Gå til innhold

Dette med at man bør ha felles økonomi...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Folk som har jobb må jo ha sin egen lønnskonto. Nei, man trenger ikke å skille på mine og dine penger selv om man får inn lønn på hver sin konto.

Anonymkode: a2641...b4b

Jeg er ikke uenig. Jeg har faktisk vært på din side av diskusjonen tidligere, men la ballen død fordi flere andre brukere la frem definisjoner fra flere hold som sa at det var en forutsetning at det var felles konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig. Jeg har faktisk vært på din side av diskusjonen tidligere, men la ballen død fordi flere andre brukere la frem definisjoner fra flere hold som sa at det var en forutsetning at det var felles konto.

Selv om flere på KG kommer på påstander, så betyr ikke det at det er sannheten. Heldigvis, gitt mye av hva som skrives her 😅

Her har du første definisjonen som google gir deg. Som er mye mer fornuftig for de fleste av oss; 

Felles økonomi i en husholdning er en økonomisk ordning der alle medlemmer av husholdningen bidrar til og deler økonomiske ressurser og utgifter på en felles måte. 

Anonymkode: 23cbe...cc6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er "rart" i et forhold der man har felles barn og er et par, at den ene skal ha en HELT annen økonomisk situasjon enn den andre. 
I perioder, særlig i starten av forholdet, så kan det jo kanskje være greit å ha en tydelig deling. Men å holde på en sånn ordning der det er stor forskjell i parets økonomi, etter 10-15-20 år, det kan bli litt rart. 

Hvis en er sammen med partneren sin, og bare vil denne vel, og har felles barn, så vil det være naturlig at en god del av de faste utgiftene er familiens felles utgifter. 
Og de inkluderer alt fra hus, bil, strøm, møbler/interiør, ferier og mat. 
Da må det være noe som setter rammene for hvor mye familien kan ha i måneden som "kostnad for å drifte familien AS."

Om man har to veldig forskjellige inntekter, og skal ha helt separat økonomi, så blir det gjerne nødvendig å dimensjonere utgiftene etter hva den med lavest økonomi har mulighet til å betale. 
På sikt vil jo det gjøre at den med høyest inntekt ikke kan øke sin levestandard noe mer enn det den med lavest inntekt kan. Og man ender i en situasjon der den med lavest inntekt hele tiden lever på grensen av hva denne klarer å ha av månedlige utgifter, mens den med høyest inntekt hele tiden øker sin formue fordi utgiftene er så lave i forhold til inntekten. 

Om den ene har råd til et stort, fint hus, og den andre kun kan dekke halvparten av en to-roms leilighet, ja da blir det to-roms leilighet. 
Om den ene bruker alt denne tjener på boliglån, strøm, mat og bil, ja, så kan det være at det blir "staycation" på familien år etter år. (For denne har ikke mulighet til å legge seg opp penger til ferie.) Mens den som tjener mest kunne hatt råd til å ta med hele familien til Maldivene hvert år. 

Det er jo rart om mor er finanstopp og far er ufør, og så skal barna i familien vokse opp med en gjennomgående levestandard som om de kun har 2x ufør -inntekt. (Da ville jeg ansett finanstopp-mor som veldig egoistisk.) 

Selvfølgelig kan man jo ha det sånn at den som tjener mest kan "spandere på" resten av familien, der den andre ikke har råd. 
Men da bør det være noe som oppleves som greit for begge. Ikke sånn at den som "spanderer" forventer takknemlighet og at denne har rett til å bestemme alt. "for jeg betaler". 

Dersom et forhold skal fungere, både med fellesøkonomi og med delt økonomi, så må det være en form for likeverdighet i forholdet. Og man må finne en økonomisk modell som fungerer for begge parter, og for familien som helhet. (Som man er enige om.) 
Det er jo fult mulig å sikre at den som tjener mest, sitter igjen med mest, selv om pengene i hverdagen mens man er sammen, brukes på en måte så alle får goder av familiens totale inntekt. 

Det vil jo ikke fremstå som om man er veldig glad i partneren sin, dersom man ikke unner denne å ha mulighet til å ha egne sparepenger, eller bruke penger på hobbyer, eller finne på noe med barna for egne penger? 
Og heller ikke om man innretter seg på en slik måte at dersom en selv skulle falle fra, så sitter partner i et økonomisk uføre, og må selge alt denne eier og har for å betale ut fars-arven til barna. 

Altså, over tid, med felles barn, så vil det være naturlig at man deler familiens totale inntekt på en måte som gjør at den med høyest inntekt betaler noe mer, og den med lavest inntekt betaler noe mindre. (Altså en slags "fellesøkonomi" der det kommer familien som enhet til gode at den ene tjener ekstra bra. ) 

Det er jo også "rart" om man har levd hele livet sammen, og har felles barn, og så skal den ene dø med kjempeformue, mens den andre dør med "ingenting". Da hadde det jo vært bedre å bruke disse midlene til å ha et bra liv sammen, mens man var i live. 
Kanskje barna også hadde satt mer pris på om disse midlene ble brukt som familie i deres oppvekst, kontra at de skal arve masse penger etter den ene av sine foreldre når denne dør. (Og de forhåpentlig er godt voksne, og har lite gjeld selv.) 

Anonymkode: 7744a...d28

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 5.8.2024 den 15.07):

Men de skiller når de har hver sin konto. 

Man trenger ikke å skille selv om man har hver sin konto. Man bare sender penger frem og tilbake uten å trenge å diskutere hva de er til, og/eller bruker hverandres kort uten å spørre. 

Her bruker vi stort sett mitt kort - han setter over nesten hele lønningen til min konto, også bruker han kortet mitt og jeg bruker kort-app på tlf eller et annet kort (har flere kontoer).

Endret av MariaIsabel
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange er negative til å ha delt økonomi i i et forpliktende forhold. Og jeg skjønner det, om man snakker særdeles store differanser i lønn og ikke minst felles barn. 

Men for oss, som samboere som har truffet hverandre i god voksen alder, med hver våre barn/ arvinger, så er det ikke noe problem å bo i en tre-roms, hvor vi begge har en grei økonomi ( bor IKKE i Oslo, så vi har en relativt billig bolig)  og ha hver vår økonomi selv om en er ufør. Vi klarer oss fint på mindre penger enn det som kommer inn for den med minst penger. I tillegg har vi mulighet til reise når og hvor vi vil, og kjøpe det vi føler for. 

Selv om jeg kan spare opp en del penger fordi jeg nå tjener mer enn min partner, så vet jeg ikke hvor lenge det kan holde, og plutselig kan den økonomiske situasjonen være motsatt.  Dessuten har jeg mindre pensjonsopptjening enn min partner så langt, så det kan også være verdt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 993ea...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 19.50):

Man trenger ikke noe "argument" for å ha separat økonomi. Det at man tjener ulikt er det jo en grunn til, og det skal ikke behøve å bli et økonomisk sluk for den med best økonomi å gå inn i et forhold. Med mindre det er sånn man ønsker det, selvsagt. Jeg hadde syntes det var helt absurd om jeg jobbet som renholder og skulle sitte med like mye penger som en hjernekirurg, for å sette det på spissen. 

Anonymkode: f8e2a...2ba

Hvorfor? Alle jobber er like mye verdt. 

Anonymkode: 78046...8ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor? Alle jobber er like mye verdt. 

Anonymkode: 78046...8ed

Så veldig langt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 12.21):

Ser ut som veldig mange her tror og mener de har et mye sterkere forhold siden de har felles økonomi, og at de som har delt ikke satser på hverandre eller har et like tett fellesskap. Jeg ser mange likhetstrekk med tråder om frivillig barnløshet, der mange foreldre mener de sitter på fasiten for alle. Men sånn er det igrunnen med mange tema her inne. 

Ikke sant, helt merkelig å se hva enkelte skriver om de som ikke har felles økonomi 

Anonymkode: aed74...b11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 12.45):

Folk som ikke skjønner at dette finnes flere måter å leve livet sitt på uten å være slemme mot noen, ser jeg på som litt enkle. Som tror at det bare finnes 1 perfekt løsning på alt, uavhengig av person og situasjon. 

Anonymkode: 92e4b...eca

Godt skrevet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (På 4.8.2024 den 12.51):

Se gjerne på meg som enkel :) 

Dette er min personlig mening, når man er opptatt av mitt i et forhold der man er oss opplever jeg som gjerrige. De jeg vet som har delt økonomi oppleves også som gjerrige utad der alt skal deles på kroner og ører om man er på hyttetur f.eks

Merkelig ! De keg kjenner som har felles kan aldri kjøpe noe fordi den andre parten blir sur for at det brukes penger 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 13.02):

Handler ikke om en måte å leve livet sitt på. 

Det handler om forståelse av hva et forhold er, hva som kreves i et forhold, hva som må til for at det skal fungere, samarbeid, fellesskap, synet man har på et forhold og partneren sin etc. 

Enkel er man når man går inn i et forhold, skaper en familie, i utgangspunktet deler på alt bortsett fra økonomien for å forsikre seg økonomisk hvis det blir slutt. Som oftest menn, som i tillegg bidrar mindre til familien på andre måter også. 

Egoisme og umodenhet handler det om. 

Anonymkode: 91555...40a

Handler virkelig ikke om å sikre seg i tilfelle det bøir slutt nei og vel vi har full forståelse for hva et forhold er selv om vi har delt økonomi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (På 4.8.2024 den 14.11):

«Beserwisser holdning»…? Okey? Har folk med felles økonomi det? 🤷🏼‍♀️

Eh har du lest tråden??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (På 4.8.2024 den 15.00):

Vi synes det virker kaldt. Med delt økonomi er man ikke sammen om alt. Man skiller på "mitt og ditt". 

Du om det, null kaldt her pga det . Vi skiller i grunn ikke på mitt og ditt heller PG økonomi har aldri vært et problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 15.48):

Samboer og jeg har ikke barn og vi har felles økonomi. For oss er det helt naturlig da vi er en familie, en enhet. 

Jeg forstår meg ikke på folk som lever sammen og som må vippse hverandre for en kaffekopp eller holde regnskap over hvem som har betalt hva. Eller, som jeg også har lest her på KG, at ene parten reiser på ferie fordi den andre ikke har råd. 

Det er så fjernt fra min verden at det er som å høre om noen som lever på en annen planet.

Anonymkode: b9aa3...dec

Hvorfor tror man at alle med delt økonomi driver spnn? Aldri vært borti det , blir like teit som å si at de med felles krangler om at ene parten kjøper dyr shampo når dem andre mener billig er bra nok

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Merkelig ! De keg kjenner som har felles kan aldri kjøpe noe fordi den andre parten blir sur for at det brukes penger 🙃

Det har jeg faktisk aldri hverken opplevd selv eller sett. Foreldrene mine har alltid har felles økonomi, og snakker bare om det om det er beløp over 100 000, og se har aldri kranglet om økonomi, etter 40 år. 

Jeg og mannen snakker bare om beløp over 10 000, og vi har aldri kranglet om økonomi, etter 5 år. 

Alle venner som har felles økonomi, har aldri kranglet om økonomi. 

Vi alle kjøper det vi vil, som vi selv føler er greit å bruke penger på, og partneren har ikke noe problem med det, selv om det ikke alltid er ting h*n selv ville brukt penger på. 

De vi kjenner med delt økonomi derimot, krangler mye om penger... Det betyr selvsagt ikke at ingen med felles økonomi krangler eller at alle med delt krangler, for jeg kjenner ikke alle, men i min erfaring, er det i det minste en mye høyere andel folk som krangler om økonomi når de har delt, enn når de har felles. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du om det, null kaldt her pga det . Vi skiller i grunn ikke på mitt og ditt heller PG økonomi har aldri vært et problem

Om dere ikke skiller på mitt og ditt, så har dere ikke delt økonomi. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 0.55):

Inspirert av en annen tråd: Hvorfor er det liksom en selvfølge at man skal ha felles økonomi når man har barn sammen? Dette er tydeligvis en helt vanlig oppfatning her på KG, jeg leser om det hele tiden. Det er jo ofte en grunn til at den som tjener mest, tjener mest? Nå snakker jeg ikke om de tilfellene der den som tjener mest er avhengig av den andre for å kunne tjene så mye (f.eks at den ene jobber offshore og den andre må ta alt med barn og hus i disse periodene). Det blir en annen situasjon hvor pengene selvsagt skal fordeles. Jeg snakker om de situasjonene der begge jobber like mye, men har ulik lønn. Hva om den som tjener mest har en mye tyngre jobb og sliter seg helt ut, mens den andre har lave skuldre hver dag og masse overskudd når arbeidsdagen er over. Hvorfor skal sistnevnte få penger av førstnevnte? 

Anonymkode: e36a9...c20

fleste som har god lønn sliter seg ikke ut, men ja i et slik samfund som dette så er man selv ansvarig for sin egen ekonomi. 

Anonymkode: 972d4...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MariaIsabel said:

Om dere ikke skiller på mitt og ditt, så har dere ikke delt økonomi. 

Det er jo et definisjonsspørsmål. Hvis man skulle hatt 100% delt økonomi som samboere måtte man jo hatt hver sin melkekartong i kjøleskapet som man skrev navnet sitt på. Tror ikke det er helt det folk mener med delt økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ser mange er negative til å ha delt økonomi i i et forpliktende forhold. Og jeg skjønner det, om man snakker særdeles store differanser i lønn og ikke minst felles barn. 

Men for oss, som samboere som har truffet hverandre i god voksen alder, med hver våre barn/ arvinger, så er det ikke noe problem å bo i en tre-roms, hvor vi begge har en grei økonomi ( bor IKKE i Oslo, så vi har en relativt billig bolig)  og ha hver vår økonomi selv om en er ufør. Vi klarer oss fint på mindre penger enn det som kommer inn for den med minst penger. I tillegg har vi mulighet til reise når og hvor vi vil, og kjøpe det vi føler for. 

Selv om jeg kan spare opp en del penger fordi jeg nå tjener mer enn min partner, så vet jeg ikke hvor lenge det kan holde, og plutselig kan den økonomiske situasjonen være motsatt.  Dessuten har jeg mindre pensjonsopptjening enn min partner så langt, så det kan også være verdt å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 993ea...5e0

du kan bo i Oslo relativ billig 

Anonymkode: 972d4...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 0.55):

Inspirert av en annen tråd: Hvorfor er det liksom en selvfølge at man skal ha felles økonomi når man har barn sammen? Dette er tydeligvis en helt vanlig oppfatning her på KG, jeg leser om det hele tiden. Det er jo ofte en grunn til at den som tjener mest, tjener mest? Nå snakker jeg ikke om de tilfellene der den som tjener mest er avhengig av den andre for å kunne tjene så mye (f.eks at den ene jobber offshore og den andre må ta alt med barn og hus i disse periodene). Det blir en annen situasjon hvor pengene selvsagt skal fordeles. Jeg snakker om de situasjonene der begge jobber like mye, men har ulik lønn. Hva om den som tjener mest har en mye tyngre jobb og sliter seg helt ut, mens den andre har lave skuldre hver dag og masse overskudd når arbeidsdagen er over. Hvorfor skal sistnevnte få penger av førstnevnte? 

Anonymkode: e36a9...c20

Fordi man er en Familie AS, en enhet som jobber sammen mot felles mål?

Vi har alltid hatt felles økonomi og tar felles avgjørelser. Vi tjener noenlunde likt da, dvs jeg tjener nå mer enn min mann.

Anonymkode: 43188...815

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...