Gå til innhold

Er din store hobby "AB ❤️ diesel"-innlegg på KG? Se denne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av hordene som uttryker sin elsk til diesel og bensin her inne. Litt historieleksjoner:

Den tvilen dere har mot konklusiv og uomtvistelig forskning kommer, nettopp, fra de som dømmer planeten vår til sin sikre død.

På tide å våkne opp.

 

Anonymkode: 736df...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit med radiobil i byen, men på bygda som det er mest av her Norge, så er det diesle og bensin som gjelder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Einus said:

Greit med radiobil i byen, men på bygda som det er mest av her Norge, så er det diesle og bensin som gjelder.

Hvor bor man om man trenger mer enn 40 mil rekkevidde for å komme seg på jobb og i butikken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være upraktisk med elbil om en ikke har fast parkeringsplass, med mulighet for lading. Spesielt om en har en bil med kort rekkevidde. Det gjelder i hovedsak i byene. Kan være litt styrete med å benytte hurtiglading i det daglige. 

På bygda bor folk i enebolig, og kan parkere i egen garasje, eller nær boligen. Å lade bilen er da enkelt.

Skal en lengre distanser er hurtiglading greit å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt enig, i byen er den store elbilfordelen noe mindre. Men så er kanskje ikke behovet like stort for bil i byen heller. Vi bor langt ut i gokk og har klart oss ypperlig med elbil.

Anonymkode: 736df...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Hvor bor man om man trenger mer enn 40 mil rekkevidde for å komme seg på jobb og i butikken?

Når man bor inderst i en fjord og det er 24 km til nærmeste by.

Bygda/byen har 2 veier inn.

Den ene er vinterstengt og den vanlige veien har vært stengt noen ganger pga regn og ras fra fjell.

Så stå der i timevis en el bil som tapper støm er ikke noe for oss på bygda.

Anonymkode: c9ddb...091

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli stående i kø i timevis er ikke praktisk om en kjører bil med flytende drivstoff.

Elbiler leveres med stadig større batterier. Varmepumpe hjelper også på forbruk til varme. Om en regner tre kWt per time vil en elbil med et batteri på 30 kWh kunne stå 10 timer i kø. En nyere variant med 60 kWh vil kunne stå i 20 timer.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (10 timer siden):

Greit med radiobil i byen, men på bygda som det er mest av her Norge, så er det diesle og bensin som gjelder.

Batteribil 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA til Diesel Nei til MDG 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i miljøet, men synes samtidig at noe av det mest flaue som finnes er folk som snakker opp fosilbiler og lager kallenavn på el som "dildobensin".

Det er som å stå og skrike "jeg har lav intelligens!".

Anonymkode: e5b16...7a1

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Når man bor inderst i en fjord og det er 24 km til nærmeste by.

Bygda/byen har 2 veier inn.

Den ene er vinterstengt og den vanlige veien har vært stengt noen ganger pga regn og ras fra fjell.

Så stå der i timevis en el bil som tapper støm er ikke noe for oss på bygda.

Anonymkode: c9ddb...091

En helt vanlig ny elbil har rundt 70kWh batteri og varmepumpe. For å holde en akseptabel temperatur i kupeen vil bilen ha et forbruk på rundt 1,5kW. Om du står helt rolig kan du da stå der i nesten to døgn på fullt batteri. 
Og hvem setter ut på en kjøretur på 48 mil tur/retur en by for en handletur? Om veiene er så fantastiske som du sier tar det jo en hel arbeidsdag i bilen… 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en liten bygd på landet og klarer oss supert med elbil - men vi har selvsagt lader hjemme. De fleste «på bygda» vil klare seg fint med elbil, men det hjelper det ikke å si til anti-elbil folket: De er som våpenforkjempere i USA -« du skal ikke komme her og tro du kan ta fra meg automatvåpnene mine, at de dreper massevis av unger i året spiller ingen rolle for det er min rett å ha disse våpnene.»

I byer er det vanskeligere, mange borettslag o.l har ikke ladere eller mulig for å sette opp ladere, og køene på ladestasjonene er så lange at det ikke er praktisk gjennomførbart. Interessant nok er det de på bygda (som kan lade hjemme) som er mest mot elbil 😂

Anonymkode: 170f5...606

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (10 timer siden):

Å bli stående i kø i timevis er ikke praktisk om en kjører bil med flytende drivstoff.

Elbiler leveres med stadig større batterier. Varmepumpe hjelper også på forbruk til varme. Om en regner tre kWt per time vil en elbil med et batteri på 30 kWh kunne stå 10 timer i kø. En nyere variant med 60 kWh vil kunne stå i 20 timer.

Hvorfor er det elbilene som må ha hjelp til å komme seg videre, når det har vert stillestående køer over flere timer? Ikke lengre siden enn sidt vinter det måtte taues flere elbiler til lading etter å gått strømtom. Så de regnestykkene som popper opp ang forbruk om man står stille, holder ikke mål. 
Sørg for å ha tilstrekkelig med strøm så slipper man slik trøbbel.

Anonymkode: ce9b0...1ca

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt største problem med elbil er problemrne dersom de begynner å brenne. Å få ut neg selv og to småbarn i 5punktssele mens et slikt batteri har satt fyr på hele bilen på sekunder? Orker nesten ikke skrive det en gang.

Anonymkode: 36a83...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med produksjonen av batteri til elbiler? Hva gjør det med miljøet? Det er ikke bare gull og glitter med elbil heller. Jeg kommer nok til å kjøpe elbil etterhvert, men nå synest jeg at de ikke er gode nok rett og slett.

Anonymkode: 8d10d...226

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er så lei av hordene som uttryker sin elsk til diesel og bensin her inne. Litt historieleksjoner:

Den tvilen dere har mot konklusiv og uomtvistelig forskning kommer, nettopp, fra de som dømmer planeten vår til sin sikre død.

På tide å våkne opp.

 

Anonymkode: 736df...def

Jeg bare lurer. Hvor seriøst er dette innlegget når du som ts ikke engang tør poste det under brukernavnet ditt? Slår meg da liksom ikke som en person som brenner for en sak. 

Og en hver sak har flere sider angående hva som er mest miljøriktig. (Til info så kjører jeg batteribil og bor på bygda) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det fins ingen produksjon av noe som helst som er miljøvennlig. Også "fornybare ressurser" tappes inntil de fornyes. Men oljeindustrien katastrofale track record skal godt kunne matches av noe som helst annet. Elbil er uten tvil betydelig mer miljøvennlig enn fossilbil. Men det hadde vært enda mer miljøvennlig om vi tok elbuss og syklet dit vi skal.

Anonymkode: 736df...def

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med produksjonen av batteri til elbiler? Hva gjør det med miljøet? Det er ikke bare gull og glitter med elbil heller. Jeg kommer nok til å kjøpe elbil etterhvert, men nå synest jeg at de ikke er gode nok rett og slett.

Anonymkode: 8d10d...226

Da er det godt at bensin og diesel vokser på trær, og ikke bidrar til forurensning når man henter opp olje. Ingen lekkasjer, ingen båter som går på grunn eller noe som helst. 
Og fugler elsker å bade i olje

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (45 minutter siden):

Da er det godt at bensin og diesel vokser på trær, og ikke bidrar til forurensning når man henter opp olje. Ingen lekkasjer, ingen båter som går på grunn eller noe som helst. 
Og fugler elsker å bade i olje

Idiot! Om du hadde fått viljen din og lagt ned all oljeleting, og produksjon, hadde du blitt overrasket over mye oljen brukes til, utenom drivstoff! Du hadde ikke engang batteribilen til å kjøre med.

Anonymkode: ce9b0...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Idiot! Om du hadde fått viljen din og lagt ned all oljeleting, og produksjon, hadde du blitt overrasket over mye oljen brukes til, utenom drivstoff! Du hadde ikke engang batteribilen til å kjøre med.

Anonymkode: ce9b0...1ca

Du innfrir alle krav til slapp trolling:

1) fornærmelse

2) temabytte

3) antatt påstand som samtalepartner aldri kom med

Få deg en annen hobby.

Anonymkode: 736df...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...