Gå til innhold

Pris for behandling av hoggormbitt hos hund: 110000 kroner!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du må nesten legge ved en link som viser at Tryg dekker 90.000,- eller mer.

Anonymkode: 04e3c...57c

Hvor har jeg påstått at Tryg dekker 90k eller mer? 

Du spør om hvilke forsikringsselskap som er billigere enn Agria ved lik eller høyere forsikringssum. 
Jeg skriver at Tryg er billigere enn Agria ved lik forsikringssum for mine katter. 

Anonymkode: af619...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda den saken er sann den: https://www.ba.no/da-birk-1-ble-bitt-av-hoggorm-ble-eierne-konfrontert-med-et-vanskelig-valg/s/5-8-2671815

Men denne hunden fikk komplikasjoner og måtte ligge til overvåkning i flere døgn. Så dette er heller unntaket enn regelen når det kommer til hoggormbitt, de aller fleste havner ikke i den prisklassen. 

Anonymkode: 27da6...a00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du spør om hvilke forsikringsselskap som er billigere enn Agria ved lik eller høyere forsikringssum. 
Jeg skriver at Tryg er billigere enn Agria ved lik forsikringssum for mine katter. 

Det gjør jeg slettes ikke. Påstanden jeg svarte på var "mange andre forsikringsselskap dekker like mye/høyere årlig sum", og jeg spør hvilke forsikringsselskap dette gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hjelper det ikke med forsikring heller, for den dekker vel ikke en så høy sum pr. år. 

Anonymkode: b29a3...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motgift for huggormbitt dor mennesker har en peis på ca 50 000 kroner for en dose. Så kanskje ikke så rart?

Anonymkode: 42c41...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noe skjer med hunden, selv med forsikring - og vi har en god en, så blir det dyrt fordi alle selskaper har en makssum per år og en makssum i hundens levetid. Av 110.000 dersom dette er reellt så tipper jeg at forsikringen dekker mellom 30- og 50.000.

Anonymkode: 497ee...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da hjelper det ikke med forsikring heller, for den dekker vel ikke en så høy sum pr. år. 

Anonymkode: b29a3...cdb

Selv om forsikringen ikke dekker alt slipper man jo å betale hele summen selv. Så klart det hjelper. Da hunden min var innlagt betalte jeg 20.000,- selv, uten forsikring hadde det blitt 80.000,- av egen lomme.

Anonymkode: ff999...1e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om forsikringen ikke dekker alt slipper man jo å betale hele summen selv. Så klart det hjelper. Da hunden min var innlagt betalte jeg 20.000,- selv, uten forsikring hadde det blitt 80.000,- av egen lomme.

Problemet er vel litt også at forsikringene har maksgrenser som har stått stille en stund, mens prisnivået hos veterinærer har skutt i været, så selv de høyeste makssummene er ikke lenger spesielt høye, mens de laveste (som f.eks 20 000 i året) er mer eller mindre helt ubrukelige med mindre det er veldig små problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durinur skrev (38 minutter siden):

Problemet er vel litt også at forsikringene har maksgrenser som har stått stille en stund, mens prisnivået hos veterinærer har skutt i været, så selv de høyeste makssummene er ikke lenger spesielt høye, mens de laveste (som f.eks 20 000 i året) er mer eller mindre helt ubrukelige med mindre det er veldig små problemer. 

En forsikring som bare dekker 20-30.000,- koster mer enn den smaker, og såpass bør man uansett ha økonomi til å dekke selv hvis man påtar seg ansvaret for dyr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde du spart opp pengene selv , i stedet for å betale til forsikringsselskapet, så ville du kunne betalt 80 000 selv, og fortsatt hatt mye igjen på konto. Forsikringsselskapene tjener jo rått på disse forsikringene. 

Anonymkode: 5e7be...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hadde du spart opp pengene selv , i stedet for å betale til forsikringsselskapet, så ville du kunne betalt 80 000 selv, og fortsatt hatt mye igjen på konto. Forsikringsselskapene tjener jo rått på disse forsikringene. 

Jeg har ikke betalt halvparten så mye inn løpet av hundens levetid som jeg har fått ut på forsikringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 8/3/2024 at 8:28 AM, AnonymBruker said:

Er dette rimelig, eller har det gått for langt?? 

Anonymkode: 43c98...1eb

Medisiner for mennesker i Norge er i hovedsak betalt av staten, men de betaler jo ikke for hundene, så de må vi betale selv. Når legemiddelindustrien i hele sin livstid har fått sette fantasipriser for å fylle sine utømmelige bankkontoer så skjer ting som dette. Å gi et menneske hjelp mot hoggormbitt koster helt sikkert ikke noe mindre, men da tar fellesskapet mesteparten av regningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke betalt halvparten så mye inn løpet av hundens levetid som jeg har fått ut på forsikringa.

Du trur forsikringsselskapene driver veldedighet? 

Selvfølgelig, når man har eid en hund, i 2-3 år, så kan man raskt gå i pluss.

Men mange av oss har mange dyr, gjennom et langt liv. Og da sparer jeg selv, i stedet for å betale for ansatte, lokaler, skatt og avgift, profitt til eiere, og alt mulig annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.15):

Jeg har aldri hatt, gjennom 15 år som dyreeier. 

Bare en uke siden noen jeg vet av måtte avlive kjæledyret sitt. Hun ønsket å behandle, men hadde rett og slett ikke penger på konto til å dekke videre behandling. Derfor skal man ha forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du trur forsikringsselskapene driver veldedighet? 

Selvfølgelig, når man har eid en hund, i 2-3 år, så kan man raskt gå i pluss.

Men mange av oss har mange dyr, gjennom et langt liv. Og da sparer jeg selv, i stedet for å betale for ansatte, lokaler, skatt og avgift, profitt til eiere, og alt mulig annet. 

Hunden min er 13 år, og jeg har også fått ut mye mer enn jeg har betalt inn. Det er jo de som er så heldige å ha friske hunder hele livet forsikringsselskapene tjener penger på. På samme måte er det jeg som «betaler» når bilen til naboen brenner, og jeg selv aldri har tatt ut ei krone på forsikringa.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det som har skjedd i USA er på vei til å skje i Norge.

De større veterinærene (spesielt kjedene) blir kjøpt opp av utenlandske investeringsselskaper hvis hensikt kun er høyest mulig profitt.

Så da er det jo enkle regnestykker.

Hvis en operasjon koster 20.000kr. De får 200 slike operasjoner i året, så tjener de 4.000.000kr på denne operasjonen. Kostnader er kanskje 1.000.000 (lønn+utstyr), altså profitt 3 millioner kroner.

Men, hva om man setter opp prisen til 60.000kr?? Da gjennomfører de kanskje færre operasjoner, kanskje bare 80 stykker. Fordi mange ikke har råd. Men: De tjener totalt 4.800.000 på operasjonene. Og har kun 400.000kr i utgifter til lønn og utstyr. Altså profitt på 4.4 millioner!!

Det blir altså en markeds-modell der prisingen ikke lenger settes etter veterinærenes faktiske utgifter (lønn/utstyr/husleie + noe overskudd), men prisingen settes ut ifra smertegrensen til snittet av dyreeierne i forhold til hva dyrenes liv er verdt.

Ganske forferdelig i grunn. 

Endret av AllahBallah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AllahBallah skrev (På 11.8.2024 den 13.04):

Tipper det som har skjedd i USA er på vei til å skje i Norge.

De større veterinærene (spesielt kjedene) blir kjøpt opp av utenlandske investeringsselskaper hvis hensikt kun er høyest mulig profitt.

Så da er det jo enkle regnestykker.

Hvis en operasjon koster 20.000kr. De får 200 slike operasjoner i året, så tjener de 4.000.000kr på denne operasjonen. Kostnader er kanskje 1.000.000 (lønn+utstyr), altså profitt 3 millioner kroner.

Men, hva om man setter opp prisen til 60.000kr?? Da gjennomfører de kanskje færre operasjoner, kanskje bare 80 stykker. Fordi mange ikke har råd. Men: De tjener totalt 4.800.000 på operasjonene. Og har kun 400.000kr i utgifter til lønn og utstyr. Altså profitt på 4.4 millioner!!

Det blir altså en markeds-modell der prisingen ikke lenger settes etter veterinærenes faktiske utgifter (lønn/utstyr/husleie + noe overskudd), men prisingen settes ut ifra smertegrensen til snittet av dyreeierne i forhold til hva dyrenes liv er verdt.

Ganske forferdelig i grunn. 

Ja, pluss på at store deler av kostnadene også går direkte via forsikringsselskapet, akkurat slik som skjer med vanlig helsetjenester i USA. Er lettere å forsvare å øke prisen med 20 000 når kunden "bare" må ut med 3 til 6 tusen ekstra selv, mens forsikringsselskapet tar resten. Selv om disse selvsagt også kommer til å måtte dekkes inn via forsikringspremier. 

Anonymkode: 43c98...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 8.58):

Tryg er bra ja! Vi byttet fra Agria til Fremtind som også har bra vilkår på katt. 

Anonymkode: 0146f...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...