Gå til innhold

Historisk temperaturdata for Nordpolen

BlackSunshine

Anbefalte innlegg

Flere ganger de siste 2 årene har jeg lest om turister som kommer til Norge for å kjøle seg ned. Somrene er for varme for dem i sine hjemland (sør i Europa eller USA). 

Så var det noen som kommenterte at temperaturene i verden var stigende, mens her i Norge har dette ikke vært tilfelle de siste årene.

Derfra tenkte jeg at det hadde vært interessant å se på hvordan temperaturen på Nordpolen har utviklet seg. Ikke issmelting og slikt, men temperaturen. Inkludert de siste årene. Men jeg finner ikke data på dette. 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/5/2024 at 9:31 AM, AnonymBruker said:

Første googletreffet gir https://www.grida.no/resources/5281

Anonymkode: 1ca47...f43

jøss. det kom ikke opp på mitt søk. men takk! eldre data hadde vært enda mer interessant, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BlackSunshine skrev (15 timer siden):

jøss. det kom ikke opp på mitt søk. men takk! eldre data hadde vært enda mer interessant, dog.

Dataene begynner i 1880, ser det ut til. Litt rart siden det begynte å komme folk dit først på 1900-tallet, men verdiene er kanskje matematiske modeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Dataene begynner i 1880, ser det ut til. Litt rart siden det begynte å komme folk dit først på 1900-tallet, men verdiene er kanskje matematiske modeller. 

Det er data for arktis, ikke nordpolen spesifikt.

Her er litt om hvordan målingene ble utført:
https://www.cambridge.org/core/journals/polar-record/article/abs/historical-methods-of-temperature-measurement-in-arctic-and-antarctic-waters/19228BA8FC36CC7099D2604F4DB0E344

Anonymkode: 90efe...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...