Gå til innhold

Hvorfor kler folk seg så ufattelig stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, hva er egentlig greia med den gjengse nordmann, som ser ut som at de er på vei til fjellet for langtur, men som egentlig skal på kino og så på restaurant etterpå? Hvorfor er det så få nordmenn som legger litt flid i hvordan de presenterer seg til omverden?

Menn: Jeg ser så mye stygge jeans/turbukser kombinert med jack and jones-tskjorte på sommeren, og et par ihjelslitte joggesko/tursko som ikke har blitt vasket siden de ble kjøpt for 6 år siden. Er det litt kaldt, slenger de over en fæl allværsjakke eller dunjakke som er LITT for liten og fremhever magen på verst tenkelige vis. Unge menn drar på seg grå sweatpants, slike som egentlig bare burde eksistere innenfor husets fire vegger, og slenger en klassisk løpejakke over og kaller det en outfit.

Kvinner: har ofte strikket genseren selv, en fargerik variant med koselig mønster i gult, kombinert med jeansen som passet før jul, men ikke nå lenger, og en herlig, posete skinnveske. Passer godt til den okergule dunjakken de fikk kjøpt på salget til Stormberg. Stormberg, ja - Skikkelig skal det være når man skal ut og farte fra busstoppet til kjøpesenteret. De unge jentene har hørt at det er lurt å dra jeansen så langt over magen man kan, og at kroppsfasongen ikke har noe å si for resultatet. Croptop og highwaist FTW. Med stygge joggesko, selvsagt.

Det er som om folk konkurrerer om å se verst mulig ut. Unge som gamle. Gud forby at man faktisk gjorde en innsats for å se litt fin ut.

Seriøst, hva er greia?? Hva skjedde?

Anonymkode: 35c35...7b9

• Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må humre av innlegget ditt. Mange kler seg praktisk, ja. Kler meg ikke slik selv med mindre jeg skal på tur. 

Men hva synes du er fint feks?

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette høres ut som kvinner 50 pluss på bygda. 

Anonymkode: e79af...f08

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sam Jones skrev (31 minutter siden):

Må humre av innlegget ditt. Mange kler seg praktisk, ja. Kler meg ikke slik selv med mindre jeg skal på tur. 

Men hva synes du er fint feks?

Det er veldig mye som kan være fint. 

Jeans som sitter bra, med en enkel tskjorte og fin blazer til, fungerer for alle. På vinteren et par støvletter/skinnsko og ullkåpe/jakke, i stedet for parkas og tursko. 

Folk trenger ikke å se ut som motepersonligheter. Men det går så langt mellom hver person som kler seg noenlunde ok.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette høres ut som kvinner 50 pluss på bygda. 

Anonymkode: e79af...f08

Jeg ser nesten noe annet, midt i sentrum av hovedstaden.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er veldig mye som kan være fint. 

Jeans som sitter bra, med en enkel tskjorte og fin blazer til, fungerer for alle. På vinteren et par støvletter/skinnsko og ullkåpe/jakke, i stedet for parkas og tursko. 

Folk trenger ikke å se ut som motepersonligheter. Men det går så langt mellom hver person som kler seg noenlunde ok.

Ja, enig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt enig. Nordmenn klarer ikke kle seg. Trenger ikke dra lenger enn Sverige og Danmark før det er noe helt annet.

Anonymkode: f70b8...5ec

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er praktisk og behagelig kanskje? Folk bryr seg kanskje ikke så mye? 

Jeg har en jobb med dresscode, sabla ubehagelig med dress, skjorte og stiletter på vinteren. Men jeg ser stilig ut om ikke annet. Kler meg ikke slik privat. 

Anonymkode: e867b...83c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du synes det er stygt. De har tydeligvis en annen oppfattelse og prioritering.

Få ting er uansett styggere enn folk som setter seg og sine meninger om andre så høyt som det du gjør ts. 

Anonymkode: a72d0...6c0

• Liker 19
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, hva er egentlig greia med den gjengse nordmann, som ser ut som at de er på vei til fjellet for langtur, men som egentlig skal på kino og så på restaurant etterpå? Hvorfor er det så få nordmenn som legger litt flid i hvordan de presenterer seg til omverden?

Menn: Jeg ser så mye stygge jeans/turbukser kombinert med jack and jones-tskjorte på sommeren, og et par ihjelslitte joggesko/tursko som ikke har blitt vasket siden de ble kjøpt for 6 år siden. Er det litt kaldt, slenger de over en fæl allværsjakke eller dunjakke som er LITT for liten og fremhever magen på verst tenkelige vis. Unge menn drar på seg grå sweatpants, slike som egentlig bare burde eksistere innenfor husets fire vegger, og slenger en klassisk løpejakke over og kaller det en outfit.

Kvinner: har ofte strikket genseren selv, en fargerik variant med koselig mønster i gult, kombinert med jeansen som passet før jul, men ikke nå lenger, og en herlig, posete skinnveske. Passer godt til den okergule dunjakken de fikk kjøpt på salget til Stormberg. Stormberg, ja - Skikkelig skal det være når man skal ut og farte fra busstoppet til kjøpesenteret. De unge jentene har hørt at det er lurt å dra jeansen så langt over magen man kan, og at kroppsfasongen ikke har noe å si for resultatet. Croptop og highwaist FTW. Med stygge joggesko, selvsagt.

Det er som om folk konkurrerer om å se verst mulig ut. Unge som gamle. Gud forby at man faktisk gjorde en innsats for å se litt fin ut.

Seriøst, hvorfor bryr du deg så mye om hvordan folk kler seg? La nå folk få bruke de klærne de vil 🙄 

Jeg kler meg i de klærne som jeg synes er behagelige og fine og kunne ikke brydd meg mindre om hva sånne folk som deg måtte mene om det 😄 

Ikke sikkert at folk synes du kler deg fint heller, just saying... Få deg heller en sunn hobby du, istedenfor å henge deg opp i noe så trivielt som klærne til folk 😄

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, nå var jeg og mannen nylig på en dyr restaurant som også er populær blant turister med litt tykke lommebøker. Nå var riktignok vi der for å feire en stor anledning, og hadde derfor pyntet oss i henhold til det, men jeg må si at det var stoooor differanse mellom de norske og de utenlandske gjestene. Det var ikke nordmenn som så ut som de egentlig skulle på en tur i fjellet, og ikke på en bedre restaurant, det var det i hovedsak folk fra USA og Tyskland som gjorde. Ja de asiatiske gjester var heller ikke kledd noe bedre, selv om de ikke akkurat var kledd for fjelltur heller.

Var faktisk så sjokkert over bekledning til de amerikanske gjester at jeg spurte en amerikansk venninne om dette var normalt i amerika, og da svarte hun at utover i miljøer hvor det å vise frem sin rikdom også kommer til uttrykk i bekledning var nok ikke amerikanske folk flinke til å kle seg opp nei. Ikke engang for å gå på finere restaurant. 

De som hadde kledd seg pent var nordmenn og svensker. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor gidder du å bry deg med hva andre gjør?

Anonymkode: e7b1d...ffd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hehe, hmm, ja. Men da får du vise folk åssen det skal gjøres da. Sette standarden. Frem med stiletthælene.. gå rundt som om du er Gabrielle fra Frustrerte Fruer. ^^ krølltang ^^ osv. 

do dis! Not dat! 

Anonymkode: 233e8...be9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min forklaring: Vi bor i et land hvor det plutselig blir det kaldt eller kommer nedbør. 

Vi bor også i et land hvor vi gjerne snobber nedover. 

Forøvrig, er ikke enig i premisset ditt, du bruker ordet 'stygt', som indikerer smak. 

Smaken er som kjent delt. Og "opinions don't equal facts.

Så, dermed er det vanskelig å svare på spørsmålet ditt, for det fins ikke noe annet svar på smakssaker. 

Gud forby at man evner å se lenger enn sin egen nese (aka opinions equal facts and everyone's entitled to their own) Men du troller kanskje, hva vet jeg. 😄😄

Endret av klarinetta
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det er praktisk og behagelig og ikke alle av oss har så mye penger at vi kan kjøpe nytt men en gang klærne begynner å bli stygge.

Anonymkode: 19c3c...c81

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I alle dager. Hva slags miljøer? 

Var ute og spiste på Sørenga, så en ettermiddagsrunde på Grünerløkka neste dag, i løpet av helgen. Så ingenting av det du beskriver her. 

Er selv i 40-årene, og kjenner ingen som strikker egne klær. 

Anonymkode: 34a72...01c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i de klærne som er behagelig for meg og som jeg selv synes er fine. Ser forsåvidt ikke disse menneskene du beskriver, så ofte at det skulle gå på irritasjonen løs.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ser du disse menneskene? Hvis jeg er hjemme og skal en tur på butikken, så gidder jeg ikke kle meg om. Da blir det ofte ymse komboer av joggebukser/tights (eventuelt jeans), småslarkete genser/t-skjorte og joggesko. På vinteren er det ullsko fra alfa og en tjukk dunjakke fordi jeg velger å være varm fremfor stilig. En elegant ullkåpe varmer ikke like godt som en god dunjakke i 20-25 minus.

Hvis jeg derimot skal på jobb eller ut og spise, så kler jeg meg mer ordentlig. Er det høvelig mildt vær kan jeg gjerne ta på kjole eller skjørt og topp, og støvletter. Er det kaldt blir det som oftest jeans og en litt ordentlig genser. Jakke blir fortsatt lite flatterende dunjakke for å holde varmen, men den skal jo av når jeg oppholder meg inne uansett.

Jeg er også av den oppfatning av at man ikke skal slite på pentøyet hjemme, så jeg skifter til slaskeklær når jeg kommer hjem. Blir det spontan butikktur, blir det i slaskeklær.

Anonymkode: d4e22...48b

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle er så opptatt av mote 🤷🏼‍♀️ pleier ikke å bry meg så mye, og i alle fall ikke om hva andre har på seg. 

Anonymkode: 13b05...c1d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...