Gå til innhold

Savner forfattere som er gode på følser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Savner fortattere som er gode på å skildre følser og indre tanker hos karakterene. Synes det som oftest føles veldig overfladisk når forfattere kommer med indre dialog. Jeg savner dybde i karakterene jeg leser. Innimellom kommer jeg over bøker hvor forfatteren klarer å sette seg mer inn i menneskets psyke og det gir så mye mer til storyen.

Jeg liker mye handling i bøkene jeg leser men er skjeldent forfattere som er gode på å bygge opp handling også er gode på en så viktig del av karakterbyggingen.

Flere som har merket seg dette? Eller er det bare jeg som har uflaks med bøkene jeg velger?

Anonymkode: 3d98e...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Savner fortattere som er gode på å skildre følser og indre tanker hos karakterene. Synes det som oftest føles veldig overfladisk når forfattere kommer med indre dialog. Jeg savner dybde i karakterene jeg leser. Innimellom kommer jeg over bøker hvor forfatteren klarer å sette seg mer inn i menneskets psyke og det gir så mye mer til storyen.

Jeg liker mye handling i bøkene jeg leser men er skjeldent forfattere som er gode på å bygge opp handling også er gode på en så viktig del av karakterbyggingen.

Flere som har merket seg dette? Eller er det bare jeg som har uflaks med bøkene jeg velger?

Så artig at du sier det, jeg sitter i skrivende stund og forsøker å skrive en roman men nettopp følelser som et sentralt tema! Si i fra hvis du vil testlese, er tidlig i prosjektet mitt og enhver form for tilbakemelding er nyttig for meg :) Sender deg DM hvis du er interessert 

Anonymkode: 0f3a7...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan anbefale» Remarkably Bright Creatures» 

Synes også at Ishiguro Kazuo lykkes i gode karakterer med utvikling og innsyn i følelser, særlig The Remains of The Day, Never Let Me Go, og Klara and the Sun.

Elizabeth Strout synes jeg for så vidt også at skriver nydelig og helt fantastisk, en virkelig sterk innsikt i mennesker. Bøkene er dog litt treige, og det er jo nettopp det som er poenget ditt, at bøker skm lykkes med dette, mangler at det skjer noe? Samtidig er de relativt korte og det er fort gjort å lese dem ut. Liker bedre bøkene Olive Kitteridge enn Lucy-serien, synes det skjer litt mer der

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 6.45):

Kan anbefale» Remarkably Bright Creatures» 

Synes også at Ishiguro Kazuo lykkes i gode karakterer med utvikling og innsyn i følelser, særlig The Remains of The Day, Never Let Me Go, og Klara and the Sun.

Elizabeth Strout synes jeg for så vidt også at skriver nydelig og helt fantastisk, en virkelig sterk innsikt i mennesker. Bøkene er dog litt treige, og det er jo nettopp det som er poenget ditt, at bøker skm lykkes med dette, mangler at det skjer noe? Samtidig er de relativt korte og det er fort gjort å lese dem ut. Liker bedre bøkene Olive Kitteridge enn Lucy-serien, synes det skjer litt mer der

Takk for gode tips, da har jeg lagt inn bestilling på alle bøkene, uten om Klara and the sun da den ikke var inne i nettbutikken.

Har hørt positivt om Elizabeth strout før men valgt å ikke kjøpe de tidligere da jeg søker at det også er en del handling. Men klikket hjem de 2 olive bøkene for å gi henne en sjanse. Savner virkelig dybde i karakterene, så takk igjen for tips🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Ove Knausgård og Jon Fosse er god på å skildre følelser.

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg leser Elena Ferrantes Svikne dagar nå, og synes den er veldig god på nettopp dette. 

Anonymkode: 7c47c...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 20.26):

Thomas Korsgaard.

Anonymkode: 3d83d...5ad

Heller Edouard Louis. Samme tematikk, men en mye dyktigere forfatter. Jeg klarte bare å lese den første til Korsgaard. Viktig historie, men ingen god forfatter.

Kan også anbefale bøkene til Karin Smirnoff om Jana Kippo.

Anonymkode: c592c...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 15.31):

Takk for gode tips, da har jeg lagt inn bestilling på alle bøkene, uten om Klara and the sun da den ikke var inne i nettbutikken.

Har hørt positivt om Elizabeth strout før men valgt å ikke kjøpe de tidligere da jeg søker at det også er en del handling. Men klikket hjem de 2 olive bøkene for å gi henne en sjanse. Savner virkelig dybde i karakterene, så takk igjen for tips🙂

Det var jeg som anbefalte Elizabeth Strout, vet ikke hvorfor jeg trykte på anonym. Håper du liker dem, de er jo ganske karakterdrevet, altså mye indre liv og mindre «som skjer». Samtidig er bøkene ganske korte, så selv om de er trege, varer de ikke en evighet liksom. Og… Olive Kitteridge sitt indre liv er rikt og fascinerende i seg selv, syntes jeg i hvertfall.

Leste nettopp The Dutch House av Ann Patchett, og kom på denne tråden, for denne synes jeg var helt fantastisk, og det nettopp på grunn av karakterene. Kanskje er det noe for deg? 

Av «lettere underholdning» synes jeg Marian Keyes er et geni når deg gjelder følelser, sinnsstemning og mennesker generelt, og så skriver hun med et veldig lett og lekent språk som skaper en del humor i seg selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...