte jo smelle til slutt. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Men vil det ikke virke mot sin hensikt hvis siktede er skyldig og likevel ikke ønsker å forklare seg? Hvis absolutt alt av beviser og vitneutsagn tilsier at vedkommende er skyldig, er det ikke dumt å avstå mulighet for å forklare seg? 

Ved å forklare seg sannferdig fjerner han all tvil om skyldspørsmålet, og da blir han tiltalt og dømt 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Ved å forklare seg sannferdig fjerner han all tvil om skyldspørsmålet, og da blir han tiltalt og dømt 

Ja, sant... Synes hele opplegget er helt håpløst nå uansett. Folk snakker med folk de ikke burde, andre vil ikke forklare seg, det spekuleres og skrives hele tiden. Nye opplysninger kommer nesten hver dag nå. Er spent på hvordan dette ender.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carmen67 skrev (56 minutter siden):

Kongefamilien er et videre begrep og defineres ikke av arverekkefølge. I så måte er Marius en del av kongefamilien så lenge han er HM’ stesønn og halvbror til de to andre. 
Kongehuset derimot er slik du beskriver det. 

Ja, det er skille på kongehuset og kongefamilien. Kongefamilien er et vidt begrep og omhandler alle som er i familien. Kongehuset består bare av kongeparet, kronprinsparet og arveprinsessen. Altså kun 5 personer

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alin skrev (2 minutter siden):

Bare en tanke, fordi jeg synes det er så rart at MM har snakket med offeret: Kan det være at hun snakket med henne allerede søndag, innen hun visste at det ville bli politisak? Kanskje sønnen kom hjem, tydelig opprevet, og MM ringte offeret for å høre hva som hadde skjedd? Og at MM ikke visste noe om noe vold på det tidspunktet? 

I tilfelle du har rett: Nå vet jeg hvilken type mor jeg aldri ønsker å bli når sønnene mine blir voksne. Å ringe dama til sønn på 27 fordi han kom hjem opprørt/fortvilet/sint/hva-som-helst blir å blande seg vel mye i andre voksne sine liv. 
Er man 27 år må man ta ansvar i eget liv. Han kunne potensielt vært tobarnsfar, skattebetaler i form av lærer, økonom, rørlegger, sykepleier, frivillig som trener for barnehagelaget i fotball og styremedlem i boligsameiet. For å sette det i perpektiv. 
Istedet har vi dette tullet her.  Håper alt kommer frem i lyset og at alle som eventuelt. har vært skadelidende får en slags rettferdighet.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (37 minutter siden):

Jepp, samme erfaring her! Jeg synes ikke vi kan ha det sånn mer i 2024, så om ikke annet, håper jeg at tilfeller som dette (og Ingebrigtsen saken), er med å skape en bevissthet og kunnskap hos folk, som forhåpentlig igjen vil gi en samfunnsendring. 

Veldig godt poeng! Dette er saker som viser systemene i praksis - til "alle". Mange iallefall, mange følger med nå. Jeg vet det er ønsketenking fra min side - men skulle ønske at både kongehus og Marius valgte en ærlig og transparent linje videre. Men tror desverre det vil skjules ("skjermes") der de klarer. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Felis skrev (17 timer siden):

På dette tidspunktet hadde Marius allerede gjort seg bemerket, og ikke på en positiv måte, men Mette Marit valgte å delvis legge skylden på pressen

«De siste par årene har vært preget av en utvikling jeg som mor selvfølgelig gjerne skulle vært foruten. Marius har blitt utsatt for et press fra deler av norsk presse jeg mener ikke er dem verdig»

Ironisk nok, ble dette brevet, som hevder at Marius er privatperson og ikke har noe i pressen å gjøre, først publisert på Kongehusets offentlige sider. Så mye for en helt vanlig, anonym ung mann... Mette Marit fikk da også kritikk for å blande sammen rollene, men det lærte hun ingen ting av.

Men kronprinsessen var ikke en helt vanlig, anonym person lenger, og det var hun som kom med denne uttalelsen, ikke han, så når hun først valgte å gå offentlig ut, så var vel Kongehusets offentlige side riktige sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (34 minutter siden):

Soleklart. Advokaten(som selv driver i gråsonen med sine jævlige klienter) har spurt ham:"Har du gjort dette?" Han svarer ja, og advokaten sier "da skal du nekte å forklare deg".

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing om juss her. Å nekte å forklare seg er relativt vanlig, særlig når man ikke har fått tilgang til alle dokumenter i saken. Ref uttalelsen fra advokaten.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Donpedro skrev (2 minutter siden):

Mye synsing om juss her. Å nekte å forklare seg er relativt vanlig, særlig når man ikke har fått tilgang til alle dokumenter i saken. Ref uttalelsen fra advokaten.

Det er uansett usedvanlig klønete å ikke si at Marius ønsker å bli avhørt av politiet og at han vil forklare seg rett om det som har skjedd. Om han husker noe da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (Akkurat nå):

Tror dere resultatet av blodprøvene vil bli kjent? Jeg er spent på hva de sier.

Får vi vite det i andre lignende saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (14 minutter siden):

Soleklart. Advokaten(som selv driver i gråsonen med sine jævlige klienter) har spurt ham: "Har du gjort dette?" Han svarer ja, og advokaten sier "da skal du nekte å forklare deg".

En dyktig forsvarer vil ikke råde alle som erkjenner å være skyldige, til å nekte å forklare seg. Rådet han gir beror også på bevisene. Hvis klienten åpenbart er skyldig når man ser på bevisene, så vil nok en dyktig forsvarer råde klienten sin til å forklare seg og erkjenne straffeskyld og dermed få strafferabatt, men hvis bevisene som påtalemyndigheten sitter på er for svake til domfellelse, og klienten ikke ønsker å erkjenne straffeskyld, så vil forsvareren fortelle ham at da bør han holde kjeft 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...