Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (11 minutter siden):

Jeg synes ikke man skal forskjellsbehandle, uansett vei. Han kommer, om noe, til å få en mildere straff. Men vi får se, kanskje det ikke blir tatt hensyn til hvem han er sønn av.

jeg skjønner egentlig hvorfor folk tror det, men registrerer at det er en ganske utbredt mistro blant de som kommenterer i tråden her. Vanskelig å vite om det er et skjevt utvalg, eller om det er representativt for tiltroen til rettsvesenet i befolkningen.

Jeg er mer bekymret for det motsatte - at han får en straff som er helt riktig i forhold til praksis for like tilfeller, og så blir det ramaskrik fordi folk mener straffen som loven og praksis setter er for lav. 

Endret av MissLucy
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spitzy skrev (1 minutt siden):

Versjon og forklaring er vel ikke det samme som en unnskyldning? Vi er veldig opptatt av at han skal få lik straff som andre, men kanskje greit og huske på at han også har samme rett til og forklare sin versjon som alle andre. 

nja.. altså generelt kan jo « unnskyldningen « være selvforsvar. Hvis noen denger løs på deg , og du forsvarer deg og den andre får hjernerystelse så er det ditt forsvar / unnskyldning. Nå sier jeg ikke at jeg tror det er sånn eller at jeg forsvarer han, men vi kan vente litt med og avgi dom. 

Den jeg siterte ga uttrykk for at så lenge ingen er dømt, vil de ikke ta en side. Men ved å si at man ikke tar en side, høres det ut som at man tar en side likevel.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nei, VI vet ikke noe. De har beskrivelse fra offeret. Og Marius kommer til å forklare seg etterhvert. Det er også ille hvis det har vært flere der og noen andre gjorde dette. Da gir det ikke mening at de fant Høiby på en annen adresse, da stakk han jo av fra noe.

Jeg har ikke hatt tid til og følge med i denne saken. Men skal prøve og lese meg opp. 

Men er jo saker hvor folk anmelder feil person/kjent person for og få dratt litt penger ut av vedkommende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Vondt å lese. Dette skulle du ikke ha måtte gå igjennom. Og latterlig straff, du fortjente bedre💜

Ja, i sånne saker kan det nok ofte bli en ord-mot-ord-greie med mindre man har kjempesikre bevis.

Er ikke uten grunn at Marius ikke har forklart seg ennå desverre. Her blir det nok ord mot ord er jeg redd for. 

Det skal ikke være slik. Ingen skal være redde for å anmelde noen for vold. 

Håper advokaten hennes er veldig god, noe som det virker som hun er for det trenger hun.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (3 minutter siden):

Nå antar jeg  politiet har noe på han siden de også utvidet siktelsen, men utenom det tenker jeg at det er rettsapparatet som dømmer og at man kan vente til saken er avgjort der før man spyr ut eder og galle om både det ene og det andre. 

har de utvidet siktelsen idag? eller tenker du på utvidelsen til skadeverk i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Den jeg siterte ga uttrykk for at så lenge ingen er dømt, vil de ikke ta en side. Men ved å si at man ikke tar en side, høres det ut som at man tar en side likevel.

Nei, det gjør jo ikke det. Det betyr bare at man er nøytral.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg er mer bekymret for det motsatte - at han får en straff som er helt riktig i forhold til praksis for like tilfeller, og så blir det ramaskrik fordi folk mener straffen som loven og praksis setter er for lav. 

Jeg skjønne hva du mener. Men hvis han får en vanlig-mann-på-gata-straff, er jo også de ofte for lave. Etter min mening. Tror egentlig ikke man kan vinne her😅

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

har de utvidet siktelsen idag? eller tenker du på utvidelsen til skadeverk i går?

Den i går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sprettballen skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å kommentere her inne, men nå føler jeg at jeg må. 

Jeg var utsatt for familievold for 11 år siden. Fikk forslått nese og en blow out fraktur under øyet som måtte opereres med plate for å redde det.

Bistandsadvokaten jeg fikk oppnevnt var den værste jeg kunne fått. Jeg valgte å ikke anmelde det selv fordi politiet tok ut tiltale. 

Han som utøvde dette mot meg satt 2 netter på glattcelle, fikk besøk og kontaktsforbud fordi han truet meg og min datter med selvmord og mye annet.

Det ble først en rettsak hvor tiltalte satt og hylgrein (mann på over 40 år den gang) og manipulerte alle. Bistandsadvokaten min ga meg beskjed før jeg gikk inn at jeg skulle være kald og ikke vise følelser. Jeg skjønte jo ikke bedre da så jeg prøvde så godt jeg kunne. Dette har krisesenteret reagert kraftig på i etterkant. Hadde visst det jeg gjør i dag så hadde jeg kontaktet krisesenteret med en gang for hjelp. Tiltalte påstod jeg hadde forårsaket skaden på meg selv. Han anket til borgarting lagmannsrett hvor jeg heldigvis slapp å vitne igjen. Tiltalte fikk der en veldig redusert straff fordi den straffen Han først fikk kunne gå utover jobben hans som var å jobbe med mmennesker. Det er helt sykt.

Straffen Han fikk: x antall timer med samfunnsstraff.

Jeg søkte voldsoffererstatningen om økonomisk erstatning i etterkant, jeg fikk 10.000 kr. 

Voldsmenn slipper altfor billig unna. De kan påstå at skaden er selvpåført, gjort i forsvar eller som fremprovosert vold Og dermed "vinne".

Jeg er desverre ganske sikker på at Marius slipper "billig" unna i denne saken.

Men da slipper han eventuelt billig unna fordi alle andre gjør det samme. Er jo ikke riktig att han får 5 års fengsel om andre i liknende saker får kun 1 måned.. Likt får være likt. Men att det skal være strengere straff for alle er jeg enig i

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør jo ikke det. Det betyr bare at man er nøytral.

Ja, er kanskje feil å si at man tar en side. Men man tar hvertfall en stilling til saken. Utifra det jeg har lest så langt, hadde jeg aldri stilt meg nøytralt her. Men det er selvsagt kun på vegne av meg selv jeg snakker.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nei. Og ikke ta en side er og ikke ta en side. Den du siterte ville ha hans versjon / forklaring først. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor skrev (18 minutter siden):

Jeg lurer på hvem som skal betale evt bot. Har han egen inntekt?

utmåling av en eventuell bot vil vel ha inntekt/formue/betalingsevne som en av faktorene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (6 minutter siden):

Versjon og forklaring er vel ikke det samme som en unnskyldning? Vi er veldig opptatt av at han skal få lik straff som andre, men kanskje greit og huske på at han også har samme rett til og forklare sin versjon som alle andre. 

nja.. altså generelt kan jo « unnskyldningen « være selvforsvar. Hvis noen denger løs på deg , og du forsvarer deg og den andre får hjernerystelse så er det ditt forsvar / unnskyldning. Nå sier jeg ikke at jeg tror det er sånn eller at jeg forsvarer han, men vi kan vente litt med og avgi dom. 

Er enig med deg. Å slik jeg føler etter å ha lest her og på nett så mener jo folk att han nærmest skal henges.. å det er jo kun fordi han er en kjent person.. Hadde ikke vært mange som brydde seg om han het "Kristian Andersen" 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spitzy skrev (1 minutt siden):

Nei. Og ikke ta en side er og ikke ta en side. Den du siterte ville ha hans versjon / forklaring først. 

Limer ved svaret jeg ga noen andre.

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Ja, er kanskje feil å si at man tar en side. Men man tar hvertfall en stilling til saken. Utifra det jeg har lest så langt, hadde jeg aldri stilt meg nøytralt her. Men det er selvsagt kun på vegne av meg selv jeg snakker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (20 timer siden):

Ja, men da er vi jo enige da. Han nekter å forklare seg.

(For du tror vel ikke at advokaten kan bestemme det?)

Uansett lurt å gjøre som advokaten sier. Så når advokaten ber han om å ikke forklare seg, så bør han ikke gjøre det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (4 minutter siden):

Er enig med deg. Å slik jeg føler etter å ha lest her og på nett så mener jo folk att han nærmest skal henges.. å det er jo kun fordi han er en kjent person.. Hadde ikke vært mange som brydde seg om han het "Kristian Andersen" 

"Kristian Andersen" sin sak hadde ikke fått konstant mediedekning, og mange hadde nok ikke fått det med seg. Klart man blir engasjert når man leser oppdatering på VG flere ganger om dagen. Folk er generelt interessert i hvordan  Kongefamilien kommer til å takle dette, f.eks. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Jeg regner med att du mente meg. Å jeg tar faktisk ikke side med noen av disse to.. jeg er bare opptatt av at vi må vite begge sine forklaringer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønne hva du mener. Men hvis han får en vanlig-mann-på-gata-straff, er jo også de ofte for lave. Etter min mening. Tror egentlig ikke man kan vinne her😅

Så klart er disse straffene alt alt for lave.. så her må Norge gjøre noe.  Men blir helt feil om han plutselig får x antall høyere straff enn andre

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får helt sikkert en solid strafferabatt pga påkjenningen av å være navngitt i media. Daaakar..

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (27 minutter siden):

Om han ikke har egen inntekt. Så må vel staten betale og han får trekk i lønn, ytelser fremover. Akkurat det samme skjer med andre som ikke har midler til å betale. 

Om Marius ikke selv klarer å betale en eventuell bot, så stiller nok familien opp. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...