Gå til innhold

Jeg blir sliten av han jeg dater

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ADHD og sliter med planlegging. Han vil hele tiden lage avtaler flere uker frem i tid, men jeg klarer ikke både huske på sånt og fungere i jobb. Jeg kan ikke tenke flere dager frem i tid. Jeg har sagt det til han, men det virker ikke som han forstår. Han reagerer sterkt når jeg er forsinket til ting, men jeg hadde ikke vært så sein om det ikke hele tiden var noe. Jeg klarer ikke være tidsnok om jeg  hele tiden må stresse.

Jeg har også sagt at jeg må snu døgnet etter nattevakter, men han glemmer det hele tiden og blir irritert fordi jeg ikke kan møte han samme dag som nattevakten eller overnatte natten etter. Jeg har definitivt ting å jobbe med, men det har jeg gjort i mange år. Jeg advarer dater om disse tingene i starten av datingen, men det virket som de tror de kan endre meg. Hva kan jeg gjøre? Nå skal jeg møte gele familien hans til uka og jeg klarer ikke sove mellom nattevaktene fordi jeg stresser sånn med både jobb og han. Jeg har ikke sovet på to døgn

Anonymkode: 889bb...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ADHD og sliter med planlegging. Han vil hele tiden lage avtaler flere uker frem i tid, men jeg klarer ikke både huske på sånt og fungere i jobb. Jeg kan ikke tenke flere dager frem i tid. Jeg har sagt det til han, men det virker ikke som han forstår. Han reagerer sterkt når jeg er forsinket til ting, men jeg hadde ikke vært så sein om det ikke hele tiden var noe. Jeg klarer ikke være tidsnok om jeg  hele tiden må stresse.

Jeg har også sagt at jeg må snu døgnet etter nattevakter, men han glemmer det hele tiden og blir irritert fordi jeg ikke kan møte han samme dag som nattevakten eller overnatte natten etter. Jeg har definitivt ting å jobbe med, men det har jeg gjort i mange år. Jeg advarer dater om disse tingene i starten av datingen, men det virket som de tror de kan endre meg. Hva kan jeg gjøre? Nå skal jeg møte gele familien hans til uka og jeg klarer ikke sove mellom nattevaktene fordi jeg stresser sånn med både jobb og han. Jeg har ikke sovet på to døgn

Du slutter å date denne fyren. Undrer meg hver eneste gang det kommer slike innlegg. Vær glad dere kun dater, lettere komme seg bort fort. Du forstår vel selv at dette ikke er rett fyr for deg? Han stresser deg allerede,og dere er ikke sammen en gang😬

Anonymkode: 7c8c2...dfd

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skriver du ikke inn avtaler i kalender? Jeg har ikke adhd, men jeg husker heller ikke avtaler flere uker frem i tid 😅

Anonymkode: a15b9...258

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da passer dere ikke sammen. Du får ta en prat med han.

Anonymkode: 42bd2...b63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste har behov for å planlegge fremover, og det er lurt å skrive ned dette. Tror det er lurt for de med adhd å lære noen måter å håndtere vansker som ofte dukker opp så det ikke ødelegger for mange relasjoner. 

Vi uten adhd klarer heller ikke huske avtaler frem i tid uten kalender, og vi kan bli stresset av følelsen av kontrolltap og overveldelse.

Anonymkode: 807bf...42d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De fleste har behov for å planlegge fremover, og det er lurt å skrive ned dette. Tror det er lurt for de med adhd å lære noen måter å håndtere vansker som ofte dukker opp så det ikke ødelegger for mange relasjoner. 

Vi uten adhd klarer heller ikke huske avtaler frem i tid uten kalender, og vi kan bli stresset av følelsen av kontrolltap og overveldelse.

Det er her folk uten adhd ikke forstår. Ja, dere blir stresset og overveldet. Men det er graden som blir ulik for de med adhd. 

Anonymkode: 03c9d...4c7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han vil hele tiden lage avtaler flere uker frem i tid, men jeg klarer ikke både huske på sånt og fungere i jobb. Jeg kan ikke tenke flere dager frem i tid.

De fleste husker vel ikke flere uker fram i tid. Bruk kalender på mobilen. Jeg bruker ikke energi på å tenke på hva jeg skal resten av uka her en gang. Det står oppført i kalenderen. Der står også jobbrelaterte ting.

Anonymkode: 7984d...467

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje dere egentlig ikke er så god match? Dere virker iallfall å ha ulike behov og ønsker rundt det å møtes.

Anonymkode: e3424...08f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere passer ikke sammen.. 

Men når det gjelder planlegging så er det jo bare å sette av datoen på kalenderen din. Sånn husker du ting. Du må bruke kalender. Hilsen en med adhd!

Anonymkode: 1812d...8d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke adhd, men jeg blir også stresset av masse avtaler og unngår i det lengste å ha avtaler hver dag - blir sykt stresset av det! Foretrekker å ta ting litt som de kommer, gjøre det man har lyst til! 
Et godt tips å bruke kalenderen på telefonen som flere foreslår her, det gjør jeg alltid.

Eksen min ville planlegge alt mulig og gjøre ting sammen hele tiden. Han ble også sur og sutrete hvis jeg ville slappe av eller gjøre noe annet enn det han ville. Han ble en eks for å si det sånn, stusslig med folk som skal kontrollere og presse andre til det de vil uten respekt for den andres ønsker!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være slik at han har et travelt liv selv og er nødt til å lage avtaler for å sette av nok tid til deg? Jeg stusser ofte over folk som sier de ikke liker å avtale ting. Hvordan holder de kontakt med venner og familie på den måten? De få gangene jeg har bedt litt spontant samme dag på noe er de aller fleste opptatt uansett. Om man da aldri skal avtale frem i tid blir det da til at man må spørre mange ganger før det evt klaffer? Jeg er en av de som har mange ledige ettermiddager, men jeg opplever jeg er minoriteten. At han ikke har forståelse for at du trenger å sove etter nattevakt høres fort verre ut da...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor skriver du ikke inn avtaler i kalender? Jeg har ikke adhd, men jeg husker heller ikke avtaler flere uker frem i tid 😅

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dere passer ikke sammen.. 

Men når det gjelder planlegging så er det jo bare å sette av datoen på kalenderen din. Sånn husker du ting. Du må bruke kalender. Hilsen en med adhd!

Jeg har adhd og spiller ingen rolle om avtaler er oppført i kalenderen, det er fortsatt noe som tar plass i hodet mitt. Feks tenker jeg over hva jeg skal ha på meg, hva om jeg får hodepine den dagen, hva om ditt og datt, hvor mange dager på forhånd må jeg eventuelt farge håret osv. Og alt dette kan jeg stresse over selv om det «bare» er å ta en kaffe. Og selv om den ligger i kalenderen.

Jeg sier konsekvent nei til avtaler frem i tid. Jeg har også en fysisk sykdom, og det å risikere å måtte avlyse er helt grusomt og tar også mye energi. 

Anonymkode: fff9e...d43

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (9 timer siden):

Det kan ikke være slik at han har et travelt liv selv og er nødt til å lage avtaler for å sette av nok tid til deg? Jeg stusser ofte over folk som sier de ikke liker å avtale ting. Hvordan holder de kontakt med venner og familie på den måten? De få gangene jeg har bedt litt spontant samme dag på noe er de aller fleste opptatt uansett. Om man da aldri skal avtale frem i tid blir det da til at man må spørre mange ganger før det evt klaffer? Jeg er en av de som har mange ledige ettermiddager, men jeg opplever jeg er minoriteten. At han ikke har forståelse for at du trenger å sove etter nattevakt høres fort verre ut da...

Jeg som sjelden er ledig har det sånn at frem i tid vet jeg jo ikke om jeg er ledig den dagen. Feks på søndag vet jeg ikke om jeg har noe jeg må gjøre på torsdag. Jeg vet ikke da om jeg har husarbeid jeg har utsatt, skrivepppgaver eller om jeg plutselig har arbeidslyst til noe jeg har utsatt. Eneste måten å treffe meg er hvis det spontant passer for begge parter. Jeg har uansett ikke kapasitet til å ha jevnlig kontakt med andre, å møtes mer enn et par ganger i året hadde jeg ikke hatt tid til. Og de gangene må være spontane, eller til jul osv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg som sjelden er ledig har det sånn at frem i tid vet jeg jo ikke om jeg er ledig den dagen. Feks på søndag vet jeg ikke om jeg har noe jeg må gjøre på torsdag. Jeg vet ikke da om jeg har husarbeid jeg har utsatt, skrivepppgaver eller om jeg plutselig har arbeidslyst til noe jeg har utsatt. Eneste måten å treffe meg er hvis det spontant passer for begge parter. Jeg har uansett ikke kapasitet til å ha jevnlig kontakt med andre, å møtes mer enn et par ganger i året hadde jeg ikke hatt tid til. Og de gangene må være spontane, eller til jul osv.

Men da er man jo slik anlagt at man ikke har liten interesse av å ha jevnlig kontakt med andre uten om kjernefamilien (om man har det). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 15.48):

Altså.. jeg skriver ned avtaler, sjekker de hundre ganger (og sjekker sms-bekreftelser for timer, påminnelser etc) hundre ganger pga angst for å glemme en avtale eller komme til feil tidspunkt.. og jeg klarer fortsatt å komme feil til timer innimellom. Jeg har kommet en hel dag for sent til en eksamen engang. Jeg blir desorientert og forvirret da jeg prøver å planlegge. Så titt og ofte ender feil, og ting går skeis. Så joda. Planlegging er fint det 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har også ADHD og jeg jobber som sykepleier i tredelt turnus. Jeg vet akkurat hva du mener her. Jeg sliter utrolig mye med planlegging. Det er ekstremt vanskelig å forklare til en person uten ADHD hvordan det er, og hva som skjer inni oss når det kommer til å holde system på avtaler, tid og struktur. Nøkkelen er å lage sitt eget system, og man må faktisk prøve å feile for å få det til.

Han jeg er sammen med nå jobber i helse og har heldigvis stor forståelse for turnus og ulike vakter, og behover for hvile mellom. Vi planlegger aldri noe etter eller mellom nattevaktene med mindre jeg tar initiativet til det, og da er det i såfall her causual ting som å lage middag og se på en serie før han kjører meg på jobb. Da ringer jeg han når jeg våkner, så kommer han da.

Hva gjelder planlegging tror jeg vi med ADHD må ha litt forståelse for at når vi ikke klarer å holde struktur, blir det faktisk litt kaos for de uten ADHD også. Forståelsen må liksom gå begge veier. Det jeg tror mange ikke forstår er at mangelende evne til å holde avtaler og struktur, og ikke minst planlegging, handler til syvende å sist om at vi har absolutt null tidsperspektiv. Hvis jeg ser at klokka er 13, tror jeg at klokka er 13 frem til neste gang jeg ser på klokka. Det spiller ingen rolle om det går 5 minutter eller 4 timer mellom. Dette virker sikkert helt idiotisk for folk uten adhd, men sånn er det. 
Det som har funket for meg er å putte absolutt alt jeg planlegger og avtaler i kalender på mobilen med en gang det blir planlagt. Jeg har laget meg en sånn kalender på kjøleskapet som jeg kan viske ut hver uke, og hver søndag går jeg gjennom ukas plan og skriver det ned. Her planlegger jeg også middag for hele uka. Jeg har alarm på søndager som minner meg på å faktisk gjennomgå dette og å gjennomgå nettbanken, samt daglig alarm for å ta opp mat fra fryseren til neste dag. Jeg har lister for ALT, og handlelista ligger fremme på kjøkkenbenken hele tiden slik at hvis jeg mangler noe skrives det ned asap. Mandager handler jeg. 

Dette systemet funker for meg. Det har også tillatt meg å ha en bedre dialog rundt dette, slik at jeg kan si til min kjære «det ordner seg sikkert, men kanskje du kan sette på en påminnelse om å påminne meg om denne avtalen to dager i forveien?» for eksempel. 
Når det gjelder å rekke avtaler der og da, har jeg legit alarm på hvert 5-10 min mens jeg ordner meg, slik at jeg blir kontinuerlig påminnet hva klokka er og ikke mister tidsperspektivet.

Det er faktisk mulig for oss med ADHD å få til struktur, men det krever at du lager et system som funker for deg, er villig til å prøve og feile, og ikke minst går inn for å bli kjent med deg selv. Å lene seg på diagnosen å si «vi må gjøre det på min måte, eller ingen måte» er ingen en god tilnærming til relasjonsbygging. Husk at dette påvirker våre kjære vell så mye som oss.

Jeg syntes likevel typen din bør ta seg en bolle, å respektere at når du jobber natt, trenger du søvn!

Anonymkode: 0068c...4d1

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det vært så enkelt, så hadde vel ikke adhd eksistert🙄

Anonymkode: b0ba7...fbe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hadde det vært så enkelt, så hadde vel ikke adhd eksistert🙄

Anonymkode: b0ba7...fbe

Det er steg a. Jeg har adhd og bruker kalender daglig. Altså da Microsoft sin email kalender. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jah, da var jo hele problemet med adhd løst? 

Ts, jeg vet veldig veldig godt hva du snakker om. Har selv ADHD, studerer og planlegger ting  fra dag i dag. Jeg hater planer frem i tid og det er bare stress med slike folk. Har selv en kjæreste som som planlegger langt frem i tid, men jeg har sagt at han bare skal gjøre det for seg selv. I går senest sa han «skal du jobbe i sommer neste år?».. som om jeg har tatt stilling til det nå. Er fryktelig slitsomt med folk som planlegge evig frem i tid

Anonymkode: 7ed90...e2e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...