Gå til innhold

Jeg havnet i Uførefella

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Angry Man

Selfølgelig kjedelig å få utbetalt flere tusen mindre hver måned. Det kan nok alle enes om.

Men jeg synes ikke synd på deg. For du burde klare deg utmerket på 26500 krone netto. Du burde også ha greit med oppsparte midler og nedbetalte lån i en alder av 57 år med en inntekt på 800k i lang tid. (forhåpentligvis)

Se på det som en hjelpende hånd til å forbruke mindre og spare miljøet. Du kan også glede deg mere over de tingene du nå må vente litt med å kjøpe. En psykologisk profitt der. 

Lykke til med ditt nye liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, de fordufter. Anbefaler at han øker til full stilling og så søker aap for halve stillingen etter 6 måneder. 

Anonymkode: 700e9...d2f

Han har hatt flere operasjonen og har ingen mulughet til å klare 100% i et halvt år, med mindre det skjer et mirakel🥲

Anonymkode: 3a2b1...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har utbetalt ca 10 000 mindre enn deg på AAP. Jeg hadde vært lykkelig om jeg hadde hatt 26 000. Men skjønner at det er kjipt at du kunne fått mer om du hadde gått via AAP til ufør. 

Anonymkode: 4e4d6...52e

Det er jo midlertidig . Ja, selvsagt får en mindre på aap. 

Anonymkode: 434b7...eb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke helt hva det er å ikke forstå. Hvis du kan si det, så kanskje vi kan forklare deg?

Anonymkode: 593e5...88a

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har 25 i full jobb etter skatt, og det må jeg klare meg på. Jobber 37,5 timer pr uke. Opp kl.6 hver dag. Slik er livet.

Anonymkode: 3a40f...f19

Jeg jobbet også fullt og vel så det i maaange år. Hadde mange nedturer (sykdom), tvang meg selv opp igjen. Etter 15 år med slike nedturer, så sykmeldt gjennom flere runder, flere år på gjennom aap, arbeidsutprøving, et par rehabiliteringsopphold .... bestemte Nav seg for at det ikke var mer å gjøre. Mine sykdommer og tilstander var ikke forenlig med å stå i jobb, og jeg ble ufør. Er det dét jeg ønsker? Nei, for faen. Men jeg kan ikke velge å være frisk, har plager hver eneste dag, bruker mye tid og penger på behandling og trening for å holde det i sjakk. Og ikke minst, holde meg selv gående psykisk. Det er sterkt stigmatisert å være syk i dette landet. 

Anonymkode: 6088c...bf7

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jepps, jeg jeg ligger på 20 som ufør og dette skal jeg ha resten av livet (er relativt ung) 

Anonymkode: 90ee1...5bc

For meg hadde det vært en drøm å få 20k i måneden ved å bare sitte på ræva dagen lang. Jeg er enslig mann med lavt forbruk så det nytter ikke for meg med dårlig betalte jobber. 

Anonymkode: 7612f...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har 25 i full jobb etter skatt, og det må jeg klare meg på. Jobber 37,5 timer pr uke. Opp kl.6 hver dag. Slik er livet.

Anonymkode: 3a40f...f19

Men etter skatt er noe ganske annet enn FØR skatt.

Slik er livet, at noen tusen i mnd kan være et hav av forskjell. Faktisk avgjørende på om man kan leve greit eller må søke sosialhjelp..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg hadde det vært en drøm å få 20k i måneden ved å bare sitte på ræva dagen lang. Jeg er enslig mann med lavt forbruk så det nytter ikke for meg med dårlig betalte jobber. 

Det passer vel da bra for deg med dårlig betalte jobber?

Anonymkode: 2ebed...60c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På generelt grunnlag er det viktig å huske på at "rådgivere" man er i kontakt med i forbindelse med offentlige tjenester (NAV, fastlege etc) ikke jobber for deg, men for systemet. De vil ikke anbefale deg det som er best for deg personlig, selv om de får det til å fremstå slik. Om man selv ikke har kapasitet til å sette seg inn i muligheter og regelverk er det lurt å kontakte en venn, et familiemedlem e.l som kan bistå, heller enn blindt å lytte til hva man får anbefalt.

Anonymkode: d87c6...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

. Jeg er enslig mann med lavt forbruk så det nytter ikke for meg med dårlig betalte jobber. 

Hæ? 

Anonymkode: 6088c...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som er misunnelige på oss som har høyere utbetaling enn minstesats, har dere tenkt på at vi ofte har jobbet i mange år før vi ble syke? Mange av oss har jobbet i helsevesenet med alt det medfører, som tungt arbeid, jobbing i jula, påska, andre røde dager, jobbing hver 3. helg, kveld og natt. Vi har ofret ganske mye, men vi har også fått tillegg på røde dager, kveld, natt og helg - noe som har økt inntekten vår og gjør at vi slipper å sitte med minstesats, Jeg mener at vi fortjener det. 

Anonymkode: 8d9fb...5a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

KLP er også supert når man er 100% ufør og har uførepensjon fra KLP i tillegg.

Hvorfor i alle dager har du UU tillegget når du tjente så godt før sykdom og har såpass høy trygd nå? UU er jo for de som ikke har hatt muligheten til noe særlig opptjening. 

Fordi jeg fikk diagnosen da jeg var ungdom og sykdommen min slo ut i full blomst før jeg fylte 40, som er ca kravene til å kvalifisere til UU

Anonymkode: e78d7...86f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som er misunnelige på oss som har høyere utbetaling enn minstesats, har dere tenkt på at vi ofte har jobbet i mange år før vi ble syke? Mange av oss har jobbet i helsevesenet med alt det medfører, som tungt arbeid, jobbing i jula, påska, andre røde dager, jobbing hver 3. helg, kveld og natt. Vi har ofret ganske mye, men vi har også fått tillegg på røde dager, kveld, natt og helg - noe som har økt inntekten vår og gjør at vi slipper å sitte med minstesats, Jeg mener at vi fortjener det. 

Selvfølgelig tenker de ikke på det!

De tenker heller ikke på oss som tok utdannelse og la ned en skikkelig innsats i å skaffe en godt betalt jobb. Og la opp livet etter den lønningen og nå har en helt annen evne til å betjene lån osv, som går ut over familien. De tenker bare på alt de kunne hatt råd til, hadde de hatt noen tusen mer. 

Det er veldig merkelig å sitte og være misunnelige på uføre, når man selv er frisk og har alle muligheter til å ta grep slik at man tjener bedre. Uføre er stuck med trygd resten av livet, vi kan ikke øke inntjeningen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for hetsende og nedsettende innhold, brukerangrep og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvfølgelig tenker de ikke på det!

De tenker heller ikke på oss som tok utdannelse og la ned en skikkelig innsats i å skaffe en godt betalt jobb. Og la opp livet etter den lønningen og nå har en helt annen evne til å betjene lån osv, som går ut over familien. De tenker bare på alt de kunne hatt råd til, hadde de hatt noen tusen mer. 

Det er veldig merkelig å sitte og være misunnelige på uføre, når man selv er frisk og har alle muligheter til å ta grep slik at man tjener bedre. Uføre er stuck med trygd resten av livet, vi kan ikke øke inntjeningen

Ja, ikke sant. Vi har faktisk både utdannet oss og jobbet før vi ble ufør. Sikkert mange andre som også har jobbet, men er man på minstesats så har man ikke jobbet så mye, og jobbet i butikk osv. 

I helsevesenet så måtte jeg jobbe meg oppover, begynte med helge stilling som assistent, tok utdanning og fikk klatret opp i stillingsprosent, å det tok noen år, men det er bare sånn det er. Man kommer ikke lett til høyere stilling og bedre lønn. Men det har gjort at jeg ikke sitter igjen med minstesats nå som ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ikke sant. Vi har faktisk både utdannet oss og jobbet før vi ble ufør. Sikkert mange andre som også har jobbet, men er man på minstesats så har man ikke jobbet så mye, og jobbet i butikk osv. 

I helsevesenet så måtte jeg jobbe meg oppover, begynte med helge stilling som assistent, tok utdanning og fikk klatret opp i stillingsprosent, å det tok noen år, men det er bare sånn det er. Man kommer ikke lett til høyere stilling og bedre lønn. Men det har gjort at jeg ikke sitter igjen med minstesats nå som ufør. 

Ikke sant! Alle har mulighet til å ta utdannelse eller jobbe seg oppover, så lenge man ikke er kronisk syk. Det må jo være bedre å ta seg selv i nakken og gjøre noe med egen situasjon, enn å være så bitter fordi noen tjener mer enn dem?

Selv ble jeg delvis ufør tidlig i 20 årene, med to små barn. Det så ikke så veldig lyst ut. Men jeg fikk en midlertidig (viste det seg) tilfrisking på grunn av gode medisiner, og benyttet muligheten maks. Jeg jobbet i et lavstatusyrke så mye jeg maktet, samtidig som jeg utdannet meg til en bedre betalt jobb. Og så klarte jeg å stå i den jobben i 10 år. Derfor har jeg nesten 41 000 i måneden i dag (som er under halvparten av hva jeg ville hatt om jeg fremdeles var i jobb...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, din løk. Da hadde du fått enormt høye utgifter til legemidler, behandling, hjemlevering, taxi etc. 

Bare idioter tror faktisk at det er gratis å være sjuk. De tror man bare skal valde videre gjennom livet, bare at man "slipper å jobbe" 🧐

Neida, i stedet for sykkel, beina og offentlig transport må man plutselig ta taxi for å gjøre ærend, eller bestille ting hjem. 

Man må bruke mange ganger et månedskort på behandlinger og/eller medisiner, utstyr ol... man mister store deler av nettverk, hverdag, muligheter og fremtidsutsikter.

Mange lar være å planlegge fremtiden, men verre blir det når du blir fratatt muligheten. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS tjener like mye som mange i 100%-stillinger. Slutt å klag, du har mer enn nok til å leve for, som du får gratis av staten. Hver takknemlig!

Anonymkode: c4efe...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS tjener like mye som mange i 100%-stillinger. Slutt å klag, du har mer enn nok til å leve for, som du får gratis av staten. Hver takknemlig!

Anonymkode: c4efe...fbd

Så du evner ikke å tenke på at TS har levd med langt høyere inntekt i svært mange år, og lagt opp livet sitt etter den inntekten. At inntektsfallet kanskje er har alvorlige konsekvenser, både for henne og familien hennes? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det du sier, medfører jo ikke riktighet.

Ts som er utdannet og hadde høy lønn har minstesats grunnet uførefella..

Ergo kan man falle gjennom selv med gode utsikter, utdanning og ansiennitet.

Videre vil jeg legge til at du har en noe nedlatende og privilegert tone som indikerer at alle har hatt samme forutsetning og mulighet for utdanning og mange år i arbeidslivet. Noen har ikke vært så heldige.

Men det er uansett teit og dumt å la en tråd som på tross av noen troll fikk en god start, skal utarte seg til en intern krig om "hvem skulle hatt mer enn..". 

Vi bør pense tilbake på sporet om uførefella..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...