Gå til innhold

Hvorfor blir pene mennesker behandlet bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare å sjekke ut "missing white woman syndrome"

Det hjelper å være pen, "hvit", dame, god økonomi eller fra god familie. Da får man spalteplass eller bedre service i situasjoner. Tenk deg hvor lei seg alle blir med ❤️ når den vakre kvinnen blur skadet eller dør i en ulykke og media fanger det opp, eller hva du selv føler når et pent menneske tar kontakt med deg.

Tipper at når to med lik utdannelse søker jobb, og det er elle-melle, så er det stor sjanse for at den som har utseende med seg som får jobben. Utseende går da under personlighet, for ingen vil vel vedkjenne seg at man ansetter noen pga utseende.

Anonymkode: 766fb...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare å sjekke ut "missing white woman syndrome"

Det hjelper å være pen, "hvit", dame, god økonomi eller fra god familie. Da får man spalteplass eller bedre service i situasjoner. Tenk deg hvor lei seg alle blir med ❤️ når den vakre kvinnen blur skadet eller dør i en ulykke og media fanger det opp, eller hva du selv føler når et pent menneske tar kontakt med deg.

Tipper at når to med lik utdannelse søker jobb, og det er elle-melle, så er det stor sjanse for at den som har utseende med seg som får jobben. Utseende går da under personlighet, for ingen vil vel vedkjenne seg at man ansetter noen pga utseende.

Anonymkode: 766fb...28a

I tillegg så kan det være ubevisst at man ansetter pene over mindre pene. Åpenbart finnes det "gamle griser" som ansetter en pen dame fordi han liker utseendet hennes. Men det finnes nok også mange som gir fordeler til pene mennesker uten å tenke over det. 

Anonymkode: edb42...538

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes dette er et litt interessant tema. Spesielt mht kjærlighet.

Jeg har flere vakre venninner. Null problem å få oppmerksomhet og dates, men fra der går det til helvete. Det som har gått igjen med dem er lavt selvbilde og mye av hvem de er har de basert ut fra utseendet. De trekkes ofte mot «drittsekker» og «alfamenn» som behandler dem dårlig og prøver å trykke dem ned.

Jeg har aldri vært så opptatt av utseendet mitt, men fikk høre mye om det da jeg var liten og gjennom hele oppveksten og frem til i dag. Jeg er høy og slank og har et ganske unikt utseende(mix). Folk har kalt meg vakker, nydelig etc. 

Jeg derimot har aldri likt at utseendet mitt har vært det folk har vært opptatt av da jeg er temmelig tomboy, har bra temperament og har sterke egne meninger. Tar ikke imot bullshit og bryr meg om kjemi og personlighet foran utseende.

Jeg skal være ærlig om at utseendet mitt definitivt har gitt meg fordeler både mht jobb og kjærlighet. 

I forhold har jeg vært den dominante og jeg har vært den som har gått da jeg innser i voksen alder at jeg aldri fant en som så meg for alt jeg er; de ble blendet av det ytre.

Har nå fått meg en kjæreste som ja; er blendet av det ytre, men som også ser meg for alt jeg er. Han tør å utfordre meg og er veldig lik meg mht personlighet og verdier.

Han er 15 kg over idealvekt og grå i håret, men han er den kjekkeste, flotteste og mest sexy mannen jeg vet om. Utstrålingen og personligheten hans gjør meg umettelig på han. 

Anonymkode: 9d19d...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også hvis man er en bitch. Er man pen blir man bedre behandlet selv om man er en bitch. Og de mindre pene blir ikke noe bedre behandlet selv om de ikke er bitchy.

Anonymkode: e7bdd...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/7/2024 at 7:29 AM, AnonymBruker said:

Jeg har flere vakre venninner. Null problem å få oppmerksomhet og dates, men fra der går det til helvete. Det som har gått igjen med dem er lavt selvbilde og mye av hvem de er har de basert ut fra utseendet. De trekkes ofte mot «drittsekker» og «alfamenn» som behandler dem dårlig.

Anonymkode: 9d19d...7f0

Klassisk og typisk.

Anonymkode: 33766...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 7.31):

Også hvis man er en bitch. Er man pen blir man bedre behandlet selv om man er en bitch. Og de mindre pene blir ikke noe bedre behandlet selv om de ikke er bitchy.

Tror du? Mitt inntrykk er at hvis en pen person er en bitch/drittsekk, så får andre mennesker "rett i sine antakelser", om at dette var en selvgod, uspiselig type fordi de er vant til å få spesialbehandling og ikke tåler motstand. Typisk, liksom. 

Anonymkode: 62aa4...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 7.31):

Jeg ordla meg feil. Jeg prøvde å si at jeg føler det skal lite til før et "pent" mennneske stemples som bitch eller drittsekk, pga stereotypien om "de er vant til å få ting som de vil". Dermed kommer de pene tvert imot unna med mindre, fordi andres ego liker at forskjellene utjevnes. 

Anonymkode: 62aa4...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange absurde utsagn her inne. Nå sier jeg takk og farvel for meg!

Er det unge jenter her inne: aldri la noen fortelle dere at dere ikke duger fordi noen er penere enn dere. Sånt er subjektivt. Det betyr svært lite in the long run. Vil dere ha en mann klarer dere å legge han ned, bli kjæreste med vedkommende, bare dere vil nok. Bare sørge for ikke å velge noe en ikke har valgt selv. Det samme med alt annet i livet. Og går det ikke den gangen, så går det neste gang, bare ikke bli overfladiske! 

Nå er tiden som hobbypsykolog over!!!

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De blir behandlet bedre fordi de gir en bra følelser. Folk liker å føle seg bra. Stort sett alle handlinger i livet er forbundet med handlinger som får oss til å føle oss bra. Vi spiser sunt, trener, utøver selvkontroll. Men det har fordeler og ulemper. Kan fort ende opp med det motsatte, selv om man er pen. Folk kan bli fortere usikker på en, blant annet, og folk kan gjøre mye dumt og rart bare for å unnslippe den følelsen. 

Anonymkode: 9469e...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 0.36):

Hvorfor blir pene mennesker i gjennomsnitt behandlet bedre?

Anonymkode: 33766...19f

Fordi deres skjønnhet trigger noe glede og ivrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Fordi deres skjønnhet trigger noe glede og ivrighet.

Belønningssenteret roper hurra. 🙈

Anonymkode: 9469e...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan nok være litt forskjellige årsaker til det. Kanskje noen tiltrekkes av symmetriske trekk? Pene mennesker kan også ha mer selvtillitt og det påvirker forholdet til folk rundt en. 

Jeg er en som betraktes som pen. Legger jeg ut en profil på et datingnettsted, så får jeg enormt med henvendelser innen svært kort tid. Det har jeg sluttet med. Jeg finner sjelden de jeg har lyst til å date, jeg vil ikke ha kjæreste kun fordi de liker utseendet mitt. Jeg er opptatt av andre verdier. Jeg har vært heldig med utseendet mitt, men på veldig mange andre områder sliter jeg. 

Jeg tror at man som pen dame kan oppleve sjalusi og misunnelse fra andre kvinner. En venninne av en venninne la meg for hat ganske tidlig.  Hun har et helt alminnelig utseende, men er kanskje noe misunnelig på meg. Det kan man bare spekulere i.  Jeg flørtet med en som hun var forelsket i, og da ble jeg utstengt fra alle sosiale sammenhenger. Jeg derfor lurt litt på om hun ser på meg som en trussel og derfor må ha meg på en armlengdes avstand, hvis ikke mer. 

Anonymkode: 2f07e...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på mote- og reklamebransjen. En kapital bygget på estetikk. De gjorde et forsøk i noen år nylig på å bruke modeller med andre kropper, kjørte hardt på diversity. Men det ble feilslått. "Woke" brandingen til Victoria's Secret ødela hele merket. Motebransjen har igjen gått tilbake til standard kropp (tynn). De kan likevel spille "diversity" kortet med å bruke modeller av alle hudfarger, kanskje noen med barbert hode (hey vi er edgy!) eller noen med arr (hey vi er inclusive!) Men alle er vakre og skinny igjen. 

Hvorfor ikke akseptere at mennesker liker estetikk? Vi erkjenner det i arkitektur og kunst, vi trekkes mot vakre landskaper og natur. I dyreriket er det fremdeles sånn. Men vi er blitt så cerebrale at vi stadig prøver å overstyre dette faktumet når det er snakk om mennesker.

Jeg liker å se på vakre mennesker. Nyter synet av dem. Et estetisk ansikt er behagelig. Er ikke truet av det på noen måte, de er heller ikke aspirational (finnes ikke noe godt norsk ord her) selv om jeg er midt på treet selv. Det har ikke noe med min verdi å gjøre. Men jeg liker å se på dem. 

Anonymkode: dc88d...4a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 0.45):

Mitt inntrykk, som observatør, ikke veldig pen, ikke stygg; 

de jeg møter som ikke er typisk pene, kanskje store osv., utstråler ofte en mer lukket holdning enn de som kanskje føler seg mer trygg i seg selv, og møter andre med et mer våkent og imøtekommende blikk. Trenger ikke ha noe med utseende å gjøre, mer med utstråling og selvtillit. 

Anonymkode: 044db...989

Det kan jo være fordi de blir behandlet dårligere, får stygge blikk, osv

Anonymkode: 30e38...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 11.36):

Ikke sant. Jeg er for øvrig utrolig skuffet over at mange i Norge dømmer menneskenes prestasjoner ut fra hvor pene de er. Hadde Therese Johaug vært stygg, så ville hun aldri i verden ha fått så mye støtte i dopingskandalen. Mange menn skrev i kommentarfeltene til diverse aviser at "hun er jo sååå vakker, kan ikke tenke meg at hun er skyldig". Det er mye snakk om hvor pene håndballjentene er, hvor pen Amalie Iuel er, og flere andre utøvere. Tora Berger fikk aldri samme støtte og blest, siden hun ikke er pen. Selv om dama er rå, og har mange titler og prestasjoner i sekken. 

Folk er rett og slett dumme, har jeg konkludert.

Anonymkode: 07eb8...4c3

Er ikke bare nordmenn. Er menneskets natur å behandle pene mennesker bedre underbevisstlig

Anonymkode: 30e38...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Se på mote- og reklamebransjen. En kapital bygget på estetikk. De gjorde et forsøk i noen år nylig på å bruke modeller med andre kropper, kjørte hardt på diversity. Men det ble feilslått. "Woke" brandingen til Victoria's Secret ødela hele merket. Motebransjen har igjen gått tilbake til standard kropp (tynn). De kan likevel spille "diversity" kortet med å bruke modeller av alle hudfarger, kanskje noen med barbert hode (hey vi er edgy!) eller noen med arr (hey vi er inclusive!) Men alle er vakre og skinny igjen. 

Hvorfor ikke akseptere at mennesker liker estetikk? Vi erkjenner det i arkitektur og kunst, vi trekkes mot vakre landskaper og natur. I dyreriket er det fremdeles sånn. Men vi er blitt så cerebrale at vi stadig prøver å overstyre dette faktumet når det er snakk om mennesker.

Jeg liker å se på vakre mennesker. Nyter synet av dem. Et estetisk ansikt er behagelig. Er ikke truet av det på noen måte, de er heller ikke aspirational (finnes ikke noe godt norsk ord her) selv om jeg er midt på treet selv. Det har ikke noe med min verdi å gjøre. Men jeg liker å se på dem. 

Anonymkode: dc88d...4a5

Motebransjen og spesielt houte couture krever ikke skjønnhet, de må være høye og slanke og er ofte litt maskulint bygget men det er det.  Hvor mange catwalkmodeller er smellpene?   De er oftere mer spesielle enn pene.  Inne noen grener kreves det skjønnhet, men i langt fra alle.  Og jeg ser modeller i alle størrelser nå i editorial og kataloger.  Og på butikken er det bilder av en rumpe full av cellulitter på trusepakka til LaMote.  Vi har kommet langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...