Gå til innhold

Besøkende tok halve avlingen (tomater)

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg hadde et par fra jobben på besøk og fruen hadde spurt om hun kunne få noen av tomatene mine ute. 

Jeg synes nok det var veldig frekt å spørre, men ble litt overrumplet og sa at hun nok kan ta noen. Så gikk hun ut og tok halve avlingen! Jeg ble så sjokka. 
Disse har jeg sådd, vannet, gjødslet og hold ved like siden mars og så bare kommer hun og tar halvparten. 
Mannen min sa faktisk at han synes hun tok litt mye, men hun bare lo det bort. Jeg sa også at det jo ble litt mye, men heller ikke der gikk inn. Blir jo litt vanskelig å krangle om noen tomater, men burde jeg ha bedt henne la en del av de bli igjen? 

Anonymkode: 3d4e3...54b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om penger via Vipps, skriv at det er for tomatene.

Neste gang sier du nei, de er dyrket til familien.

Anonymkode: 5cfd0...f76

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frekt! Jeg plukker bær hos en nabo, men jeg rører ikke uten å spørre hvert eneste år, ofte kommer de meg i forkjøpet for jeg vil gi de tid til å plukke det de ønsker selv. Her er det jo bare frekt! Og at hun ikke tar det og bare ler det bort når dere sier noe 😳🤯

Jeg hadde blitt helt satt ut, og ikke visst hva mer jeg skulle si. Føler med dere. Dyrker tomater i veldig småskala selv, så de jeg har er ekstra høyt elsket og ivaretatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sagt nei i utgangspunktet, for det var jo nei du mente. 

Og når hun tok så mye så burde dere sagt "nei, det der ble alt for mange, du kan få prøvesmake to" og strakt frem hendene etter resten. Folk er freidige, og det er ditt ansvar å hevde dine grenser. Du fikser det neste gang! Stol på din intuisjon og drit i hva hun måtte mene om at du sier nei. 

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sært å forsyne seg slik! En ting er om du hadde hatt et drivhus fult av tomat, men halvparten av ditt er bare frekt. 

Folk uten sosiale antenner må man bare omgås mindre 

Anonymkode: c7ab0...2fc

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar oppførsel av henne. Men hvis det skjer igjen så sier du nei, eller så tilbyr du å hente for besøket. Da kan du plukke det du føler for å gi.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun spurte og fikk ja. 

Anonymkode: dfc78...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun spurte og fikk ja. 

Anonymkode: dfc78...d83

Det normale ville da vært å ta 2-3 stykker, ikke halvparten.

Anonymkode: 771ce...c58

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt nysgjerrig på hor mye halve avlingen er.

Fylte hun f.eks en bærepose eller var det tre i hver hånd?

Anonymkode: 949ac...22c

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er litt nysgjerrig på hor mye halve avlingen er.

Fylte hun f.eks en bærepose eller var det tre i hver hånd?

Det er vel irrelevant? Alle forstår vel at man ikke skal ta halvparten av noe. Spesielt ikke hvis det er lite fra før 

Selv min 3-åring hadde ikke tatt halve sjokoladen om noen tilbød. Han ville tatt en bit, kanskje to. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du det til neste gang hun kommer; at her er det bare å legge vekk høfligheta, være ærlig/streng og sette (over)tydelige grenser. Noen folk eier ikke skam ass... Blir helt matt.

Anonymkode: a784d...b3e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel irrelevant? Alle forstår vel at man ikke skal ta halvparten av noe. Spesielt ikke hvis det er lite fra før 

Selv min 3-åring hadde ikke tatt halve sjokoladen om noen tilbød. Han ville tatt en bit, kanskje to. 

Det er svært relevant om TS hadde 2 ellet 200 tomater.

Anonymkode: fe8f7...575

• Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke dyrker selv, skjønner ikke alltid hvor verdifulle sånne tomater er, og hvor stas det er for de som har dyrket dem å høste dem selv. 

Neste gang, så enten si nei, eller si at "jeg kan plukke et par til deg", eller si nøyaktig antall hun kan ta. 

"noen tomater" er ikke særlig spesifikt, og om hun ikke skjønner verdien av hver tomat (både i penger og i emosjonell verdi), så kan det bli mismatch mellom hva du tenker på som "noen" og hva hun tenker på som "noen". 

Så neste gang, vær tydeligere. 

Anonymkode: 1c8c3...4c4

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er svært relevant om TS hadde 2 ellet 200 tomater.

Hvis man er sosialt veldig svak, så kanskje. Å tenke at man har rett på 100 gratis tomater er like rart som å ta halvparten av noen få 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er sosialt veldig svak, så kanskje. Å tenke at man har rett på 100 gratis tomater er like rart som å ta halvparten av noen få 

Derfor er det relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig sært og frekt av henne å ta så mange. Jeg hadde nok latt det gå der og da, men trukket meg litt unna det venneparet, for det er så slitsomt å omgås uhøflige og grådige folk.

Anonymkode: 4770f...3b0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min bestemor dyrket forskjellige ting. Vi har nær familie som hun er glad i som en gang spurte om hun kunne ta noen sukkererter. Hun også tok halvparten. Min bestemor var veldig grei, men selv hun ble ganske opprørt og bestemte seg for at ville de ha noe en neste gang, så plukker hun enten selv, eller så får de ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg sa ikke at det var relevant, jeg sa kun at jeg var nysgjerrig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel 2-300 tomater. 
Synes fortsatt det var utrolig frekt. 

Ts. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var vel 2-300 tomater. 
Synes fortsatt det var utrolig frekt. 

Ts. 

Damen tok altså 100 - 150 tomater??? Spesielt! Hvordan fikk hun dem med seg egentlig? 

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...