Gå til innhold

Proteinrike lavkaloriretter uten kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Samtidig som vi gikk fra nesten 100% animalsk til mye planter så ble også mennesket plutselig kortere, feitere, sykere og fikk dårlige tenner. Og hjernen økte stadig opptil jordbruksrevolusjonen og har faktisk krympet etterpå. 😱

Anonymkode: b55b5...dd4

Hvilken effekt det har på tennene er i grunn en grei måte å vurdere maten på. Karies er verdens mest utbredte sykdom. Hvis maten du spiser gir deg sykdom i munnen er det jo helt åpenbart at det ikke er meningen at du skal spise det. Eller i det minste i så små mengder at du ikke blir syk (litt frukt og bær i sesong er neppe særlig skadelig, men med jordbruket begynte vi å spise stivelse året rundt, og derfor er tannlege den sikreste jobben man kan ha i dag).

Anonymkode: fac1d...b0c

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken effekt det har på tennene er i grunn en grei måte å vurdere maten på. Karies er verdens mest utbredte sykdom. Hvis maten du spiser gir deg sykdom i munnen er det jo helt åpenbart at det ikke er meningen at du skal spise det. Eller i det minste i så små mengder at du ikke blir syk (litt frukt og bær i sesong er neppe særlig skadelig, men med jordbruket begynte vi å spise stivelse året rundt, og derfor er tannlege den sikreste jobben man kan ha i dag).

Anonymkode: fac1d...b0c

Tenner er interessant. En stund etter jeg ble veganer så fikk jeg plutselig skjeve tenner. Gikk fra å være i helt rett posisjon, til å ikke være det. Jeg skal ikke nevne navn, men jeg har lagt merke til at en av Norges veganske influensere har det samme. Sammenlignet tidligere bilder med nye, og akkurat det samme som skjedde meg. 

Jeg antar at det kan være relatert til kalsium, for kalsium (og andre mineraler) fra planter tas opp/brukes dårligere i kroppen enn fra animalsk. Det tok mange år før jeg forstod og aksepterte dette. 

Fikk aldri karies da, men skjeve tenner er ikke noe sunnhetstegn det heller. Og dette var uansett mitt minste problem med tanke på problemer som dukket opp. 

Problemet er at en veganer vil sjeldent innrømme at de føler seg dårlige. Ofte kommer symptomene snikende, og så lenge blodprøver ikke har avvik, så er det i hvert fall ikke kostholdet. Tror de. Også er man så vant til symptomene at de ikke legges merke til lenger. Og det å skulle innrømme at man har tatt feil, sitter langt inne for mange. Den etiske delen er også vanskelig, og man må ikke finne å fortelle andre veganere at man har gitt seg. Da blir man utskjelt, uthengt, fryst ut. 

Så for mange blir det kanskje lettere å la være, og bare bli værende i vegan-tåka. 

For min del så fikk jeg så alvorlig angst og utmattelse (i tillegg til mye annet snacks), at jeg fungerte ikke lenger. Og da var valget enkelt; prøve animalsk en stund og se hva som skjer. Det tok ikke lange tiden før jeg forstod at jeg hadde vært feilernært i lang tid. 

Anonymkode: 73981...905

• Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 12.21):

"Kan være". Det er en grunn til at det er veldig mange eks-veganere som har fått tilbake helsen sin. Jeg trenger ikke google, for jeg er en av dem. 

Du sier: "Som ein del av eit måltid med anna aminosyrekjelder, t.d. noko så basic som ris, får du eit måltid som faktisk overgår kjøt på mange måter."

Og du tror faktisk at dette overgår kjøtt mtp næringsstoffer 

Jada, spis linser OG ris, så får kroppen mirakuløst b12, jod, d vitamin, og kollagen m.m  :ler:

Ja fordi jeg har erfart fungerer jo alltid som kjempebra kilde

Anonymkode: 618f4...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 11.03):

Tenner er interessant. En stund etter jeg ble veganer så fikk jeg plutselig skjeve tenner. Gikk fra å være i helt rett posisjon, til å ikke være det. Jeg skal ikke nevne navn, men jeg har lagt merke til at en av Norges veganske influensere har det samme. Sammenlignet tidligere bilder med nye, og akkurat det samme som skjedde meg. 

Jeg antar at det kan være relatert til kalsium, for kalsium (og andre mineraler) fra planter tas opp/brukes dårligere i kroppen enn fra animalsk. Det tok mange år før jeg forstod og aksepterte dette. 

Fikk aldri karies da, men skjeve tenner er ikke noe sunnhetstegn det heller. Og dette var uansett mitt minste problem med tanke på problemer som dukket opp. 

Problemet er at en veganer vil sjeldent innrømme at de føler seg dårlige. Ofte kommer symptomene snikende, og så lenge blodprøver ikke har avvik, så er det i hvert fall ikke kostholdet. Tror de. Også er man så vant til symptomene at de ikke legges merke til lenger. Og det å skulle innrømme at man har tatt feil, sitter langt inne for mange. Den etiske delen er også vanskelig, og man må ikke finne å fortelle andre veganere at man har gitt seg. Da blir man utskjelt, uthengt, fryst ut. 

Så for mange blir det kanskje lettere å la være, og bare bli værende i vegan-tåka. 

For min del så fikk jeg så alvorlig angst og utmattelse (i tillegg til mye annet snacks), at jeg fungerte ikke lenger. Og da var valget enkelt; prøve animalsk en stund og se hva som skjer. Det tok ikke lange tiden før jeg forstod at jeg hadde vært feilernært i lang tid. 

Med tanke på hvor mange bastante påstander du kommer med og du prater om veganere i flertall så vil jeg anta at du har solide kilder som kan støtte opp under påstandene dine?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med tanke på hvor mange bastante påstander du kommer med og du prater om veganere i flertall så vil jeg anta at du har solide kilder som kan støtte opp under påstandene dine?

Kilder på hva? At man kan få problemer med tenner? At det finnes mange eks-veganer? At planter er fulle av antinæringsstoffer som svekker opptak av næringsstoffer? At veganere skjeller ut eks veganere? 

https://www.goldenstatedentistry.com/blog/is-a-vegan-diet-bad-for-your-teeth

Historier om eks-veganere som fikk ødelagt helsa si florerer i de fleste sosiale medier. Takket være flere av disse jeg våknet opp. Det myldrer av slike historier. 

Antinæringsstoffer burde være allmennkunnskap hos veganere: 

https://nutritionsource.hsph.harvard.edu/anti-nutrients/#:~:text=Phytates (phytic acid) in whole,legumes—can decrease iron absorption.

https://draxe.com/nutrition/antinutrients/

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja fordi jeg har erfart fungerer jo alltid som kjempebra kilde

Tror du virkelig at belgfrukter, så lenge de kombineres med ris, mirakuløst blir et fullverdig måltid med b-12, d vitamin, jod, osv? 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kilder på hva? At man kan få problemer med tenner? At det finnes mange eks-veganer? At planter er fulle av antinæringsstoffer som svekker opptak av næringsstoffer? At veganere skjeller ut eks veganere? 

https://www.goldenstatedentistry.com/blog/is-a-vegan-diet-bad-for-your-teeth

Historier om eks-veganere som fikk ødelagt helsa si florerer i de fleste sosiale medier. Takket være flere av disse jeg våknet opp. Det myldrer av slike historier. 

Antinæringsstoffer burde være allmennkunnskap hos veganere: 

https://nutritionsource.hsph.harvard.edu/anti-nutrients/#:~:text=Phytates (phytic acid) in whole,legumes—can decrease iron absorption.

https://draxe.com/nutrition/antinutrients/

Ja dette var jo upartiske kilder…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja dette var jo upartiske kilder…

Du ba om kilder, og fikk det. Problemet ligger vel mer i at du verken forstår eller aksepterer informasjonen. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du ba om kilder, og fikk det. Problemet ligger vel mer i at du verken forstår eller aksepterer informasjonen. 

#cherrypicking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror du virkelig at belgfrukter, så lenge de kombineres med ris, mirakuløst blir et fullverdig måltid med b-12, d vitamin, jod, osv? 

Ja det var akkurat det jeg sa…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturell gresk yoghurt. Ca 8 g protein per 100 g. Lett å spise og gir en god følelse i kroppen. 

Nøtter har sunne fettstoffer og høyt proteininnhold. Vær obs på saltinnhold. F.eks. usaltede cashewnøtter. Eller valnøttkjerner. 

Dette er litt dyre varer men jeg synes det er verdt å kjøpe dem innimellom.

Endret av anonym482
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aazy skrev (På 6.8.2024 den 13.29):

Soya er fullverdig, ikkje at det har noko å seie i praksis. Ved normalt inntak av fleire kjelder, t.d. noko så enkelt og basic som bønner og ris, har du eit måltid med fullverdig aminosyreprofil. Berre i ekstreme tilfelle burde ein vere påpasseleg med inntak av alle dei essensielle aminosyrene.

Soya er skadelig for mennesker med lavt stoffskifte, og en miljøversting sammenlignet med norsk kjøtt, for eksempel.

Anonymkode: 7ad76...945

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Soya er skadelig for mennesker med lavt stoffskifte, og en miljøversting sammenlignet med norsk kjøtt, for eksempel.

Anonymkode: 7ad76...945

Kjøtt vil alltid være miljøverstingen, men siden du er så opptatt av soya burde du vel slutte å spise kjøtt også med mindre du kun spiser kjøtt som du selv har skutt da kraftfor inneholder en andel med soya.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøtt vil alltid være miljøverstingen, men siden du er så opptatt av soya burde du vel slutte å spise kjøtt også med mindre du kun spiser kjøtt som du selv har skutt da kraftfor inneholder en andel med soya.

Man trenger da ikke ha skutt dyret selv. Lokale gårder som f.eks Holte gård, Virgenes, og Langesøy, forer ikke med soya. Dette finnes slike gårder flere steder i landet. 

Kylling fra Lerstang er også fritt for soya, og fåes kjøpt på Meny. 

Holte gård har forøvrig forhandlere flere steder i Norge, og man kan få butikken til å bestille for seg.

https://holtegard.no/utsalgssteder/

M.a.o så er soyafritt kjøtt i grunn veldig enkelt å få tak i. 

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Man trenger da ikke ha skutt dyret selv. Lokale gårder som f.eks Holte gård, Virgenes, og Langesøy, forer ikke med soya. Dette finnes slike gårder flere steder i landet. 

Kylling fra Lerstang er også fritt for soya, og fåes kjøpt på Meny. 

Holte gård har forøvrig forhandlere flere steder i Norge, og man kan få butikken til å bestille for seg.

https://holtegard.no/utsalgssteder/

M.a.o så er soyafritt kjøtt i grunn veldig enkelt å få tak i. 

Men kjøtt er uansett miljøverstingen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men kjøtt er uansett miljøverstingen.

Industrien kan med fordel kutte soya i foret, i tillegg til å kutte ned på produksjon. Forbrukerne må bli flinkere til å velge fra bønder som har dyrevelferd og miljø i fokus, og hvis industrien har mer fokus på dette, så vil det også bli billigere og lettere for folk flest. 

Men, ingen som trengere å bli jegere for å få dette til, og diskusjonen begynner å dra seg langt vekk fra hva TS faktisk spør om ;) 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Industrien kan med fordel kutte soya i foret, i tillegg til å kutte ned på produksjon. Forbrukerne må bli flinkere til å velge fra bønder som har dyrevelferd og miljø i fokus, og hvis industrien har mer fokus på dette, så vil det også bli billigere og lettere for folk flest. 

Men, ingen som trengere å bli jegere for å få dette til, og diskusjonen begynner å dra seg langt vekk fra hva TS faktisk spør om ;) 

Legger merke til at du unngår det er fakta at kjøtt er fortsatt er miljøversting uavhengig av om foret inneholder soya eller ikke. Og nå var ikke jeg som begynte å trekke inn annen tematikk enn det som sto i hovedinnlegget.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...