Gå til innhold

Hvorfor kler folk seg så ufattelig stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt enig i at mange nordmenn kler seg lite pent, og "tør" litt lite.

Alle klesplagg og alle skopar skal være så nøytrale som mulig, og alt skal være praktisk og behagelig.

En liten observasjon angående europeere (i forstanden franskmenn, tyskere osv.) - de kler seg pent på jobb, dress/skjørt og bluse, og når de skal ut på kvelden dresser de ned. Mens vi nordmenn gjør ofte motsatt - vi kler oss praktisk på jobb og dresser opp på kvelden. Men du ser gjerne en franskmann i dongeribukse på restaurant altså. 

Men du ser ikke franskmenn i joggebukse eller turbukse på restaurant, og der kan vi nordmenn skjerpe oss litt.

Selv har jeg tre garderober- en casual hverdag, en pyntet hverdag og en jobbgarderobe.

Jeg går ikke på jobb i samme antrekk som jeg lufter hunden i. 

Men - jeg orker ikke å fryse eller bli våt. Så når været ikke er på lag, og det er det jo ofte ikke i dette landet, så vinner det praktiske. Jeg order ikke gå i ullkåpe i 20 minusgrader, for da fryser jeg sånn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Seff skrev (2 minutter siden):

ADVARSEL, BRANNFAKKEL: Hvorfor skal folk gidde å bry seg hvordan man ser ut når man hele tiden får høre at man er god nok AKKURAT som man er?

I dag er det jo ikke lov å si at noen ikke kler den og den moten. Hvis noe er populært, skal absolutt alle gå i det, uansett hvor ukledelig det er. Og jada, folk må få gå i akkurat det de vil for min del, men veldig mye av det er faktisk fryktelig stygt.

Jeg er helt sikkert ekstremt gammeldags, men når jeg handler klær eller kler på meg, prøver jeg å velge klær som skjuler det jeg er mindre fornøyd med og fremhever det jeg synes er pent. Har inntrykk av at veldig mange i dag ikke har noen tanke for at ikke alle trender kler alle kropper, man skal gå i det som trender uansett hvor stygt resultatet er.

Haha, nå kom jeg til å tenke på den sketsjen med «ærlige klær», der man skulle fremheve alt det verste med seg selv.

Anonymkode: b8999...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

De er ikke gode å gå i. Joggesko eller andre typer sneakers, er. 

Vel, JEG synes at crocs er gode å gå i. Alle er forskjellige.

Anonymkode: df6de...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ts kan passe sine egne saker jeg. Så lenge man ikke kommer med turklær etc i begravelser osv får det være greit. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Seff skrev (6 minutter siden):

ADVARSEL, BRANNFAKKEL: Hvorfor skal folk gidde å bry seg hvordan man ser ut når man hele tiden får høre at man er god nok AKKURAT som man er?

I dag er det jo ikke lov å si at noen ikke kler den og den moten. Hvis noe er populært, skal absolutt alle gå i det, uansett hvor ukledelig det er. Og jada, folk må få gå i akkurat det de vil for min del, men veldig mye av det er faktisk fryktelig stygt.

Jeg er helt sikkert ekstremt gammeldags, men når jeg handler klær eller kler på meg, prøver jeg å velge klær som skjuler det jeg er mindre fornøyd med og fremhever det jeg synes er pent. Har inntrykk av at veldig mange i dag ikke har noen tanke for at ikke alle trender kler alle kropper, man skal gå i det som trender uansett hvor stygt resultatet er.

Dette. Man føler seg også mer skjerpet når man har tatt på ordentlige klær før man går ut. Under koronaen, da jeg bare daffet rundt hjemme dag ut og dag inn, ble jeg mer slapp og demotivert. På samme måte som arbeidsledige oppfordres til å fortsette med daglige rutiner, stå opp tidlig, stelle seg og gjøre noe ut av dagen for å ikke bli demotivert, hjelper det å kle seg ordentlig.

Det med trender er jo helt hjernedødt, da. For eksempel, er disse Hést-genserne dyre, uformelige og av dårlig kvalitet. Med reklame over hele genseren. Men mange bruker det BARE fordi det er Hést.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, JEG synes at crocs er gode å gå i. Alle er forskjellige.

Ja, som jeg sa, gå i skoene kroppen din takler. Du får nok flere blikk i crocsene dine enn jeg gjør i sneakersene mine. At du skulle sammenligne gummistøvler og crocs med sneakers i dåp, er om ikke annet en gøyal stråmann. Har enda til gode å se noen komme i det i kirka. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Huff, alt det man skal henge seg opp i. At dere orker å bry dere om hva andre kler seg i skjønner jeg ikke. Jeg kler meg etter været og anledning, men om det er kaldt, prioriterer jeg ikke å se bra ut. Hjemmestrikka genser er jo fint det, har mange som min mor har strikket. Jeans funker både i varmen og kulden, joggesko er det eneste som er komfortabelt å gå i. Så det gir mening hvorfor dette er noe man ser mye av 😉

Anonymkode: 85fcc...74b

Problemet er at det er flest damer som er uflidd nå til dags. I kirka der jeg var i dåp, var det mange par, der dama hadde bløtkakekjole og joggesko, mens mannen stilte i dress og pensko, med slips og hele pakka. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Ja, som jeg sa, gå i skoene kroppen din takler. Du får nok flere blikk i crocsene dine enn jeg gjør i sneakersene mine. At du skulle sammenligne gummistøvler og crocs med sneakers i dåp, er om ikke annet en gøyal stråmann. Har enda til gode å se noen komme i det i kirka. 

Hvorfor er det stråmann? JOGGEsko er for å JOGGE. Derfor heter de JOGGEsko, og selges på SPORTSbutikker. Crocs er arbeidssko/tøfler osv. Men de selges i vanlige skobutikker. Så nei, ingen stråmann. Ingen av disse skoene er skapt for festanledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det gjelder billig, så er det jo nettopp DETTE som er bruk og kast. Billige klær har dårlig kvalitet, er laget av dårlige materialer, og blir ødelagt mye raskere enn kvalitetsklær. Man trenger ikke å kjøpe MASSE klær for å ha kvalitetsklær. Har du dårlig råd, så er det absolutt en ide å kjøpe få, men ordentlige plagg som både ser bra ut og er av god kvalitet. De varer i flere år. Alt det rælet du kjøper på Cubus og HM, blir ødelagt fort, slik at du må kjøpe nytt.

Jeg har opplevd janteloven i sin fulle bredde da jeg kom til Norge for 24 år siden. Fikk faktisk beskjed rett ut at jeg måtte tone ned klesstilen og slutte å kle meg som ei hore (bare fordi jeg hadde høyhælte sko, altså, ingen utringninger og lårkort). Sjalusi heter det vel, siden jeg den gangen hadde kropp til å gå med stilige, pene klær. 

Var i dåp i går, og "uniformen" til damene var bløtkakekjole og joggesko. Mange kjoler hadde ikke noe særlig passform, og gjorde kroppene visuelt uformelige og tjukke. Og joggesko. I selskap med treretters middag. HVORFOR alltid joggesko? Det finnes utrolig mange lave sko med god passform som er komfortable. Men nei, disse jævla joggeskoene overalt. Som om man akkurat har kommet fra en løpetur, men ikke hadde tid til å skifte sko, bare klærne. 

finn et par lave sko som jeg får spesialsåle inni da. Jeg utfordrer deg. 

Anonymkode: 893e9...d44

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det stråmann? JOGGEsko er for å JOGGE. Derfor heter de JOGGEsko, og selges på SPORTSbutikker. Crocs er arbeidssko/tøfler osv. Men de selges i vanlige skobutikker. Så nei, ingen stråmann. Ingen av disse skoene er skapt for festanledninger. 

Nå brukes begrepene sneakers og joggesko ofte om hverandre, så hva som egentlig menes, vet jeg selvsagt ikke. Jeg sier ofte "feil" selv. Men for argumentasjonen skyld, jeg bruker ikke JOGGEsko til kjoler, jeg bruker SEAKERS. Og det er det jeg har erfart at de fleste andre gjør også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

finn et par lave sko som jeg får spesialsåle inni da. Jeg utfordrer deg. 

Nå var det klær vi snakket om. Jeg har aldri nevnt sko i denne diskusjonen.

Anonymkode: 6d5bf...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nå brukes begrepene sneakers og joggesko ofte om hverandre, så hva som egentlig menes, vet jeg selvsagt ikke. Jeg sier ofte "feil" selv. Men for argumentasjonen skyld, jeg bruker ikke JOGGEsko til kjoler, jeg bruker SEAKERS. Og det er det jeg har erfart at de fleste andre gjør også. 

Sneakers = amerikansk poppisnavn for joggesko. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en som liker å pynte meg til hverdags. Får mye kommentarer på det. Typ "åh,skal du bort etter jobb?". Ehm,nei🙂↕️. Lite pynting her i Norge. Hvis man sammenligner litt med andre europeiske land som Italia, Spania feks så er det stor forskjell. Der er begge kjønnene pent kledt. Særlig på kvelden,selv om de bare rusler en tur. Menn her i Norge er jo generelt helt tragiske. Har heldigvis en mann som går i skjorte hver dag og vet å kle seg.

Anonymkode: 396a2...ddb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Her har vi for eksempel sneakers. Det ser ufattelig mye som joggesko, altså:

https://www.getinspired.no/sko/sneakers?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-vSA9u7fhwMVbhmiAx3wpz1VEAAYASAAEgLvavD_BwE

I Norge bruker vi ofte amerikanske poppisord om ting for å gjøre kjedelige, ordinære ting "kulere". Det er ikke kult å bruke norske begrep, vi utvanner språket. 

Her er betydningen av sneakers: myke, komfortable sko som passer til å drive idrett: 

https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/sneaker

Dette er altså joggesko/sportssko. Ingen driver vel med sport i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må du lese hva du skrev. Siste innlegget ditt er om joggesko. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, det er så mange som deltar her, så min kommentar skulle ikke være til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en som liker å pynte meg til hverdags. Får mye kommentarer på det. Typ "åh,skal du bort etter jobb?". Ehm,nei🙂↕️. Lite pynting her i Norge. Hvis man sammenligner litt med andre europeiske land som Italia, Spania feks så er det stor forskjell. Der er begge kjønnene pent kledt. Særlig på kvelden,selv om de bare rusler en tur. Menn her i Norge er jo generelt helt tragiske. Har heldigvis en mann som går i skjorte hver dag og vet å kle seg.

Anonymkode: 396a2...ddb

Jepp, menn er også et kapittel for seg. Joggebukse 365. Har en mann fra ett av nabolandene, og han går med jeans og penere bukser til hverdags. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle ønske vi kledde oss like pent som de gjorde på 30/40 tallet jeg🤩

Synd vi har mistet den stilen, vi damer har beholdt noen av snittene i våre klær. 
Jeg er veldig variert i klesveien, du kan finne meg i turbukse og tursko ene dagen, og kledd i kjoler som andre bruker kun til pent andre dagen. Jeg får mye komplimenter for min klesstil, både menn og damer stopper opp for å si så flott jeg er. Det synes jeg er hyggelig, men ikke derfor jeg kler meg som jeg gjør.
Vi er litt kjedelige i fargene synes jeg, det går liksom i svart, grått, osv

Jeg kan bruke pene sneakers til kjoler, også sandaler, høye heler, støvletter. Spørs på humøret :) 

Jeg strikker og jeg må innrømme at ingenting ser penere ut enn en fin strikket genser. Da blir til og med turbukse flott 🤩

Så enig vi nordmenn kunne kledd oss opp litt, kastet hullete klær f.eks. Noen burde også dusje litt oftere. Jeg er mer opptatt av det enn klær som ts. Personlighygiene burde flere være opptatt av, det er et mareritt å ta kollektiv da det stinker. 

Anonymkode: b58e6...aee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sneakers = amerikansk poppisnavn for joggesko. 

Dette er eksempler på sneakers man ikke kan jogge i uten å få skader. Synes de er helt ok å bruke til en kjole.

Screenshot_20240806_094253_Chrome.jpg

Screenshot_20240806_094302_Chrome.jpg

Endret av PusheenPusheen
dobbelbilde
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...