Gå til innhold

Er det «vanlig» i dag at småbarnsforeldre drikker så og si hver helg?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Nei, tror ikke det er vanlig her. De jeg kjenner har nesten sluttet å gå ut. Hvis det da ikke er arrangementer med jobben eller større begivenheter sånn innimellom.

Anonymkode: 0bd60...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To ting du spør om.
Jeg tror… at det kan være vanlig med hyppig uteliv blant de yngre småbarnsforeldre. Det forutsetter jo at de har fex besteforeldre tilgjengelig. Så det begrenser seg jo. Er nok en meget liten gruppe der de har barnepass hver helg og regelrett fester. 

Når det kommer til å drikke alkohol i helg tror jeg det er standard ja. Ikke fyll, men en drink, et par øl eller dele en vin. Liker en drink selv, men vi drikker ikke hver helg. Dels fordi det ikke er alltid vi har lyst på, dels av prinsipp. Jeg har alkoholisme i familien, og tenker at om jeg er kommet dit at jeg MÅ ha alkoholholdig drikke bare fordi det er helg er jeg på en litt farlig vei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe hyppig uteliv her i gården, vi går kanskje ut 3 ganger i året. Vi skal faktisk på en sommerfest nå i august med venner og gleder oss. Men vi pleier å begrense oss og reise hjem i høvelig tid slik dagen derpå ikke ødelegges. 

Når det gjelder alkohol så tar mannen min ett glass vin eller en øl hver helg til maten. Jeg for min del gjør det ikke hver helg, men inn i mellom når jeg får lyst. 

Anonymkode: e16af...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på 10 og 12. 
Naboen en jente på 10.

De er ute annenhver helg. Jeg har vært ute tre ganger på 8 mnd, men far til ungene er ute hver tredje helg.

Anonymkode: 07b90...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner ei som drikker tja.. 4 dager i uka? 
Om det er fyll vet jeg ikke, tror ikke det. Men det er gode middager med vin til alle måltider, samt venninnekvelder med vin, fest på helg med mer enn vin, og det er veldig stas å poste snap der vinglasset er med. 
i dag gikk de fjelltur og avsluttet turen med ei kald øl. 
Synes det er alkohol hele tiden. 
Når de er i syden er det vin hver dag. De har ungdommer nå, men dette har vært siden barna var små. 
gode jobber og god økonomi. 
Jeg på 45 sitter med cola og smågodt 😅 drikker ikke alkohol. Ikke fordi jeg er avhold men liker det ikke. 
Flott for de som orker dette, men tror ikke det er bra å må ha alkohol til alt 

Anonymkode: 4ca68...029

Livsstilen til vennene dine høres sunnere ut enn din.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, folk tror det som er vanlig for dem er normalen for alle. 

Svaret er vel heller at dette varierer veldig. Kanskje vanlig i noen miljøer, og uvanlig i andre. 

Anonymkode: 53f94...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjenner ei som drikker tja.. 4 dager i uka? 
Om det er fyll vet jeg ikke, tror ikke det. Men det er gode middager med vin til alle måltider, samt venninnekvelder med vin, fest på helg med mer enn vin, og det er veldig stas å poste snap der vinglasset er med. 
i dag gikk de fjelltur og avsluttet turen med ei kald øl. 
Synes det er alkohol hele tiden. 
Når de er i syden er det vin hver dag. De har ungdommer nå, men dette har vært siden barna var små. 
gode jobber og god økonomi. 
Jeg på 45 sitter med cola og smågodt 😅 drikker ikke alkohol. Ikke fordi jeg er avhold men liker det ikke. 
Flott for de som orker dette, men tror ikke det er bra å må ha alkohol til alt 

Anonymkode: 4ca68...029

Vet du hva jeg knapt har rørt siden jeg ble voksen?

Cola og smågodt... 

Anonymkode: 199ae...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen småbarnsforeldre rundt meg som er ofte ute på sosiale tilstellinger uten barna på kveldstid, hverken med eller uten alkohol. De som drar jevnlig på noe, driver med en hobby. F.eks. naboen som har to barn i barnehagealder, han er ofte på fisketur på kveldstid i helgene. En sjelden gang i blant har barna overnattet hos oss, og så har de dratt sammen på fisketur. I vårt hus har vi ingen slik fast interesse, vi er ute f.eks. på konsert en svært sjelden gang. Da pleier jeg å ta et glass øl, mens mannen min ikke liker alkohol. 

Alkohol hjemme tror jeg er vanlig. Men ikke fyll, da er det det på nivå dele en flaske vin lørdag kveld. 

Anonymkode: 0ca59...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som sjekker storyen min? 

Er en småbarnsmor på 29 år og stikker ut med venner ett par ganger i måneden. Har og har alltid hatt et aktivt sosialt liv og stor omgangskrets så blir like ofte invitert til bursdager og lignende. Jeg er i god form, barna mine lider ingen nød og mannen har heller ingen problemer med livsstilen min.

Jeg er i tillegg glad i å dele livet og hverdagen min på snap story, hvor jeg kun har familie og nære venner som følgere. Var i begynnelsen, etter jeg fikk barn, blyg på om jeg skulle tørre å dele bursdagene og festene jeg var i - i frykt for å bli dømt av sånne som deg.  Men etter hvert ga jeg F og tenker at om du først skal bruke tiden din på å frivillig trykke deg inn på storyen min, for deretter å sitte på sofaen og surmule for hvordan et annet menneske lever livet sitt - så er det i seg selv mer stusselig enn hva jeg gjør, for å si det sånn 🤷‍♀️

Anonymkode: 24b64...cad

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig hos oss eller i vår omgangskrets. Helg er familietid stort sett,.og de fleste kveldene blir tilbragt hjemme etter barna er lagt. Vi tar oss Kanskje et par øl 4 ganger i året. By livet har vi slutta med for lengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig med de vi kjenner/omgås… 

Jeg er kanskje ute 1 gang i året, samboer 2 -3. Vi tar gjerne et glass vin eller en øl til middag på helg, men da stopper det der 😊

Anonymkode: 9fca2...daf

samme her. 

Anonymkode: f9647...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kanskje 1 gang annenhver måned. Har ikke energi til annet. Hvem orker hver helg med små barn?

Anonymkode: 7b0e7...7db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar et glass vin når barnet har lagt seg fredag eller lørdag max 1 gang pr mnd. Vi er ute hver for oss max 1 gang pr år hver, gjerne sommeravslutning med jobb. Vi har ikke behov eller ønske om noe mer uteliv enn det. Familie først, alltid😊

Anonymkode: cad6d...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tussi84 skrev (9 minutter siden):

Ikke vanlig hos oss eller i vår omgangskrets. Helg er familietid stort sett,.og de fleste kveldene blir tilbragt hjemme etter barna er lagt. Vi tar oss Kanskje et par øl 4 ganger i året. By livet har vi slutta med for lengst. 

Det går ikke noe ut over tid som familie på grunn av sovetider. Og er frisk og fin kl 6-7 morgenen etter. 

Og kan love at vi begge elsker å sette oss godt tilbake i sofaen med litt junk, og se på akkurat det vi vil en kveld i uka. For de fleste kvelder bruker vi jo sammen i og med at uka har 7 kvelder der man nå (i det minste en) er bundet til hjemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke vanlig med hver helg for koen rundt oss, men innimellom ja

Anonymkode: 25ab9...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det går ikke noe ut over tid som familie på grunn av sovetider. Og er frisk og fin kl 6-7 morgenen etter. 

Og kan love at vi begge elsker å sette oss godt tilbake i sofaen med litt junk, og se på akkurat det vi vil en kveld i uka. For de fleste kvelder bruker vi jo sammen i og med at uka har 7 kvelder der man nå (i det minste en) er bundet til hjemmet. 

Nå gjaldt ikke dette andre men hva som er mest vanlig i vår familie og omgangskrets. Jeg blander meg ikke bort i hva andre gjør, men fyll og barn hører ikke sammen noe jeg tror de fleste er enige om. Å dele en vin flaske eller ta noen øl blir noe annet.

Her sovner ikke barna før sent dessverre, men selv om de hadde sovnet tidligere så er hverken mannen eller jeg så gira på å ta litt alkohol. Vi er heller ikke særlig interessert i å drikke ute på arrangement eller med venner ute. Vi syns det nesten er bedre med mineralvann. Har dessverre heller ikke ork til å finne på noe så ofte ute/klaffer ikke med når andre venner har fri, så treffer venner kanskje 1-2 ganger per mnd, og ofte blir det hver for oss. 

Eneste gangen i året mannen skeier ut er 1-2 ganger. Da på jobbfest/julebord. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange øl jeg har drukket siden jeg gikk gravid med førstemann i 2020. SÅ VEldig sjeldent.

Endret av tussi84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 14.47):

Som overskriften viser, er dette vanlig i dagens samfunn? 

Anonymkode: 6a3e0...aa5

Nei. Det er ikke vanlig.

Anonymkode: 38ba5...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om det er vanlig å ha et liv utenom barna? Ja, heldigvis. Om det er kino eller uteliv må da være revnende likegyldig, så lenge man ikke er påvirket foran ungene.

Anonymkode: d54aa...455

👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: 5af3d...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er en av de som legger ut story om fest/drikking stort sett hver helg.

Det dere ikke ser, er at jeg kan drikke på den enheten i flere timer!!!! Noen ganger er det alkoholfri øl/vin/cider/drink og tenk!!!!

Anonymkode: 1a3f2...e90

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

JEG er en av de som legger ut story om fest/drikking stort sett hver helg.

Det dere ikke ser, er at jeg kan drikke på den enheten i flere timer!!!! Noen ganger er det alkoholfri øl/vin/cider/drink og tenk!!!!

Anonymkode: 1a3f2...e90

Men hvorfor må det legges ut? 

Anonymkode: 25ab9...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...