MariaIsabel Skrevet 8. august #281 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det ser det ut til at utrolig mange i denne tråden tror. Ser mange her som påpeker at de har felles økonomi og aldri har kranglet om det. Er det der det ligger, at dere tror at alle andre som ikke har felles økonomi krangler så busta fyker om penger? Er det forklaringen og kjernen i at så mange her med felles økonomi tror de har bedre forhold og har funnet en bedre løsning enn de andre? Det kan jo ellers ikke være så mange grunner til å bry seg med at andre foretrekker ting annerledes. Anonymkode: f8e2a...2ba Det at vi påpeker at vi ikke krangler om økonomi, er jo som svar til alle som sier at de ikke vil ha felles økonomi fordi de ikke orker å krangle om hvor mye de bruker på sjampo... Grunnen til at vi mener det er en bedre løsning, handler om at man er mer et team når man ikke skiller på mitt og ditt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #282 Del Skrevet 8. august Just now, MariaIsabel said: Grunnen til at vi mener det er en bedre løsning, handler om at man er mer et team når man ikke skiller på mitt og ditt. Nå sier du "man" igjen. Helt greit at det fungerer bra for dere, men dere er altså ikke noe mer team enn folk med separat økonomi. Anonymkode: f8e2a...2ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet 8. august #283 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå sier du "man" igjen. Helt greit at det fungerer bra for dere, men dere er altså ikke noe mer team enn folk med separat økonomi. Anonymkode: f8e2a...2ba Jo, MAN er jo faktisk det. 🙃 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #284 Del Skrevet 8. august Har vært sammen med mannen min halve livet og har barn sammen. Vi har stort sett tjent jevnt, nå tjener han veldig godt og mye mer enn meg. vi har alltid hatt felles økonomi i den forstand at vi ikke tenker over hvem som betaler hva og vi har tilgang til hverandres konto og overfører om det går tomt for penger på brukskontoen. For meg er dette en selvfølge uavhengig av hvem som tjener mest. Har venner som låner av hverandre og holder regnskap på hvor mye de skylder hverandre osv. virker bare så stress! Anonymkode: 384d8...b29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malvinka Skrevet 8. august #285 Del Skrevet 8. august 1: norske samfunnet er lagt opp til at at man har fellesøkonomi. Er man for eksempel ufør så får man ikke bostøtte eller annen støtte om man har en rik samboer. Hvordan forventer du da at din partner sjal overleve om du ikke bidrar økonomisk, men samtidig gjør at personen ikke får den økonomiske bistanden som trengs? 2: hva om den ene har råd til dyr ferie, dyr bolig, merkeklær og fritidsaktiviteter til barna. Skal barna aldri få lov å oppleve noe forsinket en av foreldrene ikke har råd, eller skal dere reise på ferie alene uten den andre foreldren hver gang fordi partner nå dekke sin del av "leia" 3: med mindre man har særeie så er ektefeller lovpålagt å støttehverandre økonomisk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malvinka Skrevet 8. august #286 Del Skrevet 8. august 32 minutter siden, AnonymBruker said: Nå sier du "man" igjen. Helt greit at det fungerer bra for dere, men dere er altså ikke noe mer team enn folk med separat økonomi. Anonymkode: f8e2a...2ba Dere er ikke et team om det er mottatt og ditt. Det finnes ingen "vi" når man skiller på mitt og ditt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #287 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det ser det ut til at utrolig mange i denne tråden tror. Ser mange her som påpeker at de har felles økonomi og aldri har kranglet om det. Er det der det ligger, at dere tror at alle andre som ikke har felles økonomi krangler så busta fyker om penger? Er det forklaringen og kjernen i at så mange her med felles økonomi tror de har bedre forhold og har funnet en bedre løsning enn de andre? Det kan jo ellers ikke være så mange grunner til å bry seg med at andre foretrekker ting annerledes. Anonymkode: f8e2a...2ba Jeg synes mange av de som argumenterer med at man bare krangler om man har felles økonomi, fortsetter argumentasjonen med beskrivelser av menn jeg ikke hadde rørt med ildtang en gang... Og mange av historiene handler (heldigvis) om ekser. Anonymkode: 23cbe...cc6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #288 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det ser det ut til at utrolig mange i denne tråden tror. Ser mange her som påpeker at de har felles økonomi og aldri har kranglet om det. Er det der det ligger, at dere tror at alle andre som ikke har felles økonomi krangler så busta fyker om penger? Er det forklaringen og kjernen i at så mange her med felles økonomi tror de har bedre forhold og har funnet en bedre løsning enn de andre? Det kan jo ellers ikke være så mange grunner til å bry seg med at andre foretrekker ting annerledes. Anonymkode: f8e2a...2ba Det er ikke bare noe man tror! De som har felles økonomi har i de aller fleste tilfeller valgt en partner som har det grunnleggende på plass for at det skal fungere. Blant annet ganske like verdier, syn på økonomi, forståelse, tillit, samarbeid, ønske om noe felles/"vi", felles mål, god kommunikasjon osv. Eller evnen til å jobbe for å komme dit. Dette er jo elementære ting som bør være på plass i et forhold. Har ikke partneren ønske om felles økonomi når forholdet blir seriøst, er det et stort rødt flagg. Aldri i livet om jeg hadde blitt i et slikt forhold, uansett hvem som tjente eller eier mest. Når man leser her inne og andre plasser ser man gjengangeren med de som ikke ønsker felles økonomi. De ønsker å verne om sitt, forberedt på brudd, ønsker ikke å senke sin egen levestandard, de tjener/eier mest, har ikke tillit til partneren sin osv. Meg, meg og meg! Det forstår de fleste at ikke fungerer i et godt og langvarig forhold. Eller de som har dårlig erfaringer med felles økonomi. Som en nettopp skrev, dette er folk man ikke vil ta i med illtang engang. Har ikke sett ett eneste godt argument for separat økonomi når det kommer til langvarige forhold med barn. Annet enn at de har en dårlig partner som de egentlig ikke burde vært sammen med. Det er tom gjort studier på det med felles økonomi der par med felles økonomi har det mye bedre. https://academic.oup.com/jcr/article-abstract/50/4/704/7077142?login=false https://www.nettavisen.no/personlig-okonomi/felles-okonomi/delt-okonomi/disse-parene-har-det-bedre-sammen-ett-grep-gjelder/f/5-95-1158175 Det sier mye om par som har felles økonomi. Økonomi er en enorm stor del av livet og forholdet. Takler man ikke eller ønsker felles økonomi i et seriøst forhold med barn, er det et brudd et sted. Jeg tror grunnen til at man bryr seg om det er at det i de fleste tilfeller går negativt utover kvinner, sier mye om forholdet man er i og personen man er sammen med. Vi har et stort samfunnsproblem når det kommer til brudd med barn i bilde, kvinner som går på veggen, kvinnefella, sykemeldinger etc. Jo fler som vet hva et sunt forhold er, hva man skal se etter i en partner og hva som skal til for å få det til å fungere osv, jo lettere er det å forebygge. Anonymkode: 91555...40a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #289 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 10.14): Idet min mann vil ha barn med meg har vi felles økonomi. Enkelt og greit. han tjener tre ganger mer enn meg, og forventer at jeg gjør alt av gratis arbeidet - og det er tidkrevende og slitsomt. Derfor jobber jeg også kun 20%. dette fungerer utmerket for oss Anonymkode: ed902...74e Håper du har en god økonomisk garanti i bakhånd om han skifter ut deg med en ny flamme…ellers er dette en gigantisk kvinnefelle. 🙏 Anonymkode: 2be89...6e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9. august #290 Del Skrevet 9. august Jeg synes at om man er gift eller har etablert familie, så deler man på det man har. Likevel synes jeg at man skal ha separate kontoer. Det betyr ikke t den som tjener mest skal kunne spise på Michelin restaurant og ikke betale for den/de andre, som en av dere påpekte. Det betyr bare at man har hver sin egen konto. For meg er det en selvfølge at den som har mest betaler mest. I et velfungerende forhold krangler man ikke om hvem som skal betale. Jeg har konto i mitt navn, han i sitt. Men det betyr ikke at vi regner ut hvem som betaler mest. Det glir av seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #291 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 9.53): Så hvis vaskemaskina ryker, må hun betale halvparten? Hvis et av barna må ha tannregulering, så må hun betale halvparten? Og du gjør nøyaktig like mye som henne hjemme? Har stålkontroll på om et av barna skal i bursdag, og ordner med gave? Du er helt sikker på at hun ikke jobber en time eller to daglig mer i hjemmet enn deg? Anonymkode: 43a6c...b92 Delt økonomi her; men å være rund i kantene er jo best, og ingen av oss prøver å «tjene» på den andre, vi er rause men rettferdige.. ja om han betaler oppussing til 50 000,- så tar jeg noe annet til ca samme kostnad.. Jeg har sett kvinner (som tjener bedre enn mannen) som kjøper snus og alkohol til mannen sin og det er SÅ KLEINT. Jeg hadde følt meg så umyndiggjort om jeg brukte min manns penger på å kjøpe klær til meg selv.. Trenger man penger så bør man tjene sine egne penger.. ikke leve på andres Anonymkode: 2be89...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9. august #292 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde følt meg så umyndiggjort om jeg brukte min manns penger på å kjøpe klær til meg selv.. Men det er det vel egentlig ingen som gjør. Er man i et forhold, så bidrar begge for hverandre som tidkrevende arbeid enten det er penger, ulønnet arbeid i hjemmet eller annet. Om det er den ene som tjener det meste av pengene er det likevel begge som bidrar i forholdet. Begge har valgt hverandre, og de er i hverandres liv fordi de har valgt denne personen som helt sikkert gir glede og lykke i deres liv. Begge bidrar. Jeg ville ikke vært i forhold med en som ikke synes jeg bidro, var verdifull i livet hans, selv om jeg ikke tjente like mye penger, eller om så ingenting penger. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: 2be89...6e0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 9. august #293 Del Skrevet 9. august Ikke alle bør ha felles økonomi. Særlig ikke hvis den ene sliter med økonomisk styring, da bør den andre beskytte seg selv. Vi har en blanding. Vi setter mye inn på felles kontoer for regninger mm. Jeg tjener ganske mye mer enn han så da setter jeg inn ganske mye mer enn han der også. Men så har vi hver vår brukskonto med kort som den andre ikke har tilgang til. Det som er igjen der bruker vi på hva enn vi ønsker selv. Mat går også fra disse kontoene, og jeg betaler mest på det også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #294 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (På 8.8.2024 den 8.07): Nettopp. Og i et parforhold med felles barn der den ene parten tjener veldig mye mer enn den andre, så har gjerne den som tjener minst gjort det mulig for den som tjener mest å fortsette slik. Da er det er rart at den lavttjenende i «familiebedriften» ikke skal høste fruktene av dette også. Folk er så sjukt egoistiske om dagen, selv i forhold med felles barn… Anonymkode: cfa11...469 Jeg tjener mest, men samboeren bidrar på ingen måte til å gjøre det mulig at jeg tjener mest. Anonymkode: a6b35...615 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #295 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Delt økonomi her; men å være rund i kantene er jo best, og ingen av oss prøver å «tjene» på den andre, vi er rause men rettferdige.. ja om han betaler oppussing til 50 000,- så tar jeg noe annet til ca samme kostnad.. Jeg har sett kvinner (som tjener bedre enn mannen) som kjøper snus og alkohol til mannen sin og det er SÅ KLEINT. Jeg hadde følt meg så umyndiggjort om jeg brukte min manns penger på å kjøpe klær til meg selv.. Trenger man penger så bør man tjene sine egne penger.. ikke leve på andres Anonymkode: 2be89...6e0 Det som er flaut er å være i et forhold å mene felles økonomi er å leve på andre. Tenker du sånn om alt annet? "Nei Olav, nå har du fått nok sex av meg. Vil du ha mer, får du finne en annen måte å ha sex på. Må være flaut å være avhengig av meg for å få seg noe." "Nei Olav, trenger du rene klær får du vaske klærne etter jeg er ferdig. Må være flaut at jeg vasker klærne dine selv om det er plass nok i vaskemaskinen." "I dag har jeg bruk 2 timer, 7 minutter og 53 sekunder på husarbeid. Jeg er dog raus, så krever ikke mer enn 2 timer av deg." "I og med vi har separat vannmåler og strømmåler regner jeg med besøket ditt bruker din vask, din do og dine stikk kontakter. Skal dere låne stoler av meg må jeg nesten ta et slitasje gebyr på 10,- pr stol" "Olav!?! Nå har du pratet om ditt i 50 minutter og 16 sekunder mer enn meg. Nå er det min tur. Ellers får du booke en time hos en terapeut eller noe." Anonymkode: 91555...40a 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #296 Del Skrevet 9. august exictence skrev (8 minutter siden): Men det er det vel egentlig ingen som gjør. Er man i et forhold, så bidrar begge for hverandre som tidkrevende arbeid enten det er penger, ulønnet arbeid i hjemmet eller annet. Om det er den ene som tjener det meste av pengene er det likevel begge som bidrar i forholdet. Begge har valgt hverandre, og de er i hverandres liv fordi de har valgt denne personen som helt sikkert gir glede og lykke i deres liv. Begge bidrar. Jeg ville ikke vært i forhold med en som ikke synes jeg bidro, var verdifull i livet hans, selv om jeg ikke tjente like mye penger, eller om så ingenting penger. Men hvorfor tror du at den som tjener mest kun bidrar med penger? Hvorfor skal den som tjener minst få betalt i penger for sitt "bidrag", mens den som tjener mest må bidra både med penger og på andre måter? Anonymkode: a6b35...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #297 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tjener mest, men samboeren bidrar på ingen måte til å gjøre det mulig at jeg tjener mest. Anonymkode: a6b35...615 Du er dame. Det er svært uvanlig at menn sitter hjemme, passer barn og vasker for at konemor skal ha karriere og jobbe masse overtid. Svært vanlig andre veien. Anonymkode: 54abd...2fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #298 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det som er flaut er å være i et forhold å mene felles økonomi er å leve på andre. Tenker du sånn om alt annet? "Nei Olav, nå har du fått nok sex av meg. Vil du ha mer, får du finne en annen måte å ha sex på. Må være flaut å være avhengig av meg for å få seg noe." "Nei Olav, trenger du rene klær får du vaske klærne etter jeg er ferdig. Må være flaut at jeg vasker klærne dine selv om det er plass nok i vaskemaskinen." "I dag har jeg bruk 2 timer, 7 minutter og 53 sekunder på husarbeid. Jeg er dog raus, så krever ikke mer enn 2 timer av deg." "I og med vi har separat vannmåler og strømmåler regner jeg med besøket ditt bruker din vask, din do og dine stikk kontakter. Skal dere låne stoler av meg må jeg nesten ta et slitasje gebyr på 10,- pr stol" "Olav!?! Nå har du pratet om ditt i 50 minutter og 16 sekunder mer enn meg. Nå er det min tur. Ellers får du booke en time hos en terapeut eller noe." Anonymkode: 91555...40a Alt du nevner her er jo ting som fordeles med 50/50 innsats fra de to partene i et velfungerende samliv. Hvorfor skal det da plutselig ikke fordeles 50/50 når det kommer til penger? Anonymkode: a6b35...615 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #299 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du er dame. Det er svært uvanlig at menn sitter hjemme, passer barn og vasker for at konemor skal ha karriere og jobbe masse overtid. Svært vanlig andre veien. Anonymkode: 54abd...2fb Man er ikke alltid avhengig av masse overtid for å tjene mest... Anonymkode: a6b35...615 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august #300 Del Skrevet 9. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det som er flaut er å være i et forhold å mene felles økonomi er å leve på andre. Tenker du sånn om alt annet? "Nei Olav, nå har du fått nok sex av meg. Vil du ha mer, får du finne en annen måte å ha sex på. Må være flaut å være avhengig av meg for å få seg noe." "Nei Olav, trenger du rene klær får du vaske klærne etter jeg er ferdig. Må være flaut at jeg vasker klærne dine selv om det er plass nok i vaskemaskinen." "I dag har jeg bruk 2 timer, 7 minutter og 53 sekunder på husarbeid. Jeg er dog raus, så krever ikke mer enn 2 timer av deg." "I og med vi har separat vannmåler og strømmåler regner jeg med besøket ditt bruker din vask, din do og dine stikk kontakter. Skal dere låne stoler av meg må jeg nesten ta et slitasje gebyr på 10,- pr stol" "Olav!?! Nå har du pratet om ditt i 50 minutter og 16 sekunder mer enn meg. Nå er det min tur. Ellers får du booke en time hos en terapeut eller noe." Anonymkode: 91555...40a Hehe, litt overdrevet eller? vi gjør 50/50 husarbeid ja..jeg liker dårlig å vaske for andre voksne ansvarlig mennesker.. ja jeg startet å tjene penger mange år før jeg var 18.. hadde følt meg som et barn om jeg trekke kortet i butikken for å kjøpe noe til meg selv eller tenke; «å nei hva vil mannen min si når jeg shopper dette» mine penger mine valg.. vi deler også huset 50/50 Om vi skiller oss som 50% gjør så spiller det ingen rolle økonomisk vi er gift kun basert på kjærlighet ikle økonomisk nødvendighet Anonymkode: 2be89...6e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå