Gå til innhold

Er det «vanlig» i dag at småbarnsforeldre drikker så og si hver helg?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Veldig uvanlig i mine kretser, i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 14.47):

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

Nei det er ikke vanlig og det er ikke vanligere i dag enn før. Det har derimot alltid vært noen som skiller seg ut og er mer glad i alkohol og festliv enn andre. Og blant dem igjen har vi dem som ikke klarer å roe ned dette selv etter de får barn, Vi fonner dem særlig blant unge foreldre, men også foreldre ei 30-årene. Noen av foreldrene er blir alkoholikere. Noen har bare en lang fase som bedrer seg i løpet av de neste årene. Felles i disse familiene (min erfaring)  er at barna lider i mer elelr mindre grad alt etter hvor mye og ofte foreldrene drikker. Men det finnes unntak. Jeg kjenner til tre barndomsvenner som vokset opp med alenemødre som var litt for glad i alkohol. Og ei som bodde sammen med begge foreldrene men hadde en alkoholisert far. Felles for dem er at de har haltet en del i oppveksten og sitt voksne liv. To av dem havnet opp med ung ufør. En fikk et kriminelt rulleblad og sliter med for høyt alkoholforbruk selv. Og kun ei endte opp med et trygt godt voksenliv med god utdannelse og jobb. Moten hennes drakk tett hele oppveksten hennes, men tror likevel hun klarte seg greit siden hun hadde ressurssterk far og besteforeldre som sørget for å ha barnet litt ekstra hos seg når barnets mor drakk tett.

Anonymkode: 86173...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige. Det er vanlig både å være avholds og å dra på fest hver helg.

Jeg gjorde det sjakktrekket å få barn med en som var helt motsatt av meg der. Siste året før jeg ble gravid, så ble jeg luta lei fest-hver-helg-livet mange har som student. Holdt i massevis med 5-6 ganger i året for meg. Eksen min roet seg ikke, og jeg så jo på foreldrene hans og flere av vennene at det var fest så ofte som mulig, og gjerne både fredag og lørdag, og nachspiel til morgenkvisten.

Nå er vi skilt, så han er nå på fest alle barnefrie helger, og gjerne oftere også om de får barnevakt. Jeg er gjerne sosial og gjør kjekke ting med samboer og venner på barnefri helger, men festing og alkohol er gjerne ved spesielle anledninger og julebord. Koser meg godt med en fest, men ikke så ofte. Blir i tillegg veldig fyllesyk uansett hvor lite jeg drikker, så jeg kaster bort 2-3 dager ved å drikke alkohol, og da må det være verdt det.

Anonymkode: bc938...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor må det legges ut? 

Anonymkode: 25ab9...230

Fordi man ikke er flau over at man har et sosialt liv, i tillegg til å være mor? 

Anonymkode: 199ae...eb7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har alle foreldre på KG et ekstreeeeeeemt avslappet forhold til alkohol, stålkontroll på forbruket sitt og det blir aaaaaaldri noe fyll. 

Anonymkode: ef81a...7a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Heldigvis har alle foreldre på KG et ekstreeeeeeemt avslappet forhold til alkohol, stålkontroll på forbruket sitt og det blir aaaaaaldri noe fyll. 

Anonymkode: ef81a...7a4

Når du leser denne tråden er det noen som tar seg en og annen fest. En god handfull som synes det er naturlig å ta et glass vin med venner eller til middag hjemme. Og noen som styrer helt unna alkohol. Den siste gruppen igjen er som alltid splittet i de som bare ikke liker det for egen del, og de som fordømmer alle som drikker når de har barn. 

Jeg er i den midterste kategorien. 25-år gamle meg hadde du fått et annet svar fra 😅 Men rundt midnatt er jeg så trøtt at jeg kunne lagt meg over bordet og sovnet på restauranten, og tanken på "dagen derpå" sist det ble litt for mye vin (et bryllup rett før pandemien) er nok til at det siste glasset vin ikke frister overhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/3/2024 at 2:47 PM, AnonymBruker said:

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? Har en slektning som tilsynelatende er ute på ett eller annet hver eneste helg. Enten med partner eller alene. Ser dette på snap-story nesten hver uke. Alltid alkohol inni bildet. De har barn i barnehagealder, og har gode jobber. Har ikke barn selv, og er ikke så sosial lengre, og er passert 50. Så lurer bare på om det er vanlig i dag blandt folk rundt 25-35? Regner med familien er barnevakt, så tror ikke barna «lider» når de er ute, men tenker på familien som helhet, det må vel oppleves sårt for barna at den ene eller begge minimum 3 av 4 helger er på fest? Kan vel umulig være en super omsorgsperson dagen etter, selv om den andre er tilstede så vil vel barna merke det? Eller? Hva er vanlig i dag? 

Nei. Drikker 1-2 ganger i året, uten barn tilstede. 

Anonymkode: b3d16...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker cola , vann og kaffe ja men ikke alkohol og ikke ute. Har barn og tilbringer tiden med de, har ikke barnepass heller, selv om det ikke stopper folk fra å gå ut å drikke så gjør ikke vi det! Så nei det gjelder ikke alle!

Anonymkode: 9f02f...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vil ikke si det er vanlig... 😅 

Har vært 90% avholds de siste 13 årene. 😅(siden jeg fylte 18 år) 

Anonymkode: 01a87...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei vil ikke si det er vanlig... 😅 

Har vært 90% avholds de siste 13 årene. 😅(siden jeg fylte 18 år) 

Og ble mor da for første gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom du ser en som er sosial hver helg og med mennesker som tilsynelatende drikker betyr ikke det at vedkommende drikker masse alkohol. Det kan godt hende personen drikker alkoholfrie drinker eller tar seg et par glass for så å være helt fin i formen dagen etter. 

Noen er mer sosiale og blir invitert på morsomme ting som de ønsker å delta da. Det betyr ikke at de drikker masse selvom det tilsynelatende ser sånn ut. Må man sitte hjemme og Sture som en gråmus eller henge på Raw-food for å bli akseptert som mot altså?  

Anonymkode: b6902...d67

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

JEG er en av de som legger ut story om fest/drikking stort sett hver helg.

Det dere ikke ser, er at jeg kan drikke på den enheten i flere timer!!!! Noen ganger er det alkoholfri øl/vin/cider/drink og tenk!!!!

Anonymkode: 1a3f2...e90

Jeg er gravid og er ute annenhver helg ca. Blir mer sliten enn før så orker ikke så mye lenger enn til 12. Jeg legger ut at jeg er på båtturer med masse alkohol osv. Jeg legger ut snapp og mystories med et glass i handa og snapper av at jeg skåler med Champagne-glasset:) Jeg Håper virkelig folk ikke er så dumme at de aldri har hørt om Moctails og alkoholfritt. 

Er man en sosial person blir man åpenbart dømt av de som bare sitter hjemme, ikke har noe å gjøre og følger med på alle andre. 

Anonymkode: b6902...d67

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er stor forskjell på hver helg, og en helg en sjelden gang. 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det noen rolle sålenge barna blir tatt vare på?🤷‍♀️ 

Personlig har jeg kun vært ute 1gang siden barnet mitt ble født, han er snart 3. 

Anonymkode: 9d5e5...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi man ikke er flau over at man har et sosialt liv, i tillegg til å være mor? 

Eh så man må legge ut alt fordi man ikke er flau? Jøss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en veldig sosial familie og har besøk eller er på besøk nesten hver helg. Med barn. Og ja, da blir det noen glass vin, men ikke mange. 

Anonymkode: 87f12...415

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, verken mannen eller jeg drikker alkohol. De færreste av våre venner drikker alkohol, så det er ikke vanlig vår vennekrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig her jeg bor. Bor på vestlandet, er snart 40 år, og de aller fleste venner/naboer er ute på noe hver helg. Vi har alle gode jobber, står opp hver dag og går på jobb, har barn, og liker å være sosial i helgene. Barna er selvsagt ikke hjemme der festen er. 

Anonymkode: 8449a...97a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er normalt å legge ut at man er sosial i 2024. Helt normalt. 

Anonymkode: 8f6f4...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg legger ikke ut noe særlig. 

Men synes bare det er koselig å se hva venninner av meg gjør.

Men forstår jo at mange ikke tør. Når det å ta 1-2 glass med venninner blir til "fyll hver helg". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...