Gå til innhold

Jeg havnet i Uførefella

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel. Ville uansett får mer enn i dag. Jobbet 100% i flere tiår, så noen få år i 60% stilling med tilskudd fra KLP da jeg ahdde full opptjening. Og DET er fella jeg snakker om. Skulle søkt om 50% ufør og IKKE takket ja til å gå ned i stilling. 

Anonymkode: 8d633...140

Til sammenligning får jeg nesten 41 000, etter samme inntekt. Sånn bare for å presisere hvor dyp den fella du gikk i er...

Anonymkode: e78d7...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

En må sette seg inn i reglene. Helst ligge på over 6G i 3 år før man går ut i sykemelding.

Anonymkode: 2ebed...60c

Ja, det er så sant!
Jeg trodde at lærere (som jeg er) hadde fått godt lønnsoppgjør i det siste, spesielt i 2023. Men det stemte ikke i det hele tatt!
Så på grunn av tidligere år kom jeg meg så vidt over 6G.
(Lønn før sykdom, omregnet til dagens verdi, er ifølge NAV nesten 100k over reell lønn...)

Anonymkode: f9e33...3b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man vet med sikkerhet at man blir ufør?

Man bør ta høyde for at det kan skje. 1 av 10 blir det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg havnet også i uførefella. Jeg ble alvorlig syk som barn. Må leve på et minimum resten av livet. Vil aldri få muligheten til å øke inntekten min. 

Anonymkode: 5f447...b10

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 14.58):

Alt dette er helt legitimt å klage over. Summen er ikke dét.

Jeg tjener rundt tusenlappen mer enn det TS får utbetalt, og jeg jobber 100%. Ville jeg byttet det ut mot å være ufør selv om pengene er det samme? Nei, selvsagt ikke. Helsa er viktigst.

Jeg synes bare det er så teit å klage over å bli tatt vare på av staten. Alternativet er evig mye verre.

Men kan faktisk ikke forlange å leve på den samme måten som før.

Anonymkode: c4efe...fbd

Nå har alt staten bestemt at det skal være slik..fu får ikke meg til å tro på at det hadde vært helt greit og føltes rettferdig og du og din kollega endte opp med hundre tusen pluss i året forskjellig pga en feil eller glipp.. 

Slik jeg leser det, advarer ts om fella, det potensielle tapet og alt hva det medfører..

Selv klarer jeg meg på mindre, men ser likevel at det må oppleves utrolig bittert å skulle kunne hatt noe "hvisom atte dersom atte"..

Uansett, det er hva det er og det bør prates om hvor tilfeldig ting i vårt land slår ut.

Det snakkes fint om rettigheter og støtteordninger, men lite om hvilke fallgruver som føler med, hvilke tap man kan gå i møte etc. Dette gjelder for ansatte så vel som mottakere av ytelser.. 

Ny debatt kanskje, og jeg har fått frem mitt poeng så takker for meg hva denne avsporinga gjelder..

Anonymkode: 593e5...88a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man bør ta høyde for at det kan skje. 1 av 10 blir det.

Kan du da opplyse oss andre om hvilke tiltak som bør iverksettes som som lar seg gjøre av alle og enhver? 

Du sprer kun negativitet og burde egt finne noe bedre å gjøre. Som å fortelle hva du har skjønt som så utrolig mange andre sliter med..? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gadd ikke lese hele tråden, men takk for at du deler av erfaringen din ts! Nettopp denne fella har jeg vært livredd for selv. Er på vei over i AAP nå og fastlege mente jeg bør søke KLP. Har sjekket grundig og ved siden av AAP er det visst svært gunstig, men veileder på NAV advarte meg lot nettopp dette, at jeg ikke måtte finne på å gå ut i en % jobb og resten KLP. 

Helt utrolig at ikke dette blir informert om fra KLP sin side når noen søker! Vet om fler i din situasjon og når man først er havnet der med for dårlig helse til å jobbe 100% i 3 år er man fked!

Anonymkode: cf388...4be

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du da opplyse oss andre om hvilke tiltak som bør iverksettes som som lar seg gjøre av alle og enhver? 

Du sprer kun negativitet og burde egt finne noe bedre å gjøre. Som å fortelle hva du har skjønt som så utrolig mange andre sliter med..? 

Du må ha misforstått veldig mye. En bør ta høyde for at en kan bli ufør og dermed kan gå kraftig ned i inntekt.

Siden som sagt 1 av 10 er det ufattelig at folk ikke forstår at dette også kan ramme dem selv.

Hva som er negativt med å si dette, må gudene vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Systemet fungerer ikke helt. Hva hvis man har redusert helse men ikke så mye som 50%? Skal man da kjøre på med 100% og vente på å bli sykere?

La oss si person 1 jobber overtid i tre år, har høy inntjening men går på en smell. Havner på Max  ufør. Mens person 2 jobbet i mange år, får redusert helse og prøver å omskolere seg. Jobber derfor redusert, Hvis denne ender ufør så blir det rett på minstesats. 

Person 3 har dårlig helse men ikke nok til å få AAP. Jobbet som en jojo i mange år, sykmelding, 6mnd jobb, sykmelding osv. tilslutt blir 100% ufør med Max uttelling. Har vært mest borte i arbeidslivet men på papiret har han klamret seg fast.

Person 4 ønsker ikke bli 100% ufør så når helsa svikter velger han å gå med i stilling i kombinasjon med klp. Dette gjør bra for helsa og han greier mange år til i arbeidslivet. Arbeidsgiver får en forutsigbar medarbeider som mestrer jobb og har lite fravær. Hvis han likevel ender ufør så skal han sitte på minstesats?!! Det går ikke an.

Anonymkode: cda18...1d3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Systemet fungerer ikke helt. Hva hvis man har redusert helse men ikke så mye som 50%? Skal man da kjøre på med 100% og vente på å bli sykere?

La oss si person 1 jobber overtid i tre år, har høy inntjening men går på en smell. Havner på Max  ufør. Mens person 2 jobbet i mange år, får redusert helse og prøver å omskolere seg. Jobber derfor redusert, Hvis denne ender ufør så blir det rett på minstesats. 

Person 3 har dårlig helse men ikke nok til å få AAP. Jobbet som en jojo i mange år, sykmelding, 6mnd jobb, sykmelding osv. tilslutt blir 100% ufør med Max uttelling. Har vært mest borte i arbeidslivet men på papiret har han klamret seg fast.

Person 4 ønsker ikke bli 100% ufør så når helsa svikter velger han å gå med i stilling i kombinasjon med klp. Dette gjør bra for helsa og han greier mange år til i arbeidslivet. Arbeidsgiver får en forutsigbar medarbeider som mestrer jobb og har lite fravær. Hvis han likevel ender ufør så skal han sitte på minstesats?!! Det går ikke an.

Videre kan jeg tilføye at systemet virker ikke fordi man får individuell behandling hos NAV. Jeg var mye sykemeldt og jobbet også redusert i tiden før jeg gikk over på AAP. NAV satt det i sammenheng med sykdommen min, og brukte ikke de dårlige inntektsårene i beregningen av uføretrygd. Nesten som person 3 i ditt eksempel. Mens jeg har hørt om andre som har gjort akkurat det samme, og som har fått redusert inntektsgrunnlag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 15.30):

Jeg havnet også i uførefella. Jeg ble alvorlig syk som barn. Må leve på et minimum resten av livet. Vil aldri få muligheten til å øke inntekten min. 

Anonymkode: 5f447...b10

Trist å høre. Virkelig. Har en niese på 14 som aldri vil komme ut i jobb, foreldrene tegnet uføreforsikring da hun ble født og den alvorlige sykdommen kom da hun var 5 år. Så hun får en kompensasjon, men langtifra det som hun kunne fått som frisk og i et langt liv i arbeid ❤️ 

AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 16.32):

Nå har alt staten bestemt at det skal være slik..fu får ikke meg til å tro på at det hadde vært helt greit og føltes rettferdig og du og din kollega endte opp med hundre tusen pluss i året forskjellig pga en feil eller glipp.. 

Slik jeg leser det, advarer ts om fella, det potensielle tapet og alt hva det medfører..

Selv klarer jeg meg på mindre, men ser likevel at det må oppleves utrolig bittert å skulle kunne hatt noe "hvisom atte dersom atte"..

Uansett, det er hva det er og det bør prates om hvor tilfeldig ting i vårt land slår ut.

Det snakkes fint om rettigheter og støtteordninger, men lite om hvilke fallgruver som føler med, hvilke tap man kan gå i møte etc. Dette gjelder for ansatte så vel som mottakere av ytelser.. 

Ny debatt kanskje, og jeg har fått frem mitt poeng så takker for meg hva denne avsporinga gjelder..

Ser ikke dette som en avsporing. Jeg er heller ikke veldig materialistisk opptatt, men reagerer på at man ikke får råd som gir deg det best utkomme av du kan få som utfør. Det virker som det er avhengig av hvilke rådgivere du får. Og ja, jeg kunne vært bedre på å søke på egenhånd, men var for syk, og tok det tilbudet som virket best for meg. Men som i lengden ikke var det.

AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 22.41):

Gadd ikke lese hele tråden, men takk for at du deler av erfaringen din ts! Nettopp denne fella har jeg vært livredd for selv. Er på vei over i AAP nå og fastlege mente jeg bør søke KLP. Har sjekket grundig og ved siden av AAP er det visst svært gunstig, men veileder på NAV advarte meg lot nettopp dette, at jeg ikke måtte finne på å gå ut i en % jobb og resten KLP. 

Helt utrolig at ikke dette blir informert om fra KLP sin side når noen søker! Vet om fler i din situasjon og når man først er havnet der med for dårlig helse til å jobbe 100% i 3 år er man fked!

Anonymkode: cf388...4be

Takk for feedback. Det er akkurat det jeg vil med denne tråden, at de som er i denne sitauasjon sjekker. Jeg var kommunalt ansatt, og trodde faktisk at råd jeg fikk var til det beste for meg. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

God oppsummering av ulike secenarioer. Jeg var person 4, i en lederjobb.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Videre kan jeg tilføye at systemet virker ikke fordi man får individuell behandling hos NAV. Jeg var mye sykemeldt og jobbet også redusert i tiden før jeg gikk over på AAP. NAV satt det i sammenheng med sykdommen min, og brukte ikke de dårlige inntektsårene i beregningen av uføretrygd. Nesten som person 3 i ditt eksempel. Mens jeg har hørt om andre som har gjort akkurat det samme, og som har fått redusert inntektsgrunnlag. 

Dette virker merkelig, men skal sjekke det opp med NAV. Men jeg var aldri på AAP. Jeg jobbet 60% med tilskudd fra KLP i noen år, og endte opp med ufør utregnet fra 60% inntekt. 

TS

Anonymkode: 8d633...140

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 12.55):

Ja, de fordufter. Anbefaler at han øker til full stilling og så søker aap for halve stillingen etter 6 måneder. 

Anonymkode: 700e9...d2f

Så leit å høre om alle opplevelsene i denne tråden. Trist at systemet ikke fungerer som det skal. 

Takk til deg Ts som opprettet tråden, viktig for mange!

Jeg står i en situasjon selv, hvor jeg må gå over på AAP etter 1 års sykemelding. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen snille sjeler her kan svare på.

- når jeg begynner å jobbe igjen, må jeg ta det gradvis. Hvordan trapper man da opp i praksis uten å røre stillingsprosenten?

- Bør jeg evt kjøre rett på uten opptrapning ifølge innlegget over? Hva menes med 6 måneder i dette innlegget (Det tror jeg ikke lege, arbeidsgiver vil godta, da jeg bare vil bli syk av dette).

- Bør jeg aldri godta at stillingsprosenten reduseres? Hva gjør jeg hvis jobben krever dette for å ta vare på rettighetene mine? 

- hvis jeg ikke klarer å jobbe 100%,  hvordan unngår jeg å havne i uførefella? Jeg skjønner ikke helt - unngår man fella ved å søke AAP for de prosentene man ikke klarer å jobbe? Søke permisjon for prosentandelen man ikke klarer å jobbe?

- når/om jeg er i stand til å jobbe mer enn 50%, hvordan unngår jeg uførefella da når tilstanden min er en tilstand som plutselig kan forverres? Er AAP da også beste løsning?

- hvem i NAV og (hvilket vedtak) fastslår uføretidspunktet? Kan man få en forhåndsuttalse om dette? Jeg synes det er ulogisk om det er slik at man blir straffet for å bli syk, etter at man har begynt å jobbe. Hvordan unngår jeg å bli straffet for å jobbe mer enn 50%, i en slik situasjon?

- når jeg står på AAP og er 100% arbeidsufør, har jeg også mulighet for utbetaling fra pensjonsleverandør (som KLP). Er dette trygt å motta utbetaling fra. Er det uførefelle kun om man reduserer stillingen sin? Eller om man klarer å jobbe mer enn 50%?

Anonymkode: 5542e...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...