Gå til innhold

Hva skal man kalle noen som ikke er hvit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor er det relevant at "alle" i Norge er hvite? 😂

Blir det mindre relevant der majoriteten ikke er hvit? Jeg forstår virkelig ikke..

Sort er TVen min. Har til gode å møte noen som har samme farge.. 

Anonymkode: 72388...9f2

Har ikke sagt alle i NORGE, men alle på et spesielt sted et sted i Norge. Du trenger ikke forstå, det er bare min mening. Hvis man skal si noe om noen der alle andre er hvite så er selvsagt fargen relevant. Etter MIN mening.

Anonymkode: 67e7e...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vi er mange som ikke er hvite her... Si svart om du vil, men vedkommende kan være norsk fordet...

Anonymkode: 343b6...b43

Jeg sa ET STED , ikke Norge. Må folk vri så på det, kan man ikke være enkel ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ET STED , ikke Norge. Må folk vri så på det, kan man ikke være enkel ? 

Vrei ikke på noen ting, syntes bare ikke det var innlysende at det var det du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 timer siden):

Brun for øst asiater og folk fra sør Europa ? nei, nei, nei 😆Asiater er asiater og folk fra sør Europa er kaukasisk eller hvit.

Folk fra midtøsten er jo teknisk sett kaukasiske og "hvite" etter definisjonen også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor ofte har du referert til en nordmann som "hvit"? Svaret er nok aldri... 

Selv når jeg skal referere til noen i jobbsammenheng så forklarer jeg "han vi møtte i januar, som er spesialist i...". 

Anonymkode: b25d9...290

Ja, men noen ganger må vi nevne hudfarge fordi det er relevant. Hvis NRK skal dekke presidentvalget i USA, så må de snakke om stemmerne som ikke er hvite. Det har mye å si for valgets utfall. Eller hvis du skal beskrive noen som noen andre ikke har sett før. I landet Norge der 90+% av befolkningen har lysere hud, hadde du sagt "Har du sett en mann med mørkt hår og brune øyne?" hvis du leter etter noen med veldig mørk hud? 

Anonymkode: cabb4...dd3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Først:

• Alle mennesker er først og fremst bare personer. Men noen ganger må man beskrive andre, og da ønsker jeg å bruke det riktige ordet.
  • Jeg ønsker svar fra folk som ikke er hvit. Hvis du er hvit kan du komme med innspill, men jeg vil gjerne at du skriver at du ikke er det og at du gjerne begrunner ditt svar. Eksempel: Jeg er hvit, men venninna mi sier at...

Jeg lurer litt på hva man skal kalle noen som ikke er hvit. Jeg vet at man ikke bruker noen ord som begynner med bokstaven N. Jeg vet at det er mange gamle mennesker, og mennesker som er oppvokst på landet, som tror det er greit å bruke ne-ordert, men det er det ikke. Jeg ønsker å bruke ord som ikke blir ansett som fornermende. Når man snakker om amerikanere, for eksempel, i konteksten av amerikansk politikk, så har jeg hørt at man på TV noen ganger sier "svarte amerikanere". Jeg er mye i USA, så for meg er dette naturlig da vi bruker ordet "black" der borte. Men jeg fikk høre på jobb (fra en hvit person) at man ikke kan si det i Norge. Hun sier man skal si "mørk" eller "farget". Jeg syns ordet "farget" ikke virker riktig, fordi i min krets i USA er ordet "colored" ikke greit. 

Hva er riktig? Jeg spør fordi jeg oppriktig vil bruke det riktige ordet. 

Jeg kaller han Abdullahi eller Trym 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men noen ganger må vi nevne hudfarge fordi det er relevant. Hvis NRK skal dekke presidentvalget i USA, så må de snakke om stemmerne som ikke er hvite. Det har mye å si for valgets utfall. Eller hvis du skal beskrive noen som noen andre ikke har sett før. I landet Norge der 90+% av befolkningen har lysere hud, hadde du sagt "Har du sett en mann med mørkt hår og brune øyne?" hvis du leter etter noen med veldig mørk hud? 

Jeg, med flere, ca alle av mine ikke-hvite venner, får fnatt når folk "nekter" å se farge. For da nekter de samtidig å anerkjenne at vår oppfatning av verden ikke er lik en hvits oppfatning av verden. Det høres dramatisk ut, men det er i mange tilfeller sånn. Jeg har, som nevnt tidligere, opplevd grov rasisme. Ved å ikke se farge, hvisker man ut at disse opplevelsene er reelle. Så ja, noen ganger er faktisk farge viktig. Hvordan skal man ellers kunne forholde seg til rasisme- og diskrimineringsdebatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg, med flere, ca alle av mine ikke-hvite venner, får fnatt når folk "nekter" å se farge. For da nekter de samtidig å anerkjenne at vår oppfatning av verden ikke er lik en hvits oppfatning av verden. Det høres dramatisk ut, men det er i mange tilfeller sånn. Jeg har, som nevnt tidligere, opplevd grov rasisme. Ved å ikke se farge, hvisker man ut at disse opplevelsene er reelle. Så ja, noen ganger er faktisk farge viktig. Hvordan skal man ellers kunne forholde seg til rasisme- og diskrimineringsdebatten?

Absolutt! Jeg ønsker å vite hvordan jeg kan snakke om mennesker som ikke er hvit uten å si noe "feil". Jeg kommer aldri til å ignorere at noen andre har en annen hudfarge enn meg, jeg tror det er viktig for den personen og hvordan de oppfatter verden. Jeg snakker jo ikke om hudfarge med med mine ikke-hvite venner i USA, men det er liksom aldri er problem å ta det opp fordi jeg har språket for å ha de samtalene. Jeg kjenner ingen med annen hudfarge i Norge, men jeg har ikke lyst å være en av den som bruke unskyldinger for at at ikke vet hva de BØR si. Å si "Ja, men i gamle dager sa vi..." eller "Ja, men jeg visste ikke" holder ikke mål syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at man sjelden sier "Åge, ja han lyserosa vettu..."

Det finnes tusenvis av måter å beskrive noen på uten å måtte si farge. Ofte blir det feil også, da man tar både norskfødte, "halvt norske" og adopterte for å komme fra et sted de ofte noen har vært eller har særlig tilknytning til.

Anonymkode: 72388...9f2

Tusenvis av måter? For det første: nei. For det andre: det er helt idiotisk uhensiktsmessig å skulle beskrive en person og *ikke* kunne nevne hudfargen. Huden er kroppens største organ og utgjør en svært stor del av personens ytre. Men neida, her skal vi gå for høyden på kinnbeina og lengden på lårbeina, eller? 😆

Anonymkode: 164c2...e3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt! Jeg ønsker å vite hvordan jeg kan snakke om mennesker som ikke er hvit uten å si noe "feil". Jeg kommer aldri til å ignorere at noen andre har en annen hudfarge enn meg, jeg tror det er viktig for den personen og hvordan de oppfatter verden. Jeg snakker jo ikke om hudfarge med med mine ikke-hvite venner i USA, men det er liksom aldri er problem å ta det opp fordi jeg har språket for å ha de samtalene. Jeg kjenner ingen med annen hudfarge i Norge, men jeg har ikke lyst å være en av den som bruke unskyldinger for at at ikke vet hva de BØR si. Å si "Ja, men i gamle dager sa vi..." eller "Ja, men jeg visste ikke" holder ikke mål syns jeg. 

Jeg tror kanskje det beste er å prøve seg frem. Jeg for min del har ikke noe problem med at folk sier "hun brune" eller noe sånt. Men det er jo meg. Andre har kanskje et annet forhold til det. Jeg pleier å nevnte etnisitet hvis jeg skal beskrive noen som jeg ikke ellers kan beskrive detaljert nok. Kan jeg si "hun i kassa på Kiwi" så gjør jeg jo heller det enn å si "hun asiatiske i kassa på Kiwi". Men har farge og/eller etnisitet noe å si for det jeg skal poengtere, så blir det nevnt. Jeg synes ikke det bør være skummelt å nevne hudfargen til noen, så lenge det er en beskrivelse som selvfølgelig er uskyldig og velment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte min mann her nå, han er asiatisk, adoptert. 

Han sier at han ikke bryr seg så mye om hvilke ord folk bruker, fornærmelser høres på tonefall, ikke på ordet som blir brukt.

Han syns brun, mørkhudet, asiat og slikt er greit, men han liker ikke å bli kalt "guling", fordi han syns ikke han er gul. Og det er jeg enig i, han er jo brun. 

Men hvis jeg skal beskrive han, sier jeg "han med asiatisk utseende". 

Anonymkode: ce1e4...7ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke et navn?

Anonymkode: 52aec...0fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit. Blek, faktisk. 

Bor et sted med høy innvandrerprosent. Vi nevner oftere etnisitet/foreldres etnisitet enn hudfarge. Ofte må man gjette litt om man ikke vet etnisitet, men ofte får man en liten pekepinn ved å se på folk. Øst-Europeere, Midt-Østen, Asiater, eller enda nærmere selve landet, som f.eks Iran, Kenya, Japan osv. Noen folkeslag er mer "like hverandre" enn andre. F.eks kjenner jeg mange fra Kurdistan, og ingen av dem er i familie - men de har et felles likhetstrekk. Det samme gjelder enkelte asiatiske land, det er mulig å skille enkelte folkeslag og se hvor de er fra. 

Stort sett bruker verken jeg eller andre her hudfarge for å beskrive noen, da etnisitet ofte holder. Må jeg si hudfarge så er det lys og mørk/mørkhuda. 

Anonymkode: ed7aa...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fersken farget ? 
Jeg er ikke  hvit men fregnete. 😁

Anonymkode: 8cbbf...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har de ikke et navn?

Anonymkode: 52aec...0fc

Jo, klart de har det. Men av og til må man forklare noe, uten å vite navnet, eller at den de snakker med, vet navnet. 

Anonymkode: ce1e4...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Evt kan du si sør-asiatisk.

Men hvorfor er «brun» feil? 

Anonymkode: 6d510...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er «brun» feil? 

Anonymkode: 6d510...a14

Det er ikke feil, jeg sa jo det innledningsvis. Jeg har ikke noe imot at folk sier "brun". Men hvis man ikke vil bruke det, kan man vel si sør-asiatisk. Jeg svarte altså på min egen kommentar der, og siden jeg skriver som AB kan jeg ikke redigere den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve krenkelsessamfunnet 😂

Anonymkode: 0b3bb...2e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge leve krenkelsessamfunnet 😂

Anonymkode: 0b3bb...2e2

Hva da? Hvem blir krenket? Og hvorfor synes du det er morsomt at folk blir krenket? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To måter å være overlig opptatt av "rase": Enten på den rasistiske måten, eller på "woke" måten hvor alt blir "identity politics". Det siste er noe amerikansk som de har eksportert til Europa. Begge deler er bullshit. 

Hatt samtaler med søsteren min som bor utenfor London om dette. Si hva du vil om England, men det er i hvert fall en smeltedigel som historisk ikke har vært særlig rasistiske. Nevøen skole med en haug av blandingsbarn. Hva de er blandet med vet hun ikke, det er ikke så viktig. Når nevøen prater om kompisene sine sier han "han som spiller fotball/han som gamer". 

Hva er galt med å være fargeblind? Funker fint for de. Blir en liten del av alt det andre som er hundre ganger viktigere i å beskrive en person.

Anonymkode: 87795...3fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...