Gå til innhold

Lønner det seg å slette studielån?


anonym482

Anbefalte innlegg

anonym482 skrev (11 minutter siden):

Har nedbetalt bolig som er delvis oppussingsobjekt

Om det da gir deg sjelefred å betale ut studielånet, så gjør du det.

Anonymkode: 7568e...f61

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

anonym482 skrev (38 minutter siden):

Ca 800, men jeg får dette igjen via renteinntektet på pengene jeg har oppspart

Du får ikke igjen kr 800 som du betaler i renter, ved å ha oppsparte midler. Kvitt deg med lånet og sett hele beløpet du skule betalt Lånekassen inn i sparing./investeringer. Det du holder på med er et minusprosjekt. De små og de store pengene!

Anonymkode: 03d85...f69

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gjort det selv, hadde heller plassert pengene i fond/aksjer som ga mer avkastning enn hva jeg betaler i renter på studielånet.

Anonymkode: f178a...19b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufør eller ikke ville jeg ikke spekulert i.

Virker nesten litt kynisk og skulle gamble på å bli ufør.

Betale ned eller ikke rent økonomisk kommer jo ann på renter og alternativ gevinst en annen plass.

 

Personlig har jeg leilighet, lån, og penger i aksjer.
I og med at jeg har lån, er det uansett greit å ha studielån da det er lavere.

Hadde jeg ikke hatt lån ville jeg fortsatt hatt studiegjeld og helelr satt av mer penger i aksjer og fond.

Men om fjerning av lån gir sjelefred, så er det gjerne verdt det.

Anonymkode: f69f2...acf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (6 timer siden):

Har nedbetalt bolig som er delvis oppussingsobjekt

Da ville jeg brukt cash til å pusse opp, ev. kjørt 50-50. Selv hadde jeg nok delt det opp litt, avhengig av hvor mye penger det er snakk om. Redusere studielånet med 100K, sette noe i indeksfond, og f.eks. pusse opp det jeg hadde mest lyst til.

Anonymkode: 50425...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg ikke helt på folk som skal spekulere i at om de blir uføre så slipper de å betale tilbake. Det er et lån, det er klart man skal betale tilbake lån om man evner det?

Jeg betalte ned studielånet når jeg hadde anledning til det. Veldig deilig å bli kvitt, og fikk noen tusen mer i måneden å rutte med (som nå settes i fond). Klart jeg hadde "spart" de pengene om jeg ble ufør, men det er da en fryktelig kynisk tankegang. Og jeg har ingen planer om å bli ufør med det første. 

Anonymkode: e28ea...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår meg ikke helt på folk som skal spekulere i at om de blir uføre så slipper de å betale tilbake. Det er et lån, det er klart man skal betale tilbake lån om man evner det?

Jeg betalte ned studielånet når jeg hadde anledning til det. Veldig deilig å bli kvitt, og fikk noen tusen mer i måneden å rutte med (som nå settes i fond). Klart jeg hadde "spart" de pengene om jeg ble ufør, men det er da en fryktelig kynisk tankegang. Og jeg har ingen planer om å bli ufør med det første. 

Anonymkode: e28ea...b1b

Det er ikke kynisk, det er smart å tenke over økonomien sin og ikke betale unødvendig mye i studielån. Det gjelder spesielt om man får varig lav inntekt som man jo får om man blir ufør. 

Anonymkode: 79e38...b16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du nevner at begge foreldene dine ble uføre tidlig, er det arvelig sykdom som du også er utsatt for da? 

 

anonym482 skrev (På 3.8.2024 den 13.17):

Ca 800, men jeg får dette igjen via renteinntektet på pengene jeg har oppspart

Hvis du hadde betalt ut lånet, og sluppet renteutgiftene, så kunne du spart de engene og fått mer renteinntekter... 
 

Anonymkode: 24314...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk uten gjeld får høyere skatt, så hvis du ikke har noe annen gjeld, bør du undersøke nøye hva skatten din vil bli. Kanskje lønner det seg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg forstår meg ikke helt på folk som skal spekulere i at om de blir uføre så slipper de å betale tilbake. Det er et lån, det er klart man skal betale tilbake lån om man evner det?

Jeg betalte ned studielånet når jeg hadde anledning til det. Veldig deilig å bli kvitt, og fikk noen tusen mer i måneden å rutte med (som nå settes i fond). Klart jeg hadde "spart" de pengene om jeg ble ufør, men det er da en fryktelig kynisk tankegang. Og jeg har ingen planer om å bli ufør med det første. 

Anonymkode: e28ea...b1b

Det er ingen som planlegger å bli ufør. Sykdom, skade eller lyte kan komme plutselig. 

Nei, det er ikke klart at man skal betale det tilbake. Å utnytte mulighetene man blir gitt, er faktisk smart! 

Jeg ble plutselig syk, og endte opp ufør. Greit å få sletta nesten 200k i gjeld ‘kun’ pga det. 

Det er gode grunner til at ‘alle’ økonomieksperter sier at studielånet er det aller siste lånet man betaler ut. Det har en gratis forsikring i seg. 

Anonymkode: 7568e...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke kynisk, det er smart å tenke over økonomien sin og ikke betale unødvendig mye i studielån. Det gjelder spesielt om man får varig lav inntekt som man jo får om man blir ufør. 

Anonymkode: 79e38...b16

Det er ingen som ville sagt det er kynisk å ikke betale ned studielånet før man dro til Finnmark og jobbet og dermed får slettet deler av studielånet. Om noe så ville folk synes det var rart om man først betalte ned studielånet for så å flytte til Finnmark. 

Anonymkode: 79e38...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke har annen gjeld og muligheten til å slette studielånet så gjør du det. Hadde du hatt annen gjeld, inkl huslån, ville det lønnet seg å hekler nedbetale på annen gjeld og la studielånet være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også slettet lånet i ditt tilfelle. 

Jeg har en del boliglån, men ikke barn eller bil, så har valgt å betale ned ekstra på studielånet fordi jeg heller gjør det når jeg samtidig har inntekt til å spare månedlig i fond. Har også betalt ned ekstra på boliglånet før, men nå er renta omtrent lik, så da er jeg mye nærmere å bli kvitt studielånet ved ekstra nedbetaling.

Anonymkode: 2a105...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ville også slettet lånet i ditt tilfelle. 

Jeg har en del boliglån, men ikke barn eller bil, så har valgt å betale ned ekstra på studielånet fordi jeg heller gjør det når jeg samtidig har inntekt til å spare månedlig i fond. Har også betalt ned ekstra på boliglånet før, men nå er renta omtrent lik, så da er jeg mye nærmere å bli kvitt studielånet ved ekstra nedbetaling.

Anonymkode: 2a105...efc

Du bør alltid betale ned ekstra på huslån før studielån, stort sett uansett rentenivå (negge lånene følger jo markedsrenta, men boliglånet reagerer kjappere på renteendringer enn studielånet). Årsaken er at nedbetaling på huslån er som sparing og investering. I tillegg kan ikke studielånet arves om du skulle dø, samt at det finnes ordninger dersom du skulle bli ufør. Det har ikke huslånet. Ergo lønner det seg å bli kvitt all annen gjeld før studielånet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Siden du nevner at begge foreldene dine ble uføre tidlig, er det arvelig sykdom som du også er utsatt for da? 

 

Hvis du hadde betalt ut lånet, og sluppet renteutgiftene, så kunne du spart de engene og fått mer renteinntekter... 
 

Anonymkode: 24314...850

1) ja

2) Ja, men får 4,25% renter på å ha de 200 000 kr i banken istedenfor å bwtale ned lånet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i grunn at sletting av studielån aldri lønner seg. Sålenge du betaler ned det du skal vær måned vil det lønne seg langt mer enn å slette alt i et jafs. Renten er så lav på studielånet at de pengene får du mer for om du setter dem i aksjer eller på høyrentekonto i banken. + at du har den sikkerheten at om du blir ufør eller skulle gå bort vil ingen av dine nærmeste arve den gjelden. Studielån er det beste lånet du kan ha. Ingen grunn til å betale det ned fortere enn du må annet en at det kanskje føles litt digg. 

Anonymkode: e5ea9...0cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

anonym482 skrev (9 minutter siden):

1) ja

2) Ja, men får 4,25% renter på å ha de 200 000 kr i banken istedenfor å bwtale ned lånet...

Du kan få bedre renter om du finner en annen bank

Anonymkode: e5ea9...0cc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (10 minutter siden):

1) ja

2) Ja, men får 4,25% renter på å ha de 200 000 kr i banken istedenfor å bwtale ned lånet...

Har du da sjekket opp hvor genetisk disponert du er for sykdom, for å se om det er stor sjanse for at du også blir ufør da?

Betaler du ned hele lånet nå, og så sparer fast 1500,- pr måned, så har du 375 000 om 15 år. Altså betale ned nå, og spare like mye som du har betalt i lånet. Men du synes det er bedre å heller betale fast på lånet og betale rundt 100 000,- i rentekostnader istedenfor?

Anonymkode: 24314...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (3 timer siden):

Folk uten gjeld får høyere skatt, så hvis du ikke har noe annen gjeld, bør du undersøke nøye hva skatten din vil bli. Kanskje lønner det seg lite.

Leste nylig noe om at dette er en gammel myte, som stemte for en del år siden, men at det ikke lenger lønner seg å ha gjeld

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du da sjekket opp hvor genetisk disponert du er for sykdom, for å se om det er stor sjanse for at du også blir ufør da?

Betaler du ned hele lånet nå, og så sparer fast 1500,- pr måned, så har du 375 000 om 15 år. Altså betale ned nå, og spare like mye som du har betalt i lånet. Men du synes det er bedre å heller betale fast på lånet og betale rundt 100 000,- i rentekostnader istedenfor?

Anonymkode: 24314...850

Det er psykisk sykdom som går i familien, jeg har tendenser, men har klart å holde meg i jobb. Tror det vil gå greit videre men har en frykt for å bli syk på sikt. Man vet jo aldri med den type sykdom.

Endret av anonym482
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...