Gå til innhold

Hvorfor kler folk seg så ufattelig stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette var en morsom tråd 😄 Ikke overraskende at mange føler seg truffet.

Det ER virkelig mange der ute som ser meget slaskete ut i det daglige.

Og at de forsøker å få det til å handle om at de har «god selvtillit og bare vil være komfortable» er litt merkelig. Og oppbrukt.

Jeg kler meg pent OG komfortabelt (nok), jeg trenger ikke å ha joggebukse-komfort utenfor hjemmet.

Det mange ikke forstår, er at det å kle seg pent, handler om respekt både for seg selv og for sine omgivelser.

Anonymkode: 35c35...7b9

Jeg kler meg etter anledningen,’men stort sett alltid i svart. For meg er ikke klær min personlighet. Og jeg tror det er fordi jeg allerede er sirkus. Jeg har riktige klær til anledningen, men gesten jeg gjør, er min personlighet. Jeg håper jeg kler meg som en kjerring, men jeg kan ikke strikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og at de forsøker å få det til å handle om at de har «god selvtillit og bare vil være komfortable» er litt merkelig. Og oppbrukt.

Jeg kler meg pent OG komfortabelt (nok), jeg trenger ikke å ha joggebukse-komfort utenfor hjemmet.

Det mange ikke forstår, er at det å kle seg pent, handler om respekt både for seg selv og for sine omgivelser.

Det blir meningsløst å kalle et argument for "oppbrukt" bare fordi du ikke liker det. 

For meg er det viktig å være komfortabel og jeg har selvtillit nok til å ikke bry meg om så mye om klær.

Men jeg kler meg selvsagt riktig i situasjonen. Jeg går ikke i joggebukse i konfirmasjon. Der er jeg enig i at det handler om respekt for andre. Men om jeg går i joggebukse i butikken har ingenting med respekt å gjøre, det går ikke ut over noen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser slaskete ut? Det kommer vel an på yrke man har. Ingen reagerer på å se ei dame i grønn kjeledress (Felleskjøpet) om man er bonde? Har til og med sett noen på snartur innom Kiwi i kjeledress. Eller ei som jobber i anlegg og har oransje arbeidsantrekk med oljeflekker på? Skal man i selskap så bytter man jo til noe annet.. Og kontordama som bruker kjole på jobb, drar kanskje på seg joggebuksa hjemme?

Anonymkode: 6d5bf...0f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Respekt for sine omgivelser? 😄 Virkelig? Det er klær det handler om her, altså noe som ikke er så viktig i den store sammenhengen. Hvorfor kan ikke folk få bruke de klærne de synes er fine og komfortabel? Hvorfor må jeg kle meg for å tilfredstille andre? Hvorfor skal jeg gå i klær som jeg synes er stygge og ukomfortable, når alternativet er bedre? 

Altså, vi snakker om klær her, ikke mat 😄 Om folk synes jeg kler meg slaskete, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om det... 😄 

Endret av Mardina
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (2 timer siden):

Det blir meningsløst å kalle et argument for "oppbrukt" bare fordi du ikke liker det. 

For meg er det viktig å være komfortabel og jeg har selvtillit nok til å ikke bry meg om så mye om klær.

Men jeg kler meg selvsagt riktig i situasjonen. Jeg går ikke i joggebukse i konfirmasjon. Der er jeg enig i at det handler om respekt for andre. Men om jeg går i joggebukse i butikken har ingenting med respekt å gjøre, det går ikke ut over noen.

Det er oppbrukt fordi det ikke er et særlig godt argument, men folk likevel stadig tyr til det. Det er jo bygget på et premiss om at komfortable klær ikke er pene. Og hvorfor skulle det innebære «god selvtillit» å ikke bry seg om klær? 🤔

Det krever en del selvtillit å kle seg annerledes enn alle andre, men det krever ikke selvtillit å være en av slaskene.
Det motsatte virker mer logisk. Altså at man ikke har god nok selvtillit til å skille seg ut ved å være velkledd.

Det er for øvrig ikke bare i konfirmasjoner man bør kle seg etter situasjonen. Skal du på jobb, og jobber på f eks et kontor, så uttrykker du ikke respekt for arbeidsplassen med å dukke opp i sweatpants eller turbukse.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at alt som er på mote er så himla fint hele tiden da? Mye som er mindre pent der også!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (1 time siden):

Respekt for sine omgivelser? 😄 Virkelig? Det er klær det handler om her, altså noe som ikke er så viktig i den store sammenhengen. Hvorfor kan ikke folk få bruke de klærne de synes er fine og komfortabel? Hvorfor må jeg kle meg for å tilfredstille andre? Hvorfor skal jeg gå i klær som jeg synes er stygge og ukomfortable, når alternativet er bedre? 

Altså, vi snakker om klær her, ikke mat 😄 Om folk synes jeg kler meg slaskete, så kunne jeg ikke brydd meg mindre om det... 😄 

Du skjønner at fine og komfortable er nettopp det JEG skrev om, ikke sant?

Og bare fordi jeg ble nysgjerrig: 

Hva tenker egentlig du er fint og komfortabelt?

Tights og joggebukse?

I siste setning virker det jo litt som at du muligens vet selv at du er litt slaskete 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (1 minutt siden):

Er det sånn at alt som er på mote er så himla fint hele tiden da? Mye som er mindre pent der også!

Hvem sa noe om hva som er mote? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser slaskete ut? Det kommer vel an på yrke man har. Ingen reagerer på å se ei dame i grønn kjeledress (Felleskjøpet) om man er bonde? Har til og med sett noen på snartur innom Kiwi i kjeledress. Eller ei som jobber i anlegg og har oransje arbeidsantrekk med oljeflekker på? Skal man i selskap så bytter man jo til noe annet.. Og kontordama som bruker kjole på jobb, drar kanskje på seg joggebuksa hjemme?

Slaskete er mer de ts omtaler i første innlegg. 
Ingen som har nevnt arbeidsantrekk eller hva man går med hjemme.

Innlegget ditt virker egentlig som at du er enig i det hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvem sa noe om hva som er mote? 

HI nevner sweatpants for menn, dunjakker for damer og croptops for tenåringer.

Hva som er på mote er ikke de plaggene nødvendigvis.

Cowboy støvler er forøvrig inn om dagen, det betyr ikke at det er pent og definitivt ikke til alle klesplagg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (10 minutter siden):

HI nevner sweatpants for menn, dunjakker for damer og croptops for tenåringer.

Hva som er på mote er ikke de plaggene nødvendigvis.

Cowboy støvler er forøvrig inn om dagen, det betyr ikke at det er pent og definitivt ikke til alle klesplagg.

Jeg vil ikke si at innlegget handler om mote, men mer om hva den gjengse nordmann går i. Som jo ofte er stygt. Det er veldig langt mellom nordmenn som er velkledde og faktisk har en stil.

De fleste kjøper det samme som alle andre, og våger ikke å skille seg ut.

Sikkert en frykt for at andre skal tenke at de tror de er noe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil ikke si at innlegget handler om mote, men mer om hva den gjengse nordmann går i. Som jo ofte er stygt. Det er veldig langt mellom nordmenn som er velkledde og faktisk har en stil.

De fleste kjøper det samme som alle andre, og våger ikke å skille seg ut.

Sikkert en frykt for at andre skal tenke at de tror de er noe.

Men hva mener du er en stil og være velkledd? For det kan være at jeg synes det er stygt, stil er høyst individuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (3 minutter siden):

Men hva mener du er en stil og være velkledd? For det kan være at jeg synes det er stygt, stil er høyst individuelt.

Jeg er enig i at den type antrekk ts skriver om er lite fine.

Jeg har min egen, personlige stil. For meg handler det om å kjøpe kvalitetsplagg i klassiske snitt, og om hvordan man kombinerer plaggene. Jeg ser hva som passer sammen, og hva som ikke fungerer. Jeg ville for eksempel ikke ha brukt en kombinasjon av jeans, tynn dunjakke og joggesko når jeg skal på kafé.

Jeg synes for øvrig at folk med helt annen stil enn meg kan se veldig stilige ut. Det handler om å faktisk ha en stil, og å kombinere klær både så de passer sammen, og passer på den som bærer klærne. Altfor mange sliter med å sette sammen et antrekk på en pen måte.

Og dessverre er det også mange som ikke ser hva som kler akkurat dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inntrykk er at nordmenn er blitt mye mer fine på det med årene, og vil ta seg godt ut og ikke komme med gummistøvler på restauranten akkurat. Rett og slett fått seg litt dannelse. Men på bygda og spesielt på disse vind og regn piskende strøkene langs vestlandskysten går de nok i stor grad for "praktisk bekledning". Hår og klær blir jo herjet i stykker med en gang de går ut døren. Takke meg til det stabile klimaet på østlandet og spesielt Oslo. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling skrev (21 minutter siden):

Mitt inntrykk er at nordmenn er blitt mye mer fine på det med årene, og vil ta seg godt ut og ikke komme med gummistøvler på restauranten akkurat. Rett og slett fått seg litt dannelse. Men på bygda og spesielt på disse vind og regn piskende strøkene langs vestlandskysten går de nok i stor grad for "praktisk bekledning". Hår og klær blir jo herjet i stykker med en gang de går ut døren. Takke meg til det stabile klimaet på østlandet og spesielt Oslo. 

Eller Stavanger? Finnes vel knapt noe sted betegnelsen passer bedre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Eller Stavanger? Finnes vel knapt noe sted betegnelsen passer bedre?

Ja, Stavanger og vel Bergen også tenker jeg. Konstant vind, regn og generelt surt vær. Skifter voldsomt i løpet av en dag. Kunne aldri tenkt meg å bodd på disse plassene. Rett og slett for dårlig klima.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er oppbrukt fordi det ikke er et særlig godt argument, men folk likevel stadig tyr til det. Det er jo bygget på et premiss om at komfortable klær ikke er pene. Og hvorfor skulle det innebære «god selvtillit» å ikke bry seg om klær? 🤔

Det krever en del selvtillit å kle seg annerledes enn alle andre, men det krever ikke selvtillit å være en av slaskene.
Det motsatte virker mer logisk. Altså at man ikke har god nok selvtillit til å skille seg ut ved å være velkledd.

Det er for øvrig ikke bare i konfirmasjoner man bør kle seg etter situasjonen. Skal du på jobb, og jobber på f eks et kontor, så uttrykker du ikke respekt for arbeidsplassen med å dukke opp i sweatpants eller turbukse.

Hvorfor bryr deg du om hvordan andre er kledd? Og hvem er det du som kan bestemme hvem som har god selvtillit og ikke? 

Hvor har jeg skrevet at det kun er i konfirmasjon man bør kle seg etter situasjonen?=

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at fine og komfortable er nettopp det JEG skrev om, ikke sant?

Og bare fordi jeg ble nysgjerrig: 

Hva tenker egentlig du er fint og komfortabelt?

Tights og joggebukse?

I siste setning virker det jo litt som at du muligens vet selv at du er litt slaskete 😄

Jeg går mye i tights og tunika. Og ja, JEG synes det er fint. At ukjente folk på et diskusjonsforum ikke synes det er fint, er for meg revnende likegyldig 😄 Om folk synes det ser slaskete ut, bryr jeg meg ikke om. Som sagt, det er kun snakk om klær. Og ikke noe viktig i den store sammenhengen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (1 minutt siden):

Jeg går mye i tights og tunika. Og ja, JEG synes det er fint. At ukjente folk på et diskusjonsforum ikke synes det er fint, er for meg revnende likegyldig 😄 Om folk synes det ser slaskete ut, bryr jeg meg ikke om. Som sagt, det er kun snakk om klær. Og ikke noe viktig i den store sammenhengen.

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

(det er bare noe med akkurat den komboen som gjør at jeg tenker at du må være passert 50) 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

(det er bare noe med akkurat den komboen som gjør at jeg tenker at du må være passert 50) 😊

Jeg er 45. Hva har alderen min med saken å gjøre? 🙄

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...