Gå til innhold

Hvordan svarer man kollega som har kontroverse meninger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Det er normalt å ha ulike meninger. Og det er normalt å kunne diskutere dette uten å føle seg tvunget nødvendig til å "ha rett".

Jeg kan fint snakke om noe jeg er uenig i med andre. Enten fordi det er spennende å utfordre egne meninger innimellom, og ikke minst å se hva andre tenker og mener.

At noen mener en må ta ut alle sparepengene nå fordi vi står ovenfor et krakk må de jo gjerne mene, på lik linje som at du kan ytre din mening. Det betyr ikke at de har rett.

Lager de dårlig stemning med å ville tvinge deg til å godta det de sier som rett (og ja, de finnes), så hadde jeg avsluttet diskusjonen og til nøds gått derifra.

Jeg synes at det er det folk med kontroverse meninger gjør, uansett om det er sterkt religiøse/ nyfrelste folk, folk som har begynt på ett helsekostpreparat og føler seg friskere og mener at alle andre må ta det samme for å få et bedre liv, eller slike som kollegaen min.

Det blir for ekstremt for meg å tre meningene sine nedover hodet på andre, når de ikke har bedt om det.

Ts

Anonymkode: 8519d...d5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Har en lik kollega.. Jobber vi samme sted? Jobber du innenfor helse i Innlandet?

Anonymkode: 1e74f...64c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær nysgjerrig,

sjelden noen har rett i alt og selv de som oftest tar feil har  har rett noen ganger. 

Anonymkode: d8462...cb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det at noen er ny på jobben burde tilsi at man er litt raus og tolerant ja. 

Men å komme med alle disse påstandene i sin første lunsj på en ny plass, vitner om dårlige sosiale antenner. Man velter rett og slett ikke en haug til dels kontroversielle synspunkter ut på ukjente mennesker første gang man treffes. Bortsett fra om det altså mangler noen vurderingsevner. 

Å diskutere kan være helt ok, det er omstendighetene rundt her som gjør at jeg ville holdt meg unna. 

Anonymkode: baf96...9a9

Men bør ikke da denne personen få en sjanse til å endre dette, før man forkaster hele personen? Sorry, men jeg synes det er for strengt og usympatisk å skulle unngå og avvise en nyansatt basert på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endre tema er det lureste. Hvis hun er smart vil hun merke det og slutte med et hun gjør. Hvis hun ikke er smart og ikke sluttet ville jeg kanskje sagt noe om at jeg synes politikk og konspirasjonsteorier ikke er noe trivelig å snakke om. Om hun har tenkt over hvordan stemningen vil bli dersom alle skulle si hva de virkelig mente om sakene hun tar opp.

Anonymkode: 9e1da...0f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Unngått.. 

Anonymkode: 7c5c2...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vær nysgjerrig,

sjelden noen har rett i alt og selv de som oftest tar feil har  har rett noen ganger. 

Anonymkode: d8462...cb4

Som regel får de jo helt blod på tann hehe. 

Anonymkode: 7c5c2...af8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke fortelle deg hva hun snakker om, for jeg følger ikke med på fake news og konspirasjonsteorier. Men "oi, sier du det ja" og "hvor hørte du dette" etterfulgt av nikking og mhm/ hmm, er helt innafor. Og å holde seg naturlig unna. 

At mange mener Trump er rett mann og at politikere bare tenker på seg selv er ikke fake news. Veldig mange mener begge deler.

Det er heller ikke veldig oppsiktsvekkende at noen mener bankvesenet ikke er sikkert. Det hadde gått til helvete både på 80-tallet og i 2007 dersom ikke staten hadde gått inn. 

Det med pandemien tror ikke jeg på, men veldig mange gjør det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er da ganske utleverende av din nye kollega som lett kan bli gjenkjent her inne. 

Anonymkode: 755ca...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere etiske retningslinjer beskrevet i jobben? Har hun mye med folk å gjøre i stillingen sin, kan hun tråkke feil. Luft det med lederen som har ansatt. 
Hvis hun er ytre høyre og har andre medier hun «forholder» seg til, kan det skade bedriften. Kom inn på temaet pride, kjønnsmangfold, sjekk responsen.

Anonymkode: e17b9...3e7

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sjefen deres klar over dette? Kanskje hun er på prøveperiode og kan fjernes? Tviler på at en arbeidsgiver hadde ansatt henne om de visste dette på forhånd. Hun er jo mindre begavet, stakkars.

Anonymkode: 044a4...b9b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle vet om "en slik en " i sin omgangskrets vil jeg tro. Nærmest en psykisk lidelse. Mange ofrer relasjoner til familie og venner for konspirasjonsteorier.  Helt greit å mene hva en vil, men det er måten dette går på repeat og blir tredd ned over hodet på folk som ødelegger relasjoner. Prøv å diskuter tilbake, null respekt for andres meninger. De sitter på fasiten osv. Ville bare unngått vedkommende mest mulig. Fått diskusjonen inn på nøytrale tema, sagt jeg ikke var interessert i å diskutere dette på jobb. Antagelig kjører hun over grensene dine, da er det bare å holde fortet og si at du setter deg en annen plass. Ha en fin dag videre osv. 

Anonymkode: 21fc8...9a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville vridd samtalen over på noe annet. Viss det ikke fungerte så hadde jeg sagt rett ut at det er tydelig at vi har svært ulike politiske standpunkt og at i lunsjen trenger du å slappe mere av en og debattere politikk.

Men det hun sier om norske politikere har hun helt rett i, politikken som føres i Norge er ikke en politikk som gjør livet til det norske folk bedre. Azer, eldreomsorg, helsekøene som vokser mens svergie kjøper opp ledig privat kapasitet i det norske privat markede for å få ned sine helsekøer. Måten Norge styrer med norsk krone og oljefondet slik at kronen vår raser i verdi. Jeg har ikke tiltro til norske politikere som ødelegger norsk industri osv. Men jeg diskuterer ikke slikt i lunsjen. Da snakker jeg om trivielle ting.

Anonymkode: 4cd4c...8ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten må du bare pakke mat i munnen og si mhm til alt hun sier, og jatte forsiktig med, eller så kan du jo stille masse spørsmål. Hvis du har tid og er interessert, kan du jo spørre om hvilke kilder hun bruker, hvorfor hun mener det hun mener og be henne om å utdype det hun mener. Utfordre henne så hun ikke bare sitter og gjentar ord og setninger hun har lest på nett. Å motsi henne har nok lite for seg, men om du stiller inngående spørsmål så kan det jo hende at både du og hun lærer noe nytt. Om ikke annet, så blir dere bedre kjent, og kanskje det er en kjempefin og morsom person bak alle de snåle meningene?

Anonymkode: 95864...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har delvis rett. Jeg gar peiling på sånne ting også og hvordan samfunnet skal gå fremover, men sier det selvsagt ikke høyt i offentligheten. Vil leve et normalt liv jeg å og ikke bli sett på som en konspi tulling.

Anonymkode: b9ed6...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes at det er det folk med kontroverse meninger gjør, uansett om det er sterkt religiøse/ nyfrelste folk, folk som har begynt på ett helsekostpreparat og føler seg friskere og mener at alle andre må ta det samme for å få et bedre liv, eller slike som kollegaen min.

Det blir for ekstremt for meg å tre meningene sine nedover hodet på andre, når de ikke har bedt om det.

Ts

Å legge ut om kontroversielle meninger første dag i ny jobb vitner om dårlige sosiale antenner. 

Den gyldne regelen er at man unngår kontrovers, med mindre man faktisk kjenner de man prater med godt nok til å vite at dette ikke er noe problem. Skal man jobbe sammen, bør man unngå å lage dårlig stemning. 

I mitt gamle team var vi så trygge på hverandre at vi helt fint kunne diskutere "religion og politikk og sånn", og vi tålte å høre negative syn på andres tro. Men da vi fikk en ny kollega droppet vi helt teamet til vi visste hvor han sto - og det var bra, for han viste seg å være veldig troende, og ville nok IKKE satt pris på en del av snakket vi ellers ville hatt. Så da tok vi hensyn til det, og valgte temaer som alle kunne finne tålelig hyggelige. 

Anonymkode: 2ea0e...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, snakk om å vise sitt sanne ansikt med en gang. Jeg hadde blitt helt paff. 
Dette er retorikk fra Steigan og gjengen, jeg håper ikke dere jobber med mennesker. Jeg ville funnet meg et annet sted å sitte i lunsjen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette er da ganske utleverende av din nye kollega som lett kan bli gjenkjent her inne. 

Anonymkode: 755ca...193

Hvor mange mennesker i Norges land tror du har slike meninger?

Min veninne har en nabo som snakker om akkurat de samme tingene.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har jo for så vidt rett om norske politikere (selv om det er verre stilt andre steder), men med det i bakhodet er det jo svært ironisk å mene at Trump på noen som helst måte har noe positivt med seg. Ikke mange kommer seg opp og fram i politikken uten i hvert fall enkelte cluster b-trekk.

Anonymkode: 6f612...061

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...