Gå til innhold

Gratulere når noen går til en dårligere jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg så nylig en bekjent på Linkedin annonsere at hun hadde byttet jobb. Normalt gratulerer man jo når noen  annonserer at de har byttet jobb, men her har vedkommende gått til en lavere stilling enn det vedkommende hadde.  

Men er det riktig å gratulere noen som har fått en dårligere  jobb? For alt jeg vet har vedkommende fått sparken i den forrige jobben fordi hun ikke gjorde god nok jobb. Da vil det jo være spesielt å gratulere vedkommende. 

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva oppgavene i den lavere stillingen er da? Jeg kjenner ei som byttet jobb fra rådgiver til førstekonsulent, men oppgavene var de samme. Fikk bedre betalt da.

Anonymkode: b405c...393

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så stor prestasjon å bli et år eldre heller.

Men som et oppegående menneske så gratulerer jeg jo selvfølgelig likevel. 

Anonymkode: 81f53...82c

  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere stilling er vel ikke ensbetydende med dårligere jobb? 

Anonymkode: 6fa64...fab

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bestemmer hvorvidt denne jobben er en dårligere jobb for den det gjelder?

Anonymkode: be547...837

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å klatre både litt "opp og ned". Stillingstittel eller arbeidssted er ikke alt. Var kanskje av mer betydning før i tiden. Er faktisk litt misunnelig på en som gikk "ned" fra en toppstilling med topplønn. Mindre stress og et livsstilsvalg. Hvis personen har delt det er det vel ikke noe personen skammer seg over. 

Anonymkode: 1702a...816

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om personen har tatt et tøft valg om å gå ned i stilling for å ta vare på egen helse, barn eller familie? Det er jo et valg det står respekt av. 

Anonymkode: f4322...dcb

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nylig blitt mor så det er selvsagt mulig det er derfor hun går til en mindre krevende stilling. Men da hun annonserte jobbyttet så skrev hun ingenting om årsaken til at hun byttet jobb. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man annonserer at man bytter jobb så er det helt innafor å gratulere. Jeg veit at jeg muligens kommer til å søke meg nedover igjen når barna er store, og vi ikke har så høye levekostnader….

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det koster deg mye å gratulere, kan du jo skrive "Lykke til i ny jobb". 

Anonymkode: 4c9e3...c08

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har nylig blitt mor så det er selvsagt mulig det er derfor hun går til en mindre krevende stilling. Men da hun annonserte jobbyttet så skrev hun ingenting om årsaken til at hun byttet jobb. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Hva er definisjonen på en dårligere jobb? Fortell gjerne slik at vi kan forstå hvordan du tenker.

Anonymkode: 64a7c...ef0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er definisjonen på en dårligere jobb? Fortell gjerne slik at vi kan forstå hvordan du tenker.

Anonymkode: 64a7c...ef0

Vedkommende gikk fra en jobb det er svært vanskelig å få til en jobb det er mye lettere å få. Det er også høyere lønnsnivå i stillingen vedkommende startet med. Hun gikk nedover i karriere-pyramiden. 

Jeg ønsker ikke si akkurat hvilken jobb hun har i tilfelle hun leser her på Kvinneguiden. 

Anonymkode: 5c925...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vedkommende ikke bryr seg om status og lønn på jobbstillingen hun tar, men heller at hun vet hun kommer til å trives mer i den nye jobben? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har nylig blitt mor så det er selvsagt mulig det er derfor hun går til en mindre krevende stilling. Men da hun annonserte jobbyttet så skrev hun ingenting om årsaken til at hun byttet jobb. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Hvor mange ser du egentlig som annonserer årsak til bytte av jobb?

For alt du vet så har hun nå fått drømmejobben som hun har ventet på halve livet.

Det er normalt å gratulere folk med ny jobb uansett. At du mener hennes nye jobb er så lavstatus at du mener den ikke fortjener en gratulasjon sier heller litt om dine holdninger. Jeg har aldri hørt noen andre mene at en jobb er så lavstatus at man vurderer droppe gratulerer...

Anonymkode: e21cf...ee6

  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor mange ser du egentlig som annonserer årsak til bytte av jobb?

For alt du vet så har hun nå fått drømmejobben som hun har ventet på halve livet.

Det er normalt å gratulere folk med ny jobb uansett. At du mener hennes nye jobb er så lavstatus at du mener den ikke fortjener en gratulasjon sier heller litt om dine holdninger. Jeg har aldri hørt noen andre mene at en jobb er så lavstatus at man vurderer droppe gratulerer...

Anonymkode: e21cf...ee6

Det handler ikke om at den nye jobben er lavstatus, men at den er lavere status enn den hun hadde. Jeg hadde gratulert folk som fikk sin første jobb på  Kiwi. Men om du var professor på universitetet og annonserte at du hadde fått jobb i kassa på Kiwi så hadde jeg vært usikker på om det var riktig å gratulere. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg så nylig en bekjent på Linkedin annonsere at hun hadde byttet jobb. Normalt gratulerer man jo når noen  annonserer at de har byttet jobb, men her har vedkommende gått til en lavere stilling enn det vedkommende hadde.  

Men er det riktig å gratulere noen som har fått en dårligere  jobb? For alt jeg vet har vedkommende fått sparken i den forrige jobben fordi hun ikke gjorde god nok jobb. Da vil det jo være spesielt å gratulere vedkommende. 

Anonymkode: 5c925...6e9

Hvis du ikke aner hva grunnen til jobbskifte var så gratulerer du jo uansett! Hva er " dårligere jobb" da? Kanskje det er en lettelse å slippe ansvar? Kanskje trivdes ikke vedkommende i den jobben han hadde ? Ikke døm for valg folk gjør hvis du ikke aner noe. 

Anonymkode: b82d6...0b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler ikke om at den nye jobben er lavstatus, men at den er lavere status enn den hun hadde. Jeg hadde gratulert folk som fikk sin første jobb på  Kiwi. Men om du var professor på universitetet og annonserte at du hadde fått jobb i kassa på Kiwi så hadde jeg vært usikker på om det var riktig å gratulere. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Kanskje vedkommende har mer behov for fleksibilitet eller fritid. Karriere betyr ikke like mye for alle.

Selv har jeg valgt en jobb som gir meg mye fritid samtidig som jeg tjener nok til å klare meg.

Anonymkode: 64a7c...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ut som en snobbete og nedlatende person. La være å gratulere da vel. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du er så nysgjerrig kan du spør vedkommende. Tviler på at hun har noe imot det.

Anonymkode: 64a7c...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun har nylig blitt mor så det er selvsagt mulig det er derfor hun går til en mindre krevende stilling. Men da hun annonserte jobbyttet så skrev hun ingenting om årsaken til at hun byttet jobb. 

TS

Anonymkode: 5c925...6e9

Må du ha rapport om dette?

Anonymkode: a8d7d...2b7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...