Gå til innhold

Funnet ut at jeg er gravid og starter i ny jobb.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har skrevet at dette ikke er planlagt og jeg vurderer abort sterkt pga min arbeidsmoral da jeg vet det er feil å komme inn i ny jobb som gravid. Jeg har jobbet til siste dag før permisjon i min siste graviditet. Jeg presser meg ganske langt så du tar feil der. Jeg er bare redd for å angre,redd de ikke vil ha meg der etter 6 mnd.

Anonymkode: 94661...22c

De kan ikke si deg opp etter prøvetiden fordi du er gravid. De kan heller ikke dra en fiktiv grunn ut av rumpa. Oppsigelse i prøvetid må følge 1 av 3 krav:

1. Tilpasning til arbeidet

2. Faglig dyktighet

3. Pålitelighet

Oppsigelsen må være saklig begrunnet, og dokumentert. Skal de si deg opp pga. dårlig utført arbeid må de f.eks dokumentere at du har fått god og tilpasset opplæring, og likevel gjort en dårlig jobb. Faglig dyktighet er i mange tilfeller vanskelig å dokumentere, det blir basert på synsing av andre fagpersoner. Pålitelighet handler om å følge bestemmelsene i kontrakten, at du kommer på tid, leverer når du skal, overholder taushetsplikt. Igjen må dette dokumenteres. Dette er også saker hvor man ofte kan kreve å måtte ha fått 3 advarsler før man kan sies opp.

Uansett er dette forhold du kan kontrollere. Blir du syk i svangerskapet kan de utsette prøvetiden, men det skal mye til for å si deg opp pga sykdom.

Man kan også sies opp om man er overflødig, og da kan ikke arbeidsgiver ansette en ny i din stilling på lange tider.

Jeg har sjekket opp dette med advokat fordi jeg selv ble gravid 1 mnd etter oppstart i ny jobb og ble usikker. I tillegg har jeg fått alvorlig svangerskapskvalme og vært like mye borte som jeg har vært i jobben. Føles det bra? Nei, det føles helt forferdelig. Men jeg har en ordentlig arbeidsgiver med ordna forhold, og HR har tatt kontakt spesifikt for å minne meg på at jeg har rettigheter og ikke skal føle meg ille, samt gratulert meg og sendt meg blomster da jeg ble innlagt.

Så om de skulle prøve seg kan fagforeningen hjelpe deg, du kan gå til sak mot arbeidsgiver og i det minste få forhandlet deg til en sluttpakke som betaler ut lønn frem til permisjon eller lenger. Det var en vanlig løsning ifølge advokaten jeg snakket med. Og husk; hvis arbeidsgiver gjør dette er ikke dette en plass du ønsker å jobbe!!

Anonymkode: 63166...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Da burde du holde deg for god til det innlegget du begynte med. Kvinnefientlig og diskriminerende.

Anonymkode: 5ca4b...4de

Ja, jeg vet det. 

Jeg står fortsatt 100 % for at det er tøft å være en liten bedrift hvor man i en ansettelsesprosess får vite at den nyansatte er gravid før hun engang har jobbet en time. 

Som jeg også skrev til TS, ikke la en ny jobb avgjøre om man skal ta abort eller ikke.

Livet går heller ikke under om man takker nei til jobben i stedet for å ta abort. Eller står i det og begynner i den nye jobben.

Hvis jeg som bedriftseier klarer en økonomisk byrde som en nyansatt gravid er, så klarer også den gravide seg. Som en annen i tråden sa til meg, penger er ikke alt ;) 

Anonymkode: 5a525...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er litt ironisk at du sier dette, for ledere som deg er den soleklare grunnen til at kvinner ikke forteller om graviditet. Og at det faktisk ble ulovlig å spørre om familieplaner. Ekstra synd at kvinnelige ledere gjør dette. 

Anonymkode: affd5...1ca

Jeg forstår at det ikke nytter for andre å sette seg inn i hvordan det er å drive et lite firma. 

Takk for meg i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vecky skrev (3 timer siden):

Graviditet skal ikke ha noe med ansettelse å gjøre. Er du den best kvalifiserte skal du ansettes selv om det er 5 uker igjen til termin… 

Dette har vært prata ganske mye om en stund og noe alle arbeidsgivere burde vite SVÆRT godt. 

Det er ingen krav om at må ansette den best kvalifiserte. Det gjelder bare offentlige stillinger. Vi andre gjør som vi vil.

Men, graviditet er ikke gyldig grunn for oppsigelse i prøvetiden. Ts er ansatt, og har samme rettigheter som andre.

At hun synes det er flaut skjønner jeg. At det kan være utfordrende for arbeidsgiver skjønner jeg. Som arbeidsgiver ansetter vi med et lengre perspektiv, og må hele tiden forholde oss til at ting ikke ble som vi hadde tenkt. Shit happens!

Til ts, gjør det du ønsker. Ikke gjør valg du ikke ønsker fordi du synes situasjonen er flau eller av hensyn til andre.

Anonymkode: d96e9...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at det ikke nytter for andre å sette seg inn i hvordan det er å drive et lite firma. 

Du må fortsatt følge loven og oppføre deg som en skikkelig arbeidsgiver. Men det er vel for mye forlangt for små bedrifter ser det ut som 

Anonymkode: 7d4cd...543

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er klar over det,men redd de ikke vil fortsette kontrakten da det er prøvetid i 6 måneder.

Det er ulovlig å benytte graviditet som oppsigelsesgrunn. Også om du har prøvetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tråden handler ikke om det.

Anonymkode: 5ca4b...4de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: dette er mer som normen i dag! Man studerer til man er i midten av 20-årene. Bruker gjerne et år eller to på å få fast stilling og når den er i boks så er man 28 år og klar for barn. Det er svæææært mange som blir gravide de første månedene i ny jobb. Synes ikke du skal ga dårlig samvittighet, du visste jo ikke engang at du var gravid da du takket ja til jobben! Og arbeidsgivere er klar over at kvinner rundt 30 får barn :) 

Anonymkode: 8290a...fd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts: dette er mer som normen i dag! Man studerer til man er i midten av 20-årene. Bruker gjerne et år eller to på å få fast stilling og når den er i boks så er man 28 år og klar for barn. Det er svæææært mange som blir gravide de første månedene i ny jobb. Synes ikke du skal ga dårlig samvittighet, du visste jo ikke engang at du var gravid da du takket ja til jobben! Og arbeidsgivere er klar over at kvinner rundt 30 får barn :) 

Anonymkode: 8290a...fd0

Jeg  har som sagt barn og de tenker nok jeg er ferdig med barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.19):

Dette var sikkelig nederlag. Jeg skulle hatt mens idag,men pga mange symptomer testet jeg og ja lyste 2 streker. Jeg har startet i ny jobb for en uke siden. Dette er flaut og  ikke planlagt,mannen er også ferdig med barn. Jeg har ikke sagt noe til han heller. Vurderer bare å ta abort uten å si noe til han da jeg blir enda mer skuffet måten han vil reagere på. Så er jeg i tvil tenk om jeg angrer. Hva hadde dere gjort? Noen som har blitt gravid i ny jobb? Hvordan gikk det?

Jeg ble gravid når jeg nettopp hadde startet i ny jobb. Dette var IVF så jeg visste at sjansene var store for graviditet. Vi hadde prøvd I 2 år, men når drømmejobben kom måtte jeg ta den. Sjefen synes bare det var koselig. 

Anonymkode: 77120...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble gravid når jeg nettopp hadde startet i ny jobb. Dette var IVF så jeg visste at sjansene var store for graviditet. Vi hadde prøvd I 2 år, men når drømmejobben kom måtte jeg ta den. Sjefen synes bare det var koselig. 

Anonymkode: 77120...015

Jeg må nok ta en prat med mannen. Så får jeg ta en besluttning utifra det. Tusen takk for svar

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.30):

Glad jeg ikke har ansatt deg. 

For oss som er en liten bedrift hvor vi er avhengig av ansatte, ville det stilt oss i en vanskelig situasjon. Ja, vet det er diskriminerende, men firmaet skal jo gå rundt og vi har andre ansatte som er avhengige av lønningene og jobben sin. 

Glad jeg ikke jobber for deg 🙃

Anonymkode: 7eec8...d9a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.30):

Glad jeg ikke har ansatt deg. 

For oss som er en liten bedrift hvor vi er avhengig av ansatte, ville det stilt oss i en vanskelig situasjon. Ja, vet det er diskriminerende, men firmaet skal jo gå rundt og vi har andre ansatte som er avhengige av lønningene og jobben sin. 

Du skal være glad for at ikke alle tenker som deg. Da hadde ingen giddet å bære frem barn, og du hadde ikke hatt noen å ansette.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe av det du beskriver taler for at du må ta abort, og i alle fall ikke det med ny jobb. Kvinner blir gravide, og det skal arbeidsgivere være glade for. Visst finnes det ignorante ledere der ute,men vil du virkelig planlegge (familie)livet ditt etter dem?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjokkerer meg at det fremdeles er utallige bedrifter og arbeidsledere som ikke tolererer at kvinnen blir eller kan bli gravid under ansettelse eller i jobb. Det sier så mye om hvor ekstreme holdninger mennesker i vesten har til medmenneskelighet i det hele tatt.

Som jeg skrev tidligere slike som ikke vil at kvinner skal få barn er de som dør  med ingen rundt seg, og vil bønnfalle fremtidens helsearbeidere til og tørke dem bak ræva fordi de ikke klarer og reise seg engang. BARNA våre er fremtiden!!  :) . Du blir aldri husket for egoismen din. Og husk! Det er strenge forskrifter lover og regler på hva man har rett til i det norske samfunn. 

Kvinner har jeg lest ppp er blitt stadig advart om å MÅTTE oppgi graviditeten eller planlagt graviditet til arbeids giver. Du har rettigheter i dette landet. Men nå ser vi jo at regjeringen er desperate og gjør  alt i  sin makt for at vi faktisk skal bli flere og at det faktisk skal være lette og ha barn samtidig som man er i ute i en jobb. 

So in your face. Alle dere som tror dere har makta i leder stillingene deres. 

Anonymkode: 1c25c...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.19):

Dette var sikkelig nederlag. Jeg skulle hatt mens idag,men pga mange symptomer testet jeg og ja lyste 2 streker. Jeg har startet i ny jobb for en uke siden. Dette er flaut og  ikke planlagt,mannen er også ferdig med barn. Jeg har ikke sagt noe til han heller. Vurderer bare å ta abort uten å si noe til han da jeg blir enda mer skuffet måten han vil reagere på. Så er jeg i tvil tenk om jeg angrer. Hva hadde dere gjort? Noen som har blitt gravid i ny jobb? Hvordan gikk det?

Var det kun fordi du er redd for at mannen skal tvinge deg til abort? Eller fordi du selv ønsker abort, men i tillegg ikke vil ha hans tvang over deg?

Ønsker du barnet selv? Hvis du vil ha barnet så syns jeg du skal beholde det. Hvis du i utgangspunktet var ferdig med å få barn også så tenker jeg at abort er en god løsning for dere. Jeg mener at det er du som har bestemmelsesretten her, men jeg mener også at mannen bør få si sitt. 

Jeg håper dere kommer fram til en god løsning for dere.

Anonymkode: 1db8e...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 10.05):

Ja, stakkars mine ansatte. Tjener svært godt, godt miljø, frihet og alle er fornøyde, ingen har sluttet siden vi startet for 20 år siden. Og ja, vi er nå i femtiåra. Beste som er det, å ansette godt voksne. Ikke nødvendigvis bare fordi vi ikke blir gravide, men også fordi arbeidsmoralen er sterk. 

De som skriver "tulling" er garantert de som er ansatt i kommunen og tror at alt dreier seg om "JEG HAR KRAV PÅ". Er ikke sånn det fungerer i en liten bedrift.

Du tråkker på folk i hytt og gevær. Om du visste hvilke arv.forhold enkelte har i det offentlige, ville du kanskje først hvorfor det er fokus på hva man har krav på.. 

Uansett ts: 

Dersom du virkelig kjenner på å ville ta en abort, så kjenner du selv på hva som er riktig for deg.

At det er flaut å bli gravid, forstår jeg ikke? Ovenfor jobben som i dårlig planlegging, eller mannen som ikke har tredd på en kondom og har laget barn fra før og burde vite hvordan det går til..? 

Uansett, masse lykke til!

Anonymkode: 71b20...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.57):

Tulling. Stakkars dine ansatte. Du får ansette menn og kvinner i 50 årene.

Dårlig deal det også. De må ta vare på sine aldrende foreldre og kan selv fort bli sykemeldt grunnet dårlig rygg eller lignende. Det tryggeste er å ansette unge sterile menn. Må selvsagt ha legeerklæring på at de er sterile 😉

Anonymkode: ca1e3...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 10.05):

Ja, stakkars mine ansatte. Tjener svært godt, godt miljø, frihet og alle er fornøyde, ingen har sluttet siden vi startet for 20 år siden. Og ja, vi er nå i femtiåra. Beste som er det, å ansette godt voksne. Ikke nødvendigvis bare fordi vi ikke blir gravide, men også fordi arbeidsmoralen er sterk. 

De som skriver "tulling" er garantert de som er ansatt i kommunen og tror at alt dreier seg om "JEG HAR KRAV PÅ". Er ikke sånn det fungerer i en liten bedrift.

Ansatte du bare 50-åringer for 20 år siden. Da nærmer de fleste seg pensjonsalder nå, evt er pensjonerte allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 11.57):

Sikkert meg du svarer. Synes ikke jeg har vært ufin i det hele tatt. 

Penger er ikke alt nei, men jeg driver et firma og har ansatte som har huslån, barn og utgifter som må betales. Går firmaet mitt dukken, vil det medføre store konsekvenser for mange mennesker. 

Ditt svar derimot, vitner om null innsikt i hvordan livet fungerer. For meg er det viktig å ha det bra mens jeg lever, jeg tar vare på de ansatte, på barna mine og de rundt meg.

Og ja, det er bra det fødes barn, men du skal også være klar over at små bedrifter også holder Norge i gang. Hvem sine skattepenger går til fødselspermisjon, jo nettopp, alle de som betaler skatt. Hvert år betaler jeg flere millioner i skatt, hvem tror du nyter godt av dette? 

Synes du er frekk som drar inn hjernedød, moder jord, at hele verden dreier seg om meg osv.

Hvis du har drevet et firma i 30 år (og dine ansatte har høy lønn) og du betaler millioner i skatt (hva tjener du i året??) driver du ikke akkurat fornuftig om firmaet går dukken fordi du ansetter en gravid kvinne 😅

Ansetter du bare 50-åringer har du ca 20 år med arbeidskraft, ansetter du en 30-åringer har du 40 år med arbeidskraft minus noen år med graviditet/permisjon. 

Og skattepengene våre går til mye mer enn folks fødselspermisjon.

Sjarmerende type du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...