Gå til innhold

Hvorfor liker ikke folk de som vil jobbe i det kreative?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kan hende dette bare er i min egen erfaring, men spørsmålet jeg har er:
hvorfor er det tilsynelatende slik at folk er imot deg om du sier du vil ha en jobb innen
det kreative, kunstneriske eller andre kule jobber? Da vil de enten prøve å knuse drømmen din,
eller ikke ta deg alvorlig. Det er som om de ikke vet at der er tusenvis av folk som allerede har slike jobber

Anonymkode: 2f162...95d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når det "kreative" eller kunstneriske består i å stifte en kassakvittering på utstillingsveggen eller legge et bananskall på gulvet, så kan man jo forstå at mange mennesker ser med litt forakt på de som erklærer at de "vil bli" kunstner. Å innkassere stønader fra staten som kunstner for å gjøre noe sånt er jo helt tullete.

Anonymkode: 89360...ebc

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke at det handler om at de "ikke liker" eller prøver å "knuse drømmen". Heller ikke at de ikke vet at mange jobber innen kreative yrker. Jeg tror heller mange forsøker seg på en form for realitetsorientering. Hvorfor? Jo, fordi for hver og en av de tusenvis som allerede jobber i slike jobber, så er det kanskje hundre som har mislyktes i å kunne leve av en slik jobb. Mange (de fleste) som ønsker å være kunstnere/kreative kan ikke leve av de inntektene kunsten gir dem. 

Anonymkode: ab204...83c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det har å gjøre med at nordmenn flest ikke forstår verdien av kunst eller kreativitet for den sags skyld. De er litt mer praktisk anlagt for å si det på en pen måte.

Mange klarer ikke å tenke utenfor boksen og blir bare stressa og sure av å prøve å forstå "hva dette kunstverket betyr??". Sikkert vanskelig å sette pris på noe når man ikke klarer å se meningen i det. Derfor er det også vanskeligere å leve av kreative yrker her i landet. Det blir ikke satt så veldig pris på, fordi folk flest ikke interesserer seg for saker og ting som ikke er "neppå jorda" i like stor grad som andre steder. Se til andre land som for eksempel Frankrike, Italia, Nederland, til og med Danmark og Sverige og det finnes en helt annen forståelse for og interesse av det kreative.

Anonymkode: b67d7...5ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig Janteloven har litt effekt på dette også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk må gjerne være så kule, kunstneriske og kreative de bare vil for meg, flott det, men de må jo også ha en vanlig jobb/inntekt ved siden av, men mindre de er stinne av penger fra før. Det er nærmest umulig å satse på å leve utelukkende av kreativ kunst i dag, alt annet er naivt å tro.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du eksempler på hvilke reaksjoner du har fått/sett/hørt, TS?

Jeg tror at mange kan være fastlåste i at man skal leve A4-livet med stabil inntekt, boliglån, osv... og antar at alle andre ønsker det samme livet. I et kapitalistisk og materialistisk samfunn er det for mange vanskelig å skape noe kreativt man kan leve av.

Anonymkode: e2cd7...edf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde også krevd 37 millioner for å sprøyte maling opp i rumpa og deretter bæsje den ut igjen foran publikum. Usj, snakker om ettermæle som kunstner.

Det er da utrolig mange dyktige kunstnere som tegner, maler og lager skulpturer på tradisjonelt vis, som aldri får verken særlig mye penger eller berømmelse for det. At malingsbæsjere får flere millioner burde ikke gå ut over folk med ambisjoner innen kunst. Det er vel heller folkene som betaler ut kunststøtte til sånne sære prosjekter som burde miste anseelse og ikke lenger bli tatt seriøst. Mange forståsegpåere innen kunst synes jo tydeligvis at drøye performanceprosjekter fortjener mer pengestøtte enn mer seriøs bildekunst der kunstneren har klassisk utdannelse og har jobbet hardt for å mestre kunstsjangeren sin.

Å selge kunst er en fin hobby som for noen kan gi litt inntekt, men å leve av det er svært vanskelig. Med mindre man er villig til å drite seg ut i kunstens navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i et kreativt yrke. Fast jobb i det private. Når jeg blir spurt hva jeg jobber med blir de fleste imponert. Selv om de er lege eller helsefagarbeider. Men nå legger jeg ikke bananer på gulvet og kaller det kunst heller da.

Anonymkode: 1c5b5...333

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i et kreativt yrke. Fast jobb i det private. Når jeg blir spurt hva jeg jobber med blir de fleste imponert. Selv om de er lege eller helsefagarbeider. Men nå legger jeg ikke bananer på gulvet og kaller det kunst heller da.

Anonymkode: 1c5b5...333

Hva er det kreative yrke?

Anonymkode: c94ad...269

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søren også at jeg ikke menstruerer lengre. Hadde jeg gjort det, kunne jeg jo laget noen interessante bilder og fått millioner av kroner i kunststøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hva det faktisk er snakk om, "kreative yrker" kan være så mangt, men i mange tilfeller handler det kanskje om en "show dont tell" innstilling. Det er tross alt mange som kunne tenke seg å "leve av å skrive litt" eller "kunsten" sin, men som i liten grad gjør det. Jeg har vondt for å tro folk vil være så negative mot noen som demonstrerer talent og gjennomføringsevne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan hende dette bare er i min egen erfaring, men spørsmålet jeg har er:
hvorfor er det tilsynelatende slik at folk er imot deg om du sier du vil ha en jobb innen
det kreative, kunstneriske eller andre kule jobber? Da vil de enten prøve å knuse drømmen din,
eller ikke ta deg alvorlig. Det er som om de ikke vet at der er tusenvis av folk som allerede har slike jobber

Tar du bort alle stipendene til kunstnerne så hadde vi ikke hatt mange "kunstnere" igjen i Norge.

Helt borti-i-natta-hårreisende at de skal bli sponset slik de blir sponset for meningsløse idiotiske prosjekter.

Meg selg inkludert, som av en eller annen grunn fikk et tilskudd av kommunen etter en søknad jeg sendte på tull.

Det forteller litt om standarden og kriteriene for å få støtte/tilskudd m.m. 

Anonymkode: 87f51...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som ser ned på det ja. Jobber selv som grafisk designer. Har 100 % fast jobb i det offentlige og ganske bra lønn. Likevel er det mange som ser på jobben min som «tullete», ja til og med kollegaer som paradoksalt nok spør meg om hjelp hele tiden.

Anonymkode: 43628...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
herzeleid skrev (9 minutter siden):

Det kommer nok helt an på hva det faktisk er snakk om, "kreative yrker" kan være så mangt, men i mange tilfeller handler det kanskje om en "show dont tell" innstilling. Det er tross alt mange som kunne tenke seg å "leve av å skrive litt" eller "kunsten" sin, men som i liten grad gjør det. Jeg har vondt for å tro folk vil være så negative mot noen som demonstrerer talent og gjennomføringsevne. 

Tenkte mer på filmregissører, videospilldesignere, musikere, dgitale kunstnere, animatører etc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om de klarer å livnære seg selv istedenfor å få støtte av staten så tror jeg ikke det er så mange som ser ned på det. 

Anonymkode: b8166...cea

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Tar du bort alle stipendene til kunstnerne så hadde vi ikke hatt mange "kunstnere" igjen i Norge.

Helt borti-i-natta-hårreisende at de skal bli sponset slik de blir sponset for meningsløse idiotiske prosjekter.

Meg selg inkludert, som av en eller annen grunn fikk et tilskudd av kommunen etter en søknad jeg sendte på tull.

Det forteller litt om standarden og kriteriene for å få støtte/tilskudd m.m. 

Anonymkode: 87f51...de6

Jeg tror dette innlegget sier en del om hvordan mange ser  på kunstnere. Et solid kunstnerstipend er på litt over 300 000 per år. Det finnes flere som er mindre enn dette også. For å kunne skape kunst, er man avhengig av å kunne sette av tid til det. Tid er nå engang penger. De færreste får lengre stipender over flere år som kreves for å ha kontinuitet i et prosjekt. Får man et stipend på ett år, må man nokså kjapt etter å ha fått stipendet begynne å jobbe med ny søknad igjen.

De fleste kunstnere har flere inntektskilder, alt fra ting som ikke har med kunst å gjøre til ting som direkte handler om kunst, og de færreste kunstnere er spesielt rike. Det er også svært mange som søker stipender, og de færreste får. Mye fordommer der ute, og lite kunnskap.

Jeg tror nedvurdering av kreative yrker ofte dreier seg om

a) uvitenhet og

b) at en del ikke verdsetter kunst.

Men det er helt sant at nåløyet er trangt, mange forsaker mye, og det er viktig å være klar over.

Anonymkode: e2af9...247

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det har å gjøre med at nordmenn flest ikke forstår verdien av kunst eller kreativitet for den sags skyld. De er litt mer praktisk anlagt for å si det på en pen måte.

Mange klarer ikke å tenke utenfor boksen og blir bare stressa og sure av å prøve å forstå "hva dette kunstverket betyr??". Sikkert vanskelig å sette pris på noe når man ikke klarer å se meningen i det. Derfor er det også vanskeligere å leve av kreative yrker her i landet. Det blir ikke satt så veldig pris på, fordi folk flest ikke interesserer seg for saker og ting som ikke er "neppå jorda" i like stor grad som andre steder. Se til andre land som for eksempel Frankrike, Italia, Nederland, til og med Danmark og Sverige og det finnes en helt annen forståelse for og interesse av det kreative.

Anonymkode: b67d7...5ef

Jeg prøvde å lese innlegget ditt for å forstå hva "verdien av kunst eller kreativitet" var. Men jeg fant det ikke. De landene du nevner, Frankrike, Italia og Nederland har estetisk fine bygninger, malerier, skupturer, etc, men felles er at alt dette er flere hundre år gammelt. Og at det er noen utenfra som har interessert seg for det, og opphøyd det til kunst.

Michelangelo lå under taket i Det sixtinske kapell og malte i fire år før han var fornøyd. Og dette er ekte kunst. Og jeg er enig i at dette har en verdi.

Men jeg er sterkt uenig i at en vesentlig del såkalte kreative i dag, som presterer noe drit som en barnehageunge kan gjøre, skal få noe som helst opppmerksomhet og aller minst kalles kunstnere. Hvis de skal lage noe, og da selvsagt ikke noe som er lagd før, og som faktisk appellerer til noe annet en en snever forsamling i menigheten deres, så må de legge vesentlig innsats i det. Da kanskje kan det ha en verdi for folk flest.

Folk som spruter maling ut av rumpa er verdt temmelig 0,0. Det skjønner nesten alle nordmenn, så sånn sett så klarer vi å skille drit (bokstavelig talt) og god kunst.

Anonymkode: 69abd...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stor forskjell på kreative yrker og kunstneriske yrker. Design og kunst er heller ikke det samme. Her blandes eller og pærer, eller eller og meloner for den saks skyld.

De aller, aller færreste som jobber med kreative yrker i Norge er kunstnere. De fleste lager nyttige produkter (fysiske eller digitale) som folk leser eller bruker. De fleste jobber i IT-bransjen, i mediabrabsjen, med markedsføring eller med design av fysiske produkter.

Anonymkode: 43628...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...