Gå til innhold

Hva tenker dere er riktig «alder/tidspunkt» for å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare fordi dere tar botox så ser dere ikke yngre ut. Nok av besteforeldre foreldre i barnehagen. Trenger ikke å gå med skaut og permanent, dere ser ikke unge ut fordet.

Anonymkode: d7ceb...2a9

Ok. Alle bor ikke i bibelbelte. Dere lever i en egen verden og det er helt ok. Det er dog ikke kristelig å kritisere utseende til andre foreldre. Hva hadde Jesus sagt?

Anonymkode: aebac...f91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sikkert gøy det også, men ikke helt det samme med fadderuke og studentforeninger som 44-åring..

Anonymkode: 96031...f24

Jeg føler som deg. 

20-årene var fantastiske og frie. Studieår, fadderuke, mange nye bekjentskap, studentforeninger, utvekslingsopphold og en god dose galskap. Treffe han jeg etterhvert stiftet familie med, men leve ut forelskelsen, reise mye når vi fikk litt bedre råd. Veldig krevende men givende år som nyutdannet, kunne hive seg inn i det med hud og hår for å etablere en karriere, nytt utenlandsopphold... En lettstelt leilighet man ikke trengte å ofre en tanke om man reiste rundt i utlandet noen uker. 

Nå (40-årene) er dette fantastiske minner, men ikke noe jeg vil tilbake til. Jeg har forpliktelser, hage, og et annet behov for stabilitet og ro. Drømmer ikke om et nytt utenlandsopphold, har ikke ønske om å flytte igjen før jeg må. 

Og alle er jo ulike. For mange ville det jeg beskriver over være marerittet, av mange ulike årsaker. 

Derfor jeg i denne typen tråder holder meg til å skrive "for meg", og reagerer på alle som må komme med nedsettende kommentarer til andres valg. Uansett om det er for ungt, eller for gammelt. 

Anonymkode: cb5d8...e05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så tidlig at du unngår å ha tenåringer når du selv er i overgangsalderen.

Anonymkode: 10cfc...9ae

Wow! For et godt poeng!

Anonymkode: d79de...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så tidlig at du unngår å ha tenåringer når du selv er i overgangsalderen.

Anonymkode: 10cfc...9ae

I perimenopause begynner mange mellom 35 og 45 og få ubehagelige symptomer på at hormonene begynner å svinge veldig.

Hodepine

Fatigue

Vondt i muskler og ledd

Må ofte tisse

Sønvproblemer

Hjernetåke

Angst

Fordøyelseproblemer

Vonde menstruasjoner 

Depresjon 

Håndterer stress dårlig

pms/pmdd

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sikkert gøy det også, men ikke helt det samme med fadderuke og studentforeninger som 44-åring..

Anonymkode: 96031...f24

Nå finns det andre ting å ha det gøy med da!

Anonymkode: 7d099...308

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ha bodd med hverandre en stund. Funnet ut at man passer sammen og tåler hverandre. At man er enige om slikt som økonomi, fordeling av arbeidsoppgaver, tidsbruk når det gjelder hobby osv. 

Jeg fikk ikke barn før jeg var 34. Og det er jeg glad for. Jeg har to exer fra tidligere. Han ene klarte aldri å få seg ordentlig utdanning eller jobb. Altså  jeg krever ikke mastergrad, men han hadde ikke fullført vgs en gang. Og det sier jo litt, syns jeg. Han var lat og tok lite ansvar. Nr 2 ble det en del krangling med, og det skal mye til for å klare å krangle med meg egentlig... også gaslighta han meg en gang. Jeg gjennomskuet ham, men han nektet å innrømme at han tok feil. I tillegg syns jeg han var litt kort/dum. Ellers var det jo hyggelig og fint med begge to. Men det var ikke "perfekt". Ikke at samboer nå ikke har noen som helst negative sider... men begge er økonomisk ansvarlige, han har fagbrev og fast jobb, vi krangler ekstremt sjeldent og er enige om det meste. Er vi ikke enige, så kommer vi frem til et kompromiss. Så da følte jeg at dette er en jeg kan få barn med. Og det har gått kjempefint. Jeg grøsser bare ved tanken på hvordan det hadde gått med de to andre.

Vi kjøpte hus og skaffet oss fast jobb før barn. Jeg kunne gjerne fått det før. Jeg studerte (videreutdanning) da vi treftes også slet jeg litt med å få jobb en stund. Det har så klart vært mest praktisk da, men tror vi hadde klart det før hus og fast jobb også :)

Anonymkode: e30df...f7f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/6/2024 at 12:58 AM, AnonymBruker said:

Heihei! Når tenker dere det er riktig tidspunkt for barn og graviditet? Anonymkode: db332...518

Før man runder 25 har jeg tenkt. Mest ut fra biologi, alder på generasjoner og et liv etter småbarns-perioden. Labben i været de som kjenner eller har kjent en olde-forelder :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, carlberner1 said:

Før man runder 25 har jeg tenkt. Mest ut fra biologi, alder på generasjoner og et liv etter småbarns-perioden. Labben i været de som kjenner eller har kjent en olde-forelder :) 

Jeg kjente min oldemor, og min mor var 32 da hun fikk meg. Vi fikk barn da jeg var 34 og barnet vårt har en oldemor :)

Det kommer jo helt an på når de før deg fikk barn, ikke når du selv fikk barn nødvendigvis. 

Anonymkode: e30df...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da ingen fasit svar på det?  Vi mennesker er jo så forskjellig med vidt forskjellig livssituasjon og drømmer.  Så det må være opp til hver enkelt hva som blir riktig for dem.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carlberner1 skrev (23 minutter siden):

Her setter vi pris på at besteforeldre er pensjonister. Både foreldre og søsken fikk barn i 30-årene. 

Jeg har venninner som aldri hadde barnevakt da foreldre var så opptatt med eget liv, jobb og forpliktelser. Her har besteforeldre hatt barn i sommer når ferie og jobb ikke har gått i hop. Oldeforeldre har aldri vært et savn, besteforeldre var med meg til jeg selv var godt voksen, og følte at deres død kom på et naturlig tidspunkt

For meg (understrekker igjen at dette er individuelt) var livet før småbarn mye mer verdt. Gitt friheten man da hadde, at man var ung og risikovilling, ikke hadde store forpliktelser her, kunne være litt ung og dum. Jeg og mannen hadde noen fantastiske år mens vi fortsatt var unge og passe gale etter hverandre. Barn eller ikke, nå kjenner jeg mye på at hus og hage trenger sitt. Jeg har en jobb jeg ikke akkurat kan stikke av fra når det passer meg. Og i det hele tatt er jeg på et sted i livet der jeg ikke lenger føler for å sette livet i Norge på pause noen måneder for å utforske verden. 

Anonymkode: cb5d8...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 30 og 34 med mine. Helt passe for meg og ville ikke valgt annerledes. Var ferdig med utdannelse, vi hadde akkurat kjøpt leilighet så var inne på boligmarkedet. 20 årene i storbyen var det veldig deilig å være barnløs og ansvarsfri. Nå er jeg 40 og har venninner med barn som er en del år yngre enn mine og jeg kjenner at jeg hadde nok ikke orket å begynne rundt denne alderen, men det er jo gjerne fordi jeg allerede har barn og det preger jo energinivået. Så jeg vet jo ikke hva jeg hadde følt om jeg var barnløs nå og skulle tatt et valg. 

Om man får barn som student eller med fast jobb, på leiemarkedet eller med eid bolig tenker jeg er mindre viktig så lenge jobb og stabil bolig er i sikte. Det MÅ ikke være på plass før man blir gravid. Og det viktigste av alt, få ikke barn med en tulling som du skal slite med til barna er voksne. Jeg ble selv skilt, men pappaen er en bra pappa som tar sin del av foreldreansvaret. 

Anonymkode: bce70...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mamma fir 3 mnd siden og fylte 41 i sommer.traff ikke samboeren flr jeg var 30 og vært gjennom ivf så mange årsaker til at folk får barn når de er eldre. 

Anonymkode: 81f6b...e5b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 9.27):

I perimenopause begynner mange mellom 35 og 45 og få ubehagelige symptomer på at hormonene begynner å svinge veldig.

Hodepine

Fatigue

Vondt i muskler og ledd

Må ofte tisse

Sønvproblemer

Hjernetåke

Angst

Fordøyelseproblemer

Vonde menstruasjoner 

Depresjon 

Håndterer stress dårlig

pms/pmdd

Lykke til!

Høres ut som en vanlig tirsdag det.

Anonymkode: 281d7...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er å ha fast jobb med tanke på økonomi. Resten går seg til. Men barn er dyrt! Også stor fordel å ha funnet en skikkelig mann å få barn med, men ser mange klarer seg fint uten, så lenge de har egen fast inntekt.

Anonymkode: f990f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...