AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Del Skrevet 4. august Jeg er 45 år, og har ikke trent fast på kanskje 4-5 år. Jeg er litt overvektig (er gjennomsnittlig høy og bruker 40-42 i klær) og har ganske dårlig kondis. Jeg klarer fint å gå på fjelltur og går også opp 10 etasjer på jobb (mens jeg skjuler at jeg blir litt andpusten). Jeg har trent ganske mye i mitt liv, men jeg føler alt grunnlag har forsvunnet de siste årene. Jeg har anstrengelsesastma, og har egentlig aldri klart å jogge ordentlig, selv i de periodene jeg har trent bra (med det mener jeg løpe sammenhengende mer enn 2 km) Da jeg var ung svømte jeg på et ganske høyt nivå, og selv om jeg hadde god kondis i vannet klarte jeg aldri å overføre det til jogging på land. Jeg har nå lyst til å begynne å trene, og har egentlig veldig lyst til å klare å jogge. Men jeg blir så motløs av tanken på å gå på SATS og føle meg tykk og ufresh og dum blant de unge og spreke. Sånne «nå skal vi være en gruppe voksne damer som trener sammen» frister heller ikke. Jeg motiveres mer av litt sånn strenge trenere enn av «myk inspirasjon». Jeg er helt ærlig også redd for å ikke klare å være i en gruppe som skal jogge siden jeg altså har veldig problemer med å jogge. Dette ble kanskje litt langt og rart. Men: Er det noen som forstår meg og har noen tips til hva jeg kan gjøre av trening? Jeg bor i Bergen dersom noen har helt konkrete tips til noen PT eller opplegg som kan passe meg. Anonymkode: 69b2d...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 4. august #2 Del Skrevet 4. august Kanskje ikke helt det du ser etter, men jeg har aldri trent mye og har aldri klart å løpe/jogge langt sammenhengende. Vi snakker kortere enn 2 km hos meg… Har alltid vært misunnelig på de som bare kan ta på seg joggeskoa og ta seg en løperunde. Fant et program som het C25K. På 8-9 uker skal det få deg til å løpe 5 km sammenhengende! Er bare på uke 4, men virker lovende! Lastet ned en app som forteller når jeg skal løpe og når jeg skal gå. Funker bra for utrente meg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #3 Del Skrevet 4. august Hei! Jeg jobber fulltid som personlig trener og sitter og kjeder meg litt på ferie. Jeg kan godt gi deg noen tips Forstår jeg deg rett når jeg leser at målet ditt er å klare å jogge? Det som er med trening er at vi må trene på den aktiviteten vi ønsker å bli gode i. Vil du bli en som løper, så må vi starte der vi er og gradvis utfordre. En veldig enkel måte er å jogge så lenge du klarer før du blir andpusten, ro ned og gå til du får kontroll på pusten igjen, så løpe til du blir andpusten igjen. Gjenta. Etter hvert vil intervallene du løper bli lengre og lengre og pausene kortere Men: å øke kondisjonen kan gjøres på mange måter! Sykle ute, spinning, gå fort, romaskin, bakkeintervall, step-timer, zumba, ellipsemaskin osv osv.. Hva som helst som får pulsen opp. For å få effekt på oksygenopptak handler det om å jobbe relativt hardt, over relativt lang tid. Noen minutter minimum er vi nødt til å jobbe sammenhengende for å få god effekt. Det kan deles opp i intervaller om du synes det er bedre. Veldig mange føler seg malplassert på treningssenteret.. Men det er helt sant at de aller fleste er mest opptatt av seg selv. Veldig mange er usikre selv om de ser husvarme ut. Man vet aldri hva de andre tenker eller hvordan de har det på innsiden. Prøv å ha skylappene på. Jeg anbefaler å få et tilpasset treningsprogram, sånn at du har en plan du skal gjennomføre når du går inn. Det kan hende dette blir lettere enn du tror 🙂 Anonymkode: 4d476...07f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 4. august #4 Del Skrevet 4. august 1. De unge og spreke er ikke på sats i hele åpningstiden, ofte er det lite folk tidlig eller sent på dagen. 2. om noen tenker noe som helst over din tilstedeværelse så er det bare fordi de tenker akkurat samme som deg. I tillegg du betaler faktisk for å være der du også, så bare ta plass. 3. Ta en kontakt med de som jobber på senteret du skal trene for å få program, da vet du hva du skal gjøre nesten gang. 4. Detta fikser du! Heia deg! 👏🏻 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #5 Del Skrevet 4. august MissSkog skrev (2 timer siden): Kanskje ikke helt det du ser etter, men jeg har aldri trent mye og har aldri klart å løpe/jogge langt sammenhengende. Vi snakker kortere enn 2 km hos meg… Har alltid vært misunnelig på de som bare kan ta på seg joggeskoa og ta seg en løperunde. Fant et program som het C25K. På 8-9 uker skal det få deg til å løpe 5 km sammenhengende! Er bare på uke 4, men virker lovende! Lastet ned en app som forteller når jeg skal løpe og når jeg skal gå. Funker bra for utrente meg! Tusen takk for tips, den skal jeg sjekke ut! Anonymkode: 69b2d...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Del Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg jobber fulltid som personlig trener og sitter og kjeder meg litt på ferie. Jeg kan godt gi deg noen tips Forstår jeg deg rett når jeg leser at målet ditt er å klare å jogge? Det som er med trening er at vi må trene på den aktiviteten vi ønsker å bli gode i. Vil du bli en som løper, så må vi starte der vi er og gradvis utfordre. En veldig enkel måte er å jogge så lenge du klarer før du blir andpusten, ro ned og gå til du får kontroll på pusten igjen, så løpe til du blir andpusten igjen. Gjenta. Etter hvert vil intervallene du løper bli lengre og lengre og pausene kortere Men: å øke kondisjonen kan gjøres på mange måter! Sykle ute, spinning, gå fort, romaskin, bakkeintervall, step-timer, zumba, ellipsemaskin osv osv.. Hva som helst som får pulsen opp. For å få effekt på oksygenopptak handler det om å jobbe relativt hardt, over relativt lang tid. Noen minutter minimum er vi nødt til å jobbe sammenhengende for å få god effekt. Det kan deles opp i intervaller om du synes det er bedre. Veldig mange føler seg malplassert på treningssenteret.. Men det er helt sant at de aller fleste er mest opptatt av seg selv. Veldig mange er usikre selv om de ser husvarme ut. Man vet aldri hva de andre tenker eller hvordan de har det på innsiden. Prøv å ha skylappene på. Jeg anbefaler å få et tilpasset treningsprogram, sånn at du har en plan du skal gjennomføre når du går inn. Det kan hende dette blir lettere enn du tror 🙂 Anonymkode: 4d476...07f Takk. Jeg ønsker vel generelt å bli i bedre form, og føle meg bedre. Men jeg har, som en annen skriver her, alltid syntes det har virket så greit å snøre på seg skoene og ta seg en løpetur. Jeg tenker at det er noe som er veldig «praktisk» å klare! Men så føler jeg meg så langt unna akkurat nå! Men om jeg kombinere det å jobbe med løpingen med å gå på treningssenter og øke kondisen på andre måter. Jeg vurderer å hoppe i det å melde meg inn allerede i morgen! Anonymkode: 69b2d...0fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå