AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #21 Del Skrevet 3. august 2024 Johan uten land skrev (1 time siden): Generelt spørsmål. Er dere veldig bevisst på hvor dere har bosatt dere, eller er det mer tilfeldig? Noen flytter pga jobb - det var kanskje mer vanlig før. Andre finner den såkalte kjærligheten. Noen flytter til byen fordi de aldri kan tenke seg å bo i bygda der de er født. Noen blir bare boende... kanskje uten å ha tatt noe særlig valg. Selv er jeg vokst opp på et veldig lite tettsted på en øy langs kysten. Helt fra ganske tidlig barndom ble jeg tiltrukket av byens fristelser. Det var mer folk - det var biler, det var fine hus - og ikke minst kafeliv og mer spennende butikker. Allerede da tenkte jeg at det var da fryktelig trist å bo på et lite sted uten alle disse mulighetene og tilbudene. I ungdommen ble det enda mer klart. Der jeg bodde så man jo de samme folka hele tiden. De jobba gjerne sammen med naboen, når de skulle gjøre noe på fritida var det samme folka.... Og når jeg kom i den alderen man ble opttat av det motsatte kjønn, så var jo det sannelig noe annet å gå i bygatene og se på alle damene enn å gå rundt på det lille tettstedet og se de samme hele tiden. Vel kan det føles trygt og godt på mindre steder. Men jeg må si jeg knapt kan forestille meg å bo på et stillestående sted der man 98 prosent av tiden ser de samme folka. Det er få tilbud hva gjelder kultur, uteliv, restauranter - og kanskje enda kjedeligere, man ser nesten aldri andre folk enn de samme gamle.... .. elsker å bo midt i hovestaden, går til og fra jobb i sentrumsatene - ser stadig nye folk i gatene. Man har sine naboer og bekjentskaper i bydelen. En har et endeløst tilbud av restauranter, utesteder, kulturtilbud - en kan se kjente byggverk, møte kjente personer og stadig få nye impulser. Her er mangfold og alle muligheter. Jeg kunne aldri tenke meg å flytte tilbake til et lite sted. Stillhet og flott natur - joda, det kan jeg savne innimellom, men hver gang jeg besøker hjemstedet er jeg sjeleglad for å være tilbake i storbyen etter noen dager. Jeg er vokst opp i kommune med ca 6000 inbyggere. Bor nå i nabo kommunen med ca samme antall. Ville nok ikke hatt det mindre. Da blir det begrenset. Men jeg bor i mjøs området. Så det er ikke mer enn 30 min til nermeste by og en time til to andre byer. Og 2 timer til oslo. Så da kan man velge. I tillegg bor jeg landlig. Uten mye trafikk og støy og med usikt. 10 minutter til nermeste sentrum med bil. Etter en by tur er jeg ganske sliten. Så blir nok ikke så positivt påvirket av mye rundt meg. Så her er det jo litt mer for barna også da. Med 3 klasser pr trinn på ungdomskolen bla Anonymkode: aa872...2b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #22 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg slår et slag for småby! Vi har bosatt oss rett utenfor sentrum av en større by (men noen vil kanskje kalle bydelen vår sentrum). Tar 20 minutter å tusle inn til byen eller 10 minutter på sykkel/buss. Fikk et enderekkehus for pengene, hvis vi skulle hatt enebolig måtte vi ha punget ut 15 millioner, minst. Kan vel kalle bydelen en småby i seg selv vi kjenner de i gata men vi slipper unna «bygdetrollet». Har alt vi trenger i nærheten, et kjøpesenter med alt vi trenger, kombinertskole (1.-10.) og flere videregående skoler, strandliv, cafeer, restauranter, idrett, kultur. Tar vi turen inn til «byen» får vi enda mer, men vi merker at vi holder oss mest her og bruker sjeldent storbyen sånn som vi trodde vi kom til å gjøre. Jeg synes et liv på bygda virker idyllisk, men det hadde ikke vært noe for meg. Ei heller å bo midt i byen. I en småby får du det beste fra begge verdener, du kan finne på ting om du ønsker det eller bare ta livet med ro🥰 Anonymkode: 23113...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #23 Del Skrevet 3. august 2024 Liker småby best, derfor bor jeg i Oslo. Anonymkode: 1e321...5eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #24 Del Skrevet 3. august 2024 Johan uten land skrev (1 time siden): Stillhet og flott natur - joda, det kan jeg savne innimellom, men hver gang jeg besøker hjemstedet er jeg sjeleglad for å være tilbake i storbyen etter noen dager. …jeg er som deg bare motsatt; fint med bytur og ferie i varmere strøk, men enda bedre å komme hjem hvor det er avstand mellom husene og deilig luft😊 Bor i Finnmark og elsker det❤️ Anonymkode: d9f75...158 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #25 Del Skrevet 3. august 2024 Tja vokst opp i en bygd som har ca 5000 innbyggere men som ble en veldig stor turistdestinasjon, der blir man bare glad når man møter naboen på butikken og ikke braut brautesen med hytte ved skibakken. Nå bor jeg i en småby ca 15 min unna, midt i sentrum, bruker lite av mulighetene så tror ikke jeg har behov for å bo i for eks Oslo. Men en veldig liten bygd langt unna by og med 500 innbyggere hadde absolutt ikke vært noe for meg. Anonymkode: ed2a6...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 3. august 2024 #26 Del Skrevet 3. august 2024 Småby eller en av de større i Norge som ikke heter Oslo. Bygda er sikkert koselig for friluft folk. Det er ikke jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #27 Del Skrevet 3. august 2024 Mitt største problem med storby, er at det er så masse folk overalt. Det er køer overalt og alt tar generelt lengre tid. Men som du skriver i HI, så er tilbudene desto større på alle områder. Har bodd på både by og land, nord og sør. Når jeg blir eldre, vil jeg bo sentralt slik at bil ikke blir nødvendig. Nå bor jeg på landet i et altfor stort hus med altfor stor tomt, og ser ingen naboer. Kjenner få og ingen her, og det er helt greit. Drømmer om å ha et liten leilighet i en relativt stor by på østlandet (ikke Oslo), og være flere måneder i året i andre land. Anonymkode: 6facb...0fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #28 Del Skrevet 3. august 2024 Oppvokst i Oslo, kan ikke fordra den byen lengre. Stortrives egentlig alle andre steder sør for Oslo, på Østlandet. Om det er by eller landsbygd er ett fett. Men Oslo er ikke en trivelig by lengre. Anonymkode: 1c226...c12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 3. august 2024 #29 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg vokste opp rett uten for byn, hadde 10 min å kjøre så var vi i sentrum. Hadde og sjøen og skog ved. Men havnet på bygda langt fra kjas og mass. Noen ganger savner jeg tilbake Men det er mest pga sjøen. Elsker det å kunne gå rett ut døra å gå i skogen eller gå til nærmeste innsjø. Og ar en vet hvem naboer er, og ar en får hjelp når det er noe og hjelper tilbake. Noe jeg ser har forsvunnet der jeg kom fra. Søsken mine sier de prater ikke og vet ikke en gang hvem naboene er en gang, fordi det har blitt så stort der som de sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #30 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg bor midt i mellom 2 byer, ca 20 i fra med bil til begge, men er i byen kanskje 1-2 ganger i året, kun fordi jeg må. Kommer opprinnelig fra landsbygda, men flyttet til "byen" med familien min da jeg startet på ungdomsskolen. Er ca. 30 000 innbyggere i kommunen jeg bor i. Jeg lengter fortsatt tilbake til bygda. Der hvor jeg hadde tilgang til natur uten å møte andre folk og gå i kø. Der hvor jeg kunne gå på ski, uten å måtte reise dit hvor alle andre også går på ski og stå i bilkø og betale massevis av penger for å få tilgang. Jeg savner å stikke ned i fjære, trekke ut kanoen og padle meg en tur på speilblank fjord. Her jeg bor blåser det alltid og det er rett ut i havet. Det er aldri helt stille her, alltid mennesker, trafikk. Naturen bygges ned, det blir til veier, boliger osv. Jeg savner uhøytidelige folk, som kan slå av en prat, naboer som hjelper hverandre, stikker innom uten audiens og at det må dekkes på og organiseres som om det var kongelig besøk. Jeg savner å gjøre noe som ikke koster penger, fordi vi ikke har tilgang til noe som helst som ikke er organisert. Nærhet til familie her vi bor nå er eneste grunn til ikke å flytte tilbake. Anonymkode: 67d69...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 3. august 2024 #31 Del Skrevet 3. august 2024 Mindre by er best, synes jeg. Jeg har bodd et par ganger på bygda/usentralt og skal aldri gjøre det igjen. Har man ikke bil og det går lite kollektivt, så blir man veldig fastlåst der. Jeg er vokst opp i en av Norges største byer. Bor nå sentralt i en mindre by på østlandet og trives godt med det. Jeg har det meste i gangavstand og har ikke bil nå. Men jeg klarer meg fint i hverdagen. Skal jeg på butikken tar jeg med meg sekken og et par handleposer og tar beina fatt 😊 Gratis trim får jeg også 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disney Adult Skrevet 6. august 2024 #32 Del Skrevet 6. august 2024 (endret) . Endret 1. desember 2024 av Disney Adult 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #33 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg er oppvokst på et tettsted med ca. 10 000 innbyggere. Hadde en flott barndom og følte aldri jeg manglet noe. Jeg og flere venninner flyttet til Oslo for å studere, jeg ble der i 5 år. Da ville jeg hjem. Har kommet frem til at jeg liker by i mindre doser. Ønsker ikke å bo i Oslo igjen. Det er på grunn av at det er så mye folk, trafikk, støy og genrelt mye uro. Jeg trives bedre når det er roligere rundt meg. Anonymkode: a3c5f...908 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #34 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg måtte flytte på bygda ufrivillig fordi jeg ikke har råd til noe annet. Anonymkode: 4ce76...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #35 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg elsker å bo på byga, bodde mer sentralt i mine yngre dager. Flyttet fra byen pga kostnadene for 20 år siden, skjønner virkelig ikke hvordan så mange har råd til å bo i storbyene, alt koster enormt mye. Anonymkode: cfe41...9e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #36 Del Skrevet 7. august 2024 Bygda. Bare byga ikke er for liten. Så enten en småby eller litt større bygd. Bygda gir litt større frihet. Men du må være villig til å sette igang selv. Om ingen kjører aerobik timer må du bli aerobik instruktør selv eller oppfordre noen du vet er god på det å starte det opp. Om tilbudet ikke er der bygda er mulighetens land. Om du ikke er i en alt for traust plass da. Ikke alle bygdefolk liker forandringer heller. Men ikke noe problem her jeg bor iallefall. Har absolutt alt vi trenger pluss litt til. Og folk stiller opp og blir med Anonymkode: aa872...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #37 Del Skrevet 7. august 2024 Vi bor i en bygd i byen - villaområde i Oslo. 10 min med banen til sentrum, men hos oss er det stille, marka er nær, rådyrene tusler i hagene og vi har både lokal kino, hagelag og nabolags-alt-mulig. Synes det er helt perfekt, men så er det også blitt veldig dyrt her. Liker meg dårlig i sentrum, men liker meg også dårlig på bygd eller by i gokk. Anonymkode: 4658d...907 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #38 Del Skrevet 7. august 2024 Jeg er født og oppvokst på gård som jeg og mannen nå har tatt over, og at det er det enkle liv på bygda stemmer ikke syns jeg 😝 Vi har bodd nærmere 20 år i Oslo, og hatt et enkelt liv på alle måter - kort vei til alt, alt er tilgjenglig og ikke noe jobb utover jobben. Å drive gård er motsatsen til dette. 30 miutter kjøring til det meste, og aldri fri etter du er ferdig på "hovedjobben". Til tross for dette er jeg veldig glad for at vi ikke ble i Oslo, for det hadde aldri passet oss. Finn ut hva som er deres behov og ønsker, og bosett dere etter det 🙏 Anonymkode: c8c75...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2024 #39 Del Skrevet 7. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg er født og oppvokst på gård som jeg og mannen nå har tatt over, og at det er det enkle liv på bygda stemmer ikke syns jeg 😝 Vi har bodd nærmere 20 år i Oslo, og hatt et enkelt liv på alle måter - kort vei til alt, alt er tilgjenglig og ikke noe jobb utover jobben. Å drive gård er motsatsen til dette. 30 miutter kjøring til det meste, og aldri fri etter du er ferdig på "hovedjobben". Til tross for dette er jeg veldig glad for at vi ikke ble i Oslo, for det hadde aldri passet oss. Finn ut hva som er deres behov og ønsker, og bosett dere etter det 🙏 Anonymkode: c8c75...5f9 Noen må også bo der man har råd til å bo. Jeg må bo på bygda fordi jeg ikke har råd til å bo i by. Anonymkode: 17979...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2024 #40 Del Skrevet 8. august 2024 Jeg er nærmest tvunget til å være på dyrt leiemarked i by(ikke Oslo) pga behandlere jeg må til ukentlig, og en syk kropp som ikke klarer særlig reising. Drømmer om å bo landlig-og eie mitt eget hjem🤨 Anonymkode: 01e72...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå