Gå til innhold

Gratulere når noen går til en dårligere jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god og godt betalt jobb. Fyllt med stress, press og annet som går på psyken. Om jeg hadde valgt gå ned i en "lavere" stilling for å bevare helsen(som jeg vurderer) hadde jeg nok ønsket at noen gratulerte meg. Og jobben hadde fått en topp kvalifisert person til en "lavere" stilling. Penger og tittel er ikke alt. Fritid, helse, mulighet for utvikling og mye annet kan være grunnlag for jobb-bytte.

Anonymkode: 9cf60...bda

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ikke lenge kommer jeg til å annonsere et jobbytte som noen sikkert vil tenke er bytte til en lavere stilling, når jeg går fra advokat i et forretningsjuridiske advokatfirma til seniorjurist i etat. 

Men stillingen er faglig sett både mer utfordrende, og for de som kjenner fagfeltet (dvs. potensielle fremtidige arbeidsgivere) vil se det trange nåløyet og prestisjen i den nye jobben, og overhodet ikke se jobbskiftet som et steg nedover, selv om folk jeg snakker med tror at jeg jobber meg ned ved å gå til det offentlige. 

I stedet skal jeg ha ansvar for tunge og komplekse saker av stor prinsipiell art, ha fagansvar, jobbe med forslag til lovendringer, og med saker som får nasjonal medieomtale osv. 

Jeg får høyere grunnlønn enn jeg har i dag, men fordi det stilles mindre krav til overtid, vil jeg nok totalt sett komme noe lavere ut. Men til gjengjeld ha mye mer fleksibilitet og livskvalitet. 

Jeg går fra dårlig arbeidsmiljø med rovdrift i det privaye, til en enda mer spennende jobb med gode rammer mens barna er små.

Byttehandelen er en nobrainer for min del. Kanskje er det slik for din bekjent også. 

Anonymkode: 28a9d...987

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man gratulere! Man må jo gå ut fra at personen bytter av fri vilje, så da ser vel vedkommende noe veldig positivt med den nye jobben, uansett hva du mener om saken. Det er jo ikke opp til andre å avgjøre om jobbskifte er positivt eller ikke for den det gjelder.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det handler ikke om at den nye jobben er lavstatus, men at den er lavere status enn den hun hadde. Jeg hadde gratulert folk som fikk sin første jobb på  Kiwi. Men om du var professor på universitetet og annonserte at du hadde fått jobb i kassa på Kiwi så hadde jeg vært usikker på om det var riktig å gratulere. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Du virker i overkant opptatt av status ts. Det er slett ikke sikkert jobnstatus er det viktigste i livet til denne bekjentskapet ditt. Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å gratulere med en ny jobb, helt uavhengig hva du mener om den. Men om det er så ekstremt problematisk for deg å gratulere noen med en ny jobb, bare fordi du ikke syns den er god nok, så får du bare la vær.

Anonymkode: be547...837

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har sannsynligvis gjort det som alle gjør- veier fordeler og ulemper opp mot hverandre, og tar en avgjørelse.

Dersom avgjørelsen falt på å gå "ned" i jobb, så var det fordi det hadde noen fordeler som var viktige for henne. 

Hvorfor skal man ikke gratulere?


Sett at hun måtte få en dårligere jobb og uten at hun ønsket da, man gratulerer da også. Hvem er du til å sitte å bestemme hvem sin situasjon og jobb som er verdig en gratulasjon?

Du får skrive kondolerer, da. 

Anonymkode: f5e02...403

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow tenk og være så smålig og ikke Gratulere noen fordi jobben tydeligvis ikke passer deg hva vedkommende burde ha 😅 om du faktisk har sånne holdninger la være og Gratulere fordi du mener jo det ikke likevel

Anonymkode: b6e9b...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koster det deg så fryktelig mye å gratulere? Siden du har behov for å lage en diskusjon ut av det mener jeg.

Anonymkode: c6a70...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om ikke lenge kommer jeg til å annonsere et jobbytte som noen sikkert vil tenke er bytte til en lavere stilling, når jeg går fra advokat i et forretningsjuridiske advokatfirma til seniorjurist i etat. 

Men stillingen er faglig sett både mer utfordrende, og for de som kjenner fagfeltet (dvs. potensielle fremtidige arbeidsgivere) vil se det trange nåløyet og prestisjen i den nye jobben, og overhodet ikke se jobbskiftet som et steg nedover, selv om folk jeg snakker med tror at jeg jobber meg ned ved å gå til det offentlige. 

I stedet skal jeg ha ansvar for tunge og komplekse saker av stor prinsipiell art, ha fagansvar, jobbe med forslag til lovendringer, og med saker som får nasjonal medieomtale osv. 

Jeg får høyere grunnlønn enn jeg har i dag, men fordi det stilles mindre krav til overtid, vil jeg nok totalt sett komme noe lavere ut. Men til gjengjeld ha mye mer fleksibilitet og livskvalitet. 

Jeg går fra dårlig arbeidsmiljø med rovdrift i det privaye, til en enda mer spennende jobb med gode rammer mens barna er små.

Byttehandelen er en nobrainer for min del. Kanskje er det slik for din bekjent også. 

Anonymkode: 28a9d...987

Hvis det er trangere nåløye vil jeg ikke si at du går til en lavere stilling selv om du går ned i lønn. En forretningsadvokat som blir høyesterettsdommer vil jo kunne gå ned i lønn, men det er vel ingen som sier at vedkommende går til en dårligere stilling. 

Det handlet som sagt ikke kun om lønnen til hun jeg så på Linkedin. Det handlet om at hun gikk flere trinn ned på hierarki-pyramiden. Jeg vil  gå så langt som å si at det ville vært galskap å gi fra seg stillingen hun hadde frivillig. Så om det ikke handler om at hun vil bruke mer tid med barna sine så ville jeg gjettet på at hun fikk sparken. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Og om du er så nysgjerrig kan du spør vedkommende. Tviler på at hun har noe imot det.

Anonymkode: 64a7c...ef0

Jeg har faktisk ekstremt lyst til å spørre hvorfor hun byttet jobb, men jeg turte ikke å spørre fordi jeg følte det kunne være frekt.  Om vedkommende har fått sparken så vil vel neppe personen snakke om det. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har faktisk ekstremt lyst til å spørre hvorfor hun byttet jobb, men jeg turte ikke å spørre fordi jeg følte det kunne være frekt.  Om vedkommende har fått sparken så vil vel neppe personen snakke om det. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Kanskje hun byttet pga dårlig arbeidsmiljø?

Anonymkode: b405c...393

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje hun byttet pga dårlig arbeidsmiljø?

Anonymkode: b405c...393

Ja, det er også mulig.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du tenkt om meg da, TS?

Jeg sa opp jobben min, fast 100% stilling som anses som en god jobb, uten å ha en ny jobb å gå til.

 

Tror du jeg fikk sparken?

 

Sannheten er at jeg har blitt gammel nok til å finne ut at jeg kan leve livet slik jeg vil, uten å måtte jage prestisje eller tenke hva andre synes.

Anonymkode: f5e02...403

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva ville du tenkt om meg da, TS?

Jeg sa opp jobben min, fast 100% stilling som anses som en god jobb, uten å ha en ny jobb å gå til.

 

Tror du jeg fikk sparken?

 

Sannheten er at jeg har blitt gammel nok til å finne ut at jeg kan leve livet slik jeg vil, uten å måtte jage prestisje eller tenke hva andre synes.

Anonymkode: f5e02...403

Du spør så jeg svarer. Ja, jeg hadde gjettet på at du fikk sparken.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er også mulig.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Skal man da annonsere det på LinkedIn da tenker du? 

Anonymkode: b405c...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har faktisk ekstremt lyst til å spørre hvorfor hun byttet jobb, men jeg turte ikke å spørre fordi jeg følte det kunne være frekt.  Om vedkommende har fått sparken så vil vel neppe personen snakke om det. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Så det er der det egentlig ligger, du lurer ikke om du skal gratulere, du er ekstremt nysgjerrig på om hun er sparket og vil prøve å finne det ut. 

Anonymkode: 4c9e3...c08

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal man da annonsere det på LinkedIn da tenker du? 

Anonymkode: b405c...393

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt. Men ingen annonserer på Linkedin at de får sparken. Derfor må man lese mellom linjene. Om noen hadde sluttet i jobben uten å ha en ny jobb å gå til så hadde jeg lest mellom linjene og tenkt at vedkommende fikk sparken. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er der det egentlig ligger, du lurer ikke om du skal gratulere, du er ekstremt nysgjerrig på om hun er sparket og vil prøve å finne det ut. 

Anonymkode: 4c9e3...c08

Det er begge deler. Men ja, jeg er ekstremt nysgjerrig på om vedkommende fikk sparken.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du spør så jeg svarer. Ja, jeg hadde gjettet på at du fikk sparken.  

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Og jeg kjenner jeg lever veldig godt i den vissheten at noen kanskje vil tro det.

Deilig å finne slik ro i seg selv, at man tar valg som er riktige for seg selv, og ikke for hva verden mener.

Anonymkode: f5e02...403

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannheten er at jeg har blitt gammel nok til å finne ut at jeg kan leve livet slik jeg vil, uten å måtte jage prestisje eller tenke hva andre synes.

Anonymkode: f5e02...403

DER har vi en jeg vlile gratulert :) Jeg drømmer selv om å gå av med pensjon og leve av egne midler. Financial independence, retire early, eller FIRE på godt engelsk. Nysgjerrig på om TS ville gratulert om jeg ga meg selv sparken på den måten.  

Anonymkode: 4c9e3...c08

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og jeg kjenner jeg lever veldig godt i den vissheten at noen kanskje vil tro det.

Deilig å finne slik ro i seg selv, at man tar valg som er riktige for seg selv, og ikke for hva verden mener.

Anonymkode: f5e02...403

Er helt enig i at det er flott når folk er selvsikre nok til å ikke leve for andre. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg så nylig en bekjent på Linkedin annonsere at hun hadde byttet jobb. Normalt gratulerer man jo når noen  annonserer at de har byttet jobb, men her har vedkommende gått til en lavere stilling enn det vedkommende hadde.  

Men er det riktig å gratulere noen som har fått en dårligere  jobb? For alt jeg vet har vedkommende fått sparken i den forrige jobben fordi hun ikke gjorde god nok jobb. Da vil det jo være spesielt å gratulere vedkommende. 

Anonymkode: 5c925...6e9

En ny jobb er jo positivt. Om du gratulerer personen og de fikk sparken i forrige jobb, vil det jo ikke si at du er frekk eller noe. 

Er personen veldig stolt og glad selv da? På linkedin har jeg sett at noen skriver stolt om ny stilling. Da er det vel fint å si gratulerer. 

Anonymkode: d8fe3...396

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...