katties Skrevet 6. august 2024 #41 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Men pasienten hadde jo gitt beskjed om at det ikke skulle sies ifra. Det kan man ikke legge på sykehjemmet. De respekterte et voksent menneskes avgjørelse. Et voksent menneske som snart skal dø, skal selvsagt respekteres. Min mormor døde i fjor, vi fikk beskjed med en gang fordi dette var noe hun hadde gitt beskjed om. Min farfar døde for noen år siden, og ga beskjed om at kun ett av hans barn skulle få beskjed. Og det var da min onkel som ble "mellommann" frem til farfar var død. Er mange måter å gjøre dette på, men til syvende og sist er det pasientens ønske man skal sette høyest. Det er uverdig å gå imot et sånt ønske når det er det siste de noen sinne vil få kunne bestemme selv. Anonymkode: 8cf77...4c2 Var bare jeg som ikke hadde fått med meg kommentaren. Ja, enig i at de må respektere den døendes ønske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #42 Del Skrevet 6. august 2024 katties skrev (3 minutter siden): Er leit at faren ikke ville se noen eller snakke med noen. Ellers kan man vel være bare fornøyd med at han tydeligvis følte seg trygg nok der han var til å ta et slikt valg, og at sykehuset fulgte hans ønsker. Ellers litt dårlig gjort å bare gi folk én dag på å hente ting da... tror vi fikk 3 (vi hentet alt innen en dag). Jeg forstår jo godt at det kan være andre som venter på plassen og rommet, men det er ikke lett når noe skjer så plutselig, man kan være hvor som helst i verden. Det pleier ikke være mye igjen etter eldre på slike steder - man kunne i det minste fått et tilbud om at "vi kan putte alt oppi en eske", tenker jeg. Ja, det er jo helt vilt. Gi folk litt lengre tid, noen nærme har tross alt gått bort. katties skrev (1 minutt siden): Var bare jeg som ikke hadde fått med meg kommentaren. Ja, enig i at de må respektere den døendes ønske. Ikke noe problem, fort gjort! Anonymkode: 8cf77...4c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #43 Del Skrevet 6. august 2024 Du har fått en del respons på dette med matinntak og varsling i forkant av dødsfallet så skal ikke bemerke det. Angående rydding av rommet så er det vanlig at man får varsel om å rydde ut av rommet veldig kjapt. Det er mange i kø.. Det kan nok virke veldig umenneskelig når man står midt i sorg og sjokk og derfor virker det så kaldt når man må forholde seg til byråkrati midt i det hele. Jeg vet om noen som mistet barnet sitt og de fikk digitalt brev under 24 timer etter dødsfallet om at barnetrygden ble opphevet. Ganske rått og ikke noe man ofrer en tanke når man står i en sånn grusom tid. Anonymkode: 6887a...40b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #44 Del Skrevet 6. august 2024 katties skrev (7 timer siden): Er leit at faren ikke ville se noen eller snakke med noen. Ellers kan man vel være bare fornøyd med at han tydeligvis følte seg trygg nok der han var til å ta et slikt valg, og at sykehuset fulgte hans ønsker. Ellers litt dårlig gjort å bare gi folk én dag på å hente ting da... tror vi fikk 3 (vi hentet alt innen en dag). Jeg forstår jo godt at det kan være andre som venter på plassen og rommet, men det er ikke lett når noe skjer så plutselig, man kan være hvor som helst i verden. Det pleier ikke være mye igjen etter eldre på slike steder - man kunne i det minste fått et tilbud om at "vi kan putte alt oppi en eske", tenker jeg. Det som skal i "en eske" er garderoben, verdisaker, malerier og foto, nips, toalettsaker, potteplanter, gjerne skap/reoler, kommoder, sofa, sofabord, lenestoler, TV, kanskje et lite kjøleskap, osv. Langtidspasientene har gjerne en del. 1 dag er selvsagt lite tid, men for de eldre som bor hjemme i nær hjelpeløse tilstander med hjemmesykepleie på tilsyn, betyr disse dagene noe. Ts, samtykkekompetente pasienter har rett til å skjerme informasjonen om sin helse overfor familien. Anonymkode: 3a96e...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 6. august 2024 #45 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det som skal i "en eske" er garderoben, verdisaker, malerier og foto, nips, toalettsaker, potteplanter, gjerne skap/reoler, kommoder, sofa, sofabord, lenestoler, TV, kanskje et lite kjøleskap, osv. Langtidspasientene har gjerne en del. 1 dag er selvsagt lite tid, men for de eldre som bor hjemme i nær hjelpeløse tilstander med hjemmesykepleie på tilsyn, betyr disse dagene noe. Ts, samtykkekompetente pasienter har rett til å skjerme informasjonen om sin helse overfor familien. Anonymkode: 3a96e...c0c Jeg selv har ryddet etter flere eldre. Det var totalt en eske ca, pluss noe småtteri: et par potteplanter, en PC, vekkerklokke, toalettsaker var tannbørste, tannkrem, hudkrem og øyedråper. Et pledd. Vet ikke hvor du har sett det, men der jeg har vært (4 ulike steder), når de er på det stadiet at de ikke klarer seg alene så trenger de ofte ikke tungt møblerte rom (heller det motsatte, for de må bwvege seg rundt med rullator/rullestol/hjelpepleier), så det er ikke noe ekstra møbler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #46 Del Skrevet 6. august 2024 AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 19.16): 🌸Tusen takk til dere som har svart, jeg fikk behov for å skrive om det.🌸 Anonymkode: 8ffc9...2ce Kondolerer 🥀🥀🥀 Anonymkode: 10914...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2024 #47 Del Skrevet 6. august 2024 katties skrev (9 timer siden): Absolutt ikke enig med dem som sier at livet bare "går sin gang" - det å si ifra til familien hvis noen blir dårlig er både for at familien skal kunne få snakket med den døende, og for at den døende skal kunne ha familien rundt seg i tiden før de dør - ikke bare maskiner og kanskje noen tilfeldige helsesykepleiere. Synes det er veldig dårlig gjort av de å ikke si ifra - er slikt folk skriver i aviser for. Det er ikke en verdig måte å behandle en døende eller deres familie når de VET noen holder på å dø. Man skal da respektere pasientens ønsker! Det er uverdig å ikke gjøre det. Ikke alle ønsker å ha noen på dødsleiet, det må jammen være opp til den enkelte å bestemme dette. Anonymkode: 0e563...f69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bdog Skrevet 7. august 2024 #48 Del Skrevet 7. august 2024 katties skrev (På 6.8.2024 den 11.48): Jeg skjønner deg ❤️ Synes absolutt ikke det er greie rutiner av sykehjemmet. Da min bestemor ble dårlig ble moren min oppringt så fort de trodde det kunne være noe alvorlig. Det gjorde at hun både fikk tid til å bli fraktet relativt langt, og at familie som bodde noen timer unna kunne komme på besøk og ta avskjed. Absolutt ikke enig med dem som sier at livet bare "går sin gang" - det å si ifra til familien hvis noen blir dårlig er både for at familien skal kunne få snakket med den døende, og for at den døende skal kunne ha familien rundt seg i tiden før de dør - ikke bare maskiner og kanskje noen tilfeldige helsesykepleiere. Synes det er veldig dårlig gjort av de å ikke si ifra - er slikt folk skriver i aviser for. Det er ikke en verdig måte å behandle en døende eller deres familie når de VET noen holder på å dø. EDIT: ift til det å ikke ta til seg næring. Det er egentlig ekvivalent med å si at han er døende. Når folk ikke spiser pga en operasjon eller annen skade de skal komme seg gjennom, så kan sonde settes inn, eller de kan mates intravenøst. Når en eldre person slutter å spise så betyr det ofte at organene og fordøyelsessystemet begynner å stoppe opp, og da er det kanskje en uke igjen til de dør. Har vært gjennom dette flere ganger allerede. Man kan også gjøre noe anslag ut ifra hjertefrekvens, farge på urin osv. Din mor sto da som nærmeste pårørende. TS sin far ønsket ikke ha nærmeste pårørende, og ønsket ikke at noen skulle informeres. Da kan heller ikke sykehjemmet bryte loven ved og informere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bdog Skrevet 7. august 2024 #49 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 12.29): Ja, det er jo helt vilt. Gi folk litt lengre tid, noen nærme har tross alt gått bort. Ikke noe problem, fort gjort! Anonymkode: 8cf77...4c2 Det er jo ønskelig og gi folk tid, men realiteten er at det er mange som venter på plass på sykehjem. Det haster faktisk med og få rommet klart til nye, syke pasienter som ikke kan klare seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #50 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 12.19): Trist at faren din døde, men du kan ikke klandre noen her. Døden er en del av livet enten vi vil det eller ei. Det er normalt at folk slutter å spise når livet nærmer seg slutten. Hvis faren din hadde gitt beskjed om at pårørende ikke skulle varsles, så var det hans ønske. Som voksen har man (heldigvis) en del rettigheter når det gjelder eget liv og helse. Så kan selvfølgelig andre være uenige og misfornøyde med det, men sånn er det. Du bestemmer over ditt eget liv. Som jeg forstår hadde dere et anstrengt forhold, og jeg antar det ligger en del mer bak reaksjonene dine her. Kanskje dette er noe du bør jobbe med, i stedet for å angripe folk som ikke har fortjent det. Anonymkode: c1bb9...f5a 🌸Angriper ingen, jeg bare ønsker de hadde ringt og informert, det var alt.🌸 🌸Tusen takk til alle som har svart.🌸 Anonymkode: 8ffc9...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #51 Del Skrevet 7. august 2024 Bdog skrev (6 timer siden): Det er jo ønskelig og gi folk tid, men realiteten er at det er mange som venter på plass på sykehjem. Det haster faktisk med og få rommet klart til nye, syke pasienter som ikke kan klare seg selv. Jeg forstår det så godt, men likevel så tungt. Anonymkode: 8ffc9...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 9. august 2024 #52 Del Skrevet 9. august 2024 Kondolerer ❤️ Var din far klar til siste slutt? Så lenge han var det og ikke var under vergemål så var det hans ønske og det må et sykehjem respektere. Det er likevel en fryktelig ting å få det sjokket du nok fikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #53 Del Skrevet 18. august 2024 MiominMio skrev (På 9.8.2024 den 15.48): Kondolerer ❤️ Var din far klar til siste slutt? Så lenge han var det og ikke var under vergemål så var det hans ønske og det må et sykehjem respektere. Det er likevel en fryktelig ting å få det sjokket du nok fikk. ⭐Takk🌸 Anonymkode: 8ffc9...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå