AnonymBruker Skrevet 6. august #21 Del Skrevet 6. august Man bør ha bodd sammen og vært økonomisk selvstendige (ikke trengt hjelp fra foreldre eller staten) i 2+ år før man får barn, etter min mening. Alder er ikke så viktig, med mindre noen av foreldrene er 60+ for det er virkelig altfor gammelt. En mann i starten av 50-årene som får barn med en 10 år yngre kone ville jeg ikke reagert på, verken alderen hans eller aldersforskjellen. Om man som 16-åring har vært i et stabilt forhold i 2+ år med en noenlunde jevngammel partner, de ikke lenger bor med foreldre og klarer seg fint økonomisk så ser jeg ikke noe galt ved å få barn som 16-åring heller. Anonymkode: 66147...500 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #22 Del Skrevet 6. august Jeg tenker at alder har lite å gjøre med det. De fleste andre faktorer vil også avhenge fra person til person hva som er rett og viktig og riktig. Økonomi - noen trenger å føle stor økonomisk trygghet, og trenger å ha skikkelig skikkelig stabil og trygg økonomi for å føle at det er rett å få barn. Andre tenker at penger ikke er viktig, man trenger ikke mer enn et tak over hodet og en seng til babyen, så går det seg til, og er avslappet til at jada, man har ikke råd til fancy og luksus, men så lenge man har mat og tak over hodet, går det bra. Stabilt forhold - noen trenger å ha et stabilt parforhold - andre får barn helt uten å være i et parforhold. Det eneste jeg tenker der er at man ikke må være i et voldelig eller skadelig forhold Utdanning - altså, utdanning kan man jo ta når som helst. Noen vil ha den ferdig før man får barn, mens andre ikke ser det som noe problem å heller gå tilbake til skolen etter å ha fått barn, og mange studenter har jo barn. Anonymkode: fbcd1...4bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #23 Del Skrevet 6. august Første innen damen fyller 27, siste innen damen fyller 35. Skal man først ha barn er det greit å få noen uten downs, autisme osv. Anonymkode: 10b53...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #24 Del Skrevet 6. august 28, 31 og 34 år her. Ville ikke være over 35 med sistemann. Anonymkode: d5570...8c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #25 Del Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Første innen damen fyller 27, siste innen damen fyller 35. Skal man først ha barn er det greit å få noen uten downs, autisme osv. Anonymkode: 10b53...5b7 Herregud... Du er klar over at damer på damer på 40 år fremdeles bare har under 1% sjanse for å få barn med downs, sant...? Og at kvinnens alder ikke har noe å si for om ungen får autisme eller ikke...? Mannens alder har faktisk vist seg å kunne spille en rolle, men ikke kvinnens. Anonymkode: fbcd1...4bd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #26 Del Skrevet 6. august Vi valgte å få barn da vi fikk enebolig og økonomien endelig var stabil. Anonymkode: e351e...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #27 Del Skrevet 6. august I et stabilt forhold og med ferdig utdannelse Du bør og ha et ok sted og bo og ha mulighet til å eie egen bolig. Fra 25-45 år Anonymkode: 97467...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #28 Del Skrevet 6. august Jeg var akkurat fylt 21, ble gravid som 20-åring. Nå er jeg 36 og kunne aldri i livet fått barn nå, det gidder jeg ikke. Så for min del var det greit å være ung mor. Vi begge studerte, men det gikk bra likevel. Man får det til å funke uansett, tenker jeg. Anonymkode: e73d7...7f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #29 Del Skrevet 6. august Jeg bare ler av "ting på stell"-folket! For når er det? Det finns ikke et sted i livet der alt er perfekt. Jeg personlig fikk da jeg var 20-22 og det var perfekt for meg. Har aldri angra. Da hadde jeg mye av livet igjen når ungene flytta ut og ungene fikk besteforeldre å være sammen med. Selvfølgelig finns ingen garantier men hadde gjort samme valget igjen. Anonymkode: 7d099...308 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #30 Del Skrevet 6. august Når man har fast jobb. Det letter mye med å slippe bekymringen om man har lønn hver mnd når man har barn. Selv var jeg 21 og 23 når jeg fikk barn. Men ønsker ikke at mine barn skal være så tidlig ut. Og hvert fall sett noen kriterier til den dere får barn med. Lik verdier hvert fall Anonymkode: e5de2...e17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #31 Del Skrevet 6. august 28 - 34. Men det viktigste er at du har god fysisk og psykisk helse slik at du kan følge opp barna på aktiviteter, har en trygg og god partner som er med på å dra lasset, har et nettverk med familie og venner, bor på en fast plass slik at dere slipper å flytte en gang i året og har trygg økonomi. Jeg er helt skremt av de som heier frem gravide når ingenting er på stell. At de ikke forstår at det til syvende og sist går ut over barna sier litt om de som vil bringe barnet til verden, men det sier enda mer om de som heier de frem. Anonymkode: 373eb...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #32 Del Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Første innen damen fyller 27, siste innen damen fyller 35. Skal man først ha barn er det greit å få noen uten downs, autisme osv. Anonymkode: 10b53...5b7 Det er mange flere med fødte genfeil av mødre i alderne du nevner. Da de ikke får screening og testing på samme måte. Anonymkode: cb5d8...e05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #33 Del Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bare ler av "ting på stell"-folket! For når er det? Det finns ikke et sted i livet der alt er perfekt. Jeg personlig fikk da jeg var 20-22 og det var perfekt for meg. Har aldri angra. Da hadde jeg mye av livet igjen når ungene flytta ut og ungene fikk besteforeldre å være sammen med. Selvfølgelig finns ingen garantier men hadde gjort samme valget igjen. Anonymkode: 7d099...308 Derfor jeg innledet med "for meg". Jeg hadde absolutt alt på sted, og var akkurat der i livet det var helt rett, på alle måter. Anonymkode: cb5d8...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #34 Del Skrevet 6. august Finnes absolutt ingen fasit på dette. Men å ha en stabilitet i livet er uansett et must. Jeg fikk barn tidlig, var 3-barnsmor som 25-åring. Ulempen var jo at jeg ble gravid som 19-åring, og gikk glipp av en del "ungdomstid". Det positive nå er at jeg bare er 41 år, og mitt yngste barn er 16. Har altså mye frihet nå. De 2 største har flyttet ut. Anonymkode: 27341...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #35 Del Skrevet 6. august 3 hours ago, AnonymBruker said: Herregud... Du er klar over at damer på damer på 40 år fremdeles bare har under 1% sjanse for å få barn med downs, sant...? Og at kvinnens alder ikke har noe å si for om ungen får autisme eller ikke...? Mannens alder har faktisk vist seg å kunne spille en rolle, men ikke kvinnens. Anonymkode: fbcd1...4bd Så klart, men det er fortsatt 10-15 ganger mer sannsynlig enn før dama drar på årene. Fryktelig merkelig å bruke 35-40 år på å vokse opp, føle seg klar for barn og etablere seg når det i tillegg har negative konsekvenser for alle involverte. Anonymkode: 10b53...5b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #36 Del Skrevet 6. august Når du har funnet en mann du er glad i, selv når han er dum, sliten og usexy ( og han er glad i deg når du er dum, sliten og usexy!). Og ellers vil jeg anbefale å unngå å ha jenter som er tenåringer når du selv nærmer deg overgangsalderen …. Ufattelig sårt å bare bli møtt med surhet og irritasjon når du selv ikke helt forstår hvorfor du er trøtt, legger på deg, ikke fungerer fordi du ikke husker noenting osv.. Kanskje helt det svaret du tenker på - du tenker nok mer på økonom, alder, bolig, utdanning osv- men stol på meg- alt det kan ordnes etter hvert - så lenge du er glad i mannen ( og omvendt) når han er dum, sliten og usexy 😉 Anonymkode: 1a76c...670 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #37 Del Skrevet 6. august Vi fikk barn etter utdanning, eide bolig og hadde grei økonomi. Jeg var 36. Bor i storby. Anonymkode: 628df...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #38 Del Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så klart, men det er fortsatt 10-15 ganger mer sannsynlig enn før dama drar på årene. Fryktelig merkelig å bruke 35-40 år på å vokse opp, føle seg klar for barn og etablere seg når det i tillegg har negative konsekvenser for alle involverte. Anonymkode: 10b53...5b7 Forkning tyder vel på at eldre mødre gir de klokeste og lykkeligste barna. https://bss.au.dk/aarhus-bss-nyheder/samfund-2/2018/boern-af-aeldre-moedre-trives-bedre Anonymkode: 297cb...8de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #39 Del Skrevet 6. august Når man har funnet den man ønsker å stifte familie med, og helst etter at man er ferdig med utdannelsen. Anonymkode: 85660...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 6. august #40 Del Skrevet 6. august Med hensyn til både fruktbarhet og modenhet tenker jeg at siste halvdel av 20-åra er optimalt. Men så er det jo en haug med andre ting som skal klaffe også (først og fremst skal man ha noen å få barn med, ha et egna sted å bo, kunne forsørge avkommet uten større problemer osv.), så på individnivå er det jo helt umulig å si. Det er fordeler og ulemper med alle aldre. Alder er sjelden årsaken til at man er hverken god eller dårlig forelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå