Gå til innhold

Hvorfor blir pene mennesker behandlet bedre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir pene mennesker i gjennomsnitt behandlet bedre?

Anonymkode: 33766...19f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi man (ubevisst) tenker at pene mennesker er snillere/smartere/sunnere/friskere/bedre enn mindre penere mennesker. 

Kanskje kan man knytte det til at et friskt menneske er penere/ser sunnere ut enn et sykt menneske, og dermed også vil produsere bedre avkom. Ubevisst blir det pene mennesket mer attraktivt. Eller noe i den duren...

Anonymkode: 275c1...f9c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk, som observatør, ikke veldig pen, ikke stygg; 

de jeg møter som ikke er typisk pene, kanskje store osv., utstråler ofte en mer lukket holdning enn de som kanskje føler seg mer trygg i seg selv, og møter andre med et mer våkent og imøtekommende blikk. Trenger ikke ha noe med utseende å gjøre, mer med utstråling og selvtillit. 

Anonymkode: 044db...989

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i svaret overfor. Er venn med mange vakre folk, og ja, mange har sine personlige greier, men de møter generelt verden med smil og trygghet. Fordi verden har møtt dem med smil og imøtekommenhet hele livet. Bevisst eller ubevisst så vet de at blir tatt godt imot. 

Hvorfor det er sånn? Mennesker tiltrekkes av estetikk. Det ligger så biologisk programmert dypt inne i vårt DNA (også i dyreriket, tenk f.eks på hvordan påfugler bruser med fjærene) at vi ikke klarer å rasjonere det bort. Det er bare sånn det er og alltid vil være. 

Anonymkode: dc88d...4a5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Vel pene mennesker er jo generelt sett mere tiltrekkende for motsatt kjønn, så disse vil da ofte behandle dem bedre simpelthen fordi de vil ha dem. 😄 

De har også ofte generelt sett mere selvtilit, som man jo vet at er tiltrekkende både på motsatt kjønn og på samme kjønn av forskjellige årsaker. 

Det kan også være en form for ubevist "respekt" som vi gir noen som scorer høyt på noe som samfunnet priser høyt. 

Det kan også være at hvis vi møter noen som er "stygge" så setter vi oss over dem ubevist, og da behandler vi dem ikke like bra siden de jo er underlegne oss.. ja det høres forferdelig ut.. 

Ehhh har egentlig aldri tenkt over dette. Så det jeg sier er bare min ikke gjennomtenkte gut-response. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Angry Man said:

Hvis vi møter noen som er "stygge" så setter vi oss over dem ubevist, og da behandler vi dem ikke like bra siden de jo er underlegne oss.

Det er et tydelig genetisk hierarki i samfunnet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje kan man knytte det til at et friskt menneske er penere/ser sunnere ut enn et sykt menneske, 

Anonymkode: 275c1...f9c

Er det slik? Er man faktisk sunnere hvis man har et symmetrisk ansikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Angry Man said:

Det kan også være at hvis vi møter noen som er "stygge" så setter vi oss over dem ubevist, og da behandler vi dem ikke like bra siden de jo er underlegne oss.

Er det noe du gjør forresten?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noe du gjør forresten?

Nope. På ingen måte. Utseende betydde kanskje noe for meg når jeg var i tenårene. Men mest fordi det var forventet at man skulle prioritere det fra guttegjengen.. Men jeg har aldri behandlet folk dårlig fordi de ikke var tiltrekkende. Men jeg har sikkert behandlet kvinner jeg var tiltrukket av bedre ene og alene fordi jeg var tiltrukket av de. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trynefaktoren er det noko som heiter. Det er vel eit fenomen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor blir pene mennesker i gjennomsnitt behandlet bedre?

Fordi de er pene og folk liker pene menesker bedre. Er et samme med tykk og tynne, jeg har vært på begge sider og blir helt klart behandlet mye bedre når jeg er tynn enn tykk - jeg er også pen, men det betyr mindre om jeg er tykk enn tynn. 

Anonymkode: 8d04b...2e0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi de er pene og folk liker pene menesker bedre.  

Anonymkode: 8d04b...2e0

Det er ikke et svar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Capazitet said:

Trynefaktoren er det noko som heiter. Det er vel eit fenomen.

and-so-what.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynne mennesker blir bedre behandla enn tykke mennesker. Det har jeg opplevd ganske mange ganger....

Anonymkode: 5cc19...5b2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de er ikke friskere, det er jo poenget.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker jeg ikke om vanskapte folk her.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pene damer blir behandlet langt dårligere enn mindre pene damer, så din påstand stemmer ikke TS. 

Anonymkode: c2e20...e6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Pene damer blir behandlet langt dårligere enn mindre pene damer, så din påstand stemmer ikke TS. 

Anonymkode: c2e20...e6a

Hæ? Hvordan blir de behandlet dårligere?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli behandlet dårligere som pen også. Pene mennesker kan være litt "skumle", jeg blir selv litt satt ut av det. Mange skriver her om halo effekten, at man tildeler pene mennesker gode egenskaper. Men det er også motsatt. Man kan tenke at de er dumme for du er ikke både pen og smart. At livet deres er lett osv. 

Ikke det du spør om ts, men ville bare si det 😅

Anonymkode: d3a57...ef7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en folk vil kalle mindre pen. Men hvis jeg opplever at jeg blir behandlet på en mindre bra måte er jeg ikke fremmed for å behandle de sånn tilbake. Min erfaring er at pene folk ikke er så snille, de ser mer ned på folk, tror de er noe, forventer bedre behandling, er overlegen, osv osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...