Gå til innhold

Yoghurt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 11.28):

Hvilken youghurt gir dere til barna? Er det innafor å gi vanlig Tine yoghurt?

Anonymkode: ddd98...51b

Helt vanlig ikke-fettredusert joghurt naturell.

Om noen vil ha honning, bær, nøtter, Granola, sirup, syltetøy (eller for den del brunost eller reker) oppi? Da slår de seg løs med slikt.
Den tyrkiske tykke joghurten er best, så den kjøper jeg oftest. Men rørosmeieriene sin er også smakfull, om enn noe løs i konsistensen. 

Og er det helt på hodet hektisk eller sykdom? Da kjøper vi det jeg kaller «junk-gurt». Den smaksatte, ultraprosesserte greia de markedsfører retning barn. Jeg regner den som helt uten ernæringsmessig verdi, så det er bare fordi alternativet er å gå sulten (og det er verre).

Anonymkode: b6c78...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har du oppskrift?

Anonymkode: 11f6c...23f

1 liter melk (vanlig melk gir tykkere konsistens, kan og bruke skummelt), og 2ss ferdig yoghurt (eller en pakke yoghurtkultur). Så kommer det litt an på slowcookeren. Jeg har på melken på høy i ca 2 timer, måler temperatur til ca 82 grader. Avkjøles så til ca 40 grader. Rører inn 2ss ferdig yoghurt i et glass av yoghurten, rører så dette inn i resten av melken. Så må bakteriene "vokse". Jeg setter gryta med lokk, og handkle under lokk, på varmtvannsbereder i ca 8 timer. Før jeg heller på glass og setter i kjøleskap. Men det finnes mange metoder. Hvis du googler på engelsk så ser du ulike alternativer. 

Granola - varierer en del basert på hva jeg har. Finnes et hav av oppskrifter på nett, brukte trines en del, men printet ikke før det ble betaltjeneste. Tips er å røre inn kokosflak og tørket frukt til slutt som ekstra søtning. Det kan gjøres uansett oppskrift. 

Anonymkode: 3f9bc...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...