Gå til innhold

Ujevn hudstruktur og uttørket hud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har etter diverse medisinske behandlinger fått helt ødelagt hud. Kan noen hjelpe? Vil gjerne ha noen milde produkter, da jeg er helt ny på hudpleie(altså ikke sterke syrer o.l). Huden er nå full av store porer, noen ser tilstoppede ut, andre ser bare tomme og åpne ut. Huden er også fuktfattig i dybden, den ser bare frisk og spenstig ut et par timer etter jeg har påført hyaluronsyre og fuktighetskrem. Noen tips som kan redde en hud med masse struktur og null fukt. 😪

Anonymkode: 69a50...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sannsynligvis en skadet/svekket hudbarriere, og da er det ikke tilstrekkelig med hyaluronsyre og en vanlig fuktighetskrem, du må bruke produkter med ingredienser som styrker og gjenoppbygger hudbarrieren. 

Et serum eller essens med pre/probiotika tilfører fukt og bidrar til å styrke hudens mikrobiom, som er hudens naturlige samling av mikroorganismer og fungerer som en slags immunsystem som tar hånd om betennelser og beskytter mot ytre påkjenninger, og er del av hudbarrieren. Noen produkter du kan vurdere:

Tocobo Bifida Biome Essence

Neogen Real Ferment Micro Essence

Purito Fermented Complex 94 Boosting Essence

Disse inneholder også en lav konsentrasjon av niacinamide, som bidrar til å jevne ut hudstrukturen. Du kan fint bruke hyaluronsyre i tillegg om du ønsker det.

Du bør også bruke en barrierestyrkende fuktighetskrem, f.eks. 

Dr Jart Ceramidin Skin Barrier Moisturizing Cream

Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer

Paula's Choice Resist Barrier Repair Advanced Moisturizer

Disse kan brukes både dag og kveld, da de ikke inneholder solbeskyttelse. Du bør derfor bruke en solkrem i tillegg på dagtid. Noen gode og ikke for dyre solkremer som er velegnet for sensitiv hud, er bl.a.

Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF 50

Suntique I'm Safe For Sensitive SPF 35

COSRX Ultra-Light Invisible Sunscreen SPF50

Ettersom kun vann ikke er tilstrekkelig, trenger du en mild, men skånsom rens for å fjerne solkremrester om kvelden før du påfører essens og barrierekrem. Disse er tilstrekkelig effektive til å fjerne både solkrem og sminke (ikke vannfast sminke), skånsomme og fuktighetsgivende:

Cosmica Face Soft & Soothing Cleansing Lotion

Lumene Oat Milk Oil Cleanser

La Roche Posay Tolèriane Cleansing Lotion

Håper dette kan være til hjelp 😊 Når hudbarrieren din er gjenopprettet, kan du vurdere behandling med f.eks. retinoid og evt. skånsom syreeksfoliering for å bedre hudstrukturen ytterligere.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (1 time siden):

Du har sannsynligvis en skadet/svekket hudbarriere, og da er det ikke tilstrekkelig med hyaluronsyre og en vanlig fuktighetskrem, du må bruke produkter med ingredienser som styrker og gjenoppbygger hudbarrieren. 

Et serum eller essens med pre/probiotika tilfører fukt og bidrar til å styrke hudens mikrobiom, som er hudens naturlige samling av mikroorganismer og fungerer som en slags immunsystem som tar hånd om betennelser og beskytter mot ytre påkjenninger, og er del av hudbarrieren. Noen produkter du kan vurdere:

Tocobo Bifida Biome Essence

Neogen Real Ferment Micro Essence

Purito Fermented Complex 94 Boosting Essence

Disse inneholder også en lav konsentrasjon av niacinamide, som bidrar til å jevne ut hudstrukturen. Du kan fint bruke hyaluronsyre i tillegg om du ønsker det.

Du bør også bruke en barrierestyrkende fuktighetskrem, f.eks. 

Dr Jart Ceramidin Skin Barrier Moisturizing Cream

Skincity Skincare Barrier Extreme Moisturizer

Paula's Choice Resist Barrier Repair Advanced Moisturizer

Disse kan brukes både dag og kveld, da de ikke inneholder solbeskyttelse. Du bør derfor bruke en solkrem i tillegg på dagtid. Noen gode og ikke for dyre solkremer som er velegnet for sensitiv hud, er bl.a.

Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF 50

Suntique I'm Safe For Sensitive SPF 35

COSRX Ultra-Light Invisible Sunscreen SPF50

Ettersom kun vann ikke er tilstrekkelig, trenger du en mild, men skånsom rens for å fjerne solkremrester om kvelden før du påfører essens og barrierekrem. Disse er tilstrekkelig effektive til å fjerne både solkrem og sminke (ikke vannfast sminke), skånsomme og fuktighetsgivende:

Cosmica Face Soft & Soothing Cleansing Lotion

Lumene Oat Milk Oil Cleanser

La Roche Posay Tolèriane Cleansing Lotion

Håper dette kan være til hjelp 😊 Når hudbarrieren din er gjenopprettet, kan du vurdere behandling med f.eks. retinoid og evt. skånsom syreeksfoliering for å bedre hudstrukturen ytterligere.

Tusen hjertelig takk! Jeg hadde håpet du ville svare, har sett svarene dine i andre tråder og synes du er så flink å gi råd. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med tørr hud(sykdom), babyolje er verdens beste ting 😅 Billig er det også.

Smører tjukt på hele kroppen etter dusj, funker gull.

Endret av ytmnd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ytmnd skrev (35 minutter siden):

Jeg sliter med tørr hud(sykdom), babyolje er verdens beste ting 😅 Billig er det også.

Smører tjukt på hele kroppen etter dusj, funker gull.

Babyolje er fint til å "låse" fuktighet til huden, men gir ikke fukt i seg selv. Ettersom TS plages med tilstoppede porer, bør hun ikke bruke petroleumsbaserte produkter i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tusen hjertelig takk! Jeg hadde håpet du ville svare, har sett svarene dine i andre tråder og synes du er så flink å gi råd. ❤️ 

Tusen takk, jeg håper forslagene mine kan være til hjelp🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er veldig fornøyd med skin1004 sin madegascar cantella probio cica  intensive ampoule. Finnes også en toner i probio cica serien men den har jeg ikke prøvd.

Solkremer som har fysisk filter er ofte anbefalt til sensetiv hud men jeg har ingen å anbefale. Men synes skin1004 sin Madagascar cantella hyalu cica water fit sun serum er veldig mild for å være en med kjemisk filter.

Synes la roche posay cicaplast ball b5+ er et veldig godt produkt. Smører et tjukt lag over resten av hudpleien før jeg legger meg. Venter selvsagt på at øvrige produkter har fått trekket inn. Dette produktet er ganske rimelig og selges på de fleste apotek i tillegg til vanlige nettbutikker for hudpleie.

Jeg synes også fukt sprayen til caudalie grape water er veldig beroligende.

Viss huden på kroppen din også lider av medisin bruken anbefales A-Derma exomega control kremen med 2 dråper eller 3 dråper. Veldig god og mild. Klødempende og styrker hudbarrieren.

Som ansikts rens opplever jeg at de mildeste rense produktene er enten The ordinary Glycolipid cream cleanser eller Decubal face foam.

Anonymkode: 7fbc7...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...