Gå til innhold

Sykehjem gav ikke beskjed

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han ba om. det visstnok.

Anonymkode: 8ffc9...2ce

Da er det derfor dere ikke fikk beskjed, for da har de ikke lov til å gi beskjed til dere. Han kan også nekte å ta til seg næring. 

Anonymkode: 9f56f...c36

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kondolerer så mye ts, skjønner det er forferdelig mye følelser og vanskelig, først få beskjed om at han er borte, så komme og rydde ut innen en dag, ikke rart du er sjokkert og opprørt, klem❤️

Anonymkode: 90c0d...1fb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kondolerer så mye ts, skjønner det er forferdelig mye følelser og vanskelig, først få beskjed om at han er borte, så komme og rydde ut innen en dag, ikke rart du er sjokkert og opprørt, klem❤️

Anonymkode: 90c0d...1fb

Takk🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ser når en pasient begynner å bli terminal. Tar ikke i seg næring, sover mye og de går inn i sin egen verden. Samtidig blir metning og blodtrykk målt og ofte er det ujevnt. 
pårørende skal da varsles ved forandring, og bli bedt om å komme. 
Noen dødsfall skjer brått og uventet, men de flere får inn i en terminalfase 

Anonymkode: cdae1...b47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer TS 💔

Forstår smerten i etterkant over å ikke ha fått viktig informasjon om din fars helse. Det burde du hatt krav på.

Opplevde noe lignende da min morfar døde. Sykehuset opplyste ikke om at han hadde falt på vei til toalett på kvelden og tilstanden hans ble drastisk forverret. Ingen i familien fikk beskjed, han døde alene neste morgen 😞

Det tar tid å få slike følelser på avstand, og man må være bevisst på å ikke dyrke smerten og bli bitter. Livet innebærer en del slag i trynet 🩷

Medfølelse i sorgprosessen din 🌹

Anonymkode: d4410...931

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kondolerer TS 💔

Forstår smerten i etterkant over å ikke ha fått viktig informasjon om din fars helse. Det burde du hatt krav på.

Opplevde noe lignende da min morfar døde. Sykehuset opplyste ikke om at han hadde falt på vei til toalett på kvelden og tilstanden hans ble drastisk forverret. Ingen i familien fikk beskjed, han døde alene neste morgen 😞

Det tar tid å få slike følelser på avstand, og man må være bevisst på å ikke dyrke smerten og bli bitter. Livet innebærer en del slag i trynet 🩷

Medfølelse i sorgprosessen din 🌹

Anonymkode: d4410...931

Nei.

Pasientens ønsker settes selvsagt over pårørendes ønsker. Uansett hvor vondt det er for den pårørende. Jeg ville aldri gått imot en terminal pasients ønske, vedkommende ligger for døden og fortjener å få dø på egne premisser, så godt det lar seg gjøre.

Anonymkode: 8cf77...4c2

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 0.56):

Vi ser når en pasient begynner å bli terminal. Tar ikke i seg næring, sover mye og de går inn i sin egen verden. Samtidig blir metning og blodtrykk målt og ofte er det ujevnt. 
pårørende skal da varsles ved forandring, og bli bedt om å komme. 
Noen dødsfall skjer brått og uventet, men de flere får inn i en terminalfase 

Anonymkode: cdae1...b47

Pårørende _skal_ ikke varsles om pasienten selv har uttrykket et ønske om å få dø i fred.. om det er kun nærmeste pårørende som varsles,  ved for eks flere søsken så er det opp til nærmeste pårørende å varsle de andre. 

Her har sykehjemmet slik jeg ser det, ikke gjort noe galt. Det er trist for ts,  men hovedansvaret ligger hos pasienten. 

Prøv å søk trøst i at din far hadde trygge og mest sannsynligvis kjente mennesker rundt seg, og at han fikk gå slik han ønsket. Husk de gode minnene og stundene dere har hatt sammen.

Anonymkode: 6def6...17e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 19.27):

Han ville ikke gi slik informasjon til noen, han nektet også å ta til seg næring ( at det kan være lov?) 

Det er HELDIGVIS lov å bestemme over egen kropp. Man kan ikke tvinge i noen mat/intravenøst når de er gMmel og syk. Det er helt normalt å ikke kjenne sult når man ligger på det siste. Mat kan også forlenge livet unødvendig (i form av mer lidelse da "døden" drar ut fordi personen klarer akkurat å overleve på næringen). 

Syns du bør lese deg litt opp på disse temaene. Da tror jeg kanskje du vil forstå litt mer. 

Anonymkode: 38804...15d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 19.27):

Han ville ikke gi slik informasjon til noen, han nektet også å ta til seg næring ( at det kan være lov?) 

Når noen er i eller nærmer seg terminal fase tvangsfórer man ikke den eldre pasienten. Alternativet hadde da vært å operere inn sonde for å kanskje forlenge livet til pasienten noen uker? Det er helt normalt at de som nærmer seg livets ende slutter å ta til seg næring og væske. Når organene begynner å svikte vil ikke kroppen ta til seg noe. Om man da legger inn intravenøs væske f.eks kan væsken samle seg rundt lungene og gi pasienten pustebesvær. Man respekterer også autonomien til pasienten over pårørenes ønsker gitt at de er samtykkekompetente. Det skulle vell egentlig bare mangle, selv om jeg skjønner det er hardt å bearbeide for de etterlatte. Kondolerer ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg ❤️ Synes absolutt ikke det er greie rutiner av sykehjemmet. Da min bestemor ble dårlig ble moren min oppringt så fort de trodde det kunne være noe alvorlig. Det gjorde at hun både fikk tid til å bli fraktet relativt langt, og at familie som bodde noen timer unna kunne komme på besøk og ta avskjed.

Absolutt ikke enig med dem som sier at livet bare "går sin gang" - det å si ifra til familien hvis noen blir dårlig er både for at familien skal kunne få snakket med den døende, og for at den døende skal kunne ha familien rundt seg i tiden før de dør - ikke bare maskiner og kanskje noen tilfeldige helsesykepleiere. Synes det er veldig dårlig gjort av de å ikke si ifra - er slikt folk skriver i aviser for. Det er ikke en verdig måte å behandle en døende eller deres familie når de VET noen holder på å dø. 

EDIT: ift til det å ikke ta til seg næring. Det er egentlig ekvivalent med å si at han er døende. Når folk ikke spiser pga en operasjon eller annen skade de skal komme seg gjennom, så kan sonde settes inn, eller de kan mates intravenøst. Når en eldre person slutter å spise så betyr det ofte at organene og fordøyelsessystemet begynner å stoppe opp, og da er det kanskje en uke igjen til de dør. Har vært gjennom dette flere ganger allerede. Man kan også gjøre noe anslag ut ifra hjertefrekvens, farge på urin osv.

Endret av katties
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner deg ❤️ Synes absolutt ikke det er greie rutiner av sykehjemmet. Da min bestemor ble dårlig ble moren min oppringt så fort de trodde det kunne være noe alvorlig. Det gjorde at hun både fikk tid til å bli fraktet relativt langt, og at familie som bodde noen timer unna kunne komme på besøk og ta avskjed.

Absolutt ikke enig med dem som sier at livet bare "går sin gang" - det å si ifra til familien hvis noen blir dårlig er både for at familien skal kunne få snakket med den døende, og for at den døende skal kunne ha familien rundt seg i tiden før de dør - ikke bare maskiner og kanskje noen tilfeldige helsesykepleiere. Synes det er veldig dårlig gjort av de å ikke si ifra - er slikt folk skriver i aviser for. Det er ikke en verdig måte å behandle en døende eller deres familie når de VET noen holder på å dø. 

Selvsagt er det en verdig måte å behandle en døende på å ta hensyn og respektere deres ønsker. Det ville vært ufint å gjøre det motsatte av det pasienten har eksplisitt gitt uttrykk for når vedkommende er i stand til det. 

Anonymkode: ffba0...7ff

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (2 minutter siden):

Men pasienten hadde jo gitt beskjed om at det ikke skulle sies ifra. Det kan man ikke legge på sykehjemmet. De respekterte et voksent menneskes avgjørelse. Et voksent menneske som snart skal dø, skal selvsagt respekteres. Min mormor døde i fjor, vi fikk beskjed med en gang fordi dette var noe hun hadde gitt beskjed om. Min farfar døde for noen år siden, og ga beskjed om at kun ett av hans barn skulle få beskjed. Og det var da min onkel som ble "mellommann" frem til farfar var død. Er mange måter å gjøre dette på, men til syvende og sist er det pasientens ønske man skal sette høyest. Det er uverdig å gå imot et sånt ønske når det er det siste de noen sinne vil få kunne bestemme selv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det en verdig måte å behandle en døende på å ta hensyn og respektere deres ønsker. Det ville vært ufint å gjøre det motsatte av det pasienten har eksplisitt gitt uttrykk for når vedkommende er i stand til det. 

Anonymkode: ffba0...7ff

Står det her at han IKKE ville ha besøk? Kan ikke se at det står noe slikt i alle fall. Nei, de som ikke vil ha besøk får dét oppfylt - det er den døende som velger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
katties skrev (2 minutter siden):

Står det her at han IKKE ville ha besøk? Kan ikke se at det står noe slikt i alle fall. Nei, de som ikke vil ha besøk får dét oppfylt - det er den døende som velger.

TS skriver i tråden at faren hadde bedt om at informasjonen ikke skulle gis til pårørende.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 18.52):

Livet går sin gang, selv om vi helst skulle hatt en stopp bryter, før noen blir terminal. 
Besøkte du han ikke jevnlig, og så hvilken vei det bar? Forventer du at de skulle gi han næring intravenøst? 
Antar du er i sorg, og derfor ikke klarer å se tingene helt klart….

Anonymkode: 7afc8...124

Nei, men skjerp deg. Kjære vene, hvor avstumpet kan man bli? Ja, TS er i sorg. Det er helt naturlig og har ingenting med å se klart å gjøre. Hvorfor legger du ord i munnen på en sørgende pårørende og håner henne med spørsmål om hun forventet intravenøst?  Det er sykehjemmets fordømte plikt å informere. Nå var det jo slik at mannen ikke ønsket dette, slik at sykehjemmet faktisk gjorde det rette her, men det visste ikke du da du måtte spy ut galle over TS. I et hvert tilfelle der pasienten ikke har nektet informasjon å bli delt, skal pårørende informeres. Det er lovpålagt. Men det jobber så mye drittfolk på norske sykehjem at du kan nesten ikke forvente noen ting av dem. 

Anonymkode: 853b7...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS skriver i tråden at faren hadde bedt om at informasjonen ikke skulle gis til pårørende.

See det nå. Nei, da er det ikke så mye sykehuset kan gjøre. Det er hans eget valg, selv om det kan være noe helt annet enn hva barna ønsket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår følelsene. Min far døde brått. Hadde ikke snakket med han på flere mnd. Han hadde skjult for oss at han var dårlig har vi funnet ut etterpå. Ingen som viste noe. Legen som sa det at han var dårlig. Skulle gitt alt for å gi han en god klem og si at jeg var glad i han. Men slik ble det ikke. 

Anonymkode: eae59...5aa

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (5 minutter siden):

See det nå. Nei, da er det ikke så mye sykehuset kan gjøre. Det er hans eget valg, selv om det kan være noe helt annet enn hva barna ønsket.

Ja, dessverre. Det er selvsagt vondt, og jeg skjønner at TS har behov for å være sint. Full forståelse for det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trist at faren din døde, men du kan ikke klandre noen her. Døden er en del av livet enten vi vil det eller ei. Det er normalt at folk slutter å spise når livet nærmer seg slutten. 
Hvis faren din hadde gitt beskjed om at pårørende ikke skulle varsles, så var det hans ønske. Som voksen har man (heldigvis)  en del rettigheter når det gjelder eget liv og helse. Så kan selvfølgelig andre være uenige og misfornøyde med det, men sånn er det. Du bestemmer over ditt eget liv. 

Som jeg forstår hadde dere et anstrengt forhold, og jeg antar det ligger en del mer bak reaksjonene dine her. Kanskje dette er noe du bør jobbe med, i stedet for å angripe folk som ikke har fortjent det. 

Anonymkode: c1bb9...f5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, dessverre. Det er selvsagt vondt, og jeg skjønner at TS har behov for å være sint. Full forståelse for det.

Er leit at faren ikke ville se noen eller snakke med noen. Ellers kan man vel være bare fornøyd med at han tydeligvis følte seg trygg nok der han var til å ta et slikt valg, og at sykehuset fulgte hans ønsker.

Ellers litt dårlig gjort å bare gi folk én dag på å hente ting da... tror vi fikk 3 (vi hentet alt innen en dag). Jeg forstår jo godt at det kan være andre som venter på plassen og rommet, men det er ikke lett når noe skjer så plutselig, man kan være hvor som helst i verden. Det pleier ikke være mye igjen  etter eldre på slike steder - man kunne i det minste fått et tilbud om at "vi kan putte alt oppi en eske", tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...