Gå til innhold

Stå over hyttetur med vennepar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med følelsen av at det du ønsker er vår støtte til å takke nei til denne turen. Særlig fordi det plutselig kom inn nye momenter som vonde stoler og vond seng. Pluss dårlig vær slik at alle må være sammen hele tiden. At du egentlig ikke har lyst til dette, men bruker helsa som påskudd for å takke nei. 

Du har et utbrudd av sykdommen din nå, men i dag er det mandag, og hytteturen du takket ja til er til helgen igjen. Du skrev tråden i går, så da var det faktisk nesten en uke til. Bruk den uka på å prøve å komme til hektene. Jeg er enig med AB...68e om det med at vennene kan bli avventende til å invitere på nytt. Men som jeg sa i mitt første innlegg: du må selv kjenne på hvor syk du er denne gangen. 

Jeg er en av disse kronikerne selv, og jeg pleier å gjøre slik som en del har foreslått; jeg er med på selve reisen, men deltar ikke på vandreturer eller andre anstrengende aktiviteter. I de periodene hytta er tom utnytter jeg alenetiden til å hvile og avspenne. 

Anonymkode: 7b23b...72d

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som kjæreste og venn hadde jeg blitt skuffet ja. 

Og som venn hadde jeg nok vært litt avventende med å invitere på nytt. Å koordinere en helg for hyttetur krever mye planlegging for 4 voksne..

Anonymkode: 1c71a...68e

Så da mener du jeg bare skal bite i meg smertene og dra? Det er sjelden jeg er så ille som nå, man må da kunne planlegge kjekke ting selv om man er kronisk syk? Hva om en av de andre fikk influensa eller noe? Da hadde det liksom vært greit, eller?

Anonymkode: d8734...04e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter med følelsen av at det du ønsker er vår støtte til å takke nei til denne turen. Særlig fordi det plutselig kom inn nye momenter som vonde stoler og vond seng. Pluss dårlig vær slik at alle må være sammen hele tiden. At du egentlig ikke har lyst til dette, men bruker helsa som påskudd for å takke nei. 

Du har et utbrudd av sykdommen din nå, men i dag er det mandag, og hytteturen du takket ja til er til helgen igjen. Du skrev tråden i går, så da var det faktisk nesten en uke til. Bruk den uka på å prøve å komme til hektene. Jeg er enig med AB...68e om det med at vennene kan bli avventende til å invitere på nytt. Men som jeg sa i mitt første innlegg: du må selv kjenne på hvor syk du er denne gangen. 

Jeg er en av disse kronikerne selv, og jeg pleier å gjøre slik som en del har foreslått; jeg er med på selve reisen, men deltar ikke på vandreturer eller andre anstrengende aktiviteter. I de periodene hytta er tom utnytter jeg alenetiden til å hvile og avspenne. 

Anonymkode: 7b23b...72d

Nei, det stemmer ikke at jeg ikke har lyst. Jeg har veldig lyst i utgangspunktet. Men man gleder seg ikke til noe man vet vil gjøre sterke smerter enda verre. Ja, det er noen dager til fredag, og det kan bedre seg. Men jeg vet av erfaring at det tar tid når jeg først har blitt så ille som nå. Jeg trenger heller ikke deres støtte for å ta valget, valget tar jeg selv uansett, jeg ville bare høre tanker. Egentlig bare dumt å starte tråden forsåvidt, for dere kjenner ikke min kropp og hva jeg tåler og ikke, sånn som det er nå. 

For ordens skyld, det er vi som har invitert dem. Ikke omvendt. Men ja, jeg syns det er veldig leit å måtte avlyse, er redd for manglende forståelse og hva det evt vil gjøre med en gryende ny vennerelasjon (som dette andre paret er for meg). Hadde det vært mine egne venner, så hadde de forstått uten problem.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror jeg hadde blitt med, men redusert intensiteten og tatt godt med hviletid. 

Anonymkode: 145cb...2a0

Dette er en god ide i teorien, men i praksis blir det ikke hviletid når man er borte hjemmefra og skal bo sammen med andre mennesker man ikke kjenner så godt. Mange her drar frem at det blir litt stusselig for de andre om TS ikke blir med, men det kan like gjerne bli litt stusselig om TS blir med men trekker seg mye tilbake for å hvile.
Jeg hadde sagt ifra nå på forhånd at formen er dårlig og at hun trenger å ta en hjemmehelg for å hente seg inn. Så får de andre avgjøre om de vil gjennomføre hytteturen uten henne eller flytte den til senere.

Anonymkode: 56282...6fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så da mener du jeg bare skal bite i meg smertene og dra? Det er sjelden jeg er så ille som nå, man må da kunne planlegge kjekke ting selv om man er kronisk syk? Hva om en av de andre fikk influensa eller noe? Da hadde det liksom vært greit, eller?

Hvis du er syk som influensa så er det vel ingenting å lure på. 

Men ja, som venn hadde jeg nok satset på mer stabile venner. Kjipt for deg, du har jo ikke valgt sykdom. Men jeg har jo venner for å treffe dem 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en god ide i teorien, men i praksis blir det ikke hviletid når man er borte hjemmefra og skal bo sammen med andre mennesker man ikke kjenner så godt. Mange her drar frem at det blir litt stusselig for de andre om TS ikke blir med, men det kan like gjerne bli litt stusselig om TS blir med men trekker seg mye tilbake for å hvile.
Jeg hadde sagt ifra nå på forhånd at formen er dårlig og at hun trenger å ta en hjemmehelg for å hente seg inn. Så får de andre avgjøre om de vil gjennomføre hytteturen uten henne eller flytte den til senere.

Ikke enig i at det blir stusselig om hun trekker seg tilbake for å hvile innimellom. De gangene vi er på hyttetur med venner er det aldri sånn at man sitter og snakker sammen hele tiden uansett. Noen ønsker å lese en stund, noen må jobbe, og noen har vond rygg og må ta lange pauser på soverommet.

Anonymkode: b6165...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du ikke i form så avlys. Men jeg er den i vennegjengen som lever med kroniske diagnoser og smerter. Og jeg har med ekstra madrass, puter osv. Vennene mine bærer det med glede inn. Og de tar hensyn til at jeg må sove på dagtid om jeg er veldig dårlig. Da går de tur (i alt slags vær), tar seg en kjøretur eller hviler de også. Om klokken går uten at jeg hviler kan plutselig en av de andre si «er det ikke på tide med Anine-hvilen nå?». Så tar vi alle oss en siesta. Jeg håper og tror at dette bare betyr at det at jeg er med veier opp for at jeg ikke alltid bidrar like mye. Og andre ganger når sykdommen er i rolig fase så drar jeg lasset jeg og. Men om du alt nå ser at kroppen er så utkjørt og vond at dette ikke lar seg gjøre så syns jeg du skal hive inn handkleet allerede nå.  Forklar situasjonen - evt kom med ide til ny dato, eller noe annet dere kan finne på :)

Anonymkode: 62280...da1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar, alle sammen. Ser flere skriver at dere hadde blitt med likevel, og heller tatt det litt rolig. Det er meldt stygt vær, så det blir nok mest innetid, og dermed samtaler som pågår gjennom hele helgen. Ingen gode stoler å sitte i sånn at jeg får hvile skikkelig, og en hard og vond seng. Har jo lyst å være med og har gledet meg til dette, men dette kommer til å bli en kjempestor påkjenning for kroppen, og forverring av smerter. Syns det er en vanskelig situasjon, vil ta vare på meg selv, men vil ikke skuffe😞

🥺🥺

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk innrømme at jeg egentlig forventer en liten heads up dersom det er risiko for at hyttetur e.l blir avlyst. Selv om det ikke avlyses for alle. Rett og slett fordi det er utrolig kjipt å planlegge noe og uvitende gå rundt og tro at alle er klare for tur, for så å i etterkant finne ut at det ikke stemte. Resten har forventninger om at du skal være med. Du trenger selvsagt ikke å utbrodere om alt mulig. Men å fremstå som om man er klar når man kanskje ikke er det synes jeg går utover flere enn kun deg selv. 
Jeg skal absolutt ikke sammenligne meg som ikke har kronisk sykdom med deg som har det. Men jeg er feks ikke et topp-tur menneske som går krevende toppturer. Da informerer jeg om dette hvis det planlegges tur/hytte med noen som er vant til slik. Slik ikke de går rundt og gleder seg til felles topptur og så sier jeg at jeg ikke orker/er i form til det kort tid før. Hadde de tenkt en topp-tur helg så er det bedre de kan invitere noe med lik interesse enn å ha meg med akkurat den gangen. 

Anonymkode: 0904e...19a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kroppen din trenger hvile sier du selvsagt fra , å lar være å dra. Så får de andre tre selv bestemme om de drar uten deg , eller utsetter hytteturen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å lære seg god hvile og avspenning, slik at man kan slappe godt av fysisk andre steder enn hjemme også. Men skjønner poengene dine også.

Anonymkode: 145cb...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er sant. Disse kroniske sykdommene har jeg jo alltid, men det er jo nettopp graden av det nå da, som gjør at jeg kjenner jeg helst ikke klarer å være med. Men det du skriver i siste avsnitt er jo leit da, det er jo litt kjipt å være årsaken til at helgen blir litt annerledes enn først tenkt. 

Det er ikke DU som er årsaken, det er at du er syk, noe som er utenfor din kontroll! ❤️ 

Gjør det som er best for deg her og nå og på sikt. Hvis du presser deg nå hva kommer det til å koste senere? Og kommer du til å greie å kose deg å ha det hyggelig? Du har kronisk sykdom, ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 2a352...297

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo egentlig svaret, men sliter med å stå i det. Å være kronisk syk suger.

Anonymkode: 28448...5c5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier alltid nei takk til overnattingsturer på ukomfortable hytter; særlig når man i tillegg skal bo tett innpå folk utenfor den aller nærmeste kretsen. Jeg er imidlertid klar og tydelig på mine pregeranser, og er ikke av typen som trekker seg i siste liten.

Anonymkode: c665a...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis du er syk som influensa så er det vel ingenting å lure på. 

Men ja, som venn hadde jeg nok satset på mer stabile venner. Kjipt for deg, du har jo ikke valgt sykdom. Men jeg har jo venner for å treffe dem 

Men da er det jo veldig bra at jeg ikke har venner som deg da😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er syk, så blir du ikke med.

Anonymkode: 6bed8...c61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som dette egentlig ikke er noe å lure på. Bli hjemme! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må faktisk innrømme at jeg egentlig forventer en liten heads up dersom det er risiko for at hyttetur e.l blir avlyst. Selv om det ikke avlyses for alle. Rett og slett fordi det er utrolig kjipt å planlegge noe og uvitende gå rundt og tro at alle er klare for tur, for så å i etterkant finne ut at det ikke stemte. Resten har forventninger om at du skal være med. Du trenger selvsagt ikke å utbrodere om alt mulig. Men å fremstå som om man er klar når man kanskje ikke er det synes jeg går utover flere enn kun deg selv. 
Jeg skal absolutt ikke sammenligne meg som ikke har kronisk sykdom med deg som har det. Men jeg er feks ikke et topp-tur menneske som går krevende toppturer. Da informerer jeg om dette hvis det planlegges tur/hytte med noen som er vant til slik. Slik ikke de går rundt og gleder seg til felles topptur og så sier jeg at jeg ikke orker/er i form til det kort tid før. Hadde de tenkt en topp-tur helg så er det bedre de kan invitere noe med lik interesse enn å ha meg med akkurat den gangen. 

Anonymkode: 0904e...19a

Jeg er helt enig. Det hadde irritert meg gevaldig hvis noen ikke fortalte (uten å gå i detaljer) at de har XYZ sykdom/helsegreia som betyr en viss risiko for at de må avlyse med kort varsel. Så er man i det minste forberedt og kan lage en backup plan. 

Anonymkode: a4d71...eba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på deg selv først ❤️

du kan jo eventuelt si det til dem, at du er veldig sliten og dermed fått mer plager med det du plages med. Du ønsker gjerne å bli med men at du da vil prioritere å slappe av når de kanskje drar ut. Da får du jo også litt tid alene til å slappe av, om de går et par timer i fjellet etc.

Anonymkode: a4055...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit og takke nei. Kjæresten vil jo også forstå mer av hva som kan forventes i framtida i dette forholdet.

Anonymkode: 0fc87...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...