Gå til innhold

Gratulere når noen går til en dårligere jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt. Men ingen annonserer på Linkedin at de får sparken. Derfor må man lese mellom linjene. Om noen hadde sluttet i jobben uten å ha en ny jobb å gå til så hadde jeg lest mellom linjene og tenkt at vedkommende fikk sparken. 

Det er begge deler. Men ja, jeg er ekstremt nysgjerrig på om vedkommende fikk sparken.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Det er ikke alltid sånn. Jeg har sluttet i en jobb fordi det var så ekstremt mye mobbing der og dårlig miljø at jeg ble psykisk dårlig. Hadde vært merkelig om folk tenkte jeg fikk sparken 🤪

Anonymkode: d8fe3...396

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men ja, jeg er ekstremt nysgjerrig på om vedkommende fikk sparken

Få deg et liv.

Anonymkode: c6a70...979

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om at den nye jobben er lavstatus, men at den er lavere status enn den hun hadde. Jeg hadde gratulert folk som fikk sin første jobb på  Kiwi. Men om du var professor på universitetet og annonserte at du hadde fått jobb i kassa på Kiwi så hadde jeg vært usikker på om det var riktig å gratulere. 

TS

Men er dette sammenlignbart for situasjonen til din venn da, ts? Er hun professor og tar en jobb på kiwi? 

Eller er det sånn at hun er student og har tatt en jobb på kiwi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mam gratulerer vel ikke FORDI noen «klatrer» oppover i statushierarkiet, men fordi de har fått/oppnådd noe de ønsker? Så din vurdering av om jobben er bedre eller ikke er helt irrelevant. Hvis hun annonserer det, gratulerer man. 

Anonymkode: 49e83...b44

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg så nylig en bekjent på Linkedin annonsere at hun hadde byttet jobb. Normalt gratulerer man jo når noen  annonserer at de har byttet jobb, men her har vedkommende gått til en lavere stilling enn det vedkommende hadde.  

Men er det riktig å gratulere noen som har fått en dårligere  jobb? For alt jeg vet har vedkommende fått sparken i den forrige jobben fordi hun ikke gjorde god nok jobb. Da vil det jo være spesielt å gratulere vedkommende. 

Normalt å gratulere uansett. Det er ikke sånn at du må vite grunnen til hvorfor folk bytter jobb. Du er høflig å gratulerer.  For alt du vet kan jobben være bedre betalt. Slutt å tenk så veldig på status. 

Anonymkode: cf5a6...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun har nylig blitt mor så det er selvsagt mulig det er derfor hun går til en mindre krevende stilling. Men da hun annonserte jobbyttet så skrev hun ingenting om årsaken til at hun byttet jobb. 

TS

?

Hadde jeg ikke tenkt på å gjøre - aldri sett andre gjøre det heller, 

Livet er ikke en karrierestige for de fleste.

En tidligere kollega har klatret litt nedover utfra det jeg kan se, men jeg gjetter på trivselen har økt betraktelig. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er begge deler. Men ja, jeg er ekstremt nysgjerrig på om vedkommende fikk sparken.  

TS

Om vedkommede har hatt en flott jobb med god lønn, og går ned i lønn, så kan det Kansje være at hun vil ha mindre ansvar og mer senkede skuldre. Men dette er ikke din bisnis. 

Er det andre som gratulerer henne da? I så fall kan jo du og det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

?

Hadde jeg ikke tenkt på å gjøre - aldri sett andre gjøre det heller, 

Er du TS? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får sparken er det jo fint hvis man straks klarer å finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 4c9e3...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du TS? 

Nei? Random innfall 😅

TS er mest slem. Hun vil bare vite om personen fikk sparken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi jeg er nysgjerrig og synes du lever i en litt fascinerende verden.

Hvis du nå får høre at hun faktisk fikk sparken.

Ville du gratulert da? Eller tenker du at man kommer i en slags karrieremessig karantene etterpå hva gjelder sosial status?

Hva skal du bruke informasjonen til?

Anonymkode: f5e02...403

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange klatrer oppover og innser så at det er helt feil for dem. Jeg har selv byttet fra en attraktiv lederstilling med personal- og budsjettansvar, til en seniorrådgiverstilling. 

Anonymkode: c6ace...ea8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ser vi ned på jobber?Kansje dette var en bedre jobb for personen det gjelder.

Anonymkode: d9815...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikkert det er en dårligere jobb for personen det gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er trangere nåløye vil jeg ikke si at du går til en lavere stilling selv om du går ned i lønn. En forretningsadvokat som blir høyesterettsdommer vil jo kunne gå ned i lønn, men det er vel ingen som sier at vedkommende går til en dårligere stilling. 

Det handlet som sagt ikke kun om lønnen til hun jeg så på Linkedin. Det handlet om at hun gikk flere trinn ned på hierarki-pyramiden. Jeg vil  gå så langt som å si at det ville vært galskap å gi fra seg stillingen hun hadde frivillig. Så om det ikke handler om at hun vil bruke mer tid med barna sine så ville jeg gjettet på at hun fikk sparken. 

TS

Det er kanskje galskap for deg, og det kan være hennes drøm. Selv om du er opptatt av status, lønn og hierarki, så er vi mange som verdsetter trivsel, arbeidsmiljø, arbeidsoppgaver og fritid/frihet.

Jeg fikk selv fra mellomlederstilling i stort konsern til å jobbe ufaglært på fabrikk. Det var så enormt deilig å kunne glede seg til jobb hver dag, og aldri måtte tenke på jobb etter jeg stemplet ut. Mye mer fritid hadde jeg også. Er nok mange som dømte meg på samme måte som du gjør, og spekulerte om årsak, uten å tenke på hva som gjorde meg lykkelig og hva som var viktig for meg....

Anonymkode: e21cf...ee6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt. Men ingen annonserer på Linkedin at de får sparken. Derfor må man lese mellom linjene. Om noen hadde sluttet i jobben uten å ha en ny jobb å gå til så hadde jeg lest mellom linjene og tenkt at vedkommende fikk sparken. 

TS

Jeg er ikke overrasket, det skinner gjennom hele tråden din at det er dette du lurer på. Men hvorfor er du så nysgjerrig på dette, TS, vil det gi deg en tilfredsstillelse dersom det er tilfelle?

Anonymkode: 7db59...cbd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er trangere nåløye vil jeg ikke si at du går til en lavere stilling selv om du går ned i lønn. En forretningsadvokat som blir høyesterettsdommer vil jo kunne gå ned i lønn, men det er vel ingen som sier at vedkommende går til en dårligere stilling. 

Det handlet som sagt ikke kun om lønnen til hun jeg så på Linkedin. Det handlet om at hun gikk flere trinn ned på hierarki-pyramiden. Jeg vil  gå så langt som å si at det ville vært galskap å gi fra seg stillingen hun hadde frivillig. Så om det ikke handler om at hun vil bruke mer tid med barna sine så ville jeg gjettet på at hun fikk sparken. 

TS

Som nevnt innlegget mitt vil nok veldig mange tenke og tro at jeg går ned i stilling. For stillingstittelen seniorjurist i offentlig etat sier ingenting om hva oppgavene går ut på, så for mange vil det se ut til at jeg jobber meg ned når jeg går fra en stilling hierarkisk høyt i et forretningsjuridisk advokatfirma.  

Poenget mitt er jo nettopp at de fleste vil tro det. Og det bryr jeg meg null og niks om. Fordi jeg vet bedre, og aller viktigst, jeg vet best hva som er best for meg. 

Anonymkode: 28a9d...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun har innsett at livet handler om mer enn jobb, karriere og status? Kanskje hun ble utbrent, og innså at hun ville bruke tiden på noe som var meningsfullt for henne? 

Trenden i dag er at man ikke ønsker å klatre i corporate. Man ønsker heller et liv/fritid. Jeg kunne glatt gjort det selv, og har faktisk planer om det. Stress press og «status», til hvilken pris? Jobbtittel er ikke lenger er utpreget statussymbol. 

Anonymkode: 75814...7fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En du kjenner har lagt ut at hun har fått ny jobb på LinkedIn. Du forventer at hun skal legge ut om grunner til at hun har flytter på seg? Uavhengig av grunn - dette er ikke din business.

Gratuler henne med ny jobb som ett anstendig menneske. Evt gi et like eller ignorer. Uansett, slutt å spekuler. Skjerp deg.

Anonymkode: f8e20...071

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har gjort det selv, ville jeg tenkt at vedkommende har gått på en smell og trenger miljøskifte. Det, pluss dårlig arbeidsmiljø og/eller at leder er et skikkelig k*khode, er mye mer sannsynlige årsaker til jobbskifte "nedover" i status enn at arbeidstakeren har fått sparken.

Å annonsere årsaken til jobbskifte er vel heller ikke direkte vanlig. Og i så tilfelle: skulle vedkommende mot formodning ha fått sparken fra forrige jobb ville hun trolig ikke ha skrevet akkurat det uansett. Da ville hun nok heller gitt en mer generell grunn: hensyn til familien, praktiske årsaker, ønske om nye utfordringer osv osv. Og da er vi jo like langt. 

Og til det opprinnelige spørsmålet: det er helt normalt og ikke noe galt i å gratulere noen med ny stilling, også når de bytter "nedover", men dersom du lar være vil en perifer bekjent neppe bli fornærmet. Sant å si vil hun sikkert ikke legge merke til eller bry seg om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...