Gå til innhold

Jeg havnet i Uførefella

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk full uføretrygd for ett år siden. De fem årene før jobbet jeg 60% hvor jeg da fikk resterende fra KLP. Selvfølgelig min feil, men ingen på HR informerte meg at det jeg fikk fra KLP ble regnet med i en uføretrygd. Ser nå at jeg burde gått AAP og dermed fått en høyere uføretrygd.

Men jeg slet meg gjennom årene på 60%. Og jeg skulle da ha søkt om ufør i 50%, da hadde jeg kommet bedre ut.

Så her sitter jeg med netto 26 500  pr måned fra NAV og KLP. Fy flate så surt. Jeg er 57 år, jobbet i kommunen siden jeg var 19 år, og hadde en god lønn (utdannet med master)

Skriver her så ikke flere havner i samme felle. 

Anonymkode: 8d633...140

• Hjerte 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva som er "fella" en gang jeg ... 🤷‍♂️

Anonymkode: 8e154...8e0

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har utbetalt ca 10 000 mindre enn deg på AAP. Jeg hadde vært lykkelig om jeg hadde hatt 26 000. Men skjønner at det er kjipt at du kunne fått mer om du hadde gått via AAP til ufør. 

Anonymkode: 4e4d6...52e

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

26500 for å sitte på ræva hjemme og du klager?! 

Anonymkode: a7808...dcc

Jeg er syk. Om du tror det er enkelt å få uføretrygd så bør gå litt i deg selv. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har utbetalt ca 10 000 mindre enn deg på AAP. Jeg hadde vært lykkelig om jeg hadde hatt 26 000. Men skjønner at det er kjipt at du kunne fått mer om du hadde gått via AAP til ufør. 

Du har AAP. Skulle ønske jeg skjønte at de var veien å gå, men jeg var naiv. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fella er at hun har tatt valg som har medført at hun får mindre enn hun kunne fått ved å ta rette valg. Det er idiotisk å gå ned i stilling fordi en ikke orker å jobbe grunnet sykdom. Da må man heller være sykmeldt, eller gå på AAP.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Les innlegget mitt. Dette gjelder om du har vært i jobb i noen år. Jeg godtok utbetaling fra KLP for de 40% jeg ikke jobbet. Men jeg burde gått på AAP eller søkt om 50% ufør.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk full uføretrygd for ett år siden. De fem årene før jobbet jeg 60% hvor jeg da fikk resterende fra KLP. Selvfølgelig min feil, men ingen på HR informerte meg at det jeg fikk fra KLP ble regnet med i en uføretrygd. Ser nå at jeg burde gått AAP og dermed fått en høyere uføretrygd.

Men jeg slet meg gjennom årene på 60%. Og jeg skulle da ha søkt om ufør i 50%, da hadde jeg kommet bedre ut.

Så her sitter jeg med netto 26 500  pr måned fra NAV og KLP. Fy flate så surt. Jeg er 57 år, jobbet i kommunen siden jeg var 19 år, og hadde en god lønn (utdannet med master)

Skriver her så ikke flere havner i samme felle. 

Hva ville du fått utbetalt om du hadde valgt andre løsninger, det er nemlig det interessante her.

Anonymkode: 65c9c...039

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg havnet i en enda større felle, jeg ble syk i løpet av siste semesteret på mastergrad, og selv om jeg hadde jobbet mye gjennom den tidligere delen av studiene, hadde jeg ikke mer enn 20% stilling ved siden av mastergraden. Jeg ble langvarig syk, og etter mange år ble jeg også uføretrygdet. Jeg fikk minsteytelse siden jeg ikke hadde noe særlig inntekt siste tre år. Lærdommen til dere som leser: tegn uføreforsikring allerede under studier!

Anonymkode: 9324a...e43

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (2 minutter siden):

Fella er at hun har tatt valg som har medført at hun får mindre enn hun kunne fått ved å ta rette valg. Det er idiotisk å gå ned i stilling fordi en ikke orker å jobbe grunnet sykdom. Da må man heller være sykmeldt, eller gå på AAP.

Akkurat. Jeg skjønte ikke reglene. Og presset meg maks som syk. Men det straffet seg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg havnet i en enda større felle, jeg ble syk i løpet av siste semesteret på mastergrad, og selv om jeg hadde jobbet mye gjennom den tidligere delen av studiene, hadde jeg ikke mer enn 20% stilling ved siden av mastergraden. Jeg ble langvarig syk, og etter mange år ble jeg også uføretrygdet. Jeg fikk minsteytelse siden jeg ikke hadde noe særlig inntekt siste tre år. Lærdommen til dere som leser: tegn uføreforsikring allerede under studier!

Anonymkode: 9324a...e43

Svært godt tips! Tegn forsikring mens man er frisk! Føler med deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva ville du fått utbetalt om du hadde valgt andre løsninger, det er nemlig det interessante her.

Anonymkode: 65c9c...039

Min lønn i en 100% stilling var den gang da på 800 000 i året brutto

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kunne også ha tegnet uføreforsikring. Et godt tips til andre.

Skulle gjerne ha gjort det samme, men jeg er ung ufør. Utrolig fornøyd med 23 549 kr utbetalt. Rart at du som har vært i full jobb bare får 3 000 kr ekstra, i sammenligning med meg som aldri har vært i jobb. Jeg har en bachelor, og snart en master.

Anonymkode: b46a4...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier at jeg ikke forstår hvilken felle du havnet i. Du svarer: Les innlegget. Akkurat som jeg aldri leste innlegget før jeg svarte? Når du svarer kort, uten vilje til å forklare, så blir svaret deretter. Om du forsøker å legge litt innsats i innlegget/spørsmålet, så skal jeg legge innsats i svaret. Man må nesten gi litt for å få noe tilbake også.

Fjernet sitat av slettet innhol. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sier at jeg ikke forstår hvilken felle du havnet i. Du svarer: Les innlegget. Akkurat som jeg aldri leste innlegget før jeg svarte? Når du svarer kort, uten vilje til å forklare, så blir svaret deretter. Om du forsøker å legge litt innsats i innlegget/spørsmålet, så skal jeg legge innsats i svaret. Man må nesten gi litt for å få noe tilbake også.

Hva er det du ikke skjønner? Så kan jeg svare på det.

Jeg har forklart veldig godt, men det viser kanskje hvorfor flere enn meg er i fare for å havne i uførefella.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

jepps, jeg jeg ligger på 20 som ufør og dette skal jeg ha resten av livet (er relativt ung) 

Anonymkode: 90ee1...5bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jepps, jeg jeg ligger på 20 som ufør og dette skal jeg ha resten av livet (er relativt ung) 

Jeg føler med dere som har så lite. Men det jeg ville komme frem til er at flere enn meg har havnet i uførefella. Jeg kunne hatt 40% mer utbetalt enn jeg har i dag om jeg visste at utbetaling fra KLP i en 60% stilling ikke regnet med utbetaling fra KLP. Altså; jeg har jobbet i 30+år i 100% stilling og de siste år i 60% stilling (med utbetaling fra KLP), og så blir min pensjon regnet ut fra de 60% jeg jobbet. Jeg burde gått på AAP eller søkt om ufør 50% og så økt søknad til 100%.

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har 25 i full jobb etter skatt, og det må jeg klare meg på. Jobber 37,5 timer pr uke. Opp kl.6 hver dag. Slik er livet.

Anonymkode: 3a40f...f19

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (37 minutter siden):

Nja. Mye riktig her. Men ordet "orker" er negativt ladet. Jeg var ikke i stand til å jobbe i 100%, og presset meg på de 60%. Rett og slett idioti fra min side. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, du har glemt ett helt vesentlig  IKKE i ditt første innlegg, derfor har noen problemer med å forstå hva du mener.

Anonymkode: 5699f...403

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her. Ble anbefalt av nav, arbeidsgiver og klp om å bli 40% ufør gjennom klp. Er nå 34 år og både jeg og lege ser at det skal holde hardt og aldri komme over 50% ufør som er den gylden grensa til nav, da vil de rekne uføregrad ut fra min 60% stilling, altså 66% lønn av 60% stilling istedenfor 100% stilling. Har heldigvis noe uførforsikring tror jeg. Men det er ikke enkelt å få full forsikring når diagnosen er medfødt og medfører perioder med fravær grunnet forventet større operasjoner. Nå klarer jeg sånn ca å få det til å gå med min stilling + behandling hos fysio 2 dager i uken. Men jeg er spent på femtiden, og er nok litt der som du at jeg angrer på at jeg ikke ble ufør gjennom nav. klp er supert om du er sikker på at du aldri overstiger 49% ufør, men ellers…

Anonymkode: 6441d...3f4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...