AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Del Skrevet 4. august 2024 Jeg er eier av en hage for første gang, og det fulgte med to epletrær og et plommetre Men jeg må innrømme jeg ikke aner hvordan jeg skal ta vare på disse? Alle tre er ganske unge trær, de ble nok plantet i 2017 da huset her ble bygget. Men særlig det ene epletreet(som får mest sol) ser jeg at jeg må ha ny støttepåle til, og jeg må binde opp en av grenene med tråd før den begynner å gro langs bakken, for det har så fryktelig mange epler at det virker å bli for tungt. Er det vanlig at så små trær har så mange epler? Naboen har også, men det er et mye større tre. Er det andre ting jeg bør gjøre? Jeg fant også ut at det er stein/betong rundt hele stammen der hvor stammen møter jorda, hva er greia med det? Jeg ser også at mange epler faller av treet lenge før de er moden? Plommetreet har kun noen få plommer her og der, og de er grønne fremdeles. Eplene er for det meste røde nå. Hjelp en hage-noob 😄 Anonymkode: a43e1...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #2 Del Skrevet 4. august 2024 Epletreet skulle vært tynnet i våres (fjerne blomster). Det er vanlig å gjøre, spesielt på små trær, for å unngå tunge greiner som brekker, men også for større og søtere frukt. Du burde nok begynne å forme en krone på epletrærne. Stein rundt stammen forhindrer vekst av andre ting. Det er spesielt viktig på nyplanta trær så de slipper å konkurrere om vann og gjødsel. Etter hvert som treet blir eldre er det ikke så viktig siden rotsystemet er stort. Epletreet har mer frukt enn det klarer å produsere, derfor faller umodne epler av. Anonymkode: 53768...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Del Skrevet 4. august 2024 du må tynne ut eplene. Fjerne alle bortsett fra ett eller to i hver klase. Det bør du gjøre før sommeren neste år. Anonymkode: 92f27...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Epletreet skulle vært tynnet i våres (fjerne blomster). Det er vanlig å gjøre, spesielt på små trær, for å unngå tunge greiner som brekker, men også for større og søtere frukt. Du burde nok begynne å forme en krone på epletrærne. Stein rundt stammen forhindrer vekst av andre ting. Det er spesielt viktig på nyplanta trær så de slipper å konkurrere om vann og gjødsel. Etter hvert som treet blir eldre er det ikke så viktig siden rotsystemet er stort. Epletreet har mer frukt enn det klarer å produsere, derfor faller umodne epler av. Anonymkode: 53768...6d3 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): du må tynne ut eplene. Fjerne alle bortsett fra ett eller to i hver klase. Det bør du gjøre før sommeren neste år. Anonymkode: 92f27...cc9 Tusen takk for tips! Det må jeg gjøre neste år. Er det noen vits i å plukke av noen epler nå? De er ganske små, og skjønner jo hvorfor 😅 Hvordan former jeg en krone? Og, er den betongen/steinen noe som må fjernes eller kan det bare være sånn? Tenkte det ville hindre stammen i å vokse utover? Anonymkode: a43e1...016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tusen takk for tips! Det må jeg gjøre neste år. Er det noen vits i å plukke av noen epler nå? De er ganske små, og skjønner jo hvorfor 😅 Hvordan former jeg en krone? Og, er den betongen/steinen noe som må fjernes eller kan det bare være sånn? Tenkte det ville hindre stammen i å vokse utover? Anonymkode: a43e1...016 Du kan tynne nå, jeg er usikker på om det er for sent i forhold til størrelse, men du slipper i alle fall at grener knekker. Angående krone må du først bestemme deg for hvordan du vil ha den, det er litt forskjellige varianter. Personlig vil jeg ha trærne flate i toppen for å få mest mulig sol, og så blir de som en halvsirkel på undersiden. Høyden på mine er sånn at jeg trenger en gardintrapp med to trinn for å nå de høyeste, alt over det fjerner jeg. Mannen som er 2m når alt, så han plukker som regel toppen. Alle greiner som vokser innover eller krasjer i andre fjernes, samt alt som er så lavt at man ikke kan kjøre med sitteklipper rundt. Det tar noen år å forme et tre, så ikke fjern for mye av gangen. Vi lot trærne vokse til ønsket høyde før vi begynte å binde ned greinene i toppen. Vi slo ned stolper rundt trærne og bandt greinene så de var så vannrette som mulig. Nye skudd vokser oppover, de bandt vi også ned vannrett, til krona hadde fått ønsket tykkelse. Etter dette har vi fjernet alle nye skudd oppover. Når krona var på plass fjernet vi de lave greinene trærne hadde da vi kjøpte de. Greinene var bindt ned frem til de var såpass tykke at de holdt formen selv. Dette gjelder eple- og pæretrærne våre. Disse tar vi to ganger i året. En gang tidlig vår, mens de er i hvileperioden, da former vi treet og gjør de store kuttene. Og en gang på høsten, etter høsting, hvor vi fjerner årets uønskede skudd. Plomme, morell og kirsebær vokser relativt fritt, her fjerner vi kun greiner som vokser innover, krasjer, er sykt eller skadet og ellers litt annet dersom det blir for tett. Dette gjør vi på høsten. Alle trær har godt av luft og sol mellom greinene, det forebygger en del sopp og råte. Hvis treet er etablert kan du fjerne ugressbeskytteren. Jeg pleier å la de ligge så lenge som mulig. Anonymkode: 53768...6d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå