Gå til innhold

Ignorere ledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv ikke leder, men jobber på et sted hvor vi bruker Teams. Det er mange meldinger frem og tilbake i løpet av en dag. Jeg opplever også at kolleger av og til ikke svarer.

Jeg tror ikke folk bevisst ignorerer meldinger. Men det er fort gjort å tenke at man skal svare senere, også glemmer man det. Jeg pleier å markere meldinger som "unread" hvis jeg skal svare senere, ellers ville jeg nok lett ha glemt dem. 

Hvis det er enkeltpersoner som utpeker seg negativt og er dårlige til å svare, ville jeg ha tatt opp dette i en medarbeidersamtale. 

Anonymkode: 4b313...358

Her er det få meldinger å forholde seg til. Man kommuniserer egentlig bare med lederne og det er gjerne snakk om null til to-tre meldinger på et skift.

Hvis jeg er for streng og konfronterer dem med ting er det en viss kultur på å klage til personalansvarlig eller de andre lederne, som like gjerne kan forverre situasjonen. Da havner man fort på "listen" over de ansatte som får mindre godvilje.

Det har ikke kommet andre klager på meg til personalansvarlig enn at jeg må slutte med å gi ansatte lapper med korte og enkle beskjeder (hjelpes, og jeg gjorde det 1 gang), men det ble klaget på en annen leder som hadde brukt formuleringer som "du må", "det forventes".

Anonymkode: 93593...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her er det få meldinger å forholde seg til. Man kommuniserer egentlig bare med lederne og det er gjerne snakk om null til to-tre meldinger på et skift.

Hvis jeg er for streng og konfronterer dem med ting er det en viss kultur på å klage til personalansvarlig eller de andre lederne, som like gjerne kan forverre situasjonen. Da havner man fort på "listen" over de ansatte som får mindre godvilje.

Det har ikke kommet andre klager på meg til personalansvarlig enn at jeg må slutte med å gi ansatte lapper med korte og enkle beskjeder (hjelpes, og jeg gjorde det 1 gang), men det ble klaget på en annen leder som hadde brukt formuleringer som "du må", "det forventes".

Anonymkode: 93593...586

Haha, det er du som er problemet her. 

Anonymkode: c58e2...ed9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som øverste leder med flere mellomledere under meg blir jeg helt satt ut av hvordan du tenker, TS. Du egner deg åpenbart ikke som leder. Er du (berettiget) misfornøyd med en ansatt så må du jo ta det opp med vedkommende i en samtale. På en ordentlig måte. Denne utfrysingsteknikken som du bedriver er skadelig for arbeidsmiljøet, for ikke å nevne svært umodent. 

Anonymkode: cadbd...3ae

  • Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en useriøs og uoversiktlig arbeidsplass. Om arbeidstakerne hadde hatt en vaktliste samt stillingsbeskrivelse/jobbinnstruks/ansvarsområde å forholde seg til så hadde du sluppet å drive med micro managing.

Er leder selv, men på min arbeidsplass så har vi respekt for hverandres fritid. Det ringes ikke med mindre det er helt kriser og de er da av det personlige slaget. Alt jobbrelatert løses med andre ledere på jobb, i arbeidstiden, dersom jeg har fri. Og nei, jeg forventer ikke at mine medarbeidere skal være tilgjengelige i sin fritid. Jeg forventer ikke at de sjekker mail, eller teams før de kommer på jobb.

Anonymkode: 6475b...042

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Som øverste leder med flere mellomledere under meg blir jeg helt satt ut av hvordan du tenker, TS. Du egner deg åpenbart ikke som leder. Er du (berettiget) misfornøyd med en ansatt så må du jo ta det opp med vedkommende i en samtale. På en ordentlig måte. Denne utfrysingsteknikken som du bedriver er skadelig for arbeidsmiljøet, for ikke å nevne svært umodent. 

Anonymkode: cadbd...3ae

Jeg kommer ikke til å ta opp ignoreringen med dem, det er ikke alvorlig nok. 

Glemte forresten å nevne at det blir oppsigelser nå i høst. Først og fremst de dårligste som må ut, men de man har et dårlig inntrykk av mtp kommunikasjon kan ryke ut om de er på vippen fra før.

Anonymkode: 93593...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vanskelig for å tro at dette er skrevet av en leder, heller en bitter arbeidstaker ... 

Anonymkode: 0e49f...585

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kun tilgjengelig på teams når jeg er på jobb OG er pålogget en data i virksomheten, aldri ellers faktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig "strategi". Jeg blir fra tid til annen ignorert når jeg sender meldinger til ansatte på Teams.

Det vil jeg naturligvis ha i bakhodet til senere, når jeg blir kontaktet utenfor min egen arbeidstid av de samme menneskene fordi de trenger teknisk hjelp for å få jobbet (får de ikke jobbet er det fare for å ikke få betalt heller). Jeg prøver å være tilgjengelig når jeg har fri, men disse risikerer å ikke få svar før jeg er tilbake på jobb. Dersom jeg er på jobb og det er flere som kontakter meg samtidig, så får jeg se hvem jeg vil svare først.

Jeg vil også vise mindre godvilje om noen av dem vil jobbe ekstra skift, bytte skift, og dersom jeg trenger flere ansatte på et skift vil jeg kontakte de som er mest ålreite bare de er flinke nok. Vi har et ekstra belønningssystem med premiering utenom vanlig timelønn. Gjett hvem som stiller svakt der og som neppe vil bli belønnet ekstra... Kanskje ever.

Og så er jo referanse en ting. Vi er flere ledere som kan være referanse og i noen tilfeller vil jeg nok kanskje be dem om å spørre en annen om de kommer til meg. Ellers vil ikke referansen bli særlig bra. Jeg gidder ikke å være referanse for å ødelegge for dem, og er jeg referanse bør jeg være ærlig om hvordan den ansatte er overfor ledere.

Man får nesten inntrykk av at de ikke tenker over slike ting i det hele tatt. Er også noensinne som kan være spydige, det kommer man ikke særlig langt med. Noen er unge og har tynt med referanser fra før.

Anonymkode: 93593...586

Stereotypien på en dårlig leder. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (16 minutter siden):

Jeg er kun tilgjengelig på teams når jeg er på jobb OG er pålogget en data i virksomheten, aldri ellers faktisk.

Men det er ikke særlig relevant i denne tråden. 

Vi blir ignorert når vi sender meldinger på Teams i arbeidstiden og får heller ikke respons på sms om hvorvidt den ansatte skal jobbe neste dag eller ikke.

Anonymkode: 93593...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å ta opp ignoreringen med dem, det er ikke alvorlig nok. 

Glemte forresten å nevne at det blir oppsigelser nå i høst. Først og fremst de dårligste som må ut, men de man har et dårlig inntrykk av mtp kommunikasjon kan ryke ut om de er på vippen fra før.

Anonymkode: 93593...586

Dette må jo åpenbart være tull. Ikke en sjanse i havet for at du er leder i den virkelige verden. Mulig du ønsker at du var det, men for andre menneskers skyld; ikke bli leder.  

Anonymkode: 7d9a8...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å ta opp ignoreringen med dem, det er ikke alvorlig nok. 

Glemte forresten å nevne at det blir oppsigelser nå i høst. Først og fremst de dårligste som må ut, men de man har et dårlig inntrykk av mtp kommunikasjon kan ryke ut om de er på vippen fra før.

Anonymkode: 93593...586

Vel, du gir ikke inntrykk av å være en kløpper på kommunikasjon selv heller.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å ta opp ignoreringen med dem, det er ikke alvorlig nok. 

Glemte forresten å nevne at det blir oppsigelser nå i høst. Først og fremst de dårligste som må ut, men de man har et dårlig inntrykk av mtp kommunikasjon kan ryke ut om de er på vippen fra før.

Anonymkode: 93593...586

Og der kom beviset på trolling. Dette er ikke USA…

Anonymkode: c58e2...ed9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kommer ikke til å ta opp ignoreringen med dem, det er ikke alvorlig nok. 

Glemte forresten å nevne at det blir oppsigelser nå i høst. Først og fremst de dårligste som må ut, men de man har et dårlig inntrykk av mtp kommunikasjon kan ryke ut om de er på vippen fra før.

Anonymkode: 93593...586

😂 du vet det er visse krav før man går til oppsigelse, ikke sant. Siden du er leder, mener jeg.

Anonymkode: cadbd...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 du vet det er visse krav før man går til oppsigelse, ikke sant. Siden du er leder, mener jeg.

Anonymkode: cadbd...3ae

Hva er det du prøver å svare på her? Hva vet du om grunnlaget og prosessen vi vil kjøre? Hva vet du om hvem hos oss som skal kjøre denne prosessen? 🤡

Anonymkode: 93593...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv leder, og blir skremt når jeg ser hvor mange uempatiske og kjipe folk som er ledere rundt om kring. 
 

Dette gjør du: Neste avdelingsmøte tar du dette opp: “Jeg opplever at jeg ofte ikke få svar på meldinger, da lurer jeg på om dere har sett de og fått med budskapet? Hva tenker dere selv rundt dette?» Gi tid til tilbakemeldinger. Videre: « Jeg skjønner det er mye som skjer i løpet av en dag, men setter pris på om dere kan bekrefte ved en tommel opp eller et «ok».»

Eller enda enklere - send ut beskjed i felles teamskanal: «Jeg trenger at dere bekrefter meldinger med en tommel opp eller et ok, slik at jeg vet budskap er mottat.😃😃»

Så må du droppe alle de barnslige tankene dine og starte med å oppføre deg som en leder - djesus!!

 

 

 

Anonymkode: 84bcb...43c

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er selv leder, og blir skremt når jeg ser hvor mange uempatiske og kjipe folk som er ledere rundt om kring. 
 

Dette gjør du: Neste avdelingsmøte tar du dette opp: “Jeg opplever at jeg ofte ikke få svar på meldinger, da lurer jeg på om dere har sett de og fått med budskapet? Hva tenker dere selv rundt dette?» Gi tid til tilbakemeldinger. Videre: « Jeg skjønner det er mye som skjer i løpet av en dag, men setter pris på om dere kan bekrefte ved en tommel opp eller et «ok».»

Eller enda enklere - send ut beskjed i felles teamskanal: «Jeg trenger at dere bekrefter meldinger med en tommel opp eller et ok, slik at jeg vet budskap er mottat.😃😃»

Så må du droppe alle de barnslige tankene dine og starte med å oppføre deg som en leder - djesus!!

 

 

 

Anonymkode: 84bcb...43c

Så mange lite reflekterte synsere som tror at alle arbeidsplasser er like. Vi har for eksempel aldri møter, det nærmeste jeg kommer møter er briefs med kortfattet info til de ansatte for kanskje fem år siden.

Vi har heller aldri tatt opp hva som fungerer og ikke fungerer kollegialt, og jeg kommer ikke til å begynne med det nå. Fem andre ledere som heller ikke har tenkt (foreslått) noe i de baner.

Anonymkode: 93593...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tipper du jobber i dagligvare, retail eller bensinstasjon. Makan til inkompetent styring og ledelse skal man lete lenge etter. Dere er problemet. På vegne av menneskeheten; få dere litt utdanning. 

Anonymkode: 988ed...c68

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er, ts, som du sier «en leder». En leders primære funksjon i det norske arbeidslivet er å tilrettelegge fysisk og digitalt (og juridisk) for at de ansatte får gjort effektivt arbeide, at arbeidsplassen er attraktiv nok til at du får de beste hodene heller enn å få dårlig rykte og da måtte ta til takke med «røkla», å sørge for at arbeidsmiljøet ikke er til bry, at de ansatte tar tilstrekkelig fri og har et tilstrekkelig lavt stressnivå til å unngå at de blir innefektivt på grunn av sykdom eller slitasje.

Du tenker på en sjef. Det har de i land som Russland eller usa - mer totalitære og dysfunksjonelle stater, altså. En leder er ikke en sjef - en leder er nesten det motsatte - alles tjener. Tenk på deg selv som den som tar all dritten, har dårligst arbeidstid, høyest sjanse for å blir utbrent, utskjelt og uglesett, den som må rykke ut og ta skylden i media, må være tilgjengelig på kveld så ingen andre må det. Du er dine ansattes servicefunksjon. Ta rollen mer på alvor.

Anonymkode: 4683a...94e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er, ts, som du sier «en leder». En leders primære funksjon i det norske arbeidslivet er å tilrettelegge fysisk og digitalt (og juridisk) for at de ansatte får gjort effektivt arbeide, at arbeidsplassen er attraktiv nok til at du får de beste hodene heller enn å få dårlig rykte og da måtte ta til takke med «røkla», å sørge for at arbeidsmiljøet ikke er til bry, at de ansatte tar tilstrekkelig fri og har et tilstrekkelig lavt stressnivå til å unngå at de blir innefektivt på grunn av sykdom eller slitasje.

Du tenker på en sjef. Det har de i land som Russland eller usa - mer totalitære og dysfunksjonelle stater, altså. En leder er ikke en sjef - en leder er nesten det motsatte - alles tjener. Tenk på deg selv som den som tar all dritten, har dårligst arbeidstid, høyest sjanse for å blir utbrent, utskjelt og uglesett, den som må rykke ut og ta skylden i media, må være tilgjengelig på kveld så ingen andre må det. Du er dine ansattes servicefunksjon. Ta rollen mer på alvor.

Anonymkode: 4683a...94e

Jeg utfører min lederoppgaver på en utmerket måte. Problemet er nok at vi har ansatt "røkla", vi har ansatt folk vi har liten tiltro til på midlertidig kontrakt osv. Jeg personlig ville ansatt maks halvparten av de som er ansatt, kanskje en tredjedel.

Anonymkode: 93593...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske åpenbart at TS troller. Trykker på akkurat de rette knappene for å fyre opp stemningen her.

Men la meg spille med da.

Dersom du har stilling som leder på jobben din så er faktisk en del av jobben å sørge for at de du har ansvar for har de verktøyene, informasjonen og det de trenger for å gjøre jobben du forventer av de. Og dersom de stiller sin tid til rådighet for bedriften, men du ikke har gjort jobben din med å gi de det de trenger så de ikke får gjort jobben sin, så skal de fortsatt ha lønn. Og hadde jeg vært lederen din hadde jeg stilt store spørsmål med dine evner til å planlegge arbeidet du er satt til og egenskaper som leder.

Arbeidstaker er ansatt for å gjøre jobben i det tidsrommet som er avtalt, og så lenge arbeidstaker stiller til det tidsrommet så kan du ikke nekte de lønn for det tidsrommet. Utenfor dette tidsrommet er de ikke pålagt å svare på meldinger/henvendelser med noen få unntak (viktige uforutsette meldinger etc).

Din måte å passivt straffe de du er leder for viser en umodenhet som dessverre ikke er uvanlig, men som allikevel er veldig upassende. Det er kanskje på tide å gå inn i seg selv litt og vurdere om du er på rett sted og gjør rett jobb.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...