Johan uten land Skrevet 3. august 2024 #1 Del Skrevet 3. august 2024 Generelt spørsmål. Er dere veldig bevisst på hvor dere har bosatt dere, eller er det mer tilfeldig? Noen flytter pga jobb - det var kanskje mer vanlig før. Andre finner den såkalte kjærligheten. Noen flytter til byen fordi de aldri kan tenke seg å bo i bygda der de er født. Noen blir bare boende... kanskje uten å ha tatt noe særlig valg. Selv er jeg vokst opp på et veldig lite tettsted på en øy langs kysten. Helt fra ganske tidlig barndom ble jeg tiltrukket av byens fristelser. Det var mer folk - det var biler, det var fine hus - og ikke minst kafeliv og mer spennende butikker. Allerede da tenkte jeg at det var da fryktelig trist å bo på et lite sted uten alle disse mulighetene og tilbudene. I ungdommen ble det enda mer klart. Der jeg bodde så man jo de samme folka hele tiden. De jobba gjerne sammen med naboen, når de skulle gjøre noe på fritida var det samme folka.... Og når jeg kom i den alderen man ble opttat av det motsatte kjønn, så var jo det sannelig noe annet å gå i bygatene og se på alle damene enn å gå rundt på det lille tettstedet og se de samme hele tiden. Vel kan det føles trygt og godt på mindre steder. Men jeg må si jeg knapt kan forestille meg å bo på et stillestående sted der man 98 prosent av tiden ser de samme folka. Det er få tilbud hva gjelder kultur, uteliv, restauranter - og kanskje enda kjedeligere, man ser nesten aldri andre folk enn de samme gamle.... .. elsker å bo midt i hovestaden, går til og fra jobb i sentrumsatene - ser stadig nye folk i gatene. Man har sine naboer og bekjentskaper i bydelen. En har et endeløst tilbud av restauranter, utesteder, kulturtilbud - en kan se kjente byggverk, møte kjente personer og stadig få nye impulser. Her er mangfold og alle muligheter. Jeg kunne aldri tenke meg å flytte tilbake til et lite sted. Stillhet og flott natur - joda, det kan jeg savne innimellom, men hver gang jeg besøker hjemstedet er jeg sjeleglad for å være tilbake i storbyen etter noen dager. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 3. august 2024 #2 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg liker byen. Man er som oftest litt mer anonym. Men jeg kommer fra bygda og jeg merker savnet etter den fine naturen.😅 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #3 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg har, veldig bevisst, flyttet til mannens hjemsted da jeg synes beliggenheten er fantastisk. Jeg har jorder og skog rundt huset, og et par naboer. Jeg har 10 min gange til jobben, 10 min ganger til butikk/tog/buss/senter (med nødvendige fasiliteter). 10 min gange til båthavn/ stor innsjø. Det tar 30 min med tog til Oslo S, 5 min til Gardermoen. Noe kultur er det her også, eller kort vei til mange muligheter. Føler jeg bor både landlig og sentralt på en gang. Landlig pga miljøet direkte rundt, og sentralt fordi det tar så veldig kort tid å komme seg til mer sentrale strøk... Eller ut i Europa om jeg skulle foretrekke det. Anonymkode: da3b0...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #4 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg foretrekker bygda. Jeg er en introvert person som ikke trives med mye folk og støy rundt meg. Vil ha det stille. Anonymkode: f07c8...543 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #5 Del Skrevet 3. august 2024 Storby er best Anonymkode: d521c...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. august 2024 #6 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg er født og oppvokst i Oslo og har testet både bygd og småby i voksen alder - og gråt nesten av glede den dagen jeg flyttet hjem til Oslo igjen. Jeg elsker å ha kort vei til alt og anonymiteten og mulighetene byen gir. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #7 Del Skrevet 3. august 2024 By og land, hand i hand! Anonymkode: 82877...54c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #8 Del Skrevet 3. august 2024 Vokst opp på tynneste bygda, bor i en større by i Norge nå, og trives veldig godt med det. Det har vært veldig bevisst. Bygda er vakker, men jeg følte meg veldig ensom og isolert der i oppveksten. Foretrekker det som feriedestinasjon. Anonymkode: 2a992...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #9 Del Skrevet 3. august 2024 Alt til sitt bruk. Jeg planlegger sommer på landet, høst og vår i Oslo og vinter i Asia straks barna er utflyttet. Anonymkode: 15230...54e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #10 Del Skrevet 3. august 2024 Bygda all the way! Jeg vil ha ro og fred og minst mulig folk og stress. Anonymkode: e7713...c9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #11 Del Skrevet 3. august 2024 Liker meg best i storby, med utflukter til småbyer eller landsbygda. Anonymkode: 6c568...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 3. august 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 3. august 2024 Egentlig kunne jeg tenke meg å få sansen for å bo på bygda igjen - etter noen tiår i hovedstaden har man opparbeidet seg en "pen" boligformue..... begge mine foreldre er fra små steder, og jeg vet at min far etter et par år i Bergen og Oslo studier/jobb valgte å flytte tilbake til et mindre sted, rett og slett fordi han likte seg bedre på mindre steder... ... så det er vel kanskje slik at jeg på sett og vis leter etter en lyst til å flytte tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 3. august 2024 #13 Del Skrevet 3. august 2024 Jeg er oppvokst i byen og bor i byen, så foretrekker by. Bygda der hadde jeg nok kjedet meg lett, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #14 Del Skrevet 3. august 2024 Kassettspiller skrev (53 minutter siden): Jeg liker byen. Man er som oftest litt mer anonym. Men jeg kommer fra bygda og jeg merker savnet etter den fine naturen.😅 Mener akkurat det samme 😊 Vil legge til at jeg liker ikke helt når det blir sånn at "alle kjenner alle" og jeg er introvert, men anonymiteten er noe jeg liker. Møter masse folk på butikken men jeg slipper å prate med naboen og kassadama Føler meg mer fri i byen fordi alt er mer lett tilgjengelig. Selv om det er en egen frihet å bare kunne rusle innover i fjellet uten å møte på noen. Men det får jeg på hytta da 😄 Småby er best. Anonymkode: bb0a7...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #15 Del Skrevet 3. august 2024 Er det storbyer i Norge da? Anonymkode: 04b39...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #16 Del Skrevet 3. august 2024 Har bodd både på bygda og i mellomstore byer og trives desidert best i byen. Byen jeg bor i nå er stor nok til å ha alt en trenger, shopping, kulturliv, uteliv osv osv. Samtidig som jeg bor 3-4 km fra sentrum og bor ganske landlig til. Her har jeg det beste fra begge verdener. Jeg kunne godt tenkt meg å testet å bo i en stor by - bare for å ha prøvd det også. Bygda derimot ville jeg heller skutt meg selv i foten enn å bodd i igjen 🤮 Anonymkode: 519e8...4b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #17 Del Skrevet 3. august 2024 Bygda ❤️ Bodde noen år i Oslo, hata det intenst. Anonymkode: 3ff18...759 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 3. august 2024 #18 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mener akkurat det samme 😊 Vil legge til at jeg liker ikke helt når det blir sånn at "alle kjenner alle" og jeg er introvert, men anonymiteten er noe jeg liker. Møter masse folk på butikken men jeg slipper å prate med naboen og kassadama Føler meg mer fri i byen fordi alt er mer lett tilgjengelig. Selv om det er en egen frihet å bare kunne rusle innover i fjellet uten å møte på noen. Men det får jeg på hytta da 😄 Småby er best. Anonymkode: bb0a7...76c Er koselig på en måte, men det kan bli litt mye😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #19 Del Skrevet 3. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det storbyer i Norge da? Anonymkode: 04b39...4ca Etter norsk standard, da Anonymkode: bb0a7...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2024 #20 Del Skrevet 3. august 2024 Liker småbyer best. Storbyer er greit det å men Oslo er ikke en by jeg liker. Anonymkode: 9eb64...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå