Gå til innhold

Hvorfor kler folk seg så ufattelig stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
kri.star skrev (9 minutter siden):

Jeg går 95% av tiden i kjoler eller skjørt. Klassisk pent, behagelig og noe jeg trives veldig godt i. Men enkelte ganger er det digg med en god jeans og en hettegenser. Enkelt og greit. 

Hva når det er kaldt? Eller er du kun innendørs?

Anonymkode: 6d5bf...0f0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jo bare tull. Alle forholder seg til samfunnet rundt og kleskoder på et eller annet nivå. Man kan ikke gå i akkurat det man vil på jobb f.eks.

Anonymkode: b8999...492

Ja, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Men du forstod hva jeg mente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MyCupOfTea skrev (1 minutt siden):

Men "rimelighets grenser" blir flyttet og tøyd hele tiden. Jeg har jobbet på kontor i ca. 20 år. For 15 år siden var det helt vanlig med penklær på kontoret. Nå ser man både joggis, slitte t-skjorter og lignende. Det har blitt mye mer slask i løpet av disse årene. Samtidig ser jeg at kollegaer fra Tyskland, Italia og Danmark ikke har gjennomgått denne transformasjonen. 

Anonymkode: df6de...a10

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

I alle dager. Hva slags miljøer? 

Var ute og spiste på Sørenga, så en ettermiddagsrunde på Grünerløkka neste dag, i løpet av helgen. Så ingenting av det du beskriver her. 

Er selv i 40-årene, og kjenner ingen som strikker egne klær. 

Anonymkode: 34a72...01c

Hahaha dagens, du kjenner ingen som strikker? Det er ikke bare det at du ikke ser forskjell på hjemmestrikket og kjøpt da?

Syns for øvrig hjemmestrikket genser er mye finere enn kjøpt som regel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MyCupOfTea skrev (11 minutter siden):

Tja. Jeg mener de som proklamerer at det går i «akkurat hva de vil», egentlig er psykopater, eller de bare tror de går i akkurat det de vil. Man signaliserer jo noe til omgivelsene enten man vil det eller ikke, og klær er en del av det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på bygda så her er det ikke så mange som bryr seg sånn sett. Går med det jeg syns er mest praktisk, så da blir det stort sett kjole sommer som vinter 😂🤩. Trives best i det. 

Hvis jeg går med bukser så velger jeg ofte myke bukser med dresspreg. Det er behagelig og greit syns jeg. Strikkegenser er veldig godt å gå med på høsten så det er en favoritt. Likeså skinnstøvletter. Ellers er det stort sett praktiske joggesko for det er bra for beina mine. Går aldri med høye heler. 

Prøver å skille mellom det jeg har på meg hjemme, og når jeg skal til byen. Hettegenser har jeg ikke gått med siden jeg var fjortis 😂

K 41

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

d7dd9664ce611348b896c9e5e4c8a05bfa08467a90c58a42c453209e3da9dc8f_1.jpg

Anonymkode: 189d8...3ab

Når du kjøper t-skjorta pga logoen...

Anonymkode: 0492d...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja. Jeg mener de som proklamerer at det går i «akkurat hva de vil», egentlig er psykopater, eller de bare tror de går i akkurat det de vil. Man signaliserer jo noe til omgivelsene enten man vil det eller ikke, og klær er en del av det.

Jeg tror ikke du helt hva hva en psykopat er...

Anonymkode: 211b7...daf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og går med de stygge Hèst genserene eller hettegenseren til Holzweiler...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette bildet er misvisende. Jeg har ikke sett en eneste rik og vellykket person troppe opp i bløtkakekjole og joggesko i bryllup eller på forretningsmiddag.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

😄 😄

Når man tror at man har lest det meste på kg, så kommer denne kommentaren 😄 Jaggu lærte jeg noe nytt i dag også... 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det synes jeg og, sneakers kan være fint til hverdags, ikke til en hver anledning!

Nei, det er sikkert ikke noe for alle og enhver. Men så lenge skoene er rene og fine, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne gå i de hvis man selv ønsker. Var på butikken nettopp. Så flere med kjole og sånne sneakers. Noen i Hoka. Og den modellen var dødsfin. Skoene var rene, altså hadde de garantert ikke blitt brukt til jogging. De så komfortable ut og jenta som brukte de, følte seg sikkert fin. Det er tross alt det viktigste, tenker jeg.

Var i konfirmasjon i vår. Der var det noen damer i sneakers og kjole. Selv slet jeg med mine vonde bunadssko og var misunnelig på de som bare kunne gå så mye de ville uten å få vondt.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (2 minutter siden):

😄 😄

Når man tror at man har lest det meste på kg, så kommer denne kommentaren 😄 Jaggu lærte jeg noe nytt i dag også... 😄

Så fint at jeg kunne gi deg en god latter da😊 
Kommentaren var selvsagt en overdrivelse, og ja jeg vet godt hva en psykopat er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Nei, det er sikkert ikke noe for alle og enhver. Men så lenge skoene er rene og fine, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne gå i de hvis man selv ønsker. Var på butikken nettopp. Så flere med kjole og sånne sneakers. Noen i Hoka. Og den modellen var dødsfin. Skoene var rene, altså hadde de garantert ikke blitt brukt til jogging. De så komfortable ut og jenta som brukte de, følte seg sikkert fin. Det er tross alt det viktigste, tenker jeg.

Var i konfirmasjon i vår. Der var det noen damer i sneakers og kjole. Selv slet jeg med mine vonde bunadssko og var misunnelig på de som bare kunne gå så mye de ville uten å få vondt.

Hvis det eneste kriteriet til klær og utseendet blir at det er "rent", vil vi se veldig mye forskjellig overalt :D :D Uflidd, RENT hår i bryllup. RENE joggebukser i konfirmasjon. Og så videre :D 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det eneste kriteriet til klær og utseendet blir at det er "rent", vil vi se veldig mye forskjellig overalt :D :D Uflidd, RENT hår i bryllup. RENE joggebukser i konfirmasjon. Og så videre :D 

Rent og pent 🤓🤭 Jeg nekter å tro at noen tar på seg sko som er stygge når de skal i konfirmasjon, så lenge de er rene. Vil tro alle tar på seg det de synes er finest i dåp eller konfirmasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper det jeg har råd til og det er ikke mye

Anonymkode: b557c...cec

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Man kan godt mene at mange kler seg stygt her til lands, men veldig mange kler seg jo typisk skandinavisk - en stil som er blitt veldig populær også i utlandet. Tror nok de fleste tenker på hva som er praktisk og komfortabelt over hva som skriker fasjonabelt. Dersom man pendler til jobb, eller sykler og går i flere kilometer så hadde det vært ekstremt upraktisk om man ikke tok høyde for vær og føre når man kler seg om morgenen. Å sykle med kjole er risikabelt all den tid skjørtet lett havner i hjulet eller kjedet. Skal man ha med seg jobb-pc og niste så er ryggsekk å foretrekke dersom man går en del, og det er vel svært få ryggsekker som løfter et antrekk - så bare der har man jo en utfordring. Som du sikkert skjønner så ligger mye av utfordringen i at man i Norge ikke først og fremst kler seg for å gjøre et statement eller «vise personlighet», men for å beskytte seg mot elementene mens man kommers seg fra A til B. Hadde vi bodd i et land med stabilt fint og tørt vær, med lave kostnader knyttet til å spise ute og mange storbyer med korte avstander fra hjem til jobb og godt etablert kollektivtrafikk (T-bane, trikk og buss) stort sett i hele landet så hadde nok moten også sett annerledes ut.

Anonymkode: 0e629...2a1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Wow.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
senior skrev (På 5.8.2024 den 14.49):

Nå ble jeg truffet, gitt  . . . 🤪

Jeg har vokst opp med kleskode på kontoret, Slipstvang og forbud mot olabukser og joggesko. Da jeg var ung kopierte vi de voksnes mote. Det var ingen ungdomsmote den gangen, før det løsnet på slutten av 50-tallet.

Nå er det vi gamle som kopierer ungdommen. Fantastisk praktisk og fritt frem. Jeg går i olabukser, T-skjorte og joggesko uten hemninger. Aldri mer nystrøket skjorte, slips, jakke, lang frakk med skjerf og vonde sko i hverdagen. Sånt henger mest i skapet og forbeholdes helt spesielle anledninger. Jeg har en stor eske full av gamle slips som jeg av og til ser på med gru og redsel.

Og så har jeg adoptert moten med lett ubarbert. Barbering er bortkastet tid. I min alder er tiden for kostbar til å brukes på slikt. Jeg bare snauklipper sjegget når det begynner å klø. Jeg har ikke barbert meg på mer enn 20 år . . .

Og med dagens praktiske klær behøver jeg ikke fryse mer. Jeg har mange vonde minner fra barndommen med kalde støvler våte votter og neglesprett så man måtte grine. Jeg gikk med hatt og frakk som 16-åring og forfrøs ørene så de var nære på å falle av.

Så ha meg gjerne tilgitt at jeg av og til kan se litt sjabby ut i klesveien. Men jeg kler meg fremdeles opp til spesielle anledninger, men prøver å ikke se ut som en sidrumpa gamling for det. Du vil for eksempel aldri se meg med bøttehatt . . .

Av nysgjerrighet, hvor gammel er du? Hvis det ikke fantes ungdomsmote da du var ung og det løsnet på slutten av 50-tallet må du jo vært født på 30 eller tidlig 40-tall? Syns det er veldig fint at det er noen eldre her også, lurer på hvor gammel eldstemann her inne er. 

Anonymkode: 35d78...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...