Gå til innhold

Jeg havnet i Uførefella

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så du evner ikke å tenke på at TS har levd med langt høyere inntekt i svært mange år, og lagt opp livet sitt etter den inntekten. At inntektsfallet kanskje er har alvorlige konsekvenser, både for henne og familien hennes? 

Anonymkode: e78d7...86f

Da endrer man seg.

Anonymkode: c4efe...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da endrer man seg.

Hvordan da, tenker du? Blir frisk og begynner å jobbe igjen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, din løk. Da hadde du fått enormt høye utgifter til legemidler, behandling, hjemlevering, taxi etc. 

Bare idioter tror faktisk at det er gratis å være sjuk. De tror man bare skal valde videre gjennom livet, bare at man "slipper å jobbe" 🧐

Neida, i stedet for sykkel, beina og offentlig transport må man plutselig ta taxi for å gjøre ærend, eller bestille ting hjem. 

Man må bruke mange ganger et månedskort på behandlinger og/eller medisiner, utstyr ol... man mister store deler av nettverk, hverdag, muligheter og fremtidsutsikter.

Mange lar være å planlegge fremtiden, men verre blir det når du blir fratatt muligheten. 

Anonymkode: 593e5...88a

Tror ikke den du siterte var ute etter lidelser og pinsle, men 20k i mnd.

Anonymkode: 2ebed...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da endrer man seg.

Du ser ikke forskjellen på å advare mot oppleve et stort tap grunnet urettferdighet og glipper i systemet kontra sutreinnlegg? 

Man endrer seg sjelden over natta. Du vet lite om hvilke behov ts og evt pårørende måtte ha i hverdagen. Det er ikke bare bare eller over natta man får tjenester man evt har krav på pga lav inntekt. Kanskje et av ts sine barn nå blir sittende uten assistent i flere mnd grunnet denne "glippen i system" mens ts jobber seg gjennom søknader og behandlingstider? 

Kanskje du burde gå et sted der du kan bidra med noe positivt? Eller se litt på OL?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
no shame skrev (9 minutter siden):

Det du sier, medfører jo ikke riktighet.

Ts som er utdannet og hadde høy lønn har minstesats grunnet uførefella..

Ergo kan man falle gjennom selv med gode utsikter, utdanning og ansiennitet.

Videre vil jeg legge til at du har en noe nedlatende og privilegert tone som indikerer at alle har hatt samme forutsetning og mulighet for utdanning og mange år i arbeidslivet. Noen har ikke vært så heldige.

Men det er uansett teit og dumt å la en tråd som på tross av noen troll fikk en god start, skal utarte seg til en intern krig om "hvem skulle hatt mer enn..". 

Vi bør pense tilbake på sporet om uførefella..

Jeg er ikke uenig i så mye, men ts har langt over minstesats. Jeg har selv tatt ukloke valg økonomisk (men riktige for meg allikevel, så klager ikke) og jeg har utbetalt 19000 nå som jeg er enslig ufør.

Anonymkode: 7b58b...287

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så du evner ikke å tenke på at TS har levd med langt høyere inntekt i svært mange år, og lagt opp livet sitt etter den inntekten. At inntektsfallet kanskje er har alvorlige konsekvenser, både for henne og familien hennes? 

Men slike ting er en dum om en ikke tar høyde for, all den tid en vet med sikkerhet sjsnsen for å bli ufør.

Det er mer enn selvforklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du ser ikke forskjellen på å advare mot oppleve et stort tap grunnet urettferdighet og glipper i systemet kontra sutreinnlegg? 

Man endrer seg sjelden over natta. Du vet lite om hvilke behov ts og evt pårørende måtte ha i hverdagen. Det er ikke bare bare eller over natta man får tjenester man evt har krav på pga lav inntekt. Kanskje et av ts sine barn nå blir sittende uten assistent i flere mnd grunnet denne "glippen i system" mens ts jobber seg gjennom søknader og behandlingstider? 

Kanskje du burde gå et sted der du kan bidra med noe positivt? Eller se litt på OL?

Alt dette er helt legitimt å klage over. Summen er ikke dét.

Jeg tjener rundt tusenlappen mer enn det TS får utbetalt, og jeg jobber 100%. Ville jeg byttet det ut mot å være ufør selv om pengene er det samme? Nei, selvsagt ikke. Helsa er viktigst.

Jeg synes bare det er så teit å klage over å bli tatt vare på av staten. Alternativet er evig mye verre.

Men kan faktisk ikke forlange å leve på den samme måten som før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men slike ting er en dum om en ikke tar høyde for, all den tid en vet med sikkerhet sjsnsen for å bli ufør.

Det er mer enn selvforklarende.

Man vet med sikkerhet at man blir ufør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke greie på ufør, aap eller hva klp er for noe😬 Jeg trodde at når du har vært sykmeldt i 1 år så må du enten komme tilbake til full jobb, eller så er det over på aap (som er 66% av full lønn?). Mulig at jeg bommer her?

Anonymkode: c6167...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tjener rundt tusenlappen mer enn det TS får utbetalt, og jeg jobber 100%. Ville jeg byttet det ut mot å være ufør selv om pengene er det samme? Nei, selvsagt ikke. Helsa er viktigst.

Jeg synes bare det er så teit å klage over å bli tatt vare på av staten. Alternativet er evig mye verre.

TS fikk dårlig rådgivning og endte opp med langt mindre enn hun burde ha fått. Jeg tenker at det er lov å være lei seg da. Selv om det finnes mennesker som får mindre...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gått i fella jeg også, jeg taper nesten 200.000 i året for jeg ønsket å jobbe mest mulig. 
Jeg sliter meg gjennom jobben hver dag, duger ikke til noe og alle leger jobber med å overtale meg til å bli uføre pga sykdom. Jeg er veldig syk. 
Denne reformen kom i 2015, jeg ble heller ikke opplyst jeg spurte også spk men de sa nei det hadde vært dumt da ville det ikke lønt seg å jobbe mest mulig. 
Det gjør det dessverre ikke. 

Føler med deg ts

Anonymkode: 795f3...0e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg havnet i en enda større felle, jeg ble syk i løpet av siste semesteret på mastergrad, og selv om jeg hadde jobbet mye gjennom den tidligere delen av studiene, hadde jeg ikke mer enn 20% stilling ved siden av mastergraden. Jeg ble langvarig syk, og etter mange år ble jeg også uføretrygdet. Jeg fikk minsteytelse siden jeg ikke hadde noe særlig inntekt siste tre år. Lærdommen til dere som leser: tegn uføreforsikring allerede under studier!

Anonymkode: 9324a...e43

Vi må nok sikre oss privat ja, så lenge velferden går til andre enn norske skattebetalere.

Anonymkode: 68e58...8d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
no shame skrev (16 minutter siden):

Det du sier, medfører jo ikke riktighet.

Ts som er utdannet og hadde høy lønn har minstesats grunnet uførefella..

Ergo kan man falle gjennom selv med gode utsikter, utdanning og ansiennitet.

Videre vil jeg legge til at du har en noe nedlatende og privilegert tone som indikerer at alle har hatt samme forutsetning og mulighet for utdanning og mange år i arbeidslivet. Noen har ikke vært så heldige.

Men det er uansett teit og dumt å la en tråd som på tross av noen troll fikk en god start, skal utarte seg til en intern krig om "hvem skulle hatt mer enn..". 

Vi bør pense tilbake på sporet om uførefella..

Akkurat det med uførefella er veldig synd, å jeg skjønner frustrasjonen over det. Rart at ingen advarte henne mot uførefella.

Det var Nav veileder som tipset meg om å søke fra KLP også når jeg søkte på AAP. Men jeg undersøkte mye rundt dette sånn at jeg ikke skulle tape noe, men min situasjon er jo ulik ts sin. 

At du synes jeg virker nedlatende, må du gjerne gjøre. Det er ditt inntrykk. 

Anonymkode: 8d9fb...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Føler med deg… Og du forklarer min situasjon også godt. Skulle så inderlig kunne skru tiden tilbake og søkt om 50% ufør fra NAV, for jeg vet jeg hadde fått det. Men jeg var naiv og jeg beit tennene sammen og jobbet disse årene i 60% samt var sykemeldt i flere lengre perioder. 

Håper denne tråden kan gjøre slik at ikke flere går i denne fella. 

Anonymkode: 8d633...140

Ja det er notert bak øret for å si det sånn. Har hørt om flere dette har skjedd med. Syntes det er underlig at Klp ikke informerer om dette.

Anonymkode: 06db2...5d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke greie på ufør, aap eller hva klp er for noe😬 Jeg trodde at når du har vært sykmeldt i 1 år så må du enten komme tilbake til full jobb, eller så er det over på aap (som er 66% av full lønn?). Mulig at jeg bommer her?

Anonymkode: c6167...50a

Klp er for de som jobber kommunalt. Tjenestepensjon, blir trekt hver mnd. Ja du har rett i det første. Men for de som er for syke til å gå tilbake i jobb etter endt sykemelding, så er det noen som reduserer stillingen sin til noe de tenker de kan mestre og får utbetalt en viss prosentandel hos KLP i tjenestepensjon i tillegg til lønna. Det er et gode man har. Ulempen er at hvis man blir ufør etter man har redusert sin stilling, regner NAV ut uføretrygden fra 3 år tilbake. Så hvis feks du reduserer stillingen fordi du er for syk, blir sykere og må ut i full ufør så taper du inntektsgrunnlag , enn om man går rett ut på AAP en stund før man får innvilget ufør. Skal man ha opp inntektsgrunnlaget må man jobbe 3 år fullt igjen, og hvis man er for syk er dette umulig. Er ikke helt drillet på reglene i dette,  håper det var forståelig. Men derfor jeg ih ertfalk er blitt anbefalt av diverse kommunearbeidere til å aldri reduserer stillingsprosenten hvis grunnlaget er pga helse. 

Anonymkode: 06db2...5d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angry Man skrev (2 timer siden):

Selfølgelig kjedelig å få utbetalt flere tusen mindre hver måned. Det kan nok alle enes om.

Men jeg synes ikke synd på deg. For du burde klare deg utmerket på 26500 krone netto. Du burde også ha greit med oppsparte midler og nedbetalte lån i en alder av 57 år med en inntekt på 800k i lang tid. (forhåpentligvis)

Se på det som en hjelpende hånd til å forbruke mindre og spare miljøet. Du kan også glede deg mere over de tingene du nå må vente litt med å kjøpe. En psykologisk profitt der. 

Lykke til med ditt nye liv. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

TS tjener like mye som mange i 100%-stillinger. Slutt å klag, du har mer enn nok til å leve for, som du får gratis av staten. Hver takknemlig!

Jeg har ikke sagt at det er synd på meg. Ikke kan jeg lese at jeg klager heller. Hva jeg har av formue er ikke relevant. Poenget mitt med tråden var å informere/sette søkelyset på hvor kronglete veien mot ufør er, og at man bør sette seg skikkelig inn i hva som er veien dit. 

I en tråd hvor folk har vært saklige, så fremstår innleggene deres som bitre og lite relevante.

Får gratis av staten? Jeg har betalt skatt siden jeg var 14 år. Se på det som en hjelpende hånd til å forbruke mindre og spare miljøet? Jeg behøver ikke dine råd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Her var det mye misunnelse på uføre, ts som får mer enn minstesats og skulle ønske du gikk hjemme med denne lønna! 
Jeg bytter gjerne med deg som tenker dette jeg gjør alt i verden for å bli frisk! 
Jeg bruker 10.000 vis av kroner på helsa mi hvert år, jeg ligger all min fritid på et mørkt rom, barna mine som jeg fikk før jeg ble syk har ikke en mor.  Jeg jobber det jeg kan slik at vi ikke mister hjemmet til barna mine, derfor er livet sånn! 
Si gjerne i fra om noen ønsker helse mi :) 

Slutt å være misunnelig på de syke, og dere som er misunnelig på de som har mer enn dere i uføre, det er fordi de har tjent mer enn dere. Systemer er ikke uretferdig, men det skal lønne seg å være i jobb. 
I ts og mitt sitt tilfelle har det ikke lønt seg, vi burde søkt uføre 50% med engang! 

Anonymkode: 795f3...0e9

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du har svart i feil tråd. Ingen som klager og forlanger å leve på samme måte som før her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min lønn i en 100% stilling var den gang da på 800 000 i året brutto

Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med når vi beregner uføretrygd. Det tilsvarer i dag 744 168kroner.

Kilde Nav. 

Du hadde uansett ikke fått prosentvis av 800.000,-

Anonymkode: 14708...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er kun årlig inntekt opptil 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) som tas med når vi beregner uføretrygd. Det tilsvarer i dag 744 168kroner.

Kilde Nav. 

Du hadde uansett ikke fått prosentvis av 800.000,-

Anonymkode: 14708...864

Vel. Ville uansett får mer enn i dag. Jobbet 100% i flere tiår, så noen få år i 60% stilling med tilskudd fra KLP da jeg ahdde full opptjening. Og DET er fella jeg snakker om. Skulle søkt om 50% ufør og IKKE takket ja til å gå ned i stilling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...