Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Louise88 said:

Så han kan betale seg ut av det og fortsette å være til fare for nye kvinner. Hva slags bistand er dette for voldsutsatte kvinner i samfunnet?

Det er en ikke-eksisterende problemstilling.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Og jeg mener at jeg har lest at politiet tok ut siktelsen. Finner det ikke igjen, så enten har jeg blingsa, eller så har de tatt vekk den informasjonen. 

Det jeg mener er at jeg tror ikke «forhandlinger på bakrommet» der hun evt trekker anmeldelsen vil ha noe å si, da jeg tror at politiet her kommer til å gjøre en grundig etterforskning basert på bevisene de har - uavhengig om hun trekker anmeldelsen eller ikke, og baserer saken på bevisene. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (Akkurat nå):

Det jeg mener er at jeg tror ikke «forhandlinger på bakrommet» der hun evt trekker anmeldelsen vil ha noe å si, da jeg tror at politiet her kommer til å gjøre en grundig etterforskning basert på bevisene de har - uavhengig om hun trekker anmeldelsen eller ikke, og baserer saken på bevisene. 

Ja, det tror jeg også. Tror ikke det vil være så enkelt som å bare trekke anmeldelsen. Men vi får se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (15 minutter siden):

Og jeg mener at jeg har lest at politiet tok ut siktelsen. Finner det ikke igjen, så enten har jeg blingsa, eller så har de tatt vekk den informasjonen. 

Det er alltid politiet som tar ut siktelse.  Fornærmede kan ikke sikte noen, kun anmelde. Når politiet sikter noen,  utløser det rettigheter til siktede, som advokatbistand. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Ja, det tror jeg også. Tror ikke det vil være så enkelt som å bare trekke anmeldelsen. Men vi får se.

Partnervold der partneren ikke blir livstruende fysisk skadet, men hovedsaklig psykisk og «får lett juling» blir som regel ikke straffet med annet enn en bot og en smekk. Jeg tror det samme gjelder for M om han blir dømt. Men jeg mener likevel at en dom er viktig i slike tilfeller. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (1 time siden):

Det er jo rene lynsjestemning i mange nettaviser 

Det er det , også noe av det i denne tråden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (10 minutter siden):

Det står jo at han allerede kan ha blitt skjermet eller sluppet billig unna tidligere, kan vi stole på det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (21 minutter siden):

Tror nok de har kommet til en god avtale med offeret på noe vis siden hun ankom så blid og fornøyd 😊

Ja det så ut som det hadde ordna seg nå

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (5 minutter siden):

Det er alltid politiet som tar ut siktelse.  Fornærmede kan ikke sikte noen, kun anmelde. Når politiet sikter noen,  utløser det rettigheter til siktede, som advokatbistand. 

Aha, da er det vel det jeg har lest. Takk for oppklaring!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Partnervold der partneren ikke blir livstruende fysisk skadet, men hovedsaklig psykisk og «får lett juling» blir som regel ikke straffet med annet enn en bot og en smekk. Jeg tror det samme gjelder for M om han blir dømt. Men jeg mener likevel at en dom er viktig i slike tilfeller. 

Ja, det er selvsagt veldig viktig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Louise88 skrev (1 minutt siden):

Det står jo at han allerede kan ha blitt skjermet eller sluppet billig unna tidligere, kan vi stole på det?

Jeg reagerte på «pose-situasjonen» som involverte hans ex-kjæreste og SE der, SE fikk hele skylden, selv om hun ikke holdt posen. Nora er og var en influenser som hadde vært frivillig offentlig som en del av sin jobb, Jeg ser ingen annen grunn til å Skåne henne annet enn SE er mer profilert/interessant eller at Nora var M din kjæreste og kongehuset dysset ned hennes deltagelse. Og vi har Prince Andrew av England … Jeg tror kongehuset har privilegier vi andre ikke har, men jeg håper at når det gjelder kriminelle handlinger, at vi i Norge kan stole på et rettferdig rettssystem. Eller jeg forventer det om vi skal ha et monarki. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (10 minutter siden):

Dette er ikke riktig. Slike saker avgjøres veldig sjelden med forelegg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frømiks skrev (Akkurat nå):

De avgjøres som regel med henleggelse, men ved dom er det som regel lette straffer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frømiks skrev (2 minutter siden):

Hva er vanlig straffereaksjon i slike saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (4 timer siden):

Jeg er helt enig i att de som gjør slikt skal straffes hardt. Men da må de gjøre om på lovverket og gjøre det mot alle. Ikke gi MH en 3 ganger så streng straff fordi han er den han er

Det skjer nok ikke du. Norge er en demokratisk rettsstat. Hvis han blir tiltalt,og saken går til domstolene, så har dommerne rettspraksis sant øvrige rettskilder å forholde seg til. Han får, hvis han blir dømt, garantert nogelunde samme straff som sammenlignbare saker, litt avhengig av om hvorvidt det finnes skjerpende omstendigheter eller ei. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (4 minutter siden):

Hva er vanlig straffereaksjon i slike saker?

Det varierer veldig, så vanskelig å si uten et konkret eksempel. Men som hovedregel ved vold, som ikke er helt bagatellmessig, skal det ikke mye til før det blir fengselsstraff. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helene1982 skrev (9 minutter siden):

De avgjøres som regel med henleggelse, men ved dom er det som regel lette straffer. 

Dette er bare ikke riktig. Vold og spesielt innad i familien straffes ofte relativt strengt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (På 7.8.2024 den 21.49):

For ikke å snakke om sex-skandalene i det svenske kongehuset. Vil jo si det er hakket mer harry med en konge som ligger rundt, har gruppesex og bestiller strippere, sammenlignet med at en inngifta sønn uten kongelig tittel har sinneproblemer.

Heller en sex glad konge,  enn en konebanker. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (1 time siden):

Han var 5 år og gikk i barnehagen . Det var ikke hans valg og bli kjendis.

Trodde hun bare hadde 2 barn? Jeg hadde kjent igjen de jeg vet om for 20 år siden ihvertfall, men interessen har dabbet av i takt med nye medlemmer. Vet ikke om insta konto som barnebarnet til Olav hadde funka så bra i dag, men det funka som døråpner og oppslag i pressen på 90 og litt utover 2000 tallet. Jeg tror ikke Marius blir glemt fordi moren hans og sannsynligvus søsteren hans skal bli dronninger. Barna til Martha, som er det du sammeligner med her, vil nok bli mindre interessante og vil kunne leve mer anonymt når Ingrid og Sverre får barn og de faller lenger ut av arverekkefølgen. Fullstendig avsporing forøvrig,  

ja, voksne marius har brukt muligheten sine dårlig, og nå har han røre det til så voldsomt at det kanskje ikke er mulig og reparere. At han ble frivillig kjendis i utgangspunktet er for meg uforståelig, og det er heller ikke noe svar i det du skriver. 

Sverre er jo langt mer anonym enn Marius! Og marthas barn gjør jo det de kan for å stikke seg frem, på tross av sin mors store misnøye med pressen.

• Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frømiks skrev (1 minutt siden):

Dette er bare ikke riktig. Vold og spesielt innad i familien straffes ofte relativt strengt. 

Jeg vet ikke hva du definerer som strengt? Straff er en øvelse i å gi en borger som ikke følger helt vanlige regler en «time out» for at de skal tenke seg om, eller ikke være til fare for andre i en periode. Ellers man kan ta fra dem penger, da mange er veldig opptatt av penger.  Når det gjelder dom og straff, er det viktig å ikke konkurrere mot andre, som i at vold i hjemmet over mange år ikke vil ha samme straff som vold én gang, selv om begge deler er alvorlige forbrytelser. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...